instellingen 450 heli voor beginners

Met welke instellingen kan ik om te beginnen een rustig en vooral stabiel vlieggedrag krijgen van mijn CopterX CX 450 Black Angel. Ik denk aan throttle en pitch curve, expo, maximum hellingshoek rotorbladen etc etc.

pitch +8 -3
hoewel er velen zijn die direct +11-11 beginnen. dan heb je direct correcte leer instelling...
expo, is afhankelijk van jezelf, ik vlieg nu 3.5 jaar en vlieg steeds met 30% expo, ben niet zo precies... ;-)
throttle, die kan je +- uitrekenen aan de hand van je maingear en pinion vertanding, dus effe tellen
Heli Club Westland - Headspeed Calculator (brushless) powered by ReadyHeli.com
het beste is eens je heli afstellen met e ervaren piloot, die kan jet beste helpen.
en meestal hebben de clubs wel een headspeed teller liggen, dan pas kan je precies je HS meten.

Zoek een beetje op de dingen die je net zegt, kom je zo erg veel pitch en throttle curves tegen

Als je eenmaal weet wat die dingen doen, weet je ook hoe je hem zelf samen kunt stellen
Je zal ook zien dat bijna niemand dezelfde curve heeft
Iedereen heeft zijn eigen eisen, iedere heli is ander

Wil je ooit 3d, midstick 0 graden, vol gas 11 graden, gas dicht -5 oid
Throttle om te beginnen lineair van 0 naar 90
Van daaruit aanpassen tot het goed vliegt (maar dat ziet een ervaren piloot snel, jij waarschijnlijk pas na een maand of langer)

persoonlijk denk ik altijd dat het het beste is om in normal mode met een 5 punts curve (of meer) van 0 op low stick meteen naar je normale throttle percentage te gaan bij het volgende punt.
Dus bijvoorbeeld 0-80-80-80-80. Op die manier heb je nog wel de veiligheid van gas dicht bij stick omlaag maar heb je niet het vervelende effect dat je toeren extreem veel wisselen.

Geïnspireerd door jullie suggesties heb ik nu de volgende instellingen:

swashplate: air +60, ele -60, pit +60 komt overeen met max 10 graden pitch (mechanisch kan het wel tot 14 graden)
expo: air -30%, ele -30%, rudd inh
throttle curve 0-80-80-80-80
pitch curve 40-40-58-77-100 loopt dan van -2 graad tot +10 graad.

Lijkt dat wat ?

lijkt me goed idd

maar met die 80 weet nog steeds niet hoeveel hs je hebben zal natuurlijk, probeer toch eens te berekenen hé

en zorg dat als je in paniek schiet je je hold kan aanzetten ;-)
veel plezier!!
en beter weer...... gvdmdfmkldsqjhfmpui yhrenpbfdsqmfpuikjn

lijkt me goed idd

maar met die 80 weet nog steeds niet hoeveel hs je hebben zal natuurlijk, probeer toch eens te berekenen hé

en zorg dat als je in paniek schiet je je hold kan aanzetten ;-)
veel plezier!!
en beter weer...... gvdmdfmkldsqjhfmpui yhrenpbfdsqmfpuikjn

1. Heb je rekenmodule bekeken maar begrijp niet wat deze te maken heeft met de throttle curve.

2. Hold aanzetten ? Wat doet hold precies en hoe instellen ?

De waarden in je throt curve zijn een percentage van volgas

Dus zet je je curve op een platte lijn met een waarde van 50%, is dat hetzelfde alsof je het gaspedaal maar half indrukt

Throttle hold is een voorziening waarbij je de motor met 1 knop uitschakeld
Bij een crash kan die knop een hoop schade schelen...

pitch curve 40-40-58-77-100 loopt dan van -2 graad tot +10 graad.

Lijkt dat wat ?

wen jezelf aan een lineare curve na midstick.

ik zou er van maken 40-45-50-75-100 heb je ook geen rare verschijnselen met overschakelen naar idle mits je idle pitch curve 0-25-50-75-100 is natuurlijk.

Als je rustig wilt vliegen, kan je ook je regelaar eerst op medium timing zetten. (als deze al niet zo staat, bespaart ook batterij)
Dit heb ik zelf bij mijn 450, en gas op 100%. Vliegt echt lekker rustig, geen geintje.

