Informatie over de Piper j3 cub gevraagd

• Topicstarter Topicstarter Ed
  • Startdatum Startdatum
Volgen mij kan dit nog net in dit draadje.......

Hans, je bent dus niet tegen electro anzich, maar tegen de vele "troep" die hier in geleverd wordt, het is nu eenmaal 10x makkelijker om een (A)RTF "binnen 10 minuten klaar om te vliegen" kistje te maken (en voor een zeer aantrekkelijke prijs) dan een brandstof kist, en voor de chineesjes maakt het niet uit of het vliegt, als het maar verkoopt...en dat het verkoopt blijkt uit de Jamara top 5 http://www.jamara.de/navigation/top5.htm .....dus zijn de chineesjes gelukkig......

Betaalbare "package deals" zijn er bij brandstof kisten nauwelijks.....(Jamara komt met zo iets...in 2003)...

Brandstof kisten zijn voor "kenners" dus wordt er minder "troep" in gemaakt...zijn vaak al langer op de markt........

Electro vliegt net zo goed als brandstof, maar door de snelle ontwikkelingen en daardoor veelvuldige modelwisseling is het makkelijker om een "zeperd" te kopen dan met brandstof....maar om daarom electro te mijden........

Dirk zei:
Hans, je bent dus niet tegen electro anzich, maar tegen de vele "troep" die hier in geleverd wordt.
Juist. Ik ben van plan een borstelloos setje aan te schaffen donderdag a.s. als ik wat kan vinden. Dat zegt voldoende.
Alleen vind ik veel van dat direct aangedreven speed xxx spul met een klapschroef bedroevend vliegen.

Beste Hans,

''Bij een goede zaak wel. Welke winkel heb je in gedachten?'':

Peter toemen of Techno Hobby in Den Bosch.

''Waar woon je?'':

In de buurt van Den Bosch

Voor een echte modelvliegzaak moet je in Waalwijk zijn bij HobbyIn.
Alleen weet ik niet zeker wat de kwaliteit van hun electro-adviezen zijn.
Brandstof in ieder geval prima.

In het Brabantse moeten toch voldoende clubs zijn. Even bij Airtoi (www.airoi.com) kijken zou ik zeggen. Even gekeken, genoeg rondom Den Bosch

Hans Meij zei:
.....
Juist. Ik ben van plan een borstelloos setje aan te schaffen donderdag a.s. als ik wat kan vinden. Dat zegt voldoende.
Alleen vind ik veel van dat direct aangedreven speed xxx spul met een klapschroef bedroevend vliegen.

Beginnen met 7 cellen en sp600 zwevertjes wordt veel gedaan. Gaat prima (als je van zwevers houd natuurlijk). Blijven hangen bij 7 cellen begrensd je toekomstige mogelijkheden echter enorm. Als je een verkeerde 600 kiest, of altijd net teveel overbelast, gaat het ook niet lang mee. Na enige tijd bemerk je dat je beter direct wat goeds had kunnen kopen.
Bij zelfde gewicht 3 keer de prestaties vrij eenvoudig mogelijk.

Ik vind die complete setjes te kennis making prima. Verwacht alleen geen 200 euro prestaties van een 10 euro motor.

Overigens maandag avond (heel veel wind) gelest met een helemaal standaard multiplex twinstar (7 cellen, piep, 2x sp400). Ging prima. Vanwege veel volgas voor de veiligheid niet langer dan 8 minuten. Normaal 10-12 minuten mogelijk. Tijd genoeg om te lessen.
Looping, rollen allemaal mogelijk.

Voorbeeldje van elektro (Voor wie het niet had gezien):
excel 2000 40 ARF. Zo uit de doos. mega20/4 (160gram) 1:2.4 krusse, 16 cellen. 3kg. 8000 rpm op 13x8 prop. 40A max, 8 minuten met RC1700.
http://home.hccnet.nl/h.van.berk/forumplaatjes/Excel_2000_start.wmv
http://home.hccnet.nl/h.van.berk/forumplaatjes/Excel_2000_snap.wmv

Tips:
http://home.hccnet.nl/h.van.berk/forumplaatjes/Dortmund2003.htm

Ed zei:
...Peter toemen of Techno Hobby in Den Bosch..
... In de buurt van Den Bosch...
Ed, Techno Hobby is een speelgoedwinkel, geen optie. Peter Toemen is een echte modelbouwzaak.

Uit mijn blote hoofd, er zijn in jouw omgeving clubs in Empel, Boxtel, Waalwijk, Vught, Berlicum, Tilburg, Zaltbommel (Drunen?). In Goirle zit een echte elektro club, ga daar eens kijken/informeren.

