instellingen 450 heli voor beginners

Nog even de gewichtjes op de flybar. Staan nu tegen de hoofdas dus minimaal gyro/stabiliteit. Is het beter deze voor beginners bv halfweg te zetten ?

Pfff ik heb even lopen zoeken, maar ik zie best veel verschillende meningen over hoe je als beginner het beste je pitch en throttle curve in kan stellen.

Ik heb een Belt CPX en een dx6i
Kan iemand mij iets aanraden? Ik vlieg geen (en misschien ook wel nooit) 3d. Ik ben namelijk nog een beginner.

3D is simpel qua pitch-curve: lineair, nul graden op midstick, en als minimum en maximum datgene, wat je motor trekt. Met een Belt CPX zal dat + en - 9~10 graden zijn.

Wil je dat niet, dan is de min of meer vaste waarde 4~5 graden op midstick, minimum -2~3 en maximum net als boven, wat je motor trekken kan, of minder als je dat te hard gaat, maar toch gauw 9 graden, anders heb je te weinig over.

Waar je bij die "rustige" afstelling om moet denken, is dat je curve "vloeiend" moet zijn, dat wil zeggen, dat voor iedere cm dat je de stick verder naar voren duwt, de bladen net iets minder sterk op moeten lopen dan de vorige.
In een vijfpunts curve krijg je dan zoiets (in graden): -3, +1.5, +5, +7.5, +9 (ofwel de verschillen bedragen 4.5, 3.5, 2.5 en 1.5 graad, steeds een beetje een kleiner verschil)
Daarmee gaat je heli véél gelijkmatiger en makkelijker doseerbaar aanvoelen, dan met een lineaire curve zoals -3, 0, +3, +6, +9. Heel vreemd, maar echt waar. Heeft te maken met de manier waarop bladen lift opbouwen met toenemende invalshoek....
De curve zoals boven beschreven is niet dwingend (je mag er gerust van afwijken als dat beter aanvoelt) maar het moet er een beetje op lijken, dan zit je al snel goed. Als de curve maar geen "S" vorm krijgt.

Throttle curve: alles waarbij het toerental (bij benadering) gelijk blijft. Bij brandstof een heel gevogel, met electro volstaat meestal een lijnrechte flatcurve, of als je geen idle-up wilt gebruiken bijvoorbeeld 0-80-80-80-80.
Alternatief kun je een ESC met governor functie gebruiken.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Het ging / gaat om beginners instellingen voor een 450 size heli.

Je moet wel weten wat throttle hold is en je kan het op de SIM ook oeffenen,
maar als beginner zo ma'even omschakelen, ik denk dat werkt niet,
je krijgt de Heli aan de grond maar zeker niet zo als gewenst.

Een pitch kurve van -2 tot 10 is prima en ik zal bij midstik echt 4 - 5 graden willen hebben.

Throttle 0 -25 -50 -75 -100 is niet goed, omdat als je daalt, de rotor veel te langzam loopt, dus beter zal zijn

0 - 45 - 70 - 85 - 100

En om dat iets rustiger te krijgen, die gewichten aan de paddelstang naar bouten (echt alleen voor een beginner)
en dan (sorry brutus) voorloopig -30% Expo op aileron en elevator,
maar dit snel weer reducieren naar max. -10%

Dat zijn mijn adviesen voor die 450 voor beginner.

Uwe

en dan (sorry brutus) voorloopig -30% Expo op aileron en elevator,
maar dit snel weer reducieren naar max. -10%

Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor ;)

Ben zelf van mening dat je het beter direct goed aan kunt leren dan later weer iets (verkeerds) af te moeten leren, maar dat is een mening, meer niet...

Daarbij heb ik makkelijk praten, bij ons lest men aan de kabel....

Groet, Bert

het ging voor mij met Expo de Heli eerst bij 0 wind te hoveren,
geen extras (punt).
Ik dacht dan doe ik Expo langzam reduzieren,
is inderdaad onzin, je moet steets nieuwe vlieggedraag leren,
en reduzier de Expo darom niet,
dus
als die vliegt, expo terug, geen wind , de lucht in, en het gaat, vorzichtig..

Yup....

Maar eigenlijk: Yorrick vroeg alleen naar Trottle en pitch curves.
Als ik me niet vergis is hij ook al een klein jaartje bezig, dus die swash zou hij toch al een beetje onder de knie moeten hebben....

Groet, Bert

het blijft altijd een discussie die pitch curves.

