inlopen motor

Ik ben RC-actief met electro 1/10 autootjes maar nog redelijk beginneling.
Ik hoorde hier en daar al tips i.v.m. he inlopen of inrijden van nieuwe motoren. Nu vond ik op een anderstalig forum een thread waar verteld werd dat je ee motor kon laten inlopen gedompeld in vloeistof, meer bepaald 90° alcohol (brand-) + wat WD40. Ook vertelde eens iemand me dat dit kon in water. Natuurlijk kwestie van de motor pas in te schakelen als die ondergedompeld is en pas eruit te halen na uitschakelen.

Wat is hiervan waar en wat zijn de voordelen. Ik kan me wel indenken dat je hierdoor een betere smering en koeling verkrijgt ... maar het lijkt me vergezocht en misschien zelfs gevaarlijk voor materiaal en lijf. Zit ik ernaast?

Het voordeel hiervan is, dat de koolborstels mooi inslijten zonder vonkvorming, je hangt de motor in een jampot demiwater, (gewoon water is ook prima) en laat hem 10 minuutjes volgas draaien. Daarna haal je hem eruit en laat je hem droogdraaien.
Door de warmte gaat dat best snel. Daarna spuit je hem in met WD 40, dat smeert en verdrijft vocht.
Zodoende presteert je motor net iets beter en gaat langer mee.

In laten lopen doe ik ook op de manier van Rhelie, alleen dan juist op lage toeren. Mij is altijd verteld dat op lage toeren het inlopen beter verloopt ( :?: :| ) Meestal op twee AA celletjes. Laten draaien tot ze leeg zijn, loopt de motor als een zonnetje. Meteen volgas op een nieuwe motor onderwater gaat flink stroom trekken!

leo-rcc zei:
Als je gedestileerd water gebruikt en uiteraard inschakelt als hij onder water ligt en uitschakelt voor je hem eruit haalt kan het wel degelijk, en nog met goede resultaten ook.

Zie deze link voor meer info. Dit gaat dan weliswaar om speed400's maar je kan het voor elke borstelmotor doen.

http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/tip24.htm
Ik heb dat stukje van Wolter Stoelwinder eens gelezen maar wat hij daar allemaal schrijft geeft mij te denken.
Het begint al met: ˝Geen leidingwater gebruiken, want dat zal voor veel vuurwerk zorgen.˝ Vuurwerk, waarvan? Je kan wel leidingwater gebruiken maar dan kan er een deel van de stroom verloren gaan door het water. Dat hangt mede af van waar je woont en dus wat voor leidingwater je hebt. In heel veel leidingwater zitten (resten) van chloor en mineralen. Die kunnen er voor zorgen dat ook het water stroom geleidt en alles wat door het water gaat kan niet door de motor. Daarom is het beter om gedemineraliseerd water te gebruiken maar als je dat niet hebt kan leidingwater ook.
Dan dit stukje, ˝Dek nu beide bekers met folie af en laat die een paar uur staan. Er kunnen namelijk luchtbellen in het water zitten en lucht is een "geleider" van stroom. Giet daarom ook altijd heel voorzichtig, om luchtbellen te voorkomen. De afdekfolie is tegen stof. Ook stof is een geleider van stroom.˝
˝Lucht is een geleider van stroom˝ schrijft hij. Dat is een enorme berg stieren poep. Lucht is zo´n beetje de beste isolator die er bestaat! Er is om en nabij 10.000V nodig om 1 cm lucht te overbruggen en dan zouden een paar miniscule luchtbelletjes een probleem geven?
Ook die paar stofdeeltjes die mogelijk in de beker terecht komen zullen geen enkel probleem veroorzaken dus dat afdekken is geheel en compleet overbodig.
Hij schrijft ook dat een accu wel gebruikt kan worden maar dat die het nadeel heeft dat er dan geen constante stroom gaat lopen. Dat komt doordat de accu leeg zal raken daardoor zakt de spanning en zal de stroom dus ook minder worden. Maar wat geeft dat??? Waarom zou er een constante stroom moeten lopen? Dat is dus totaal niet nodig, een voeding is vooral makkelijker want die raakt niet leeg en je kan de motor veel langer laten draaien.
Dat laatste kan best handig zijn want de 7 minten waar Wolter Stoelwinder over spreekt om zo´n motortje te laten inlopen is veel en veel te kort. Daar heb je echt meer tijd voor nodig. Denk maar aan makkelijk 20 minuten tot wel een half uur toe. Als je een motor hebt met vrij harde koolborstels dan kan het zelfs nog langer duren.

