Inrunner of outrunner? (binnenloper of buitenloper)

Burp

Forum veteraan
Ik heb een vraag aan gebruikers van vooral buitenlopers. Wat is het voordeel van deze motor t.o.v. de binnenloper? Het plaatsen lijkt mij veel lastiger omdat je toch met het draaiende huis zit.

Ik lees bv dat mensen deze gebruiken in een EZ* of Glider, twinstar etc, etc. De motorgondels zijn gemaakt om de motor daarin te plaatsen maar dat kan toch niet bij een buitenloper? Volgens mij zijn dat dan de fietsbellen :confused:

Hoe wordt dit opgelost? Uitleg maar ook foto's van een dergelijke bevestiging zou zeer welkom zijn.

Effe een paar voorbeelden.

pict0054cp9.jpg

pict0055tj2.jpg

pict0056cx3.jpg

Fietsbel is een Nederlands woord voor de Duitse CD-rom motor .

De voordeel van de buitenloper is dat hij een veel grotere prop kan hebben.
De meeste buitenlopers kan je ook omdraaien en dan in het model plaatsen.

Maar bij bv de eerste foto van de twinstar heb je dat gewicht nodig .

Ook op de laaste foto van de zelfgemaakte motor kon hij niet in het model van wege de CG .

Mvg Johan

Hoi Johan,

Bedankt voor de plaatjes, dat verduidelijkt al een heleboel. (zeker handig voor de Twinstar ;)) Zijn deze motoren in de basis dan zoveel lichter? In de Twinstar zitten de binnenlopers een stukje verder naar achteren doordat ze in de motorgondel zitten maar nog steeds voor het CG. De buitenlopers steken toch een stukje verder naar voren waardoor de CG dus snel zal verplaatsen tenzij ze een stukje lichter zijn.

Een buitenloper heeft dus meer power maar dan zeker minder snelheid? Zou je dan in het voorbeeld van de twinstar een grotere prop nemen om toch redelijk wat snelheid te krijgen? Is de buitenloper dan ook efficienter?

Waarom zou je een buitenloper in een model plaatsen als er ook een binnenloper op kan?

Hoi,
Als je bij de specificaties van beide types kijkt zul je zien dat buitenlopers (over het algemeen) een lager kV hebben (grofweg 500 tot 1400). Ze draaien dus langzamer waardoor ze op 2/3/4/5 cellen direct drive kunnen zijn, dus zonder vertraging. Binnenlopers lenen zich veel meer voor hoge toerentallen (kV's tot wel 5000) en zijn daarmee geschikt voor EDF's, auto's, heli's, boten en vliegtuigen met vertraging. Al zijn de langzaamste binnenlopers (kV rond de 1500) net zo geschikt als een snelle buitenloper met hetzelfde kV.

Overigens maakt het voor de montage niet veel uit; een buitenloper heeft een draaiende buitenwand maar de voorplaat staat stil.

Snelheid zit trouwens in de spoed en het toerental van de motor, trekkracht zit in de diameter. Veel trekkracht = grote prop met weinig toeren, veel snelheid = veel spoed en toeren. En dat maakt voor veel vliegtuigen de buitenloper de beste keus: die draait langzaam en kan door het hoge koppel een grote prop direct aandrijven.

Laatst bewerkt:
de Speed 400 weegt 73 gram , de 6/3D Typhoon 43 gram .

Bij de 2 motoren is het maar 60 gram maar door ook de lipo spaar ik goed 400 gram in .
Twinstar weegt nu 1012 gram .

En de lipo moest voor in de neus .

Met buiten lopers kan je veel efficienter zijn zo lang het geen snelle modellen zijn .

Bij volgas heb ik een verbruik van 20 A .
En ik vlieg normaal op 1/3 gas .

Binnenlopers zet Ik alleen op speed modellen . (holliday , microjet)

Maar op mijn twinjet komen ook buitenlopers (typhoon 6/15)

Mvg Johan

Een buitenloper heeft dus meer power maar dan zeker minder snelheid?

Even ter verduidelijking; vermogen is toerental * koppel. Je kunt een bepaald vermogen dus halen met weinig toeren en veel koppel (zoals een dieselmotor dat doet, en een buitenloper) óf met veel toeren en een laag koppel (zoals een motorfiets-benzinemotor en een binnenloper) Het ligt er maar net aan wat je wilt. Toeren of koppel. Een EDF of een klein propje heeft toeren nodig om wat vermogen te kunnen leveren maar een grote prop kan/moet veel langzamer draaien, anders spat hij uit elkaar. En in het tussengebied zou beide kunnen.

