zo, de S16 loopt hard! de ronde tijden zijn gelijk aan de avionic, bij mij dan ongeveer 20s.
Ja, er is niks mis met de Surprise.
Het is een andere manier van vliegen.
Voor de S16 moet je echt kunnen vliegen, met de Avionik kan iedereen wel rondkomen.
GJ
Ook mijn ervaring is dat de Surprise 16 snel genoeg is en niet onder doet voor een Avionik. Dat wil zeggen zolang het rechtuit gaat. Het bochtengedrag is anders. De Surprise heeft de hinderlijke eigenschap om nog wel eens voor een verrassing te zorgen in de scherpe bochten in de vorm van een High Speed Stall.
Ik heb het profiel van de vleugel kunnen reconstrueren en ben tot de conclusie gekomen dat het niet aan het profiel ligt. Het profiel heeft gewoon de eigenschappen (Cl/Cd curves en dergelijke) die je bij een F5B/F3B/F3F kist mag verwachten. Ik heb de laatste week erg veel tijd gestoken in het ontwerp van een eigen profiel en ik moet zeggen dat het heel moeilijk is om iets te creëren wat een hele lage Cd waarde heeft bij een Cl bereik van -0.2 tot + 0.3 en tegelijkertijd ook nog een vloeiende overgang heeft naar hogere acceptabele Cl waarden.
De Cl waarde die je nodig hebt in een bocht haal je alleen als je Snap-Flap toepast. Geen enkel F5B profiel haalt die waarde van nature. Dat geldt voor elke Surprise, Avionik, Go-One, Raketenwurm en dergelijke. Toch is de Surprise bij mijn weten de enige die echt erg gevoelig is voor een High Speed Stall. Een profiel overtrekt als het niet meer de lift kan leveren die er van gevraagd wordt. Dat geldt bij elke snelheid maar de meesten ondervinden het voornamelijk bij (te) langzaam vliegen.
Behalve het profiel is ook de veugelvorm een belangrijke factor. En daar zit ‘m waarschijnlijk de crux. De Surprise heeft dan wel een ongeveer gelijke slankheid in vergelijking met de anderen maar de koordeverdeling is ongunstiger. De laatste 25 cm van de vleugeltippen loopt vrij taps waardoor de koorde aan de tip aan effectiviteit enorm inboet. De meeste andere F5B kisten hebben een vleugel die meer rechthoekige is. De wortelkoorde van de Surprise is 16 cm. Ik zou die op 15 houden en het oppervlak wat daardoor ontstaat in de tip steken. Voor de slankheid maakt het niet uit en de vleugeltip krijgt daardoor wel betere lifteigenschappen. Je krijgt overigens elk vliegtuig in een High Speed Stall. Alleen, bij de Surprise gaat het te gemakkelijk. Het blijft een kwestie van een goede Snap Flap afstelling in combinatie met de hoogteroeruitslag.
Het zal er wel op neerkomen dat de Surprise wel snel genoeg is maar dat de bochten ruimer genomen moeten worden. En dat vraagt een nog betere timing tijdens het vliegen. Veel trainen helpt. Sterker nog, zelfs een beetje training helpt. En dat doen we, althans ik, te weinig.