Stel je niet teveel voor van het "inlopen" van borstelmotoren, sorry hoor, maar ik vind het flauwekul.
Ik vlieg elektro sinds het mogelijk is, vanaf 1976 ongeveer. Heb het "inlopen" diverse malen geprobeerd, maar echt geen verschil gemerkt.
Mijn advies: ga gewoon meteen vliegen/varen/rijden met die motor, je merkt er niets van wat prestatie betreft en de motor gaat langer mee, want van inlopen slijten de koolborstels onnodig, het einde van een (goedkope) borstelmotor is meestal omdat de koolborstels versleten zijn :cry:

Als je een nieuwe stofzuiger koopt (heeft ook een koolborstelmotor), dan laat je die toch ook niet inlopen :wink:

In de autootjeswereld laat iedereen die harder wil gaan zijn motor inlopen. Uiteraard alleen de borstelmotoren :)

Bij een snelle modified-motor heeft het niet zo heel veel zin om die echt lang in te laten lopen, want dan kun je tegen de tijd dat je daarmee klaar bent je motor voorzien van nieuwe borstels. Rijd je bijvoorbeeld met een Element, dan heeft inlopen wel degelijk zin. Ik laat m altijd inlopen op 2V en dan een minuut of 20. Wel even in de gaten houden hoe warm ie wordt. Die 20 minuten is alleen omdat ik vaak niet meer tijd heb, een Element gaat eigenlijk alleen maar beter lopen naarmate ie beter is ingelopen.

WD40 is funest voor je motor, WD40 is veredelde kruip-olie en geen smeermiddel.
Het is leuk als je motor vast staat door bv water of smerig is van de (kool) stof, dan kan je hem mooi met WD40 losweken of uitspoelen.
Daarna moet je de motor wel heel goed schoon spoelen met bv medicinale alcohol.
Vergeet niet na het spoelen even de (glij)lagertjes van een beetje olie te voorzien.
Inlopen van electro motoren kan je het beste doen door hem te koppelen via bv een stukje slang aan een andere motor.
Je laat de andere motor draaien zonder dat op de motor die moet inlopen stroom staat en het anker kan beschadigen door vonken.
Doe het wel met een laag toerental anders gaan de koolborstel van je in te lopen motor zgn *vliegen* en kunnen dan het anker alsnog beschadigen.

Ik loop mijn borstelmotoren altijd in in gewoon leidingwater. Idd, onderdompelen, laten draaien tot het water enigzins troebel wordt, en klaar is Edje.

Werkt als een speer. Veel minder vonken op de collector, veel minder warmte ontwikkelen, betere prestaties, minder verbruik, minder slijtage van de collector, etc...

Ik geloofde het ook eerst niet, heb het toen geprobeerd met een oude 600 motor. Ging prima, zoals hier omschreven.

hoi,

het watertruukje is al meerderemalen besproken, vooral bij kleinere motoren van goekope merken geeft het goede resultaten, dus waarom nie.

er zijn van die goedkope helis van walkera die hebben een staartmotor, die dingen waren binnen notime naar de $^%$, echter als men ze ff in een glaassie demiwater in lieten lopen gingen ze aanzienlijk langer mee :)

Back