Instellingen Zender Belt Cp (idle-up enzo)

• Topicstarter Topicstarter madmac
  • Startdatum Startdatum
M

madmac

Guest
Ik ben sinds enige tijd de trotse eigenaar van een E-Sky Belt Cp. Nu lees ik alles over een softstart, idle-up en de Pre-flight check. Nu ben ik een redelijke no-no (ervarig 3- kanaals en een Lama v4) en wil dus rustig starten, maar heb geen idee hoe ik nu mijn schakelaars op de zender moet instellen? M.a.w. moet de linker schakelaar bovenop nu van mij af, of naar mij toe? En de gyro schakelaar naar boven of juist niet... Wie kan mij dit (in Jip en Janneke taal) uitleggen...
user_online.gif
progress.gif

Het is een open deur, maar als je het ding wilt begrijpen moet je gewoon de handleiding erbij pakken

Heb je die niet, staat hij vast ergens op internet

Verdiep je er gewoon eens in, dan kom je er echt wel uit

Ik heb de handleiding...
Op de zender staat vervolgens aangegeven "Idel"
en "gyro.sw" en rechts de "Trainer switch"
Dat gedeelte snap ik dan... weet alleen niet in welke stand ik deze moet zetten, want die deur kan ik nog steeds niet openen. Op internet ook "nuttcase" bestudeert, maar daar wordt dit ook als vanzelfsprekendheid afgewimpeld... Blijkbaar zit de éénvoud ergens heel simpel weergegeven, maar ik (misschien te hoog voor mij gegrepen) kan het dus niet vinden!

heb je wel eens gevlogen met een CP (colective pitch ) of gewoon gekocht en we zien wel hoe het werkt:p oke voor er ongelukken gebeuren en je heli stuk is even dit doen,
1 MOTOR los maken( zodat deze niet aangaat ) 2 van de 3 draden is voldoende( koppel hem altijd los als je met je heli bezig bent, pas aan sluiten als je gaat vliegen
2 eerst je zender goed in stellen (voor zo ver het kan)
-gashendel onderin (trim in het midden)
-idle2 UIT knop links boven naar achteren(alleen in schakelen als de gashendel in het midden staat en de heli al draait(beginner? niet aan komen)
-hoverpitch (draaiknoppen in het midden)
-staartservo nooit trimmen
-gyro knop is voor nor/hh functie, (HH aan) gaat rood ledje branden op de gyro(gain in te stellen op de gyro)
3 heli aanzetten (met motor los) nu kun je alles zien bewegen in de kop en de staart zonder dat er niet naars gebeurt

In Jip en janneke taal.

Hoi Madmac!

Voordat je de lipo=accu aansluit aan de Belt CP, moet je eerst de zender aanzetten!

Dan koppel je de (opgeladen! Duurt met het meegeleverde blokje=balancer en de transformator=netadapter ongeveer 4-6uren voor een 1800mAh meegeleverde accu, dit zit standaard in het pakket).

Waarschuwing:
Een helikopter moet, ook al komt hij "vliegklaar" uit de doos altijd een beetje fijngeregeld worden. Daar kun je je als beginner flink op verkijken!
Neem de met foto's uitgeruste handleiding dus heel goed door; doe wat er staat. Kom je er niet uit: heb ik ook gehad, vraag me gerust.

De idle-up schakelaar is voor jou voorlopig verboden! Die moet naar achteren staan. Bij op de kop vliegen gebruik je deze schakelaar...

De rechter schakelaar bovenop de zender is voor een zender die aan die van jou gekoppeld wordt d.m.v. een trainerkabel: zo kan iemand die gevorderd is jou helibesturing met zijn eigen zender overnemen. Afblijven!

Advies: gebruik een trainingsgestel, dan staat de heli hoger op zijn poten en is het oppervlak waar je hem weer op de grond zet veel groter. Ik heb er nog wel eentje liggen, waar ik niets meer mee doe, mag je voor verzendkosten hebben :wink:

De heli kantelt dan niet zo gemakkelijk, waardoor je je niet scheel betaalt aan nieuwe rotorbladen, en andere onderdelen...! Per crash gemiddeld E25,- onkosten en een hoop gesleutel...

Nu nog de draaiknop bovenop de zender (rechts); deze naar rechts draaien als de heli met de staart heel veel schud (=tail waggling) en naar links als de heli met een kleine uitslag met de staart heen en weer gaat. In het eerste geval is de gevoeligheid van de headinglockgyro (=de gain) te laag; in het 2e geval is ie te hoog (te gevoelig).

Dan heb ik hier een doe het zelf cursus voor je, van een, wel in het engels, zeer ervaren vlieger: RC Helicopters, The Most Fun And Rewarding Of All RC Hobbies.
en op die site vind je na enig zoekwerk de "vliegschool":
How To Fly RC Helicopters

Zeer leerzaam!
Toch zou ik, zeker nadat je wat hooveren kunt voor het echt leren vliegen iemand naast je (op een club o.i.d.) laten coachen.
Nog beter is les te nemen bij een professionele vliegschool.
Als je in Friesland woont, dan ken ik een zeer goede!
Als je interesse hebt, nu, of na een poosje, vraag me maar!

Mvg,
Tjeerd. :wink:

PS: Denk er om alle schroefjes en boutjes van de heli te controleren, of ze echt wel vast zitten, R=ready T=to F=fly is meestal RTC met C=crash!
PS: Denk aan het fijntrimmen, zoals in de handleiding staat! Vragen kan altijd!

