Inhaalwedstrijd F5B 13 Juli

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
In overleg met RFM Friendship en Jan Pelleboer gaan we de wedstrijd die vandaag niet doorgaat op 13 Juli vliegen.
Het regenwater is tegen die tijd wel op dus dan hebben we droog mooi zomerweer.

Zelfde tijd, zelfde plek, zelfde restaurant.

Tot de 13e!

GJ

Nog een extra mededeling

Deze wedstrijd telt niet mee voor de kwalificatie voor het WK en NK.

Verder zal het gewoon een wedstrijd zoals andere zijn, ik neem nu wel zonnebrand mee.

Tevens ben ik in goed overleg gestopt met de organisatie van F5B.
Ik wil bij deze mensen dan ook vragen zich als vrijwilliger te melden bij Gerben.
In principe zijn er al wat velden beschikbaar voor 2014, er moeten alleen nog contacten gelegd worden en wat data geprikt.

Grts Gert-Jan

Laatst bewerkt:
Ja, er is niks mis met de Surprise.
Het is een andere manier van vliegen.
Voor de S16 moet je echt kunnen vliegen, met de Avionik kan iedereen wel rondkomen.

GJ

Hallo,

Helaas kan ik die dag niet,

Maar dan tot in september.

Frans,
icon10.gif

Kunnen jullie mij die dag vroeg in de rondes laten vliegen, als 3de of zo, ik heb dan nog een verjaardag waar ik naar toe moet, dan kan ik na de laatste vlucht direct vertrekken om nog een beetje op tijd te zijn.

Frans,

Jammer dat je er niet bij bent, we hebben zon besteld ;)

Theo,
Lijkt me geen probleem, wordt geregeld.

Groetjes,
Gerben

zo, de S16 loopt hard! de ronde tijden zijn gelijk aan de avionic, bij mij dan ongeveer 20s.

Ja, er is niks mis met de Surprise.
Het is een andere manier van vliegen.
Voor de S16 moet je echt kunnen vliegen, met de Avionik kan iedereen wel rondkomen.
GJ

Ook mijn ervaring is dat de Surprise 16 snel genoeg is en niet onder doet voor een Avionik. Dat wil zeggen zolang het rechtuit gaat. Het bochtengedrag is anders. De Surprise heeft de hinderlijke eigenschap om nog wel eens voor een verrassing te zorgen in de scherpe bochten in de vorm van een High Speed Stall.

Ik heb het profiel van de vleugel kunnen reconstrueren en ben tot de conclusie gekomen dat het niet aan het profiel ligt. Het profiel heeft gewoon de eigenschappen (Cl/Cd curves en dergelijke) die je bij een F5B/F3B/F3F kist mag verwachten. Ik heb de laatste week erg veel tijd gestoken in het ontwerp van een eigen profiel en ik moet zeggen dat het heel moeilijk is om iets te creëren wat een hele lage Cd waarde heeft bij een Cl bereik van -0.2 tot + 0.3 en tegelijkertijd ook nog een vloeiende overgang heeft naar hogere acceptabele Cl waarden.

De Cl waarde die je nodig hebt in een bocht haal je alleen als je Snap-Flap toepast. Geen enkel F5B profiel haalt die waarde van nature. Dat geldt voor elke Surprise, Avionik, Go-One, Raketenwurm en dergelijke. Toch is de Surprise bij mijn weten de enige die echt erg gevoelig is voor een High Speed Stall. Een profiel overtrekt als het niet meer de lift kan leveren die er van gevraagd wordt. Dat geldt bij elke snelheid maar de meesten ondervinden het voornamelijk bij (te) langzaam vliegen.

Behalve het profiel is ook de veugelvorm een belangrijke factor. En daar zit ‘m waarschijnlijk de crux. De Surprise heeft dan wel een ongeveer gelijke slankheid in vergelijking met de anderen maar de koordeverdeling is ongunstiger. De laatste 25 cm van de vleugeltippen loopt vrij taps waardoor de koorde aan de tip aan effectiviteit enorm inboet. De meeste andere F5B kisten hebben een vleugel die meer rechthoekige is. De wortelkoorde van de Surprise is 16 cm. Ik zou die op 15 houden en het oppervlak wat daardoor ontstaat in de tip steken. Voor de slankheid maakt het niet uit en de vleugeltip krijgt daardoor wel betere lifteigenschappen. Je krijgt overigens elk vliegtuig in een High Speed Stall. Alleen, bij de Surprise gaat het te gemakkelijk. Het blijft een kwestie van een goede Snap Flap afstelling in combinatie met de hoogteroeruitslag.

