Inlopen Os Max 25ax

• Topicstarter Topicstarter joostdw
  • Startdatum Startdatum
J

joostdw

Guest
Goedendag,

Er zijn al hele draadjes over vol geschreven en misschien ben ik daarom dolende in de woestijn. Daarom deze vraag.

Ik wil mijn Os Max 25ax laten inlopen. Daarvoor volg ik maar het best (denk ik) de gebruiksaanwijzing van Os Max zelf.
Ik heb een tankje Tornado Flight 10 fuel Daar zit het volgende in:

10% NM
<1% Additives
16,5% Oil
(Special dedicated oil blend for maximum protection resulting in prolonged engine life Special blend based on ricinus and synthetic oils )
72,5% Methanol

Is dit geschikt als " inloop brandstof" ?
Moet ik er nog wonderolie bijdoen en zoja hoeveel ?

Groet Joost

Verwacht dat je hierop een hoop strijdige adviezen zult krijgen :( Persoonlijk zou ik deze brandstof hiervoor niet gebruiken, vindt het nitro percentage te hoog en olie aandeel te laag. In dit geval heeft brandstof met max. 5% nitro en minstens 20% olie veruit mijn voorkeur, en verder de bijgeleverde instructie aanhouden.

Tornado hoort wat mij betreft bij het klein chemisch afval. Meteen wegdoen!
Er is iets met de olieen die ze gebruiken.
Wat weet ik niet, wel dat de meeste motoren daar niet of nauwelijks meer van herstellen als ze er mee worden 'ingelopen'.
Je moet echt geluk hebben, wil het goed aflopen.
Peut die ik wel als stabiel heb ervaren is het zelfgemengde spul van Hobby In en de Model Technics range.
Een AX is een moderne motor en die kan prima lopen met synthetische olie, minimaal 20%. 2 of 3% wonderolie daarbij maakt het helemaal af.
5% nitro is zat, helemaal eens met Huibert.
O ja, een 9x6 prop. Niks electrostarter, gewoon een vingerbeschermer.
Alle volgende starts met de carburateur volgas open!
Starten, naald zover dichtdraaien dat de viertakt er uit is, na 20 seconden motor stoppen. Helemaal laten afkoelen.
Niet meer aan de afstelling komen.
Motor starten en na 20 seconden weer stoppen. 10 x herhalen.
Daarna weer starten, naald dichtdraaien tot maximaal toerental, na 30 seconden stoppen en helemaal laten afkoelen. 10 x herhalen.
Dan nog 5 x 1 minuut.
Mee gaan vliegen en na het opstijgen het gas zover terug tot de kist nog net lekker vliegt, als je wilt klimmen gebruik je iets meer gas.
Als je hoogte wilt kwijtraken, gas terugnemen.

Helemaal mee eens. Tornado is erg slechte brandstof, ooit een kannetje van 5 liter gekocht, 4,5 naar het milieupark gebracht.

Zorg idd voor 20% olie, nitro idd max 5%. Laat het zelf altijd lopen op 17% TitanSX vol synth en 3% wonderolie. Hiermee in de tijd dat ik vlieg nog nooit roest op de lagers gehad of welk mankement dan ook, en gebruik geen afterrun.

Bij het inlopen altijd een iets kleinere prop nemen ivm de belasting en geen starter. Procedure hierboven is prima, OS heeft die van hun ook digitaal staan overigens.

Dag Joost,
Je kan CoolPower nemen, of de Klotz-methanol van Hobby-In.

Heb nu een flink aantal seizoenen met CoolPower al dan niet met nitro (5%).
De motoren draaien fractie zuiniger dan met Klotz. De 46 AX blijkt na 5 jaar nog steeds een perfecte brommer te zijn. Ondanks diverse tikken en meppen ook van verkeerde brandstof...
1x nieuwe lagers. Sporen van slijtage zijn te vinden op de zuiger (van zand en stof). Maar blijft steeds lekker lieren.
Ooit zal het wel een ophouden... Dan komt er weer een nieuwe AX. Die is dan natuurlijk al weer een kwart duurder geworden.
Coolpower? Omdat ik dat redelijk in de buurt kan aanschaffen. Afterrun blijft belangrijk voor het conserveren na de vlucht.

Je zal met beide brandstoffen een goede inloop-run kunnen maken.
Volg goed wat OS boekje schrijft. Anders een ervaren rot erbij voor het vertrouwen.
Ik heb dat ook gedaan.

