[inrijden] De WOT-methode voor brandstofmotoren uitgelegd

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 24 sep 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ik heb nu tornado olie plus op gehaald 16% nitro
    en ik had de boel al in gelopen op me vliegtuigen brandstof met 20% maar nu loopt die ook nog steeds rijk op tornado met fabriek in stelling dat die met vol gas nog steeds geen meter voor uit komt.
    dus dat word morgen met schroevendraaier armer zetten.
    die was ik vandaag vergeten mee te nemen naar me rij plek in zwolle.
     
  2. BigMac

    BigMac

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Veendam
    Heat cycle methode is wat ik gebruik ik heb er afgelopen zomer mijn Vspec mij in laten lopen en dat bevalt tot nu toe erg goed ( 3 liter later ).
    De methode wordt erg veel in Amerika gebruikt.

    Hoe het werkt:
    Met een Föhn de motor op temperatuur brengen ±80 graden, doe ik op koude dagen overigens nog steeds omdat de passing dan nog steeds erg krap is.

    Direct na de eerste start van de motor de auto 2 minuten laten rijden met een licht rijke afstelling zodat de temperatuur minmaal 90 graden is bij normale weersomstandigheden (zeg 15 graden) na 2 minuten de motor volledig laten afkoelen met de zuiger in de onderste stand (zet een merkje op je vliegwiel om eenvoudig te kunnen zien wanneer dit het geval is) dan 3 minuten rijden en weer helemaal laten afkoelen.

    Herhaal dit totdat je een totale rijtijd hebt van 15 minuten, ga dan intervallen rijden van 4 minuten. Na een totale inrijtijd van ±25 minuten is de motor ingelopen en kun je het circuit op om hem op racetune te brengen.

    Het voordeel van deze mothode vind ik dat de motor niet de enorme belasting hoeft te ondergaan zoals bij de rijke - koude inloopmethode.

    Doordat de motor goed op temperatuur is en dus de zuigerbus voldoende uitgezet is kan de zuiger gemakkelijker op en neer en zal minder slijten dan wanneer de zuiger in een koude bus heen en weer moet staan stampen.

    Het zetten van de zuiger bij het afkoelen in de onderste stand is ook van levensbelang en is iets wat je naar mijn idee moet blijven doen ook na de inloop procedure.
     
  3. yorrick

    yorrick

    Lid geworden:
    25 sep 2005
    Berichten:
    32
    Locatie:
    ulft
    Met de Wot methode,, Maakt het eventueel uit of je tusse die inrij procedure stopt of is het het beste als je het achter mekaar door doet ... beginners vraag :p

    mvg
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    De meningen zijn er over verdeeld.

    Mijn persoonlijke mening is dat als je in 1 run door gaat je geen koude herstart van de motor hebt en dus de krappepassing bij een afgekoelde motor zoveel mogelijk ontweken wordt.

    Het bij iedere tank weer afkoelen is de zgn heatcycle, daarbij beweerd men dat de de onderdelen met het afkoelen zich naar elkaar gaan zetten zodat in de laatste fase van de inloop ech alles in lijn staat.

    Ik denk dat je zelf moet beslissen wat jou het beste lijkt want de inloopprocedure blijft een wellus/nietus verhaal
     
  5. Radar

    Radar Guest

    Ik heb laatst ook een motortje op deze wijze ingelopen.
    Gewoon omdat het allemaal zo logisch klinkt.
    Rijk en stationair draaien geloof ik persoonlijk niet zo in.
    En dat ie wel op temperatuur komt door wrijving....maakt het allemaal nog enger......
     
  6. Runderbolt

    Runderbolt Guest

    ik heb reeds een CD3 gekocht en vervolgens de methode van masterwebber gebruikt.
    Ik kan hier over zeggen super, echt super alles loopt perfect en de snelheid mag er zeker wezen.

    Ik als leek die van electro naar brandstof is gegaan wegens club problemen ( wil geen naam noemen ) moet zeggen perfect zoals masterwebber de film met tekst laat zien en je verteld.

    Mijn CD3 heeft er echt zin in qua snelheid en gedrag op de baan.

    nu nog een perfecte parkeerplaats en of industrie baan.
     