(wat ik wel mee wil geven.. hoe eerder je begint met 3d curve hoe beter, want als je eenmaal die 0-100 throttlecurve gewend bent, heb je de neiging de heli de grond in te duwen als je ermee gaat beginnen.)

Laatst bewerkt:
wen jezelf aan een lineare curve na midstick.

ik zou er van maken 40-45-50-75-100 heb je ook geen rare verschijnselen met overschakelen naar idle mits je idle pitch curve 0-25-50-75-100 is natuurlijk.

Dan doet ie midstick dus niks. Ik wil dan hoveren.

Overschakelen naar idle is nog lang niet aan de orde. Zo ja dan worden de instellingen anders met zowel voor de throttle als de pitch curve midstick een overlap.

Throttle hold is een voorziening waarbij je de motor met 1 knop uitschakeld

Voor de throttle hold knop kan ik zowel de throttle als de pitch curve instellen. Throttle staat bij mij op 0-0-0-0-0. Heb begrepen dat als je bij calamiteiten in de lucht de throttle hold knop inschakelt de heli gyroscopisch zou kunnen dalen. Met welke pitch curve is dat dan. Staat nu op vol negatief.

Voor de throttle hold knop kan ik zowel de throttle als de pitch curve instellen. Throttle staat bij mij op 0-0-0-0-0. Heb begrepen dat als je bij calamiteiten in de lucht de throttle hold knop inschakelt de heli gyroscopisch zou kunnen dalen. Met welke pitch curve is dat dan. Staat nu op vol negatief.

Dat ken ik niet dat gyroscopisch dalen, maar dan krijg je dus een pitch curve ongeveer zo 51-51-51-51-51, omdat je dan een klein beetje lift wilt. of gewoon 0 graden pitch, op 50-50-50-50-50.

throttle hold kan je zelfs nog op -5 -5 -5 -5 -5 zetten, voor de zekerheid.

Kijk anders hier effe voor throttle en pitchcurves, dan wordt het wat duidelijker http://www.hcw-rc.nl/Setups_TRex450SEnewV2.html

deze moet jij hebben
NORMAL (normal flights):
Deze mode is geschikt voor normal flights. De heli zal precies bij middle throttle stick (3/5) hoeveren. Deze mode heeft geen negatieve pitch en geen constant toerental. Bij low throttle stick is de motor uit. Deze mode is geschikt om indoor mee te vliegen, bij windstil kun je er ook outdoor mee vliegen. Voordat je gaat vliegen start je altijd op in NORMAL mode!

Laatst bewerkt:
Je hebt het hier over autoroteren.

NOOIT een vaste lijn inzetten, gewoon 0 tot 100

Probeer maar eens op de sim
(ik weet de theorie, de praktijk moet nog eens komen...)
De theorie:
stel, je zit hoog.
je motor stopt er mee.
je gaat naar hold
Zou je op dit punt gewoon positieve pitch houden, vraag je dus eigenlijk continu vermogen van de rotor. Normaal geen punt, maar er wordt geen vermogen meer toegevoegd (de motor was uitgevallen).
je zal dus op weg naar de grond een alternatieve manier moeten vinden om energie in je rotor te krijgen

Dit doe je door iets negatieve pitch te geven.
Door zijn neerwaartse snelheid, zorgt de negatieve pitch ervoor dat de bladen worden aangedreven door de langsstromende lucht, waardoor de rotor dus weer sneller gaat draaien.

kom je op een gegeven moment op een meter of 5 van de grond af, ga je de heli afremmen met wat positieve pitch, en dan zorgen dat je voldoende energie in de bladen laat zitten om hem netjes neer te zetten.

Zit je dicht in de buurt van de grond, kan het zijn dat je met gedoseerd positief de grond netjes kan bereiken, kwestie van kijken wat je op dat moment aan het doen was en weten wat de heli doet.

Leuk weetje tijdens een autorotatie: als de motor uitvalt,, creeert de rotor geen koppel meer (die gaat immers vrij lopen). Je hebt dus in principe geen staart meer nodig...
Stel, je staart stopt er mee tijdens een vlucht, kun je de heli dus met een autorotatie nog redden (wel ff kijken waar je bent en waar dat ding heen schiet...)

