Inhouden nitromotor bij vertrekken

Hoi iedereen,

ik heb een klein probleem met m'n .21 force black motor.
Als ik gas geef om van stilstand te vertrekken houd de motor zich een seconde in om dan vlotjes door z'n toeren te gaan met volle vermogen.
Dit is vooral als de motor op bedrijfstemperatuur is.

Ik dacht al dat de lsn te arm stond, het klinkt niet als 4takten vandaar, dus deze een beetje rijker gezet (1/8ste slag).
Maar dan doet de motor het nog steeds.

Aangezien de motor eigenlijk net ingereden is vraag ik liever even raad dan zomaar verder gaan te draaien aan de naalden.

Gloeiplug is tevens ook een nieuwe.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb die motor op mijn Reely air attack zitten en dat deed die bij mij dus ook. Ik heb er later een JVD koppeling erop gezet en het was over. Nu trekt die weer mooi vlot op, dus is misschien een overweging waard om naar je koppeling te kijken.

M.v.g. Mark

Hmm, daar had ik zelfs nog niet eens aan gedacht. Morgen eens de veertjes vervangen door een nieuwe set.
Thanks voor de tip.

Welke naald heb je "maar" 1/8e slag rijker gezet?

Inhouden bij het wegtrekken is te arm op de LSN en soms moet je niet te zuinig draaien...

De LSN, die wat op de schuif zit van de carburator, heb ik 2 keer 1/8slag rijker gezet.
Aangezien ik niet echt verbetering zag heb ik de motor maar stil gelegd om even eerst raad te vragen.

Door onderin rijker te zetten kan je zeker niets verkeerd doen, wanneer hij te arm staat krijg je het bekende geluid bij vertrek uit stilstand. Draai hem eerst nog maar wat rijker onderin. Je kan er niet veel verkeerd mee doen...

Als hij het dan nog blijft doen, moet je ff kijken als je HSN goed staat of natuurlijk je koppeling het goed doet. Maar dit zou je dan moeten merken bij het remmen :)

Ik had er dus ook last van en ik kan redelijk een motortje afstellen, maar ik kreeg hem niet goed. De temperatuur goed in de gaten gehouden en die was gewoon goed, dus dan ga je verder zoeken. Ik kwam toe op de koppeling uit.

m.v.g. Mark

Wat deed je koppeling dan verkeerd Mark?
Te slappe veertjes waardoor het aangrijpmoment te vroeg was en de motor zich wat gaat inhouden?

De nieuwe veertjes zijn er.
Ik ga zowiezo de kopelingsveerjes eens vervangen, de huidige draaien al 6jaar mee :) , weet niet om de hoeveel tijd deze zouden moeten vervangen worden.

lol 6 jaar??? :D ook geen nieuwe schoentjes nodig dan lol

Ik vervang mijn schoentjes/veertjes toch een 2 a 3x op een seizoen want dan zijn ze gewoon op...

Inderdaad :) de schoentjes zien er nog goed eigenlijk, maar ga ze van de week toch eens vervangen.

Wat deed je koppeling dan verkeerd Mark?
Te slappe veertjes waardoor het aangrijpmoment te vroeg was en de motor zich wat gaat inhouden?

Er zat nog een standaard koppeling op en die veren zijn wat aan de slappe kant en inderdaad de koppeling greep wat vroeg aan dan.

M.v.g. Mark

Na het vervangen van de koppelingsveertjes was het al een stuk beter.
Motor draaide stationair goed en regelmatig en m'n wielen blijven weer stilstaan op stationair :) .
Het wegrijden verliep nog niet zoals het hoorde, maar na een beetje de LSN rijker te regelen was dat probleem ook verholpen, nog 3 x 1/8ste slag de LSN rijker gezet.
Thanx voor het meedenken, m'n protechje gaat weer als een speer :) .

Nu ben ik ook bijna zeker wat het stationair stotteren van m'n carson veroorzaakt, waarschijnlijk ook hier de koppeling best eens vervangen.
Op stationair lijkt die constant aan te grijpen en dan weer los te laten, waardoor het lijkt alsof de motor schokkend stationair draait.

Na het vervangen van de koppelingsveertjes was het al een stuk beter.
Motor draaide stationair goed en regelmatig en m'n wielen blijven weer stilstaan op stationair :) .
Het wegrijden verliep nog niet zoals het hoorde, maar na een beetje de LSN rijker te regelen was dat probleem ook verholpen, nog 3 x 1/8ste slag de LSN rijker gezet.
Thanx voor het meedenken, m'n protechje gaat weer als een speer :) .

Nu ben ik ook bijna zeker wat het stationair stotteren van m'n carson veroorzaakt, waarschijnlijk ook hier de koppeling best eens vervangen.
Op stationair lijkt die constant aan te grijpen en dan weer los te laten, waardoor het lijkt alsof de motor schokkend stationair draait.

Toch alsnog goed om te horen dat het probleem opgelost is. En dat het aan de koppeling/schoentjes kan liggen.

Het probleem van de carson buggy was dus ook de koppeling.
Heb de schoentjes en veertjes vervangen en het stotteren is verdwenen op stationair.

Back