instellen ICE100 op Trex500

Goedemiddag,

Ben de afgelopen weken druk geweest met het begrijpen van mijn nieuwe Trex500 in combinatie met mijn DX7.
Mede door dit forum en hoop video materiaal (o.a. Freddy can fly) begrijp ik nu hoe je e.e.a. moet instellen, zowel zender als heli technisch.
Wilde niet zomaar een maiden doen dus heb hier goed de tijd voor genomen, ben ervan overtuigd dat alles nu goed staat tot aan de 3G van Align.
Afgelopen zondag dan eindelijk met de heli naar een mooi afgelegen veld gegaan, zender aan, ontvanger etc aan, ESC onder stroom, schakelaar om naar standje 1 (70% throttle) en... niets!
Het rare is dat ik niets aan de instellingen van de ESC heb gedaan, tenminste dat dacht ik...
Geprobeerd om d.m.v. de geluids en led signalen de ICE100 (Phoenix) te programeren maar dat werd hem niet dus een Castle Link gekocht.

Daar e.e.a. ingesteld mede dankzij wederom een hoop informatie van het almachtige internet

Ziet er zo uit:

RR Photo Viewer

Maarrrr, weer gebeurd er helemaal niets, motor toert niet op maar wel als ik hem even op vliegtuig zet onder vehicle type?

Ik doe ongetwijveld iets helemaal niet goed maar zie niet wat!

Wie heeft een idee wat ik fout doe of over het hoofd zie?

Heb een 14 tands tandwiel op de motor, main gear 161 als ik goed geteld heb, motor Align 1600KV

alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Sytse

Gezien je post history ben je nieuw met helicopters.

Een TR500 is GEVAARLIJK!
Ga naar een modelvlieg club, zoek iemand om je te helpen met afstellen en de 1e hopjes,
maar ga NIET zelf experimenteren.

Zorg dat je een GSM met het noodnummer bij de hand hebt!

Helemaal zeker weten doe ik het niet maar; ik gebruik een ICE50 in een vliegtuig en had hetzelfde probleem. Je kunt ergens instellen of de throttle gecalibreerd moet worden of dat het met vaste waardes moet werken. In de eerste situatie moet je de throttle eerst een keer naar 100% en weer terug doen, en pas daarna zal de ESC "op scherp" gaan. (en dat doe jij niet, je zet hem op 70% - misschien gaat hij daarom niet aan)
Als je kiest voor vaste waardes gaat hij op scherp zodra je hem aan zet. Ik weet niet onder welk tabblad het zit, moet je even kijken en op de vraagtekentjes klikken tot je het tegen komt. Daar staat de uitleg ook bij.

Als je in het Castle Link programma, in het tabblad "trottle" kiest voor "airplane" dan zijn er voor het instellen van het gas twee opties, Autocalibrate of fixed endpoints.

Bij autocalibrate moeten de beginstanden bij elke inschakeling ingeleerd worden. Bij fixed endpoints wordt de gasstick eenmalig zo ingesteld dat de pulstijden van de begin en eindstand corresponderen met de impulstijden die de ESC wil zien voor motor uit en vol vermogen. Hoe dit in te stellen is te lezen als je klikt op het middelste vraagtekentje in het tabblad "throttle".

Fixed endpoint is de instelling die ik gebruik voor een CC ESC in een vaste vleugel vliegtuig. De motor zal na aansluiten van de accu pas willen starten als de stick in de gas dicht positie is geweest. Dit is een veiligheidsmaatregel.

Als je kiest voor helikopter zijn er twee opties. Fixed eindpoints en Governor. Autocalibrate is niet mogelijk. Na klikken op het middelste vraagtekentje is te lezen dat de governormode een speciale versie van de fixed endpoint mode is.

Maar nu houdt het voor mij op omdat ik geen ervaring heb met helicopters. Maar ik verwacht dat, net als in de fixed endpoint mode de gasstick aan de ESC moet worden ingesteld en dat na aansluiten van de accu de motor niet geactiveerd kan worden voordat de ESC een gas dicht positie heeft gezien.