Komt in het algemeen neer op 1x tank volgas rijk (4-taktend geluid) naar arm (2-taktend geluid), om en om, volgens de squentie als in het boekje omschreven.

Je staat dus de hele tijd te hengelen aan de hoofdsproeier... met tuitende oren.
Daarna 1 tankje rijk 4-taktend vliegen met wisselend gas, zonder een stunt parkoers te vliegen. Dus brave rondjes... Daarna ga je over op normale afstelling iets rijk. De motor zal steeds beter gaan lopen...

Succes met de bevroren vingers.

Laatst bewerkt:
Sowieso Joost, zou ik de motor door iemand met ervaring in laten lopen en laten afstellen als je zelf geen ervaring hebt met motoren. Scheelt je, op zijn minst, een tennis-arm.

Bedankt voor de antwoorden. Die Tornado brandstof kan dus naar het milieustation. Ik ben blij dat ik het gevraagd heb. Vandaag maar eens op zoek naar een andere brandstof. Jammer dat het spul niet verstuurd wordt.

Waarom mag je eigenlijk geen starter gebruiken ?

Grt joost

Ik ben geen vliegtuigpiloot maar ik gok omdat je dan niet voelt wat je dan met de motor doet.

Dat klinkt logisch. Bedankt!
Heb het antwoord overigens al gevonden. (Dit is dus een voorbeeld van eerst vragen en daarna zoeken :oops: )

Grt Joost

Laatst bewerkt door een moderator:
Precies geen feeling, je frukt toch op de as en als de motor verzopen is kun je een hydrolock krijgen, dan is het game over.

Ik sluit mij bij het verhaal van Bruno aan, en ik denk dat daar voor de duidelijkheid nog bij moet dat dit geldt voor ABC motoren (zonder zuigerveer, wat deze AX ook is)

Tijdens het maken van de cylinder is het juiste diameterverloop onstaan door een bij een bepaalde temperatuur de cylinder op maat te brengen. Boven warmer dan beneden, dat is immers ook de praktijk bij een lopende motor. Het inlopen moet dan niet bij een veel lagere temperatuur dan de normale bedrijfstemperatuur gebeuren, anders wordt de passing te ruim en dat zal de levensduur, starteigenschappen en het vermogen van de motor sterk beinvloeden.
Vandaar volgas starten en zo snel mogelijk naar die bedrijfstemperatuur toe, daar kort blijven want door de hogere wrijving in de nieuwe motor loopt de temperatuur hoger op dan bij de ingelopen situatie, en dat is ook niet wenselijk.

Een inloopbrandstof met een wonderolie aandeel levert een beter ingelopen motor op doordat wonderolie in staat is om plaatsen in de motor die door hoge wrijving onevenredig warm worden toch voldoende te blijven smeren. Inlopen is het gecontroleerd laten slijten van het samenspel aan passingen dat en motor vormt. Passingen die door bewegen langzaam naar de ideale maat gebracht worden.
Lage inwendige wrijving zorgt voor een lagere temperatuur, minder slijtage en meer vermogen. Die motoren zijn ook minder gevoelig op hun naald, starten beter en lopen betrouwbaarder.
Dat zijn allemaal zaken waar vliegers veel waarde aan hechten, maar in de praktijk geef ik weinig tegengas aan het verhaal "1 tankje op de grond en dan gelijk de lucht in" Het is tenslotte hun motor en gelukkig niet de mijne!
"die motoren van jou lopen altijd zo mooi!" .....Hoe zou het toch komen denk ik dan.

Op motoren met zuigerveer is een andere inloop van toepassing. Dat komt door fundamenteel andere eigenschappen van de zuiger, veer en cylinder combinatie.

@ Robke.
Duidelijk verhaal waarvoor mijn dank.
@allen.
Ik heb de adviezen opgevolgd en aangeschaft: Merlin lube brandstof met 5% nitro, wonderolie van de etos en een "chicken finger" (mooi woord)

Komend weekend hoop ik samen met 3x zoonlief het motortje te starten.
Ik kan me nog herinneren dat ik 30 jaar geleden samen met mijn vader voor de eerste keer de Os Max startte. Dat vergeet ik nooit meer.

Misschien is het een idee om het inlopen opnieuw in de FAQ op te nemen.

@Ron.
Met deze adviezen voel ik me vertrouwd genoeg om er zelf aan te beginnen. Zal zodanig proberen te hengelen dat de tennisarm er niet komt.

Grt Joost

Back