Dat je model op z'n kop naar links trekt heeft niks met je side thrust te maken.
Als je het model in rugvlucht draait zijn alle effecten gewoon omgedraait en is de trimming hetzelfde, behalve het "P" effekt.
Het "P" effekt houd in dat een model met normale draairichting van de motor naar links zal trekken als je lichtjes achterover geheld gaat vliegen. (Wat bij de meeste shockflyers het geval is.) De oorzaak hiervan komt omdat de prop as richting niet meer samen valt met de vlieg richting. Hierdoor zal de invalshoek van de propbladen links en rechts gaan verschillen waardoor de prop aan de rechterzijde meer thrust gaat leveren, waardoor je model dus iets naar links trekt. Dat kun je prima wegtrimmen maar de zelfde trimming stuurt het model naar links in rugvlucht. Het "P" effekt is het enige wat altijd de zelfde kant uitgaat, naar links dus, zowel rechtop als in rugvlucht.
Oplossing: Iets harder vliegen, of een meer punten mixer gebruiken zodat je van af 0-10% down elevator een procent of 3 links rudder krijgt.
Als je het model in rugvlucht draait zijn alle effecten gewoon omgedraait en is de trimming hetzelfde, behalve het "P" effekt.
Het "P" effekt houd in dat een model met normale draairichting van de motor naar links zal trekken als je lichtjes achterover geheld gaat vliegen. (Wat bij de meeste shockflyers het geval is.) De oorzaak hiervan komt omdat de prop as richting niet meer samen valt met de vlieg richting. Hierdoor zal de invalshoek van de propbladen links en rechts gaan verschillen waardoor de prop aan de rechterzijde meer thrust gaat leveren, waardoor je model dus iets naar links trekt. Dat kun je prima wegtrimmen maar de zelfde trimming stuurt het model naar links in rugvlucht. Het "P" effekt is het enige wat altijd de zelfde kant uitgaat, naar links dus, zowel rechtop als in rugvlucht.
Oplossing: Iets harder vliegen, of een meer punten mixer gebruiken zodat je van af 0-10% down elevator een procent of 3 links rudder krijgt.