Info tuimelschijf verdraaiing

Super john

verslagschrijvers
Sinds enkele weken ben ik aan het rollen met mijn Trex 600 CF, maar elke keer weer duikt de heli aan het eind van de rol naar beneden. Nu kreeg ik de tip om eens naar de tuimelschijf verdraaiing te kijken. Ik heb al wat artikelen gelezen maar snap nog niet wat ik eventueel moet gaan instellen.

Ik heb een T8FG en heb in het tuimelschijf programma gekeken en daar kan ik van alles mixen maar ik wil eerst weten hoe het nou exact inhoud.

Zijn er misschien piloten die in jip en janneke taal kunnen vertellen wat tuimelschijf verdraaiing inhoud en hoe ik hiermee aan de slag kan?

Bedoel je phasing? ik weet niet hoe dat in het NL zou heten. Je kan in de zender wellicht interacties weg mixen maar als de heli een phasing-ring heeft kan je beter dat eerst goed zien in te stellen.

Stel de phasing is 0 graden, de blad aansturing loopt dan gelijk met het de tuimelschijf/swashplate dan kan het zijn dat de heli in de praktijk op elevator reageert terwijl je enkel aileron stuurt. Om dat te voorkomen is vaak al standaard een bepaalde hoek ingesteld waar je niets aan kan veranderen en die over het algemeen wel goed zou werken. Het kan ook zijn dat je het wel mechanisch kan instellen. Ik ken dat van de 6hv en heb wel een video gezien waarop finless de phasing en interacties uitlegt. Wellicht is dat een beter verhaal dan ik hier doe ;) zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Kort gezegd houd het in dat een elevator input ook precies alleen een elevator reactie van de rotordisc geeft.

als de phasing een beetje off is, krijg je ook een aileron reactie in meer of mindere mate.
Terwijl de servo's 0 interactie tussen de functies hebben als de heli op de bank zijn kunstje moet doen

Maar wat voor heli hebben we het hier over, flybar of fbl?
wanneer gaat de neus naar beneden, echt op het eind of gaat hij geleidelijk omlaag
zit je zelf niet stiekem vol aileron te sturen, en trek je tegelijk de stick een beetje achterover/voorover (heb ik nog wel eens last van)

@superjohn:
wat @chrisdv: schrijft is goed,
:rolleyes:ik weet , dat je die verdraaiing instelt, omdat bv. een elevator input ook een reactie op jou aileron heeft of anders om, als die verdraaiing negatief is, ik moet een verdraaiing bij mijn Bell 47 G met een rigid rotorhoofd doen van 4 graden +,
dat de helikopter bij elevator input niet zijwaarts kipt, bij die 2,5 m rotordia is dat duitelijk te voelen (maar opletten of je negatief of positief verdraait en welke draairichting te rotor heeft).
8OMaaaar nu weet ik niet, of dat van toepassing is op een heli met paddels,
en of je bovendien niet meer verkeert doet, en liever die gegevens die je hebt traint ??
Succes verder, en ik hoop dat je nog meer info krijgt.

Maar wat voor heli hebben we het hier over, flybar of fbl?
wanneer gaat de neus naar beneden, echt op het eind of gaat hij geleidelijk omlaag
zit je zelf niet stiekem vol aileron te sturen, en trek je tegelijk de stick een beetje achterover/voorover (heb ik nog wel eens last van)

We hebben het over een flybar versie, de heli duikt halverwege (als de heli inverted vliegt) naar beneden.

Ik kan (bijna) met zekerheid melden dan ik GEEN aileron stuur, de eerste keren was het gewoon vol ongecontroleerd de stick de hoek in. Maar nu ik ze met grote regelmaat vlieg kom ik nog steeds in de problemen omdat de heli naar beneden duik. Ik beweeg de stick heel bewust de hoek in, geen ook nu negatieve pitch maar de heli blijft duiken. ik probeer het te corrigeren maar heb dat truckje waarschijnlijk nog niet door, of ik doe het verkeerd of er is iets verkeerd met de afstelling van de heli.

even mijn visie vanuit mijn uni stars: de uni stars doken altijd aan het eind van de rol naar beneden. Bij nadere beschouwing blijkt de hele rol een wokkel te zijn en kon ik de heli beter laten rollen door iets elevator up te geven tegelijk met het rol commando. Jij zou bij je 600 dus iets moeten drukken om hem recht door de rol te krijgen. dit mits hij een wokkel draait tijdens de (ongecorrigeerde) rol.

