Informatie over sims

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik heb een KDS 450s gekocht, en heb ondertussen geoefend met 2 sims (FMS, HelisimRC en heli x30) nu vraag ik me af of dit enigzins representatief is voor het echte werk. mijn heli is afgesteld door een ervaren vlieger dus daar kan het iig niet aan liggen. ik ben namelijk een beetje bang dat het heel anders is en daarom de kans op een crash heel groot is. Ik wil de heli graag een tijdje heel houden vandaar de vraag. :P

Ik heb phoenix een hele goede sim.Ik vlieg zelf ook met heli's en ik kan je vertellen dat het zeker niet het zelfde is als in het echt.Echter krijg je met een sim wel de juiste basis(gevoel van de sticks en oriëntatie) wat de kans op een crash verkleind.Ook kan je bij de sim het weer aanpassen zodat je een beetje het gevoel krijgt van de weersinvloeden op het vliegen.En dan heb je natuurlijk nog het menselijke aspect, met mijn sim vlieg ik in het rond of het niks is.Als ik crash kost het me niks..... maar in het echt werkt dat natuurlijk anders, wat ook een druk uitoefend.Ik heb maanden gehoverd tot het me neus uit kwam en nu begin ik een beetje rondjes te vliegen.Het is een stap voor stap proces. Succes!!

Dankje voor de info, ik ga nog even paar uurtjes spelen met de sim en vanavond een parkeergarage ( windstil) in! rustig stap voor stap proberen te hoveren.

Kijk uit hoor in een parkeer garage.Dat heb ik ook gedaan als eerst. Vaak heb je hier een hele rare windgang tenzij hij helemaal afgesloten is.Houd afstand en voel gewoon de heli een beetje aan.Licht maken door op te toeren.Ik had de neiging om al te gaan roeren voor de heli al van de grond was.Dit heb ik mezelf snel afgeleerd.Kleine stick inputs is heel belangrijk voor het hoveren, dit kan je ook goed oefenen op de sim.

Ik ben geen expert op het gebied van heli-vliegen (heb er nog nooit mee gevlogen) maar is het niet een beetje link om in een parkeergarage te beginnen? Dat lijkt me nogal vol met obstakels enzo.

Sja wat mij weer een voordeel leek is windstil ( buiten hebben we nu 4 bft, beetje veel)
en savonds is hij bijna leeg hier. dat leken mij mooie plussen. ik heb sowieso wel een stuk vna 10 bij 10 meter tot mijn beschikking dan...

Dat is het ook.Een parkeer garage lijkt ideaal maar is veel te klein.De hoogte en meestal betonnen palen zijn echt link, die komen snel heel dichtbij.Je kan beter een veld opzoeken beetje uit de wind.Met een heli moet je echt de ruimte hebben, ook al ben je aan het hoveren.En juist als je aan het leren bent.Het kan wel maar dan moet je zeker geen beginner zijn!

hmm dan word t dus nog een week wachten als ik een veldje wil opzoeken want komende week houden we 4 bft. Bedankt voor de tips!

Ik weet het, ik zit ook te popelen.Met deze tak van rc, denk een van de moeilijkste moet je echt geduld hebben!Maar dit wordt zeer zeker beloond met een geweldig gevoel als je straks steeds meer controle over je heli krijgt.Een tip nog, kijk om je heen peil het weer! kijk naar bomen en bosjes hoeveel wind er staan en de richting!
Als ik uit mijn huis kijk staat er een giga windmolen die mij iedere dag verteld wanneer ik kan gaan vliegen.Neus in de wind met vliegen.

Ik begrijp het, daarom ben ik ook voorzichtig aan bezig ook met de sim's en zo. Het lijkt me heel cool als ik eenmaal goed kan hoveren. is een goed begin! mijn doel: geen schade vliegen (van wie is dat nou niet t doel, maargoed) en dit probeer ik te bereiken door echt stap voor stap bezig te gaan. Ik heb ook nog de lessen van radd's er bij.

Ik heb nog geen vlieguren met echte heli's maar de coaxjes hebben mij al helemaal om gekregen!

als je al wat coax ervaring hebt is het alvast een begin.
probleem is dat je bij Phoenix geen stress hebt... en een crash kost je daar niets...

In het echt heb je wind, temperatuur en licht. en! mechaniek
wind...niet constante snelheid, maar ook te simmen
temperatuur.... ga maar eens lekker in de wind vliegen aan 4 graden... na 2-3 minuten is het gedaan met je gevoel...
licht... zeker nu kan de lucht veranderen: wolken gooien echt wel roet in het eten naar zichtbaarheid...
mechaniek: doe maar eens een flip met de sim en dan int echt..je zal snel het verschil voelen...

maar simmen helpt zeker en vast om alles in de vingers te krijgen. Heb zelf ook Phoenix en ben er zeker tevreden van!
veel succes met onze hobby!!

Dankje, ik heb net gevlogen ik moet zeggen dat ik zeker wat gehad heb aan de sim! het voelt anders (de pookjes van de zender voelen veel beter als de zender van de sim) het gas geven voelt bijvoorbeeld anders met de KDS (veel beter te reguleren).

Ik hield hem ( naar mijn mening) mooi stabiel en goed op zijn plek ( in een denkbeeldig hokje van 1.5x1.5 meter) Ik heb al zin aan de volgende keer!

Ik heb je filmpjes bekeken en ziet er goed uit.Het beeld van je bladen ziet er erg goed uit van wat ik kan zien op de filmpje(blade tracking).Goed afgesteld lijkt me.Dit scheelt een berg met stabiliteit en vibratisch.Als je straks wat verder bent en die stokken onder je heli vandaan zijn zal het nog beter gaan.

Dankje! ja de tracking van de bladen is volgensmij helemaal goed ( ik zie 1 schijf zegmaar als hij draait dus dat lijkt me goed) Hij is wel redelijk slecht verder ingesteld, maar ik wil eerst dat hoveren echt goed onder controle hebben voordat ik de hele kop opnieuw instel. Op dit moment staan de servo's namelijk veel heel veel gecompenseerd (tot zelfs +14 op de trim) dat lijkt me persoonlijk wat veel.

voor de overige geïnteresseerden heb ik wat filmpjes gemaakt en geplaatst in dit topic: Linkje naar andere topic..

Laatst bewerkt door een moderator:
Dankje! ja de tracking van de bladen is volgensmij helemaal goed ( ik zie 1 schijf zegmaar als hij draait dus dat lijkt me goed) Hij is wel redelijk slecht verder ingesteld, maar ik wil eerst dat hoveren echt goed onder controle hebben voordat ik de hele kop opnieuw instel. Op dit moment staan de servo's namelijk veel heel veel gecompenseerd (tot zelfs +14 op de trim) dat lijkt me persoonlijk wat veel.

voor de overige geïnteresseerden heb ik wat filmpjes gemaakt en geplaatst in dit topic: Linkje naar andere topic..

om nog even terug te komen op de vergelijking tussen sim en echt vliegen.Hier ben ik nog even bezig op de sim.Ik denk niet dat ik dit in het echt kan met mijn ec135 schaal heli ;)

Ik ben ook een beginner in het heli vliegen en spendeer veel tijd aan het simmen. Maar ik heb al wel gemerkt dat je het beste kunt simmen met de zender waarmee je gaat vliegen.
Ikzelf heb de futaba T8FG en dacht in het begin, hoe korter de stick lengte hoe fijner het zou zijn. NOU.... daar ben ik heeeel vlug van terug gekomen.
Dus je leert dan ook meteen je zender kennen en dat lijkt mij ook wel een groot voordeel.

Groeten,
Patrick

Back