Het zal er wel op neerkomen dat de Surprise wel snel genoeg is maar dat de bochten ruimer genomen moeten worden. En dat vraagt een nog betere timing tijdens het vliegen. Veel trainen helpt. Sterker nog, zelfs een beetje training helpt. En dat doen we, althans ik, te weinig.

Ik heb echt nog nooit een high speed stall gehad bij de Surprise 16.
Wel een overtrek bij lage snelheid, bij een Eurotour wedstrijd.
Dat was ook meteen mijn wake-up call.
En aangezien Rudi mee stond te kijken kreeg ik ook meteen de opmerking, je gaf zeker aileron en up tegelijk..
Dan overtrekt ie.
Probleem is dus niet het profiel maar de piloot.

GJ

logisch verhaal, dat van de vleugelkoorde bij de tip. Smal en veel lift => mogelijk loslating. Wat mij verder opvalt zijn de nylon boutjes van het stabilo. Daar zit veel rek in! Je kunt het stabilo zo op en neer bewegen (om de as van de romp). De nylon boutjes heb ik nu dus door metaal vervangen. Wie weet helpt dit ook het bochtengedrag iets robuuster te maken.

Ik ben geen theoreticus, maar een parktijk man, mijn raketenwurm heeft ook last van highspeedstall als ik teveel hoogteroer stuur in de bocht. Ik heb dit nu al meerdere keren meegemaakt, ook tijdens de wedstrijden. Bij lage snelheden smeert hij ook graag af, maar dat ligt in de diferentatie van de rolroeren.
Mijn verdere praktijk ervaringen zijn dat de normale vleugels zoals wij ze allemaal toepassen bij die snelheden niet altijd stabiel zijn. Ik heb bemerkt dat als we iets pijlstelling naar voren gebruiken dit een heel stuk verbeterd. Al mijn ontwerpen met die vleugelvorm waren zeer stabiel in de bochten en hadden geen last van highspeedstall. En ja, met die pond-racer was het naast de FW-3 de meest extreme vorm van negatieve pijlstelling.
Ik heb hier een vleugelontwerp klaarstaan op de pc met een profiel van Dominiek Diefenbach, dit ontwerp wijkt behoorlijk af van zijn vleugelvorm voor de Teaser waar hij alles van heeft vrij gegeven. Bij mij heeft de vleugel een rechte lijn van tip tot tip op het dikste gedeelte van het profiel. Hierdoor creëer je een lichte negatieve pijlstelling. Als iemand zo gek is om dit ontwerp te willen testen kan ik hem de profilli-files sturen om de mallen te frezen.

Inschrijven

Aanstaande zaterdag is het zover. Ook deze inhaalwedstrijd staat op de F5B site. Tot nu toe hebben zich 4 vliegers aangemeld. Ik neem aan dat het animo wat groter is. Dus.....: F5B.nl - Calendar

Wij natuurlijk ook voor gezelligheid en rakken zitten, wat foto's maken...
Neem wel de Hawk mee... mooi weer is altijd best op Dalfsen :-)
Gr Bas

Ik kom de spullen brengen en ben dan weer weg.
's Avonds ben ik er natuurlijk wel in 't Asje.

GJ

Helaas gaat het mij toch niet lukken, naast die verjaardag in de avond moet ik in de ochtend werken. Nu in de vakantie periode moet ik alles aanpakken wat ik kan krijgen.....
Verder ben ik nog met andere zakelijke dingen (overname/uitbreiding) bezig wat veel heel veel tijd vraagt. Hopenlijk lukt het nu wel om de droom te verwezenlijken........

Heel veel plezier jongens! De voorspellingen zien er prima uit.
Zelf zit ik helaas ergens waar het 40+ graden is... ook lekker!

Groet Joris

Back