Bert,
Dat heeft er mee te maken dat jij volledig op gevoel vliegt
Op een gegeven moment merk je als vlieger dat je zodanig veel ervaring krijgt, dat je ongemerkt volledig automatisch een bocht vliegt, en dat de sticks gewoon meebewegen. Dus als de heli wegdrijft, gaan de sticks vanzelf verder de hoek in
Ik merk het bij mezelf ook, ik kijk naar de heli en ongemerkt zit ik te sturen
dat is waarschijnlijk 1 van de redenen dat ik met windkracht 5 de 600 nog de lucht in gooi, terwijl de meeste vliegers bij mij in de club er niet eens over nadenken
De 450 doe ik dan ook nog wel eens, maar dat is echt minder grappig..
De 250 komt er niet eens tegenin (uit ervaring), dus wachten tot de windvlaag gaat liggen en heli neerzetten
Maar dat is iets heel anders dan mensen die ong. een jaar vliegen, die vliegen nog op "als ik de stick zo neerzet, gaat de heli precies dat dingetje doen"
Jij leert de beginners hoogstwaarschijnlijk aan om op de heli te letten (rigid vliegen = rotor rustig sturen, dus niet heli rustig tov de grond), en daarop te corrigeren
Een beginner in zijn eentje zal vele malen eerder geneigd zijn volgas op de zender geconcentreerd te zijn, en misschien maar voor 25% op de heli (shit, hij gaat links, hoever zal ik die stick eens opzij zetten?)
Ikzelf heb nl ook geen last van overschakelen naar een "schaal"curve, terwijl ik zelf met een "3d"curve vlieg
En puur op automatisme gaat gewoon de stick wat verder/minder ver de hoek in..
Maar voor een beginner die een jaar vliegt, en stiekem aan loopings en rolls gaat denken kan het een hele omschakeling zijn