  7. masterwebber

    masterwebber Guest

    Goed om te horen, veel plezier ook met je cd3; mij bevalt die in ieder geval wel zeer goed :lol:
     
  8. Outlander

    Outlander Guest

    Hallo,

    Zodra het iets warmer wordt wil ik mijn motor gaan inrijden, volgens de WOT-methode. Nu is me één ding dat me verwart in de eerste post en in het filmpje: hoeveel tankjes moet ik nu inrijden?

    Er staat:
    - 1 tankje stationair
    - 6 tankjes met HSN 2-3 slagen verder open
    - dan elk volgend tankje kwart slag dicht

    Dan kom ik op: 1 + 7 + (2,5)/0,25 = 18 tankjes.

    Maar aan het eind (stap 6) staat dat je na 10 tankjes je motor hebt ingereden. Is dit 10 tankjes NA de eerste 1+6 tankjes, dus tien tankjes lang steeds een kwartslag dicht? Of doe je hem drie keer een kwartslag dicht (waarna je in totaal dus op 1+6+3 = 10 tankjes zit) en ga je daarna terug naar fabrieksafstelling en tunen?

    Dank, dank voor verduidelijking. Ik wil het graag goed doen en als het 18 tankjes duurt, dan duurt het maar 18 :).
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, na 1 liter is de motor ingelopen, je kunt dan de motor gaan scherp stellen.

    De bedoeling is dat je na die 6 tankjes per tankje de motor armer kunt gaan zetten..
     
  10. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    afgelopen weekend heb ik mijn 'nieuwe' Inferno MP7.5 (tweedehands gekocht, net een half tankje gelopen) ook ingelopen volgens de WOT-methode. Ik was vooraf 'bang' een hele middag nodig te hebben, maar dat gaat best snel! Eén tankje is natuurlijk snel leeg als hij zo staat te slurpen, en met dit inrijden kan je meteen controleren of de auto wel goed in elkaar is geschroefd. Maar goed, ik heb 6 tankjes erop zitten, en met de 7e ben ik begonnen met afstellen. Komend weekend misschien wel verder. Om een idee te geven hoe een motortje klinkt heb ik een filmpje gemaakt (6mb). Hierin geef ik dus volgas:
    http://www.djmat.dds.nl/Inferno/inf 055.avi
     
  11. ajax/RC fan

    ajax/RC fan

    Lid geworden:
    5 aug 2005
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Veenendaal / Delft
    Ik heb nu al ongeveer 3 weken m'n Savage X en had een vraag over het inlopen: Kan je met buiten temperaturen van rond de 5 graden celcius je motor inrijden, i.v.m zuiger inslijten. En als je alles hebt opgeladen, de glowplug driver,ontvanger accu en zender accu, hoelang kun je er dan mee doen (ZONDER dat je ze nog hebt gebruikt) totdat de accu's dusdanig leeg zijn dat ze niet meer goed 'functioneren.
     
  12. super-race

    super-race Guest

    hoi
    vindt het knap dat je al 3 weken Savage X hebt en nog niet meer gereden heb. waneer ik mijn nieuwe auto kreeg heb ik hem die zelfde dag al laten starten. was toen ook rond de 5 graden.
    Ik weet aleen dat somige zeggen dat het slecht is om hem de die tempratuur in te rijden.
    En sommige zeggen dat het niets uitmaak.
    Dus ik weet niet of het slecht is.
     
  13. Atarikid

    Atarikid Guest

    Ik heb vorige week mijn Protech Enigma ingereden en dat ging zonder problemen. Het was ca 6°C.

    Ik gebruikte wel de WOT methode maar dan zonder de eerste stap (stationeer draaien).
    De motor kan door de WOT methode goed opwarmen enkel koelt hij wel met deze temperaturen vrij snel af. (na ca 4-5 minuten was hij helemaal afgekoeld).
    Je moet wel letten op de juiste warmte type van de glow. Met een nummer 3 viel hij soms wel stil. Dus gebruik zeker een warmer plug.