Wees tijdens experimenteren met instellingen héél voorzichtig. Een elektromotor kan, zeker in combinatie met een CC ESC, met heel veel veel geweld starten en zal in tegenstelling tot een verbrandingsmotor niet stoppen als de rotor iets raakt. Er zijn legio voorbeelden van ernstige verwondingen van door elektromotoren aangedreven rotoren/propellers.

Verwijder om ongelukken te voorkomen bij het maken van de benodigde instellingen altijd de rotorbladen.

Het advies van Niek om hulp te zoeken is eigenlijk zo gek nog niet...

Laatst bewerkt:
Zowieso veiligheidstipje bij een heli, waarvan je nog niet weet wat de motor doet:

Zet hem een stuk van het tandwiel af, zodat motor en tandwiel niet meer raken.
De motor kan dan veilig volgas gaan, zonder dat er iets gebeurt.
Je kunt nu ook kijken of hij de goede kant op draait.

En kijk daarnaast in de zender ook even of je niet per ongeluk een throttle hold of throttle cut hebt aangezet
In een heli is dit vaak een standaardinstelling in een zender (zodra je heli selecteert in het menu, worden vaak allerlei dingetjes alvast bepaald), terwijl een vliegtuig vaak helemaal geen throttle hold kent

Een ieder bedankt voor de reacties!
Misschien geef ik een iets verkeerde indruk van mezelf, het is niet zo dat ik totaal zonder begeleiding en ervaring bezig ben, wordt begeleid door een zeer ervaren heli vlieger die mij de laatste weken vooral met het afstellen van de heli heeft geholpen.
Los daarvan heb ik, om niet alles maar klakkeloos aan te nemen het hele proces van zender en heli nog een keer helemaal doorgenomen.
Momenteel is hij alleen niet in het land en dat was ook de reden dat ik de eerste voorzichtige hoover alleen ben gaan doen, tenminste, dat was dus de bedoeling.
Heb al vaker met 1 van zijn helicopters gevlogen en daarnaast eindeloos veel uren met de MCPX en FS gemaakt, wees gerust, ben mij er terdegen van bewust dat de Trex500 geen speeltje is en ook niet te vergelijken met de MCPX.
De ICE100 heeft goed gestaan, dit heeft hij zelf nog gecontroleerd, denk dat door een handeling van mijzelf de instellingen zijn veranderd.
@krissiecrash: kende dat filmpje en dat is het laatste wat ik wil!
@student: dat heb ik uiteraard gedaan, pinion staat los, in die stand kwam ik er dus achter dat de vliegtuig stand wel werkt, direct van 0 naar vol vermogen, dat wil je niet meemaken als het pinion niet los staat denk ik...
Zal de zender nog eens nalopen maar daar staat alles goed volgens mij.
@PH AJH en @N.P.S.: ja, zag in de handleiding inderdaad e.e.a. staan wat betreft de stick positie, ga me daar nog maar eens in verdiepen.
Verder zal ik degene die me helpt vragen alles nog even na te lopen en te controleren zodra deze weer terug is.

Groeten,

Sytse

Sytse:
Voor nu en in t vervolg, test alles uit voordat je naar t veld gaat. Gewoon alles programmeren en instellen met je hoofd/staartbladen eraf (pinion van je maingear af, maar dat is niet even makkelijk afhankelijk van t model/merk). Zelf programmeer ik op deze manier altijd eerst de regelaar. Vervolgens laat ik deze compleet met rust (en dus ook de flightpacks) door n 2s lipo backup guard van scorpion direct in mn ontvanger te pluggen en de setup door te lopen. Vervolgens wederom zonder bladen en dingen die kunnen losslingeren de boel eens op laten toeren (max 20-30%). Denk aan je softstart. Als alles dan werkt moet t ook goed gaan op t veld na je curves te hebben aangepast.
Nog n advies: Ga NOOIT met iets groters dan n mcpx of blade 130x (zelfs dan nog) ALLEEN vliegen!!!! Zorg voor n spotter die de omgeving kan afscannen op wandelaars/loslopende honden etc. en je tijdig kan waarschuwen en indien nodig EHBO kan verlenen als t misgaat en vertrouw me: met n 500 size kan t fataal misgaan.
Het is ongelooflijk hoe er ineens, hoe geisoleerd je ook denkt te zijn n hond op je heli afjekkert om 'pak stok' te spelen en n baasje erachteraan komt sloffen die geen weet heeft dat hondje kansloos is. 'Kan je die ook bij de bart smit kopen??'....En dat gebeurt allemaal terwijl jij simpelweg je idle-up switch aanzet.

