[inrijden] De WOT-methode voor brandstofmotoren uitgelegd

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 24 sep 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Even een vraagje over de bedrijfstemperatuur.
    Ik heb laatst een nova mega sx-12 motor op mijn kyosho gezet. Ik ben de motor nu aan het inrijden. Als ik de temperatuur meet dan komt hij niet verder dan 60 graden. Dit is met de kap er op! De auto moet toch rennend bij te houden zijn? Als ik hem armer zet gaat dat niet meer lukken ( en ik kan aardig snel rennen). Kan dit kwaad? Moet ik hem wel armer zetten?

    M.v.g. Mark
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Kan de eerste tankjes geen kwaad omdat je door veel olie en weinig toeren een langzame slijtproces hebt maar breng hem wel sneller op temperatuur.

    Nu staan de Mega's er om bekend een minder krappe passing te hebben waardoor er al minder temperatuur ontwikkelt wordt en kan je gemakkelijk het inloopproces opvoeren
     
  3. masterwebber

    masterwebber Guest

    @M7H, ondanks alle nadelen die jij noemt van deze WOT methode doet mijn motor het nog perfect!

    Hij start en loopt super!
    En compressie zat!
     
  4. madmini

    madmini Guest

    martin mag ik vragen waarom je de motor moet afzetten en laten afkoelen,
    want als ik je verhaal lees, lees ik dat je de motor warm wilt houden en er zelfs een doek overheen doet omdat te bevorderen.
    Want een motor slijt het meest als deze gestart word omdat er nog gen temp. inzit toch ?????
     
  5. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Volgens mij heeft hij het over een Novamega, toch?
     
  6. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Alle nadelen?....
    De WOT methode is nog steeds een prima methode, maar "mijn" WOT methode is net iets anders.......
    Het verschil tussen beide methoden is niet zo groot, want waar je in mijn methode de motor zo erg rijk dient te zetten dat hij bijna afslaat, zal je met deze instelling onmogelijk kunnen rijden, omdat hij simpelweg niet genoeg toeren maakt om vooruit te komen.
    De eerder beschreven WOT methode zal de motor iets armer, nee "minder rijk" staan dan mijn methode, om hem te kunnen laten rijden......

    Ik doel vooral op het 1 tankje stationair draaien, dit is minder goed.....
     
  7. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Het idee hierachter is eigenlijk vrij simpel.

    Een nieuwe motor, heeft machinaal bewerkte onderdelen, het op temperatuur laten komen en weer af laten koelen is nodig om eventuele "bewerkings spanningen" die in het materiaal zitten rustig te laten wegvloeien..... (basis materiaal leer)......
     
  8. Niwla

    Niwla Guest

    Spanningsvrij gloeien.....goed punt!
     
  9. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Maak dan even onderscheid in wat goed is voor de competatieve racers en de recreatie-rijders.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik denk dat het stationair een keus moet zijn wat men wel en niet wilt. Tot op heden kennen veel handleidingen de stationaire loop bij de eerste keer opstarten van de motor. Zowel R&B en andere topmerken als vele handleidingen van recreatie-motoren beschrijven dit.

    Tot op heden is gebleken dat dat totaal niet schadelijk is (als sommigen wel doen denken...) en blijf ik bij mijn mening dat kleine oneffenheden die in de fabrikage zitten een rustige inloop krijgen dan eerder bij hogere toeren (en dus meer krachten) beschadigingen kan geven.

    Overigens is het mijn mening dat deze discussie niet in dit topic hoort. Masterwebber heeft een veel gebruikte en een nog steeds correcte inloopmethode neergezet en heeft achteraf goede resultaten eruit gekregen wat gedeeld moet worden met anderen.
     
  11. brokkepiloot

    brokkepiloot Guest

    maar als je het eerste tankje stationair draait dan is de temperatuur lager dan de normale bedrijfstemperatuur en zet de cilinder niet goed uit en dan gaat de zuiger inslijten op en kleinere cilinder en als je dan gaat rijden op normale bedrijfdtemperatuur dan krijg heb je dus ruimte tussen zuiger en cilinder=geen compressie dus motor valt uit naar mijn idee
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Mag wel zo zijn maar bij 1 tankje stationair zal nooit de zuiger zich al naar de bus gesleten hebben. Als dat zo was hoefde je nooit meerdere tankjes te gebruiken voor het inloop proces.

    En zoals ik al vaker heb aangegeven, stationair komt de motor al aardig op temperatuur door de hoge wrijving vanwege de strakke passing en het ontbreken van rij-wind.
     
  13. sjorsi

    sjorsi

    Lid geworden:
    19 okt 2004
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Hoorn
    ik heb laatst een savage 4.6 gekocht en moet hem ooknog inrijden. maar moet ik nu die tank inhoud van 75cc omrekenen naar 160cc? dat ik dus minder lang stationair hoef te lopen en ook minder tankjes "vol gas" rijden???
    of gewoon hetzelfde aantal tankjes zoals op het filmpje beschefen staat?
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet minimaal naar 1 liter toe werken. Als je van 125cc (veel 3.5cc modellen) uit gaat zou je dezelfde hoeveelheid tankejs aan kunnen houden als je je tank tot net onder de rand vult.
     
  15. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ben nu bezig met de wot metode.
    toch maar gedaan omdat het me door zo velen aangeraden werd.
    3 tankjes er al door heen nog 4 om 6 rijdend te heben.
    ik gebruik wel 20% olie
    bij 3 slagen boven de fabriek zetting loop die zo rijk dat die afslaat als ik de gloei aansluiting er afhaal
    dus heb ik hem 2 slagen in moeten draaien nu rijd die stap voets bij voll gas
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Prima, maar met 20% olie denk ik dat je wel wat armer kan gaan.

    Je doet er verstandig aan om zeker na de inloop op normale car brandstof over te gaan.
     
  17. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    zal ik denk ik ook wel doen.
    heb al after run op gehaald heb nu een kompleete auto uitrusting.
    naast me vlieg spullen
     
  18. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Vraagje, hoelang doen jullie gemiddeld met een zuiger/cilindersetje? Mijne was na ongeveer 9 maanden versleten, maar heb er deze zomer wel bijna ieder weekeinde mee gereden, zo'n liter of 8 brandstof verbruikt, is dit normaal?
    Heb altijd met rijke afstelling gereden, kwam flinke pluim uit de uilaat en motor werd niet overdreven warm. Mij gaat het ook meer om de lol van het rijden dan de pure snelheid, rij geen wedstrijden of zo.
     
  19. JenS

    JenS Guest

    ik heb dezelfde vraag als petter, ik denk namelijk ook dat ik door mijn zuiger/cilinder setje heen ben. en ik heb nog maar een litertje of 5 gereden??? (is overgens een smartech blokje van 2,5 cc)
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat verschilt enorm.
    Afhankelijk van:
    - hoe de materialen zijn (verkeerde materialen kan een snelle einde geven aan de passing)
    - hoe je de motor inloopt
    - hoe je de motor bij iedere koude start opwarmt
    - hoe lang je er op vol toeren mee draait
    - hoeveel olie in je brandstof zit
    - hoe je hem afstelt.

    Mijn record was met een R&B C5 die bij 27 liter echt op was. De C5 is een hoogwaardige competitiemotor.
    Mijn slechste tot op heden was helaas ook een R&B, de C5-Rody. Na zo'n 4 liter was de passing geheel weg al kon je na 2 liter al merken dat de prestaties minder werden. Er zat een duidelijk probleem in de gebruikte materialen wat nooit toegegeven is.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina