Instellingen Twister 2

Het staat ongetwijfeld ergens in een draadje op dit mooie forum. Maar waar?

Wat zijn de juiste instellingen voor de Twister 2?
- Uitslagen rolroeren, richting and hoogteroer?
- Startstand: rolroeren naar boven? Hoeveel mm? Down-hoogteroer bij mixen? Hoeveel mm? Richtingroer uitslag ter compensatie van de draai bij het lanceren?
- Thermiekstand: rolroeren naar beneden? Hoeveel mm?
- Nog andere instellingen?

Wie kan me helpen? Robert.

Onderstaande zou je kunnen gebruiken als uitgangspunt:

Flap (gemeten bij de romp):
- Start:0 mm
- Glijvlucht: 2 mm naar beneden
- Thermiek: 5 mm naar beneden.
- Remmen maximaal naar beneden. Ik vlieg richtingsroer en rolroer NIET gekoppeld, uitzondering is dat in de remstand het richtingsroer maximaal meegaat op de rolroerknuppel.
- Geen snapflap (enkele anderen hebben dit wel).
- Rolroeren: +/- 12 mm t.o.v. de ingestelde neutraal stand.

Hoogteroer (bij romp):
- Neutraalstand 0 mm.
- Up/Down +/- 10 mm.
- Rem 6mm naar beneden.
- Tijdens gooi preset (verend schakelaartje dat je tijdens de gooi indrukt en na loslaten van het model meteen loslaat) een fraktie omhoog.
P.s. m'n neutraalstand van het hoogteroer is per vliegfase iets verschillend, echter niet goed te meten.

Richtingsroer:
- +/- 17 mm
- Tijdens gooi preset 1 mm naar rechts.

mogelijk kunnen Alex of Peter nog iets vertellen over snap flap settings....

Volgende richtwaarden die ik sinds deze winter aanhoud voor de TW2 (duidelijk anders dan waarden die ik vorig jaar aanhield; cg van 77 naar 70 mm gegaan, in combinatie met veel meer snap-flap en thermiekstand):

Flap (gemeten bij de romp):
- Start:0 mm
- Glijvlucht: 2 mm naar beneden
- Thermiek: 9 mm naar beneden. (dit in combinatie met cg op 70mm, dus redelijk ver naar voor)
- Snapflap nog eens 6mm naar beneden bij vol up, in elke vliegfase.
- Rolroeren: +/- 19 mm t.o.v. de ingestelde neutraal stand. Wel expo erop gezet.

Hoogteroer (bij romp):
- Neutraalstand 0 mm.
- Up/Down +/- 10 mm.
- Rem 6mm naar beneden.
- Tijdens worp preset (verend schakelaartje dat je tijdens de gooi indrukt en na loslaten van het model meteen loslaat) 1 mm omhoog.

Richtingsroer:
- +/- 17 mm
- Tijdens gooi preset 1 mm naar rechts.

Met name still air tijden gingen hard omhoog met de grotere thermiek flap stand.

Peter

Kun je dat uitleggen want dat snap ik niet.
Rick

Hoi Rick,

Als je het toestel op z'n rug vliegt en je geeft up om de neus naar beneden te krijgen krijgt het profiel door de snapflap meer welving. Een gewelfd profiel tijdens rugvliegen geeft erg veel weerstand.

Bas

Als je met een normaal getrimd toestel met enige stabiliteitsmarge naar rugvlucht gaat moet je wat down sturen.
Dan heb je voor rugvlucht ook de goede welving.
Wanneer je upstuurt om naar beneden te gaan gaat die welving weer de andere kant op maar dan wilde je ook minder lift.

Snalflap wordt bij kunstvlucht, (ook bij zweef) juist toegepast om ook in rugvlucht en bij negatieve figuren de welving naar steeds de gewenste kant bij te sturen.

Rick

Als je met een normaal getrimd toestel met enige stabiliteitsmarge naar rugvlucht gaat moet je wat down sturen.
Dan heb je voor rugvlucht ook de goede welving.
Wanneer je upstuurt om naar beneden te gaan gaat die welving weer de andere kant op maar dan wilde je ook minder lift.

Snalflap wordt bij kunstvlucht, (ook bij zweef) juist toegepast om ook in rugvlucht en bij negatieve figuren de welving naar steeds de gewenste kant bij te sturen.

Rick

De snapflaps zoals gebruikt bij dlg's werkten maar een kant op (bij up gaan de flaps naar beneden maar met down gaan de flaps niet omhoog). Omdat de dlg profielen zelfs bij de gooistand een positieve welving hebben zou het omgekeerde voor kunstvliegen zinvoller zijn.

Het lijkt me een flink werk om snapflap optimaal af te stellen
naast het optimaliseren van het CG en de flapperonstanden.
Het overtrekken met snapflap, gaat dat goedmoediger ?

Buizerd

Het lijkt me een flink werk om snapflap optimaal af te stellen
naast het optimaliseren van het CG en de flapperonstanden.
Het overtrekken met snapflap, gaat dat goedmoediger ?

Buizerd

Je moet het niet als werk zien. Als je veel vliegt merk je op een gegeven moment vanzelf dat bepaalde eigenschappen beter kunnen en dan ga je veranderen. Als de ervaring er is dan weet je meestal wel wat te doen om iets beter te krijgen. Mijn zwaartepunt stel ik eigenlijk iedere wedstrijd op nieuw af om de heersende omstandigheden de baas te kunnen.
Liever te voorlijk dan te achterlijk maar een erg voorlijk zwaartepunt in rustige omstandigheden is ook niet optimaal.

Alex

@Bas, Hoe vaak vlieg je nou op je rug om daar je zwaartepunt op te gaan aanpassen.

P.S Mijn flaps gaan ook iets omhoog bij down geven.

@Bas, Hoe vaak vlieg je nou op je rug om daar je zwaartepunt op te gaan aanpassen.

P.S Mijn flaps gaan ook iets omhoog bij down geven.

Bij goed weer ongeveer 90% van de tijd :-).
Uiteraard moet je je toestel optimaal afstellen voor buikvliegen, ook al zal dat tot gevolg hebben dat die helemaal niet op z'n rug kan vliegen.

P.s. Hoeveel gaan je flaps omhoog bij full down?

Bas

Back