Beste Maclak, ook jij bedankt voor je input. Wat betreft het instellen van de regelaar, dat zou ik ook zeker op die manier gedaan hebben maar wat ik al schreef, de regelaar was gecontroleerd door een ervaren heli vlieger en was toen ok, vandaar dat ik die niet gecontroleerd heb. Heb standaard een externe bec bij de heli dus al het andere heb ik gedaan zonder de regelaar daarvoor te gebruiken. Ook jouw veiligheids waarschuwingen neem ik zeker ter harte, wat ik al schreef, ga weer verder met de maiden als de persoon weer terug is die me ondersteund. Snap een ieder zijn reactie maar had ook gehoopt op wat meer technische ondersteuning. Uiteindelijk zal het ongetwijfeld goed gaan komen. Gr. Sytse

Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer iets werkt en op n ander moment zonder iets gewijzigd te hebben niet meer werkt is een techische ondersteuning zeer moeilijk. Meestal is t te hopen dat n ervaringsdeskundige t draadje oppikt!! Gaat zeker goed komen, hou ons op de hoogte!

oke maat gebruik je een externe bec want de ice 100 heeft een bec al samen kan het dodelijke worden voor de esc

setup

Middelste draadje van de ESC is niet verbonden met de regelaar dus daar is rekening mee gehouden!

Laatst bewerkt door een moderator:
Als hij het eerst heeft gedaan, moet er iets veranderd zijn..

toevallig aan de trim gezeten?
is je gaskanaal wel 0? als dit om de 1 of andere vage reden niet zo is, doet ie het ook niet
als hij het in vliegtuigmodus wel doet, zal de zender hierbij waarschijnlijk een mixer of throttle curve uitzetten, waardoor het gaskanaal wel op 0 uitkomt

ook iets voor het achterhoofd:
sommige zenders (veel zelfs) hebben een soort extra gas en pitch schuif in de normal vliegmodus
dan kun je net ff een tikkie bij geven als de omstandigheden erom vragen, zonder meteen heel de zender door te moeten.
Door dit geintje ben ik wel eens een uur of wat aan het zoeken geweest waarom mn pitch geen 0 graden meer was bij midstick.. Motor los, en in normal afstellen..
bleek dat ik per ongeluk die ene schuif verzet had.

Zeker futaba zenders hebben dit standaard, en dit eruit halen is iedere keer weer een zoektocht

nog eens na gekeken volgens mij staat je esc goed in gesteld

denk toch een of andere instelling in je zender
ik heb zelf ook een trex 500 en een dx7se

hoe staat je gascurve?

en je schrijft schakelaar na standje 1???? bedoel je hier de idle mee?
deze aub niet zomaar omzetten gebeuren ongelukken van.
in idle gaat het gas voluit zowel met gas stick onder(vol negatief) als gastick boven (vol positief)

probeer dit eens ik heb dit stukje met google vertalen vertaald dus gebrekkig nederlands maar zeker te begrijpen ;)

