Ingangs spanning laad apparaat??

Vraagje voor de techneuten onder ons,

Ik heb een Hyperion EOS 0610 DUO lader gekocht, en wil deze gebruiken om twee maal te gelijk een ZIPPY-R 4800mAh 25C 6S1P mee te gaan laden.

De lader kan van 11 tot 28 volt gevoed kan worden, en ik zou dus graag willen weten hoeveel ladingen ik kan doen van 2x 3840mAh (80%) als ik 24 volt op de ingang zet van de lader?

De accu's zijn 60Amp uur en van het yell type, en kunnen p.st. tot 6V ontladen worden.

Als vergelijk zou het resultaat bij één accu ook erg interessant zijn!!

Gr,

Mario

Geen antwoord mogelijk op deze vraag, voltage geeft niet mogleijk aantal Ah aan....

De theoretische energie die je uit deze accu kunt trekken is 60x24/1000= 1,44 kWh .... in elk accu pack gaat maximaal (4,2x6x4,8/1000) 0,12 kWh dus als alle verliezen 0% zijn zou je de accu pack's 12x kunnen laden als ze helemaal leeg zouden zijn ...

Als je de laad verliezen wegstreept tegen het feit dat je de pack's niet geheel ontlaad zit je nog steeds op 12, de lader zelf verstook al snel 20% van deze energie voor zijn eigen electronica en spanningsconverter dus blijven er nog 9 hele ladingen over ... uit een loodaccu haal je waarschijnlijk niet meer dan 60% van de maximaal opgeslagen energie ...
Dus kom je rond de 5 hele ladingen (en bij één 12V accu op slechts 2 hele ladingen = dus één keer DUO laden :-( )

Laatst bewerkt:
Niek, de spanning van de voedende lood accu heeft zeker wel invloed op hoevaak je je accu's kan laden. Ik moest de vraag ook 4X lezen voordat ik hem begreep.

12V 60Ah loodaccu kun je 4 ladingen doen van je 2X 6s 3840 of 8X een enkele 6s 3840.
24V 60Ah loodaccu is dat het dubbele, 8X je 2 pakketen of 16X 1 pakket.

Ik weet de overige gegevens niet van jou loodaccu maar de meesten vinden dit niet fijn dus reken maar op eentje minder.
Bijde je lader en je loodaccu geven de voorkeur aan 24V, je lader is effiecienter en word minder warm en door je loodaccu gaat een lagere stroom continu lopen, dat is beter voor je accu, bedenk je wel dat je zonder problemen zomaar 30-50A kan trekken op 12V op 24V is dat de helft.

Bij deze hoge ontlaadstromen zal de capaciteit een stuk minder zijn, dan de opgegeven 60Ah van de loodaccu's.

Overigens zal het rendement van de lader bij 24V wel een stukje hoger liggen dan bij 12V. Dat komt omdat de step-up converter bij 24V een hoger rendement heeft.
Ik ben het met bovenstaande berekening van Dirk wel eens. Maar zoals hij ook al aangeeft zijn er nog wel enkele factoren die ook van invloed zijn. Met een beetje experimenten kom je er wel achter.

Ik kan het eigenlijk niet in de specs vinden, maar kan de lader bij 12V voeding wel 360Watt laden???

Laatst bewerkt:
Één 12V accu heeft nog een extra nadeel de lader gaat bij 11V al in de beveiliging (dus al kan/mag je de accu zelf ontladen tot 6V de lader pikt het niet, bij 24V trapt hij daar wel in (of het goed is voor je accu's betwijfel ik, maar dat is een ander probleem) ... dus uit één 12V 60Ah accu haal je echt maar 2 en hooguit 3 ladingen met wat geluk (dus 1 á 1,5 DUO lading) voor de lader in de beveiliging springt ....

...Ik kan het eigenlijk niet in de specs vinden, maar kan de lader bij 12V voeding wel 360Watt laden???...

In de gebruiksaanwijzing staat dat als je de volle 360W bij het laden wilt gebruiken, dat de voeding dan minimaal 15V moet zijn .... maar als je 2 6S4800 pack's op 1C laad zit je daar nog lang niet op (= ca. 240W = 66% van maximaal) ... maar je trek dan nog steeds ca. 25A uit de accu met als extra risico dat de spanning voordat de accu's vol zijn al onder de 11V zakt ... bij 24V zit je dan op slechts 12,5A wat sowieso minder invloed op de spanning zal hebben en die 11V drempel zal "nooit" bereikt worden ...