    Betreft glowdriver:
    Hoelang een glowdriver blijft werken hangt natuurlijk af van de batterij. Ik heb eentje van 3600mAh en deze kan ca 3 uur constant een glow laten gloeien. Lang genoeg dus voor heel wat start pogingen. :)
     
  14. Joeri86

    Joeri86 Guest

    Ik heb vandaag bij 15 graden mijn HPI RS4 3 18ss ingereden. Ik heb geprobeerd het volgens de WOT-methode te doen, maar helaas is dat niet gelukt: als ik hem meer dan 1,5 slag rijker zette dan de fabrieksafstelling, kon ik hem niet aan de praat houden, hij bleef afslaan. De eerste zes tankjes zijn dus op 1,5 slag rijker verreden, maar zeker niet volgas, want dan liep hij zeker een kilometer of 40 en dat leek me toch te hard.

    Ik heb hem dus eigenlijk ingereden volgens de HOT-methode: half open throttle :lol: maar wel flink rijk.
     
  15. Atarikid

    Atarikid Guest

    Het stil vallen bij gas geven wanneer je de WOT methode gebruikt kan inderdaad gebeuren. Hij verzuipt dan letterlijk.
    Probeer dan met de trim de gas stilletjes te verhogen zodat hij niet stilvalt. Eens je auto dan begin te bewegen kan je rijwel altijd volgas geven. Als hij rijk genoeg staat zal je zeker niet snel kunnen rijden en dat is natuurlijk de bedoeling bij de WOT methode de eerste twee tankjes. Hij pruttelt dan bij 'topsnelheid'. (lees: viertakt)
    Houd altijd je uitlaat in het oog. De rook moet steeds blauw zijn wanneer je volgas rond rijdt anders is je mengsel te arm en dat is ook niet goed voor inlopen.

    Een goede vuistregel die ik toepas is de standaard fabrieksinstelling en dan ca 2 volle toeren meer open draaien. Dan is hij zeker rijk genoeg afgesteld voor de WOT methode :)
     
  16. Thybaut

    Thybaut

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Delft
    Dat verschilt per motor, mijn Sirio stond vanaf de fabriek al zo rijk dat hij echt niet nog 2 slagen open kon.
     
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
  18. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Heb vanmiidag voor het eerst motor ingelopen volgens deze methode.

    Ik had em 2 slagen rijker gezet, maar dat was veels te rijk, kwam amper vooruit. Dus ietsjes armer gezet en toen heb ik 3 tankjes echt heel rijk gereden, wel de hele koelkop afgetaped, want hij werd totaal niet warm.

    Bij het derde tankje begon ie al echt los te komen. Aan het eind van de dag zat ik al op topsnelheden rond de 90, dat was na 6, 7 tankjes.
    Motor staat nog 0.75-0.5 slag rijker dan fabriek.

    In het begin was het erg moeilijk starten, zelfs het opwarmen met verfstripper hielp niet al te veel, maar daar staan novarossi's bekend om.

    Ben erg tevreden hoe het inlrijden is verlopen, ging ook een stuk sneller als bij mijn parkeerplaats auto.
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Goed van je dat je er temperatuur in hebt proberen te krijgen door af te tapen....
    Maar de methode die ik bedoel, is wel WOT, maar zonder te rijden.., althans de eerste paar tankjes, omdat je zoals je dus hebt gemerkt je toch vrij veel toeren nodig hebt om te kunnen rijden.....

    Ach, ieder zijn ding.....
     
  20. Ron4you

    Ron4you Guest

    Ook ik moest de JP met inrijden goed in de gaten houden, na slechts 2 tankjes wilde het blokje al "los"...snel schakelen en toeren maken. Moest hem steeds rijker zetten inplaats van armer.

    Vandaag is ie wel lekker ingereden, temp blijft lekker laag en het verbruik is echt enorm minder dan met de Novarossi bv, ik dacht eerlijk dat dat weer fabrieks praatjes waren maar tot nu toe maken ze het waar.

    Misschien nog 1 litertje rijden en dan de conrod maar vervangen, liever 1x te veel dan te weinig! Ook de eerste 2 tankjes even de koelkop afgetaped, hij liep dan netjes op 80 C.

    Grt, Ron
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina