info over een electronische compas

raf

Forum veteraan
hallo

heeft er iemand info over een electronische kompas

ik kan er niets of heel weinig over vinden op
en wil mijn duikboot er mee uitrusten

sportieve groeten raf

Wat wil je ermee doen dan, je boot in 1 richting te laten varen?

Kan je niet gewoon een Heading Hold Gyro gebruiken zoals gebruikt in helikopters?
Misschien is een GY240 wat voor je?

hallo

nee een gyro dat gaat niet in een duikboot

een gyro reageerd op kleine snelle bewegingen en die maken duikboten nu juist niet

het is de bedoeling dat als er iets fout loopt het kompas en de diepteregelaar de sturing over nemen
ik wil ook een speciaale boot bouwen die met een duiker mee kan varen of zelfstandig op zich zelf vaart met een camera aanboord
het is de bedoeling van te proberen zee krokedillen te filmen
en dan zit je best niet in het water als die beestjes van zo een metertje of 6 daar ook rond dobberen.
maar om een zelfsturend systeem te maken heb je dus zo een compass nodig

sportieve groeten raf

Erwin,
Ik ben het met Mark eens, deze sensor zal hoogstwaarschijnlijk niet erg bruikbaar zijn. Dit omdat er nogal wat stoorbronnen zijn in een duikboot. Ik heb ooit eens met een magnetische sensor uit een grote computer monitor een compas voor in de auto proberen te maken. Erg succesvol was dat niet omdat het metaal van de auto behoorlijk veel roet in het eten gooit. Dat geldt overigens OOK voor die elektronische kompassen die je zo kunt kopen. Als je goed gaat testen zal je zien dat de afwijkingen behoorlijk groot zijn en sterk afhankelijk van de positie van de auto ten opzichte van het noorden. Als je het kompas zo afstelt dat het noorden klopt dan kan bijvoorbeeld het oosten wel 15 graden fout zitten!
Dergelijke problemen zal je volgens mij dus ook in een duikboot hebben. Een andere manier is een giro die je vast insteld. Als de boot dan bijvoorbeeld precies naar het noorden vaart is de uitgang van de giroschakeling 0. Wijkt de boot af naar het oosten dan wordt de uitgang + en een afwijking naar het westen geeft dan -. Hoe groter de afwijking hoe hoger de spanning, pal zuid zal dan precies + maximaal of - maximaal zijn.
Het bovenstaande is maar een voorbeeld het kan ook anders werken!

Gyro's verlopen natuurlijk weer met de tijd.
In principe moet de kompas afwijking door metaal te compenseren zijn (zie "echte" boten).
Elektromagnetische velden is natuurlijk wat anders.

Uitproberen dus?
Wel benieuwd hoe de vorderingen zijn.

Groetjes, Erwin

Mechanische gyro's verlopen inderdaad en zijn minder goed bruikbaar. Er bestaan goede elektronische gyro's en die verlopen niet, behalve dan de 15 graden per uur door de draaiing van de aarde. Dit is echter makkelijk te compenseren.

Bij "echte" boten en vliegtuigen worden de kompassen gecompenseerd zodat ze een zo klein mogelijke fout hebben. Die kompassen worden echter wel zo opgesteld dat ze zo veel mogelijk "vrij zicht" rondom hebben. Een kompas onder in de romp van een boot kan je proberen te compenseren wat je wilt maar dat zal je niet lukken.
Bij vliegtuigen wordt meestal gebruikgemaakt van kompassen die in de vleugelpunten zitten. Via een elektronisch signaal wordt dat naar een aanwijzer in de cockpit gestuurd. Omdat er in beide vleugels één zit wordt het signaal gemiddeld waardoor de fout die door het vliegtuig wordt opgewekt teniet gedaan wordt. Dit is geen moderne high tec oplossing, het bestond al in de tweede wereldoorlog.

Hoi,

Als je met microcontrollers e.d. overweg kan dan zou je eens kunnen proberen om met de ADXL202 sensor van analog devices iets te knutselen. Dit is een acceleratiesensor die op de mili-G (zeg je dat zo) nauwkeurig is. Als je deze gegevens heel nauwkeurig bij zou houden met een microcontroller kan je in principe daaruit de richting(safwijking) berekenen. Ik vrees alleen dat je ook hierbij verloop zal krijgen als is het waarschijnlijk niet zo erg als bij de normale giro's omdat die voor snelle reacties bedoeld zijn.