En autorotatie gaat beter met een grotere heli.
Met een 450 is het mogelijk, maar wordt als erg moeilijk gezien
maatje 600 ed schijnt het erg goed mee te gaan.

Als oefening kun je relatief dicht bij de grond hooveren (met een 450, zeg 50 cm) en hold aanzetten, en hem met de resterende energie uit de bladen netjes neerzetten

NORMAL (normal flights):
Deze mode is geschikt voor normal flights. De heli zal precies bij middle throttle stick (3/5) hoeveren. Deze mode heeft geen negatieve pitch en geen constant toerental. Bij low throttle stick is de motor uit. Deze mode is geschikt om indoor mee te vliegen, bij windstil kun je er ook outdoor mee vliegen. Voordat je gaat vliegen start je altijd op in NORMAL mode!

Dat is trouwens een eeuwige discussie, en hangt volledig af van wat je met de heli wilt gaan doen

hooveren bij midstick is meestal een afstelling voor schaalvliegen
Wil je op een gegeven moment loopings maken, is het raadzaam jezelf te laten wennen aan 0 graden pitch bij midstick.
Hooveren zit dan dus boven midstick, zeg op 3/4
Maar, in idle up zal de heli inverted en normaal vliegend hetzelfde reageren

0 graden als laagste pitchstand is voor indoor inderdaad goed te doen, kom je buiten met een beetje wind heb je kans dat je hem niet meer beneden krijgt
Je hebt gewoon wat negatief nodig, zeg -4 als laagste

Dat is trouwens een eeuwige discussie, en hangt volledig af van wat je met de heli wilt gaan doen

hooveren bij midstick is meestal een afstelling voor schaalvliegen

Klopt.... en dan wil je zelfs VOORAL geen lineaire curve. Véél te giftig voor een mooi vliegbeeld.

Overigens, er word hier veel beweerd dat vliegen met een "3D-curve" nagenoeg uitsluit om ook met een schaalcurve te vliegen.
Niks is minder waar. Ik heb in een paar van mijn trainers idle-1 als "schaalcurve" van -2 tot +9 graden en overeenkomstige gascurve, en idle-2 als "3D-curve van -11 tot +11 met bijbehorende V-vormige gascurve. Werkt gewoon, en ook omschakelen hoeft geen enkel probleem te zijn, zowel heen als terug: In idle-1 hooverend gewoon fors vertrekken en tijdens vertrek overschakelen (hoeft echt niet vol gas wegscheuren te zijn, als je tijdens wegvliegen overschakelt is de "hik" nauwelijks te merken) en terugschakelen is ook geen groot probleem. Gewoon de heli met midstick binnen brengen, en zodra je wilt gaan hooveren gewoon die idle-schakelaar terug naar idle-1, en je heli gaat vrijwel vanzelf in hoover over.

Kind kan de was doen!

Overigens, ik hoover NOOIT in "normal", dat wisselende toerental vind ik veel te vervelend....

Groet, Bert

Dan doet ie midstick dus niks. Ik wil dan hoveren.

Overschakelen naar idle is nog lang niet aan de orde. Zo ja dan worden de instellingen anders met zowel voor de throttle als de pitch curve midstick een overlap.

Hij wil dat toch zelf, midstick hoveren.

Om nog even terug te keren naar mijn eerste vraagstelling. Ik had voorheen als normal ingesteld throttle 0-25-50-75-100 en pitch 50-50-67-84-100 zoals ook (blijkbaar voor indoor) hier en daar wordt vermeld. Omdat ik buiten vlieg en de indruk had dat de heli met een beetje wind al snel omhoog schoot en bij minder throttle minder stabiel werd heb ik gedacht dat een constant toerental beter was met in het begin een beetje negatieve pitch. Voorlopig hoover ik nog en maak een beetje bochtjes. Dus daarvoor zocht ik naar de meest gunstige instelling. Die is dus nu throttle 0-80-80-80-80 en pitch 40-40-58-77-100. Ik moet nog uitproberen als het weer een beetje beter is.

Laatst bewerkt:
Back