Zo aan de spec's te zien zijn dit nette accu's ... maar je ziet al aan het 'belastingsstaatje' dat bij 25A last er nog maar 50Ah uit komt en dan moet je hem tot 1,8V per cel ontladen (en dan kom je bij één accu al onder de magische 11V) ..... dus de conclusie blijft maximaal 3x één pack laden uit één 12V accu en uit een 24V accu haal je met veel mazzel net 8 ladingen, maar wees niet verbaasd als het er slechts 7 zijn ....

Nadeel van 24V is dat je met twee loodzware accu's loopt te zeulen ..... het zal een rekensommetje zijn stook ik meer dan 5 accu's leeg op een vliegdag ? (twee vol mee en deze drie maal op het veld geladen ?? .... met 24V zou je er dan 10 kunnen leegstoken 2x vol mee en deze 8x op het veld laden (daarvan zit je dan wel minimaal 4 uur uit je neus te eten :-() ...

Tja wat vlieg ik op een dag!! meestal zo'n 3 tot 5 vluchten, wat ik nog niet verteld heb dat ik dus op 12S ga vliegen, 2 6S packs per vlucht dus.

Ik heb nu 4 x een 6S packs besteld, dat worden er in de loop van tijd uiteraard meer, maar twee vluchten heb ik dus zo wie zo, tja en meerdere vluchten wordt toch een heel verhaal als ik het zo hoor:confused:

Heb daarnaast nog een brandstof heli, dus me vervelen zal niet zo snel gebeuren;)

Gr,

Mario

Verhip, deze discussie komt me bekend voor ......

Zie ergens vanaf het midden :
90-size-elektro-heli-4

Bas ik was ook eerst van plan om een MP-XL elektro te kopen, het laden op het veld heeft mij toen doen afhaken.
Ik zag het echt niet zitten om met een aggregaat te gaan lopen shouwen, maar dat is echt de enigste optie met dat soort pakketjes.

Gr,

Mario

Grappig hoe wispelturig een mens kan zijn ..... ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
.... maar twee vluchten heb ik dus zo wie zo, tja en meerdere vluchten wordt toch een heel verhaal als ik het zo hoor:confused: ....

Met één 12V 60Ah accu dus drie :-( en als je heel veel mazzel hebt 4 vluchtjes .. maar dan moet ook alles mee zitten, de juiste buitentemperatuur 20 tot 25 graden en de accu moet vrijwel nieuw zijn .... maar ik denk dat je voor de prijs van zo'n luxe loodaccu net zo goed één setje LiPo's (ca. $ 235,-- = ca. € 150,-- ) kunt kopen zal je wel wat moeten bijbetalen ... maar het scheelt wel 18,5 kilo sjouwen, en fysiotherapeuten zijn ook niet goedkoop ....

Omdat ik een broer heb die de backup power van GSM stations installeert en onderhoud, hoef ik me voor wat betreft de kosten niet druk te maken, helaas draagt hij ze niet voor mij naar het veld:(

Gr,

Mario

Als ik evt. een 220v voeding wil kopen, zou ik dan voldoende hebben aan een 24V / 15A voeding om het volledige vermogen van de lader te kunnen benutten ?

Gr,

Mario

2 x 180 = 360W is je lader

P = U * I = 24*15 = 360W dan kom je dus tekort wil je op vol vermogen laden.

dan moet je nog eventueel rekening houden met verliezen.

een 24V 20A voeding is toch beter lijkt mij.

P = U * I = 24 * 20 = 480W

schrik trouwens niet van de prijzen van deze voedingen!

http://www.samenkopen.net/action_product/152449/182844

15V 56A

P = U * I = 15 * 56 = 840W

ik heb nog wel een 24V 31,3A voeding staan. doe maar een bod per PM. Dit is een meanwell voeding.

129899306-40.jpg

http://nl.farnell.com/1298997/power-products/product.us0?sku=sunpower-sp-750-24&_requestid=215551

deze voeding betreft het hier. hou er wel rekening mee dat je er bijna een eigen groep voor nodig hebt in huis! trekt 11A uit de 230!

Laatst bewerkt:
het is wat je wilt kwantiteit of kwaliteit ;) vergeet niet dat jouw lader constant die stroom trekt, daar zijn veel voedingen niet op berekend..... een pc trekt kortstondig hogere stromen.

regelbaar tsja heb je het nodig het geeft meer kans op ellende ;).

Back