instelhoek

• Topicstarter Topicstarter Funcup
  • Startdatum Startdatum
F

Funcup

Guest
Hallo,

Heb een vraag wat is de beste instelhoek tussen vleugel en stablio van een zwever heb ergens gelezen dat is 1,5/2 graad.
Heb een zwever gekocht (een opknapper) daar is de instelhoek 3,5 van en
heeft volgens de eigenaar goed gevlogen?
Een vriendelijke groet
Frits

De instelhoek is geen vaste waarde. Die kan per (type) model verschillen.

Hou er ook rekening mee dat de hoek niet wordt gemeten t.o.v. de onderzijde van de vleugel maar t.o.v. een lijn die loopt vanaf het meest naar voren gelegen punt van de neuslijst naar het einde van de achterlijst.

Hallo,

Heb een vraag wat is de beste instelhoek tussen vleugel en stablio van een zwever heb ergens gelezen dat is 1,5/2 graad.
Heb een zwever gekocht (een opknapper) daar is de instelhoek 3,5 van en
heeft volgens de eigenaar goed gevlogen?
Een vriendelijke groet
Frits

Puur vanuit de ervaring met de zwevers die ik zelf heb gevlogen is een instelhoek tussen 1 en 1,5 een goed uitgangspunt. Zwevers met een grotere instelhoek heb ik zelf nog niet gevlogen en ik weet dus niet wat de reden is voor een dergelijke hoek...

Instelhoek en zwaartepunt bepalen het vlieggedrag samen.
Zowel de vliegsnelheid en de stabiliteit.
Er is geen vast gegeven voor een goede of optimale instelhoek.

Er zijn twee procedures mogelijk:
1. Ga na wat anderen vliegen met het zelfde toestel, zowel zwaartepunt als instelhoek.
2. Ga het zelf uitzoeken.

Dit laatste gaat als volgt.
A). Bepaal de optimale zwaartepuntsligging met de duikproef, dit is op diverse plaatsen op dit forum besproken.
Altijd uigaande van een op constante snelheid getrimde kist.
zwaartepunt-en-instelhoekverschil-en-de-duikproef-3
B). Met dit zwaartepunt de gewenste kruissnelheid instellen met het hoogteroer.

Als je een apart hoogteroer hebt (en niet een geheel bewegend stabilo) is er de check of het roer bij deze kruissnelheid recht staat.
Zo niet kan je de instelhoek van het stabilo of de vleugel veranderen tot het hoogteroer tijdens de kruisvlucht netjes in lijn staat met het stabilo.
Het zwaartepunt blijft hierbij op haar plek die je onder punt A) hebt gevonden.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Zwevers met een grotere instelhoek heb ik zelf nog niet gevlogen en ik weet dus niet wat de reden is voor een dergelijke hoek...
Verklaren kan ik het niet maar hoe meer weerstand het toestel heeft en hoe kleiner het snelheidsbereik, hoe groter het instelhoekverschil.
Ik heb een SG-38 waarbij het origineel bijna 6 graden is; ik heb het teruggebracht tot ongeveer 3,5 en dan gaat het prima.

110521_Sleeptreffen_Dongen1.jpg

Om de termen zuiver te houden: we hebben het hier over het instelhoekverschil.

De instelhoek van de vleugel is de hoek die de vleugelkoorde met de romp maakt, idem voor de instelhoek van het stabilo. Het verschil tussen deze 2 hoeken zegt hoe vleugel en stabilo ten opzichte van elkaar staan, en dat is de waarde die van invloed is op de stabiliteit.

Arjan heb ik al om :thumbsup: ;)

ik heb nooit iets anders gebruikt :-)
Nu nog de verklaring van het grote verschil bij langzame zakken aardappels zoals een SG-38

Inderdaad, correct is instelhoekverschil. Hier spreekt men altijd over EWD (Einstellwinkeldifferenz; een hele mondvol en daarom zegt men EWD). Een instelhoek(verschil)meter is een EWD-Waage.

Ik heb ook de ervaring dat langzame profielen om veel meer instelhoekverschil vragen. Ik gebruik op een romp meerdere vleugelsets; een MH32 set heeft aan 1.5 graad genoeg maar een oeroud sterk gewelfd Naca profiel heeft aan 3,5 graad zelfs nog te weinig. Ik gebruik pendelstabilo's en dan is e.e.a. nog wel aan te passen, hoewel het ietwat slordig staat aan de aanvorming aan de romp. Ik heb de voorkant van de vleugel door passtukken wat omhooggebracht en dat scheelt dus al iets, doch bij een nieuw model dat ik twee weken geleden invloog had ik toch nog weer te weinig ingebouwd.

Ik ben ook wel benieuwd naar de verklaring van een theoreticus.

Ik ben ook wel benieuwd naar de verklaring van een theoreticus.