Mark

Hoi,

Die ADXL202 meet lineaire versnellingen in twee assen,
op basis hiervan is het onmogelijk je vaarrichting te bepalen.

er bestaan wel hoekversnellingssensoren...
zie www.analog.com

als je de hoekversnelling twee maal integreerd heb je theoretisch
gezien de hoekverandering, maar hoe je integreerd met een
microcontroller is een andere zaak...

Groeten,

Biggles

Wel, ik heb hier nog een link: http://www.androidworld.com/prod47.htm
Het gaat hier om de ENC-03JA & ENC-03JB van Murata.
Dit zijn wel (piezo)Gyro-elementen.

Ook deze heb ik besteld (en ontvangen), maar nog geen ervaring mee.

Kijk maar eens.

Ook de ADXL202 samen met een micro-gps (van trimble) en nog zo wat onderdelen liggen hier te wachten op een periode van slecht weer.
Alles is bedoeld om uiteindelijk een voledig autonome Heli te maken.
Hooguit te besturen met een laptop / twee richting communicatie etc.
Gewoon voor de lol.

Vandaar mijn intresse 8)
Groetjes, Erwin

hallo

ik heb het compas zoals ik het dacht gezien in keulen in een duikboot

het werkt met een kompas naald en twee licht diodes
het kompas kun je met eens ervo motor draaien en zo het noorden verleggen tenopzichte van de boot
door het verdraaien van de compas stoel gaat de kompas naald nu een van de twee diodes meer afdekken dan de andere en zo gaat de boot zijn roerservo de boot laten draaien tot hij weer op koers licht tenoverstaande van de kompas naald
deze uitvoering die ik heb gezien was nogal groot en ik ga proberen ze kleiner te maken
het tandwiel en kompasnaald gedoe is geen probleem maar de stuur eenheid met die twee licht diodes das wa anders
er zou een inpuls moeten opgewekt worden van 1.5 msec om de nulstand aan te houden en naargelang de ene of andere diode vrij komt zou die moeten veranderen om zo de stoel terug op het noorden te richten
ik weet deze uitleg is moeilijk maar ik zal de kompas stoel eerst maken dan kunnen jullie aan de hand van een foto zien wat ik bedoel

sportieve groeten raf

hallo

die info die daar staat is voor vlieg tuigen en niet voor duikboten
een gyro die werkt ook niet in een duikboot daar de boot zijn stuurbewegingen niet zo abrupt zijn als een heli
daarom hebben wij inclinometers inplaats van gyro's
zo een hedding gyro werkt daarom niet bij ons duikbootmensen

sportieve groeten raf

Contact met een GPS boer heeft mij geleerd dat je GPS kunt gebruiken tot ongeveer 1 cm onder water. Niet erg nuttig dus. Kijk een op de site die ik je eerder gaf. Daar wordt een electronisch compas gebruikt op een modelschip.

Kijk ook eens op http://www.subcommittee.com/cgi-bin/ikonboard.cgi. Daar is iemand die kompas info over videobeelden heen projecteerd. Dit kan ook aaleen maar met een electronisch kompas.

Succes en hou ons op de hoogte.
EJK

Wat betreft de storing door metaal van een kompas: Aan boord van gewone schepen gebruiken ze een correctietabel door middel van calibereren. Als je een electronisch kompas gebruikt zul je hier op een of andere manier mee moeten interfacen. Als je nu een microcontroller hiervoor gebuikt kun je een electronische correctietabel toepassen. Wat betreft storing van electronische systemen op dit kompas: hier heb ik ervaring mee op een robot. Dit losten wij op door het kompas zover mogelijk van zware stroomgebruikers te plaatsen, en bovendien deze stroomverbruikers uit te zetten voor een meting. (elektromotoren stoppen) De praktijk wees uit dat de velden van de elektromotoren wel het kompas beinvloeden, maar dat het reuze meevalt. Wat betreft eventuele vaste magneten, deze kun je meenemen in je correctietabel.

Succes!

Haak

Back