Instelhoek 'Sharp Wind' van Valenta

Dag mensen,

Ik ben nu bijna klaar met het bouwen van mijn 'Sharp Wind'. Ik heb er een flinke buitenloper (900watt) en 4s lipo pakket in weten te proppen, nu rest mij alleen nog het in-programmeren van het vliegtuig in mijn zender. Het enige wat ik niet weet is wat de instelhoek moet zijn, het model heeft een pendel-roer en de informatie die je bij het vliegtuig krijgt is nogal schamel: http://www.valentamodel.cz/plan/sharpwind.pdf

Heeft iemand dit model en weet iemand de instelhoek??

sharpwind.jpg

Alvast bedankt!!

Groeten Maarten

Zoals het op het plaatje staat, hoogteroer parallel met de onderzijde van de vleugel. Dat komt normaal gesproken overeen met ongeveer 2 graden instelhoekverschil.

Het instelhoekverschil is één van de meest belangrijke factoren in de vliegeigenschappen en wordt vaak niet (goed) gemeten. Zelf hecht ik hier veel waarde aan.

In de regel ben ik het direct met Arjan eens :D:D
Deze keer zou ik graag een kleine nuancering willen aanbrengen.
Het betreft hier een kist die vlot gevlogen wil worden en waarbij een instelhoekverschil van twee graden denk ik teveel is en ten koste gaat van de vliegeigenschappen, onder meer wat betreft doortrek.
Zelf zou ik deze kist instellen op een instelhoekverschil van nul tot één graad.
Het uitmeten kan met behulp van de volgende methode:
RC-Network.de - Magazin

Als je meer over dit onderwerp wilt weten kan ik de DVD van Radio Carbon Art aanraden (performance tuning for sailplanes) daar worden de voordelen van het vliegen met een klein instelhoekverschil van circa nul graden uitvoerig beschreven.

Succes en veel plezier met deze mooie kist

Thanks voor de tips en het snelle antwoorden!!!
Een clubgenoot van mij heeft een instelhoekmeter dus die ga ik gebruiken.
Ongeveer 1 graad dus.
Thanks! :D

Groeten Maarten

Nee...Google maar eens op Sharp Wind EWD. Vind je een draadje waar gesteld wordt dat je zeker NIET minder dan 1,5 graden moet gaan.

Overigens, bij een pendelroer is het een kwestie van een paar klikjes trim verzetten om het EWD te vergroten of te verkleinen (in combinatie met wat lood er bij of er uit). Je kunt het dus heel moeilijk gaan meten en berekenen maar zodra je een klikje trimt staat het anders......En ik neem niet aan dat je van plan was de trims niet te gebruiken :-)
Als je het afsteld zoals op de tekening staat zal het zeker vliegen en kun je met trim en lood in de weer tot het voor jou prettig ligt.

Ik heb hem op 1,5 graad gezet en ik was zeker van plan de trim te gaan gebruiken.
Ik vind wel dat de tekening die je bij die Valenta modellen krijgt maar slecht zijn, een a3tje met een tekening zonder instelhoek (of ik ben scheel en kan geen tekening lezen).

Heeft iemand trouwens enig idee hoe je zo'n pendelroer en vleugel kan vastzetten zodat deze niet los komt tijdens de vlucht??

Groeten Maarten

Bij een normaal stabilo met hoogteroer kijkt het nauw omdat je het instelhoekverschil van het stabilo niet meer kunt wijzigen, bij een pendelhoogteroer is het volstrekt irrelevant omdat ieder beweging van het hoogteroer (en de trims) het instelhoekverschil verandert. Afhankelijk van je zwaartepunt zul je het model uittrimmen en dan heb je een bepaald instelhoekverschil. Verander je het zwaartepunt, dan verandert de trim en dus het instelhoekverschil. Dat heb je met een vast stabilo niet. Dat is nou juist het briljante van een pendelhoogteroer.

Blijft normaal gesproken vanzelf zitten (er wordt niet zijwaarts aan getrokken) maar je kunt aan de voorzijde twee spelden in de vlakken steken en daar een elastiekje omheen doen. De pennetjes iets verbuigen kan ook.

Back