Ik adviseer altijd als je later de 3D kant opwil je te wennen aan de lineare pitch curves na midstick.

Worden je skills beter en ga je in Idle vliegen met lineare curves en je bent gewend om op midstick te hoveren kun je voor verrassingen komen te staan en voelt het alsof je opnieuw moet leren vliegen.(ik spreek uit eigen ervaring ik was ooit ookzo eigenwijs ;))

Stel je heli in het begin af op ongeveer -2 tot 10 graden pitch. Met vanaf midstick 50-75-100. (linear dus)

Zet je normal curve dus zo dat je op Low stick -2 graden hebt. Zet de pitch meter erop ingesteld op -2 en pas je eerste punt in de curve aan zodat je werkelijk -2 hebt. Daarna de curve mooi vloeiend oplaten lopen naar midstick dus 50.

Je zal dan op ong 40-45-50-75-100 uitkomen(ongeveer dus meten!!!!). en in Idle dan 0-25-50-75-100. Ga je dan schakelen tussen flight modes zal je heli niet gaan stuiteren en mooi soepel overschakelen.

Nooit zomaar klakkeloos curves instellen maar altijd checken met een pitch meter!!!!!

Just my 2cts!!!

nog iets over EXPO,

Futaba en Spektrum werken net anders om !!!!!

Negatieve EXPO bij Futaba zorgt voor een softer center gedrag en voor Spektrum moet je hier een positieve waarde in stellen.

LET HIER DUS MEE OP, kan voor verrassingen zorgen als je de plus of min verkeerd hebt !!!

Futaba voorbeeld;
SenseiExposFutaba.png

Ik kan zo snel geen spektrum voorbeeld vinden maar dan zijn de expo waardes dus positief!!!

het blijft altijd een discussie die pitch curves.

Ik adviseer altijd als je later de 3D kant opwil je te wennen aan de lineare pitch curves na midstick.

Een discussie blijft het....

Maar in elk geval de laatste vraagsteller (Yorrick) geeft aan, waarschijnlijk nooit 3D te willen gaan vliegen.... Ik zie het punt dus niet zo?

Groet, Bert

Om eerlijk te zijn: ik heb vanwege het feit dat ik ook heli's voor anderen af stel, een aantal jaar ook afwisselend gevlogen met "3D" curves, ook gewoon omschakelend van en naar tijdens het vliegen. Weliswaar nooit 3D gevlogen (wel de sticks regelmatig "in de hoek gegooid" maar dat is iets heel anders dan 3D....).

Ik heb er nooit een probleem mee gehad, niet met het omschakelen, niet met het "hikken" tijdens het omschakelen.
Zelfs geëxpirimenteerd met niet-lineaire symetrische curves om te kijken of dat wat bracht (niet veel, anders waren er wel anderen ook mee naar voren gekomen)

Ik vind een heli lineair uiterst onprettig vliegen, maar nooit het gevoel gehad, opnieuw te moeten leren vliegen. Kan ook liggen aan dat ik niet zo achterlijk veel vermogen in mijn heli's heb staan.

Het zal dus erg persoonlijk zijn, allemaal....

Groet, Bert

Bert,

Dat heeft er mee te maken dat jij volledig op gevoel vliegt
Op een gegeven moment merk je als vlieger dat je zodanig veel ervaring krijgt, dat je ongemerkt volledig automatisch een bocht vliegt, en dat de sticks gewoon meebewegen. Dus als de heli wegdrijft, gaan de sticks vanzelf verder de hoek in
Ik merk het bij mezelf ook, ik kijk naar de heli en ongemerkt zit ik te sturen
dat is waarschijnlijk 1 van de redenen dat ik met windkracht 5 de 600 nog de lucht in gooi, terwijl de meeste vliegers bij mij in de club er niet eens over nadenken
De 450 doe ik dan ook nog wel eens, maar dat is echt minder grappig..
De 250 komt er niet eens tegenin (uit ervaring), dus wachten tot de windvlaag gaat liggen en heli neerzetten :mrgreen:

Maar dat is iets heel anders dan mensen die ong. een jaar vliegen, die vliegen nog op "als ik de stick zo neerzet, gaat de heli precies dat dingetje doen"
Jij leert de beginners hoogstwaarschijnlijk aan om op de heli te letten (rigid vliegen = rotor rustig sturen, dus niet heli rustig tov de grond), en daarop te corrigeren
Een beginner in zijn eentje zal vele malen eerder geneigd zijn volgas op de zender geconcentreerd te zijn, en misschien maar voor 25% op de heli (shit, hij gaat links, hoever zal ik die stick eens opzij zetten?)