op ijs esc's moet je je gaspedaal eindpunt WIJZE verlagen naar beneden om het te krijgen om te initialiseren. Geef dat eens te proberen. Ook, als ik niet fout was er een grappige kleine procedure die u moest door de eerste keer dat je het gebruikt, leest u de handleiding als ik weet dat het daar.
i gesprokkeld de handleiding en het gevonden. moet u mogelijk om dit te doen maar een keer denk ik dan, its okay.
1. Zorgen dat de Phoenix is aangesloten op de juiste
kanaal op uw ontvanger.
2. Zet uw zender op en zet de gasknuppel tot midden
gashendel.
3. Sluit de hoofdschakelaar accu aan de regelaar.
De snelheidsregelaar blijft ontwapend en zal niet
Gebruik de motor totdat deze nul gas ziet.
4. Wanneer u klaar bent om te vliegen, beweegt u de gashendel in de
laagste stand op de zender.
De Phoenix zal de motor pieptoon om aan te geven dat het is ingeschakeld.
De Phoenix zal elke stroom levert aan de motor,
ongeacht waar de gashendel op de zender
is gepositioneerd bij de eerste opgestart. U moet bewegen de
gasstick in de laagste stand te bewapenen en gebruik de
Phoenix.

hier in het engels

on ice esc's you have to lower your throttle endpoint WAY down to get it to initialize. Give that a try. Also, if i'm not mistake there was a funny little procedure you had to go through the first time you used it, read the manual carefully as i know its in there.
i gleaned the manual and found it. you may need to do this just once i think, then its okay.
1. Ensure that the Phoenix is connected to the proper
channel on your receiver.
2. Turn your transmitter ON and set the throttle stick to mid
throttle.
3. Connect the main power battery to the speed controller.
The speed controller will remain disarmed and will not
operate the motor until it sees zero throttle.
4. When you are ready to fly, move the throttle stick to the
lowest position on your transmitter.
The Phoenix will beep the motor to indicate that it is armed.
The Phoenix will not provide any power to the motor,
regardless of where the throttle stick on your transmitter
is positioned when first powered up. You must move the
throttle stick to its lowest position to arm and use the
Phoenix.

Ha Big Lama, bedankt voor je reactie.
Bedoelde inderdaad Idle en weet wat de gevolgen zijn, momenteel staat deze op 70% ingesteld, daarbij heb
Toen ik de heli net in mijn bezit had werkte deze prima, toerde rustig op naar de ingestelde waarde.
Het pinion van de motor is trouwens los gekoppeld, wil geen onverwachte gevaarlijke situaties hebben!
Heb de instructies die je beschrijft al eerder uitgevoerd maar niet met de gewenste resultaten.
Heb momenteel helaas geen tijd om verder te gaan zoeken maar ga wel op korte termijn hier naar kijken met een ervaren heli vlieger, kom er nog op terug!

Laatst bewerkt:
hoi met hub
eindpunten instellen:
om te beginnen zet je de motortandwiel los van het hoofdtandwiel
stel in je zender in trotlecurve 0-25-50-75-100 normaal
aktiveer de trotlehold funtie
bij futaba moet gasservo kan3 reverse
ga op je zender na trotleeindpunten kan3 bij mij
stel de eindpunten na boven stick en na onder stick op 30%

verbind je computer met de regelaar met de linkkabel
start de sofware
verbind the akku paket
de software ziet de regelaar functie s
stel in helimode
fixet endpunten
ik ga er van uit dat je de rest al ingestelt hebt
zoals soft of autolipo en motor gegevens

save de instellingen

trek de akku nu los

verbind de gaskabel weer met de ontvanger

zender aan ga naar eindpunten instellen kan3 bij mij
zet de gas stick vol oppen

conect ontvanger
conect akku

lampje op de regelaar knippert
verhoog de eindpunten in je zender na boven tot de regelaar piept meestal tot rond de 90% kan ook meer zijn
als ie piept verhoog je nog eenklikje of 4

stick helemaal omlaag verhoog eindpunten gelijk aan de beschrijving hierboven
tot de piep +4

koppel de akku los

je regelaar is nu klaar voor gebruik

schakel trotlehold in gasstick onder
conect akku

als het goed is kunje gas geven en de motor zal niet lopen

gas onder

trotlehold af

nu moet ie reageren op je gasstick

gr hub