Ik heb echter nooit onderzocht waar het aan lag. ik weet zelfs niet of ik bij de rol "de andere kant op" ook moest up-pen of juist moest drukken. Had ik daarbij moeten drukken dan had ik een "phasing " fout gehad die weg te werken is door een virtuele tuimelschijfverdraaiing in de zender te programmeren (mits je zender daar dus een mogelijkheid voor heeft ) en anders dan moet je de pitch compensator iets verdraaien t.ov. het rotorkopcentraalstuk.
Had ik bij de rol "de andere kant op"ook moeten up-pen dan weet ik zo even niet waar dat aan zou liggen. Waarschijnlijk aan het feit dat het ouwemeuk is....

In principe moet de aansturing precies haaks zijn (90gr) en dan werkt het goed. Eigenlijk duid het mogelijk moeten verdraaien van de tuimelschijf op een fout. Het kan zijn dat er lagers onder de belasting van het hard draaiende systeem stroef gaan lopen of het geheel beweegt sowieso al stroef. Hierdoor kunnen commando's gewoon te laat overgebracht worden en de heli niet goed laten sporen.

Check ook even of je flybar niet over of onder gevoelig is. Ik weet dat ik de uni stars met ernstig overgevoelige flybars heb uitgerust. Misschien moet je eventueel op zoek naar zwaardere hoofdrotorbladen. Die hebben minder terugwerking op je flybar en dan zou het er allemaal wel eens heel anders uit kunnen zien.

Als je iets veranderd, dan telkens maar 1 ding veranderen en dan weer testen, anders kom je er nooit achter......

laat je bevindingen weten, ben benieuwd.

S.

Ik denk dat het probleem in het zwaartepunt zit.
Staat jouw swash PERFECT recht in rust?
Ik denk het niet namelijk.
Ik denk dat je de heli hebt getrimmed zodat hij perfect hovert rechtop.

Stel je doet dit en compenseert een zwaartepunt die een tikkie naar voren ligt.
Dan trim je naar achteren om dit te compenseren terwijl je rechtop vliegt.
Dit werkt dus averechts inverted en hij stuurt naar onderen met verergering van het verkeerde zwaartepunt.
Volgens mij heeft jouw oudere type 600 nog de accu voorop.
Dus als deze zwaarder/groter is dan de ontwerper had verzonnen = probleem.
Check jouw zwaartepunt.
Hoe?
Ik hou hem zijwaards vast aan de kop en kijk welke kant hij op wilt vallen.
Nu werkt dit minder bij Electro omdat één kant op de motor tegenwerkt.
Dus doe je hetzelfde met de tail aan de andere kant zodat bijéén van de 2 tests de zwaarste kant "vrij" kan vallen.
Waarom hoor je hier nu minder van?
Flybarless compenseert dit automatisch omdat dit een "onbedoelde" afwijking is.
Met paddles merk je dit wel.

Het kan ook zijn dat je het figuur met te hoge snelheid doet of/en tegen de wind in.
Als dat het geval is dan moet hij dit effect minder hebben met wind mee en langzamer vliegend.
Is dit zo?

John, hoe vliegt de heli rechtuit ?

Met 3/4 pitch moet de heli rechtuitvliegen ZONDER elev. input. Kijk eerst of dat het geval is. Kijk dan of hij ook met 3/4 min. pitch op zijn kop rechtuit vliegt. zo niet dan heb je waarschijnlijk een zwaartepunt probleem.

zorg. dat het zwaartepunt neutraal is of heel lichtjes voor de hoofdas ligt.

Als de heli goed rechtuit vliegt en je rollt, dan zou hij ook in de roll rechtuit moeten blijven.
Wellicht geef je onbedoeld iets UP tijdens de roll ? dan zet hij inverted de neus naar beneden ja !. omdat te compenseren moet je dan veel negatief gaan geven wat eigenlijk niet nodig is. Mijn 600 rollt prima en rechtuit.

gr,
Rob

Laatst bewerkt:
Hallo John,

Ik ben al enkele maanden begonnen met rollen en het lukt nog steeds niet altijd goed.
Een medepiloot heeft op mijn vingers gekeken en ik wist zeker dat ik geen elevator bij mixte.
Fout....Corné je mixed elevator bij.
Na heftige barrel rol die bijna uit de hand liep ben ik gestopt en terug naar af.
Een medepiloot heeft een rol voorgevlogen dus de afstelling was goed.