Thnx, ik vond het al vreemd dat de buitenlopers in de gondels werden geplaatst maar ze zitten er dus eigenlijk voor. Lijkt mij wel dat er dan een versteviging in de bevestiging gemaakt moet worden omdat de motor er echt aan hangt.

Lekker wat vragen maar ik gebruik verschillende BL motoren maar alleen binnenlopers (op mijn Mini Titan na dan)

Dus de beste manier om de Twinjet van een brushless setup te voorzien is dan twee buitenlopers met een wat grotere prop (zeg iets van een 9x5 ofzo). Toeren (en geluid neem ik aan) blijven daardoor wat beperkt. Wordt er bij een dergelijk model dan twee ESC's gebruikt en hoe wordt dan de throttle aangesloten? Gewoon beide met een Y-kabel op de ontvanger?

Ik las dat sommige de BL motoren ook gewoon parallel op de ESC zetten maar lees ook dat het weer storingen kan veroorzaken?

Je kan een buitenloper best wel netjes inbouwen als je wilt.
Ligt er een beetje aan of je het demontabel wil maken of niet.

Anders schotje triplex op de achterkant van de buitenloper schroeven.
Draaiende deel met as naar voren. Gat in je motorkap/gondel ietsjes groter maken dan de diameter van je motor.
Dot 5 min epoxy op je schot en dan in de gondel duwen en wachten tot hij vast zit.
Wel op letten dat je het asje en lagers niet mee vast plakt.

Voor een twinjet zou ik een beetje hoogtoerige motoren nemen.
Bv a'1400kv op 3S of á 1800kv op 2S. Grote props geven wel een hoop trekkracht maar weinig snelheid en zo'n model vliegt toch beter als er ook wat gang in zit.
En het klinkt beter.

Gunter is 5.1x4.7 dacht ik. Dus bv 6x4 of 7x4 zou je naar toe moeten gaan. Met 8" of 9" land je al op je props denk ik.

Deze motor is wel 1800 kv maar mag nog 7x4 draaien op 3S. Heb je in ieder geval wat vermogen over :D
RCtechnics Internet Store

Motortje zit op 120Watt bij 11.1V en 11A. Dus 240Watt totaal
Onbelast á 20.000rpm. Belast op 70% is á 14.000rpm
Met een 7x3.5 GWS prop kom je dan op zo'n 480 gram statische trekkracht en 75Km/h per stuk. Ofwel een kleine kilo aan trekkracht. Op 2S grofweg 250gram p/s @60km/h

Zelfde motor 8x4.3 GWS op 2S 9300rpm belast = 520 statische trekkracht en 60km/h

Het is wat grof berekend hoor dus kan wat meer of minder zijn in de praktijk.

ESC's kan je idd met een Y-kabelje doen en over parallel of 2 regelaars weet ik niet. Veel volk hier zeggen dat het niet of bijna niet kan.
2 himodel Fly Esc 12A kost je 17p/s

Met de bovenstaande motor ben je totaal 65 euro kwijt. In het buitenland wellicht goedkoper.

Paar plaatjes nog:

motor4000kv.jpg

Is een 4000kv buitenloper (heli motortje)
Draait dan wel 35.000rpm op 3S met 4.1x4.1 prop.

pylonrtf.jpg

Laatst bewerkt:
Het geinige is dat de Duitse fabrikanten meestal buitenlopers produceren voor montage achter het motorschot, terwijl bij Amerikaanse/Chinese fabrikanten montage voor het motorschot de favoriet is. Dit is geen wet van Meden en Perzen uiteraard.

Montage achter motorschot

tm350-12pro_ov.jpg
minirex-320_animated-gif.gif

Montage voor motorspant

c2028.jpg

Laatst bewerkt:
Voor een twinjet zou ik een beetje hoogtoerige motoren nemen.
Bv a'1400kv op 3S of á 1800kv op 2S. Grote props geven wel een hoop trekkracht maar weinig snelheid en zo'n model vliegt toch beter als er ook wat gang in zit.
En het klinkt beter.

Gunter is 5.1x4.7 dacht ik. Dus bv 6x4 of 7x4 zou je naar toe moeten gaan. Met 8" of 9" land je al op je props denk ik.

Deze motor komt (2x) bij mij op de Twinjet .

Motor type Typhoon-micro 6/15
Cells 6-10
Size mm 29x24
Weight grams 43
K/V 2150
Amp continue 10
Max amps 12
Prop size 4,7x4,7 5,2x5,2
Best prop 5x5
Model weight gram 400-500

Zal wel een betere snelheid hebben als de 6x4 op de Permax 450 . :D

En dat bij maar 25A .