Ikzelf heb nl ook geen last van overschakelen naar een "schaal"curve, terwijl ik zelf met een "3d"curve vlieg
En puur op automatisme gaat gewoon de stick wat verder/minder ver de hoek in..
Maar voor een beginner die een jaar vliegt, en stiekem aan loopings en rolls gaat denken kan het een hele omschakeling zijn

Klopt....

Is ook de enige manier om rigid non-E-stab te vliegen (maar dat heb je zelf ook al gemerkt :) ) en tevens de reden dat ik zo'n aversie tegen HH en E-stab heb: ze beroven me van de feedback om op gevoel te kunnen vliegen. Beetje vicieuze cirkel dus....

ik krijg inderdaad de heli's bij dergelijke windsnelheden de lucht nog in, al vind ik het dan allang niet meer leuk, en heeft het niks meer met vliegen te maken, eerder met "overleven".

Stef Stuntpiloot heeft dat zelfs video-gedocumenteerd, (non E-stab 450 met 4~5 Bft: [URL="
size BO-105 (high wind no estab) - YouTube[/URL]) en dat was leuk stoeien, maar zoals je zelf kunt zien, weinig met vliegen te maken.

Maar dat neemt niet weg dat ik JUIST probeer, een beginner bij te brengen op gevoel te leren vliegen: op die manier ben je minder afhankelijk van je afstellingen: zolang de heli voldoende feedback geeft, maakt het niet uit of je de swashmix op 45 of 50% hebt staan, 10 of 20% Expo (of helemaal niks) en of er 300 of 500 Watt in je 450 staat....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
jup :mrgreen:

dit is ook verdraait handig als je heli's maidend, ik heb toch al een paar gekke dingen gehad waarbij ff nogal afwijkend gereageerd moest worden ;-)

Wat jullie schrijven is het ook,
vandaag geef je tips voor een beginners instelling,
en morgen ben je geen (echte) beginner meer en moet weer aanpassen,
dat aangepasste passt overmorgen ook niet meer omdat je nu leerender bent,
en omdat je steets beter woord, moet je elke dag anders instellen.

ik denk juist is dat throttle en pitch blijvende instellingen zijn
en dat je alleen n klein beetje D/R en Expo voor de eerste hover mag gebruiken,
dan hover je met normale instellingen, vandag zonder wind
morgen bij 'n beetje wind
en overmorgen mag je bij windkracht 3-4 ook naar buiten.

(ik vlog van ochtend bij behoorlijk wind een strak ingestellte 250er zonder D/R en Expo per ongeluk, hij is niet neergestort)

Eigenlijk zeggen bert en ik het net anders....

Als de heli goed ingesteld is, waarom zou je er dan aan gaan prutsen?
Als je vliegt met je oog voor 90% op de heli, en de rest qua concentratie op de zender (dus dat je automatisch de correcties maakt die nodig zijn) maakt die afstelling in detail ook niet zo gigantisch uit

Je hebt altijd een voorkeur waar je naartoe werkt, maar verder blijf ik er ook af...
En daarnaast, wat wil je afstellen?
Ik heb altijd met 12 graden pitch gevlogen, je hebt verder de throttle en pitch curve en expo.
De staart moet gewoon strak zijn, dus als hij goed is blijf ik er af

Dus eigenlijk pas ik alleen expo wel eens eenbeetje aan, en verder de throttle curve

Enigste wat een beginner aan zou moeten passen, is een idle throttle curve
Uitslagen mogen dan gewoon hetzelfde zijn, afhankelijk van of je schaal of 3d instelling vliegt
Verder blijft eigenlijk alles hetzelfde, en moet jij als beginner jezelf gewoon schikken naar de heli
Als je jezelf leert vliegen met een rustige rotordisc ( en niet ten opzichte van de grond) heb je de grootste obstakels al gehad

Dan moet je alleen nog vliegtijd op de klok krijgen :mrgreen:

hihi,
vandag 35 min geoeffent met T Rex 450 en nieuw ingestellt hek / gyro
die vlappert nu door de lucht, en die belt snorrrrrt, puh,
geweldig gevoel, hoop dat het van avond nog mooi blijft,
dus:
dat is die instelling voor beginners,
die beginnt bij de pilot !
Uwe

mooi gevoel he?

de eerste tijd sta je strak van de adrenaline als hij vliegt zoals jij wilt :)
of als hij überhaupt vliegt ;)

Back