Hoewel geen pur-sang theoreticus kan ik wel een tipje van de sluier oplichten:

De lift (L) is van een aantal factoren afhankelijk zie de formule:

L=Cl x ½ x rho x V2 x S

hierin is rho de luchtdichtheid, V de vliegsnelheid en S het vleugeloppervlak.

Cl is de liftcoefficient. deze is van 2 parameters afhankelijk n.l. de vorm van het vleugelprofiel en de invalshoek (dit is de hoek tussen de luchtstroming en de koorde.

In stationaire, rechtlijnige vlucht is de lift gelijk aan het gewicht van het vliegtuig (inclusief belading).

Omdat het vleugeloppervlak van een SG 38 relatief gering is, en de vliegsnelheid relatief laag (en de vliegsnelheid zit kwadratisch in de formule) moest de Cl wel hoog zijn. Dit bewerkstelligt men door een dik profiel onder een vrij grote invalshoek te plaatsen. Omdat de vleugel vast aan de romp bevestigt moet worden kiest men een instelhoek die past bij de invalshoek die bij "normale" vliegomstandigheden past zodat de langsas van de romp nagenoeg parallel met de luchtstroom ligt en deze minimale weerstand heeft.

Max

Hallo Allemaal,
Bedankt voor jullie reactie, ben blij met de de gegevens daar kan ik mijn voordeel mee doen.
Een vriendelijke groet
Frits

Euuuuh, vleugeloppervlak van de SG 38 klein?
Integendeel denk ik. Ik denk dat de koorde van die 3 meter SG 38 van Arjan pakweg 4x zo groot is als van een gemiddelde F3x-kist. En die hebben ook zo'n 3 meter spanwijdte.

Cl en de lift formule hebben hiet naar mijn mening niets mee te maken, wel profiel(welving) een koorde.

En normaal gewelfd vliegend profiel ondervind van de lucht een aantal krachten die resulteren in lift, mar ook in een draaimoment. Het profiel wil de neus naar beneden draaien.
Hoe meer welving het profiel heeft, hoe sterker het draaimoment.
De grootte van het draaimoment wordt ook nog beïnvloed door de grootte van de koorde. Als de koorde 2x zo groot wordt, wordt ook de kracht 2x zo groot, daarnaast (een moment is kracht maal arm) is door de 2x zo grote koorde ook de arm 2x zo groot geworden. Het moment is dus 4x zo groot geworden. Dus: het moment van een vleugel neemt toe met het kwadraat van de vleugel.

Het nose-down-moment van een vleugel moet worden tegengewerkt door het stabilo.

Maar ook het middelpunt van alle liftkrachten is niet constant. Het loopt naar voren bij grote invalshoeken (helpt zo het nose-downmoment te verminderen), maar ook het nose-downmoment wordt bij grote invalshoeken kleiner.

Een korte staart kan al gauw leiden tot een groot EWD, omdat het tegen-moment toch even groot moet blijven.

Kortom er is een heel samenspel van verschillende krachten die tijdens een lucht een evenwicht zoeken. Hoe dat exact samenhangt weet ik ook niet precies. Wat ik wel weet is dat er een vuistregel bestaat die zegt dat instelhoekverschil (die EWD) in graden ongeveer evengroot is als de welving van het vleugelprofiel (in %). Voor de zekerheid zou ik wel altijd iets kleiner beginnen bij een onbekende kist. Iets te klein is beter dan iets te groot.

De meeste old-timers hebben (naar moderne maatstaven) grote vleugelkoordes en korte staartbomen. Dit resulteert vaak in een grote EWD.

Dirk.

Euuuuh, vleugeloppervlak van de SG 38 klein?
Integendeel denk ik. Ik denk dat de koorde van die 3 meter SG 38 van Arjan pakweg 4x zo groot is als van een gemiddelde F3x-kist.

SG-38
Vleugelopp 102,4dm2
Gewicht 4206 gram
Belasting 41,1 gram/dm2

Mijn ASW22 van 390cm heeft een oppervlak van 62dm2, mijn Ka-8b van 350cm meet 95dm2. De SG-38 heeft slechts 260cm spanwijdte......en hij heeft inderdaad een belachelijk korte staartboom. Je snapt niet dat het vliegt :-)

inderdaad, hoe meer welving hoe meer staartmoment nodig om het stabiel te houden.
wellicht is een iets groter stabilo voor gewelfdere profielen gewenst, om de zelfde demping te houden. dan zal ook benodigde hoek voor getrimde vlucht (wat iets anders is dan stabiele trim) niet veel groter zijn, en de kist dynamisch stabieler zijn.

ik kwam dit tegen met mijn superchuck, waarvan ik het stabilo wat vergroot had voor dit, na vliegtests

ook mijn huidige assemblage project, die sprite/pulsar combo in mijn album, heeft een behoorlijk ruim bemeten stabilo, wat ik zeer ga waarderen in thermiek. (het is een pendelstabilo dus enige lift reserve is ook fijn daar)

Back