Instelling van een Heli

Hallo,

Na een halfjaar oefenen vlieg ik rond met mijn Heli (Shuttle). Ik heb mijn heli zo afgesteld dat de midden stand knuppel is hover stand (ca 5 graden plus). Nu hoor ik verschillende theorieën over deze instelling. Mijn bedoeling is om oooooooit 3D te gaan vliegen. Kan iemand mij vertellen wat de juiste afstelling is en waarom plus de de 8) gas curve.

Ronald

Als je niet van plan bent om ooit 3d te vliegen kun je het beste de servo's en schaarmixers van de pitch-compensator in de midden stand hebben staan bij de hoverstand van de bladen. (Afhankelijk van het toerental 4 tot 5 graden.) De midden stand van de servo's en schaararmen komt dan overeen met de midden positie van de pitch weg. (-3 tot +11 graden.)
Als ik het over de middenstand van een servo of schaararm heb bedoel ik de positie waarbij de stuurstang en hevel een hoek van 90 graden maken.

Voor 3d vliegen heb je een pitch weg van -10 tot +10 graden nodig. Om het geheel aan bijde zijden van de 0 graden symmetrisch te laten bewegen is het beter om nu de servo's en schaararmen in de middenstand te hebben bij 0 graden pitch.

In het 3d programma schakel je via de zender ook een "V" curve voor het gas in. Dat wil zeggen dat je zowel bij -10 graden pitch als bij + 10 graden pitch volgas hebt en bij 0 graden een minimum waarde van ongeveer 1/2 gas. (Afhankelijk van gewenste toerental en rotorbladen.)

Bij gebruik van een "governer" is dat niet nodig, dan volstaat het opvoeren naar een hoog genoeg toerental om 3d te kunnen vliegen zonder dat de motor bij wilde manouvres inzakt. (Bij een shuttletje 1800 rpm, afhankelijk van het motorvermogen.)

Als je 3d gaat vliegen is een goede heading lock gyro onontbeerlijk, dat spaart een heel hoop gemix in je zender.

Nadat je de mechanische afstelling zo als boven beschreven in orde hebt gemaakt ga je in de zender eerst het normale programma weer opnieuw afstellen. (-3,+4,+11 bij resp. gasdicht, gas1/2, volgas.)

In het 3d programma kun je rechtop dus alleen vliegen met de gas/pitch stick iets boven de helft en op z'n kop dus iets onder de helft.

Het gebruik van een simulator is sterk aan te bevelen om de juiste coordinatie aan te leren!

Veel succes!

Het lijkt mij wel erg zonde om je hele "normal" programma expres zo scheef in te stellen alleen om het hupje bij overschakelen naar 3D in de hover stand kwijt te zijn. De consequenties zijn dan dat de hoverpitch en hoverthrottle programma's ook niet meer goed werken. Je blijft evengoed een hupje houden bij het schakelen in een zakkende glijvlucht natuurlijk.

Als je met een normale set-up in een wegklimmende situatie naar 3D omschakeld is er van het hupje niks te merken.

Een andere mogelijkheid is een zender aan te schaffen waarbij de servo's met een instelbaar delay de nieuwe conditie posities aannemen.

Zelf vind ik het erg prettig dat ik aan de andere hoverstand knuppel positie kan voelen of ik in 3D zit of niet. Menig helipiloot is al eens gecrashed door het op lage hoogte omflippen van de heli om er dan pas achter te komen dat de 3D conditie nog niet ingeschakeld was..........

Zelf vind ik het erg prettig dat ik aan de andere hoverstand knuppel positie kan voelen of ik in 3D zit of niet. Menig helipiloot is al eens gecrashed door het op lage hoogte omflippen van de heli om er dan pas achter te komen dat de 3D conditie nog niet ingeschakeld was..........
daarom kies ik voor een hoger toerenrtal in mijn idleups.
hoog toerental, flippen naar inverted
laag toerental, beter van niet flippen naar inverted.
het verschil tussen normal 1600 toeren en idleups in 1700 en 1900 toeren is goed hoorbaar.

Hoi,

Nou, je stelt het normal programma niet scheef in naar mijn mening. Op die manier is het naar mijn mening eenvoudiger omdat je altijd met de stick op de zelfde plaats hovered. Mijn pitch curve is gewoon recht -9,9 ook in de normal mode. Een leuk grapje hiervan is dat je hier mee ook leuk je eerste autorotatie oefeningen kan doen. Door deze rechte curve heb ik ook niet een hupje in een zakkende glijvlucht

Je hebt gelijk dat je op de meeste zenders dan niet meer gebruik kunt maken van hovering pitch en hovering throttle (op een 9Z kan dat eventueel wel). Maar ik zelf gebruik dat nooit, ik heb dat ook allemaal uitgeschakeld. Ik zet de gas curve en de pitch curve een keer goed, en dan hoef je daar niet meer aan te komen, gewoon vliegen :D (Ik gebruik overigens een governor, dan kan ik sowieso als ik wil het toerental variabel maken.)

Ik gebruik inderdaad een delay bij het schakelen van mijn condities. Pas hier wel mee op, sommige zenders (e.g. sommige FC28 versies) hebben dat niet goed geimplementeerd. Het is dan tijdens die transitie niet mogelijk om te sturen!

Dat jij aan je hover positie van je stick kunt zien of je in idle up zit is wel aardig. Maar uiteraard zie je dit niet, en ik vraag me af of ik dat zou voelen. Ik kijk altijd naar de heli, en ik weet niet waar de stick "staat". Ik zorg er inderdaad voor dat het toerental in normal mode veel lager is dan in idleup1 en idleup2. Hierdoor weet ik of ik in normal zit. Als jij dat kunt voelen aan je stick is dat wel leuk.

Back