Instellingen Spektrum DX6i voor een CopterX 450SE V2

• Topicstarter Topicstarter koven
  • Startdatum Startdatum
K

koven

Guest
Hallo, ik ben nieuw hier en heb een paar vraagjes over de instellingen van een DX6i zender voor een CopterX SE V2. Onlangs heb ik mijn CopterX zender vervangen door een DX6i. Het wisselen zou niet zo moeilijk zijn, maar ja.

Op de ontvanger van de oude copterx heb ik CH1 t/m CH6, op de nieuwe Spektrum ontvanger (AR6200) heb ik Ail, Elev, Thro, Rud, Gear en Aux1. Voordat ik de servokabel uit de oude receiver heb gehaald heb ik ze allemaal keurig gelabeld (CH1 t/m CH6), maar welke komt nu waar op de nieuwe ontvanger??

Ik heb nu:
CH1 op Aile
CH2 op Elev
CH3 op Thro
CH4 op Rud
CH5 op Gear
CH6 op Aux1

Na wat instellingen in de zender (servo reverse en swashplate mix instellingen) werkt alles lijkt het.
Maar ik twijfel. Ik heb bv. in de zender mijn pitch instellingen op -75% moeten zetten. (Het verbaasde me dat ik een negatieve waarde moest ingeven om de swash de juiste kant op te laten bewegen).

Is er iemand met dezelfde heli en zender die me kan vertellen welke instellingen het zouden moeten zijn??

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een FF7, bij die zender doe je het als volgt (wellicht heb je er wat aan)

1 je stelt eerst het type swashplate in.
2 je stelt servo ompoling zo in dat je stick bewegingen kloppen (de swash plate de goede kant op beweegt bij een bijhorende stck uitslag (mode 2 rechter stick)
3 nu pas kun je of bij gas geven (linker stick omhoog en naar beneden) de swashplat de juist kant (naar boven of naar beneden) op beweegt. Is dat niet zo dan wijzig je de swask beweging voor ale, pit en nick. De waarde zijn rond de 50 - of +

Een voorbeeld van dat laatste (FF7)
Er zijn twee methoden om de juiste combinatie te vinden. Een domme (die werkt altijd) en door goed te kijken wat er gebeurt en daarop te reageren

De domme methode
Er zijn drie functies. Alle drie kunnen een negatieve of een positieve waarden hebben, zoals in onderstaande tabel is weergegeven. Je probeert gewoon alle combinaties uit.

Door goed te kijken en daarna te handelen
Voor type swashplate HR3 geldt bijvoorbeeld:

· Aileron stick
Als je de Aileron stick naar rechts beweegt en de swashplate naar links kantelt verander dan de waarde van AIL, ELE en Pit naar -50;

· Elevator stick
Als je de Elevator stick naar voren beweegt en de voorkant van de swashplate omhoog beweegt verander dan het teken (+ of -) van de waarde van ELE;

· Throttle stick
Als je de Throttle stick naar voren beweegt en de swashplate de verkeerde kant op beweegt verander dan het teken (+ of -) van de waarde van PIT

Groet
Martin

Nou bijdehand, die 131 bladzijden had ik natuurlijk al doorgelezen, maar daarmee is mijn vraag niet beantwoord. Als jij het wel kan vinden in de handleiding vertel dan maar op welke pagina.

Hoi Martin,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb alles ingesteld en de swash gaat ook bij alle stickbewegingen de goede kant op. Het verbaast me alleen dat ik juist de pitch in de zender op een negatieve waarde moest instellen om de uitslag van de swash in de juiste richting te krijgen.

Is er niemand met dezelfde zender en helicopter combinatie die zijn zender instellingen wil delen??

Het verbaast me alleen dat ik juist de pitch in de zender op een negatieve waarde moest instellen om de uitslag van de swash in de juiste richting te krijgen.
Ik heb niet zo'n zender en ook niet zo'n heli. Maar ik kan je wel vertellen dat een willekeurig signaal precies de andere kant op moet als de betreffende servo toevallig andersom in het frame gemonteerd zit. In de heli van degene die de programmering voor de DX6i ontwierp zat die servo toevallig andersom, dat is alles. Door een negatieve waarde in te geven krijg je toch de goede uitslag.
Ik weet weinig van heli's, maar of bijvoorbeeld het servo-armpje van de richtingsroerservo van een vliegtuig in de neutraalstand naar links of naar rechts staat maakt precies zo'n verschil.
In plaats van een negatieve waarde invoeren, kan je natuurlijk ook de betreffende servo ompolen in het desbetreffende deel van het menu.

Correctie - ik heb wél net zo'n zender - maar dat maakt niks uit...

Laatst bewerkt:
Back