Laatst bewerkt:
Jongens super bedankt voor deze duidelijke uitleg en tips and trics!. En Taya-Chan ik heb een trainingsgestel, alleen is die niet helemaal compleet. Als ik deze niet kan gebruiken houd ik mij aanbevolen (één van de 2 plaatjes waarin de 4 "stokjes" zitten bevestigd heb ik niet).
De algemene afstellingen heb ik doorlopen en ben nu heel benieuwd hoe de Belt (hooveren) reageert. Besef wel dat dit nog een lange leerweg wordt, maar ik verwacht dat dit prima gaat lukken! Ik houd jullie op de hoogte van mijn eerste hoover sessie!

Mocht mijn eerste sessie uitlopen tot een echte drama, dan zal ik toch je advies opvolgen door een les te nemen. Ik ben woonachtig in Markelo (Twente) dicht bij Delden. Hier is een Esky shop gehuisvest die mij dan wel kan voorzien van een adres...
Je on-line cursus ben ik nu as-we-speek al aan het volgen!
Nogmaals bedankt voor de tips!

Vanmorgen mijn eerste poging tot hooveren ondervonden... Vond ik bij de lama het trainingsgestel zwaar overbodig, was dit voor de Belt een geschenk! (Dank voor je aanbod Tjeerd, maar kon mijn oude gebruiken)... Heb alles heel kunnen houden, maar met geknepen billen. Het onstabiele van de Belt viel me wel een beetje moeilijk. Probleem is ook dat mijn blades bij roteren een ruimte van zo'n 5 mm "verticaal flapperen". Denk dat dit ook niet bijdraagt aan een betere stabiliteit... Wat kan hiervan trouwens het probleem zijn en hoe los ik dat op?

P.s. Tjeerd, a.s. weekend ben ik in Bolsward, ben jij daar nog ergens in de buurt aan het vliegen?

Belt CP

Quote:
Probleem is ook dat mijn blades bij roteren een ruimte van zo'n 5 mm "verticaal flapperen"

Nou, dan is je bladspoor niet goed (de bladen moeten bij ronddraaien één vlakke disk vormen).

Probeer eerst eens punt 6 te begrijpen en uit te voeren (altijd bij sleutelen de (minimaal 2) motordraden van de regelaar/ESC ff loskoppelen of nog beter én de accu los van de ESC!). Volg dan onderstaande stappen. Als het doorlopen er van geen succes heeft, is er ergens iets niet goed met je rotorkop of "bv" dat het motortandwiel niet dicht genoeg op de maingear=hoofdtandwiel zit, waardoor ongewenste trillingen via de hoofdas naar boven worden geleid. Tja, dan wordt het spoorzoeken, maar in 99% van de gevallen kom je weer uit de "doolhof". :wink:

1) Je dient als eerste te controleren of de bladhouderas=featheringshaft ook krom is.
2) Al ie krom is, vervangen (heb er nog wel op reserve, dacht ik).
3) Pak beide bladhouders=waar de rotorbladen in zitten voorzichtig beet en kijk of er veel/weinig/geen beweging op treedt bij op en neer gaande bewegingen, die je met de handen uitvoert.
4) Als er teveel beweging in zit, dan moeten de bladhouders (eigenlijk de borgmoeren op de featheringshaft) aan beide zeiden/kanten tegelijk en evenveel, steviger worden aangedraaid en met loktite "42" (medium strong) geborgd worden om te voorkomen dat ze weer lostrillen (denk er om: een heel klein beetje in de borgmoeren is genoeg, want anders is er de kans dat je kogellagers in de bladhouders vastlijmt...), totdat de bladhouders nog net vloeiend kunnen draaien. De featheringshaft moet in de rotorkop voor een optimaal resultaat met het midden exact boven de "central hub/spindelset" zitten (net onder het boutje/moertje die boven door de hoofdas gaat).
5) Waarschijnlijk heb je houten bladen, die niet "gebalanceerd" zijn.
Dat is eenvoudig te doen, maar dat moet je een keer gezien hebben (in de handel zijn er een soort weegschaaltjes voor, maar dat kan veel goedkoper en eenvoudiger voor E0,- :wink: ).
6) Tenslotte komen we bij het echte aanpassen van het bladspoor.
Dit staat in de handleiding goed beschreven! Maar ook hier geldt m.i.: je moet het een keer gezien hebben.

Hopelijk heb je er hier iets aan.

Nee, ik ben niet in Bolsward komend weekend, maar woon wel "in die buurt": Leeuwarden. :yes:

Bij mooi/enigszinds vliegbaar weer ben ik op "het" veld in Ter Idzard met mijn Logo's vliegen/ lessen bij de helischool waar ik nog héél veel kan/wil leren. :yes:

Gr, Tjeerd.

Laatst bewerkt:
5) Waarschijnlijk heb je houten bladen, die niet "gebalanceerd" zijn.

Je bedoeld het vast goed, maar de meeste bladen zijn al per paar uitgebalanceerd vanuit de fabriek tegenwoordig. Alleen als je onder geen enkele omstandigheden je bladspoor goed op 1 spoor krijgt, zal je waarschijnlijk te maken hebben met onbalans in je bladen (lees: ander zwaartepunt in het individuele blad). Dat is eigenlijk onwaarschijnlijker met houten balsa bladen dan je zou denken.

Op YouTube zijn genoeg videos te vinden over 'blade tracking', ik zou zeggen zoek eens op Alishanmao en 'blade tracking' en je vindt zeer bruikbare info!

Gebalanceerde E-Sky woodies? No Way!

@Quasti;

Van het merk E-Sky heb ik nog NOOIT gebalanceerde woodies mogen ontvangen. Heb wel "enige ervaring" :rolleyes: met dit merk, vandaar. Wel ff wat anders met de houten bladen van b.v. Mikado (heb een Logo 10 met woodies en één met carbonblades; beide af fabriek gebalanceerd; we spreken dan ook wel ff over andere prijzen...). :wink:

Mvg,
Tjeerd.

Back