Dus wat voorgaande personen al voorstellen eerst alles mechisch checken.
Vliegt de heli verder goed dan....Eerst stationair rollen totdat je een ons weegt zodat de timing feilloos is. Daarna kun weer in FF proberen.
Niet te hard aanvliegen.....liefst zelfs een beetje stijgend..... heli vlak leggen en rollen.

Ik snap je frustratie.

Succes.

Corné

Ik denk dat het probleem in het zwaartepunt zit.

Check jouw zwaartepunt.
Hoe?
Ik hou hem zijwaards vast aan de kop en kijk welke kant hij op wilt vallen.
Nu werkt dit minder bij Electro omdat één kant op de motor tegenwerkt.
Dus doe je hetzelfde met de tail aan de andere kant zodat bijéén van de 2 tests de zwaarste kant "vrij" kan vallen.

Zo check ik het zwaartepunt ook altijd ;).

Voordat ik allerlei zaken aan de heli ga aanpassen zal ik mijn rollen eens beter besturen. Kijken of het geen wokkel is en zal ook mijn snelheid aanpassen en zal kijken of de heli recht vliegt.

Omdat ik "denk" dat ik geen stuur fouten maak neem ik de proef op de som, ik heb de spycam weer eens opgesnord en zal mijn stick bewegingen eens filmen om er zeker van te zijn dat ik daar geen fouten maak. Ik heb ff wat tape engineering toegepast en zal kijken of het wat brengt.

full

full

Verder bedankt voor alle input ik kan hier zeker wat mee en kan de oplossingen dus in verschillende hoeken vinden zodat ik mij figuren kan verbeteren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Laatst bewerkt door een moderator:
misschien ook een tip, de veerspanning op je cyclic stick wat verhogen, door de extra weerstand heb je meer meer gevoel voor ongewenste stick input.

Ik heb het vaak met de pitch, dat ik onbewust/ongewild rudder geef .

Ha, ik ben dus niet de enigste!

Ik heb met flips ook nog wel eens dat ik ingewenste aileron erin duw..

Zou ook ma interessant zijn,
als je jezelf filmt,
..zegt mijn vriendin af en toe (vroega) :
“moet je jezelf eens zien hoe je stuurt, met de hele lijf’’

rollen

Vandaag dus de rollen weer geprobeerd met de 600, ook de camera aangezet om de stuurbewegingen eens te filmen. Ik moet zeggen dat ik dit meer ga doen omdat het zeker inzicht geeft wat je (onbewust) allemaal uitspookt met de knuppels als vliegt.
Echter had ik vandaag absoluut niet mijn dag, al tijdens de eerste vlucht stond ik te trillen als een rietje, waarom? geen flauw idee. Om een of ander reden moet ik altijd eerst even de adrealine door mijn lijf laten gieren, zeker als ik enkele weken niet gevlogen heb. De 2e vlucht ging beter maar ik had gewoon mijn dag niet.

De camera positie moet ik de volgende keer iets anders monteren maar als ik het goed zag stuurde ik "bewust"! naar beneden. Dit kan dus een reden zijn dat de heli naar beneden duikt. Verder heb ik gezien dat ik de heli beter mechanisch moet trimmen want er zit nogal te veel trim op de tuimelschuif, iets wat Walter ook al meldde. Ook heb ik nogmaals het zwaartepunt gecheckt en dit is ook niet 100%, was in eerste instantie een beetje vreemd voor mij maar terugdenkend kan het wel kloppen want ik heb nieuwe (lichtere) accu's voor de 600 gekocht.

Dus wordt vervolgd....

Gisteren weer 2 vluchten gemaakt met de 600, het zwaartepunt iets aangepast en ook mechanisch de tuimelschijf iets beter gezet. Aangezien het gisteren erg winderig was leken de loopings eigenlijk nergens op en heb 2 keer een roll gemaakt maar ondervond erg veel last van de wind. Het was ook de eerste keer dat ik met zo'n sterke wind een roll deed en deze waren gewoon niet goed.

Op de terug weg nam ik deze sessie voor mijzelf ook even door en realiseerde mij wat anders. Ik neem eigenlijk niet echt de tijd om een roll en looping te maken, ik doe ze te gehaast waardoor het allemaal erg rommelig is.

Ik ga weer de boel checken en de volgend keer iets geconcentreerder de figuren uitvoeren. Ik zal ook eens kijken of ik iemand mee kan nemen met camera krijgen om het een en ander eens te filmen.

Wordt vervolgd.

Back