Vraag naar clubs als je toch bij Hobby-In in Waalwijk bent. Zij weten waarschijnlijk redelijk goed de orientaties van de diverse clubs (2-takt, 4-takt, elektro)

Overzichten van clubs:
http://www.modelvliegsport.nl
http://www.airtoi.nl/clubs.php3

Hans Meij zei:
.... alleen wat maken die motoren een herrie zeg, of is dat zo'n verschrikkelijke brandstofmotor die het geluidsarme filmpje verziekt? :wink:

Maak je een filmpje, staat er net weer 1 achter je te starten :evil:

piper j-3 cub "pieper"

Hoi allemaal.
Even voorstellen. Jordy , uit Enschede.
Ik heb altijd al interesse gehad in model vliegtuigjes, maar ik vond het te duur om zomaar even mee te beginnen , kijken of het wel leuk is enzo.
toen kwam ik dus de piper J-3 "ready to fly" set tegen. Alles erbij voor 149 euroootjes!.
Gelijk meegenomen dus. En jahoor. binnen de kortste tijd in elkaar gezet, en vliegen maar...
Een paar kleine storingen maar over het algemeen een zeer goede ervaring ermee! En ik ga nu zeker op zoek naar een volwassen model.

Ik zit nog niet bij een vliegclub, maar vlieg op een weiland ver weg van de beschaafde wereld. Netjes aan de boer gevraagd, en het was geen probleem zolang hij het weiland niet gebruikt.

Het vliegen met dit modelletje had ik vrij snel onder de knie. Nu maar hopen dat het ook zo makkelijk bij een volwassen model gaat. :-)
groetjes en tot ziens!
Jordy
www.dusss.com

Jordy,

heb jij hulp gekregen van iemand met vliegen of heb je het jezelf gewoon aangeleert?

Hoi Ed.
Ik heb geen hulp gehad, heb het zelf uit zitten vogelen.
Gewoon goed logisch nadenken en kijken wat zo'n dingetje doet.
Eerst gewoon thuis bekeken naar de besturing enzo.
Ook heb ik de vliegsimulator " IL 2 sturmovik" helemaal kapot gespeeld.
Daardoor leer je wel heel goed hoe een vliegtuig eigenlijk werkt.

Voor de rest is het een kwestie van proberen. vallen en opstaan.
Ik moet zeggen dat de Piper wel tegen een stootje kan. na ongeveer 25x neerstorten is ie nog steeds heel.

Succes.
Jordy

ik heb dezelfde piper, superding, moet wel windstil zijn! mijne is int begin zelfs onder water geweest..... de romp is totaal verbrijzeld, geplakt en verbrijzeld en nu kan ik vliegen, ja idd met dit model nog steeds, enkel de wieltjes werken niet meer, deze hebben te vaak de val GEBROKEN.... hehe :lol: leuk dingetje, tip, vervang die propellor als je em weer is breekt, door een gunthertje, voor 2 euro en zo goed als onbreekbaar, de propellor die hier eigenlijk bij hoort breekt al bij een harde landing op de neus, de gunther kan dit hebben en geeft meer power, wel is je accu eerder leeg, succes alle andere piper cub fans,

Het aapje dat ik bomen klimt om vliegtuigen te redden (ook mijn piper cub kwam daar eens in en ik moest 15 meter klimmen....)

Als je ontvanger, servo's, schakelaar, enz onder water zijn geweest moet je er rekening mee houden dat, zelfs als je alles gelijk te drogen hebt gelegd, je toch een probleem hebt. Hoewel de apparatuur het misschien aanvankelijk probleemloos doet, zal het op iets langere duur, misschien pas na enkele maanden, waarschijnlijk de geest geven, met alle nare consequenties. Ik zou in dit geval gelijk contakt opnemen met de erkende reparateur van praktisch alle merken radiobesturing in Nederland, Dhr van Mouwerik. Je vindt zijn gegevens wel in de zoekfunctie van dit forum.

dat pipersetje kost 150 euro, ik denk dat de repairbill van dhr van mauwerik minimaal 50% daarvan is.
aangezien zon ding het bij iemend die zelf aan het stoeien is om te leren vliegen niet langer uithoud dan een paar maanden kan je je afvragen of het loont.

hehe, lang leve ducktape, niets aan de hand met mn ontvanger of regelaar! (regelaar en ontvanger stevig ingetaped) en het setje dat ik overigens tweedehands heb gekocht vliegt nog steeds super, ik ga alleen een zenderset kopen met groter berijk, de zender van jamara houd er bij mij al na 200 meter mee op...... dus dat word meteen een goeie computerzender van graupner.

Hans Meij zei:

Hans,

Nog nooit een Graupner Terry zien vliegen?
Ook met een standaard 400 motor een heerlijke machine. Wind is geen probleem en ailerons kun je er na verloop van tijd zelf op maken.
Terry is ook erg geliefd bij meer ervaren piloten omdat het zo'n heerlijke machine is.
Met een borsteloze motor is het een echt beest.

Op deze pagina is een filmpje te zien:
http://www.hobby-lobby.com/terry.htm

Terry is ook gaaf voor beginners, mits je iemand in de buurt hebt die hem in begin (vanwege de snelheid) kan landen voor je. Het is verre van een saai beginners vliegtuig en blijft dus ook langer/altijd leuk.

Groetjes,

Rob

Ps. Een echte Terry freak.

Back