In Jip en janneke taal.
Hoi Madmac!
Voordat je de lipo=accu aansluit aan de Belt CP, moet je eerst de zender aanzetten!
Dan koppel je de (opgeladen! Duurt met het meegeleverde blokje=balancer en de transformator=netadapter ongeveer 4-6uren voor een 1800mAh meegeleverde accu, dit zit standaard in het pakket).
Waarschuwing:
Een helikopter moet, ook al komt hij "vliegklaar" uit de doos altijd een beetje fijngeregeld worden. Daar kun je je als beginner flink op verkijken!
Neem de met foto's uitgeruste handleiding dus heel goed door; doe wat er staat. Kom je er niet uit: heb ik ook gehad, vraag me gerust.
De idle-up schakelaar is voor jou voorlopig verboden! Die moet naar achteren staan. Bij op de kop vliegen gebruik je deze schakelaar...
De rechter schakelaar bovenop de zender is voor een zender die aan die van jou gekoppeld wordt d.m.v. een trainerkabel: zo kan iemand die gevorderd is jou helibesturing met zijn eigen zender overnemen. Afblijven!
Advies: gebruik een trainingsgestel, dan staat de heli hoger op zijn poten en is het oppervlak waar je hem weer op de grond zet veel groter. Ik heb er nog wel eentje liggen, waar ik niets meer mee doe, mag je voor verzendkosten hebben :wink:
De heli kantelt dan niet zo gemakkelijk, waardoor je je niet scheel betaalt aan nieuwe rotorbladen, en andere onderdelen...! Per crash gemiddeld E25,- onkosten en een hoop gesleutel...
Nu nog de draaiknop bovenop de zender (rechts); deze naar rechts draaien als de heli met de staart heel veel schud (=tail waggling) en naar links als de heli met een kleine uitslag met de staart heen en weer gaat. In het eerste geval is de gevoeligheid van de headinglockgyro (=de gain) te laag; in het 2e geval is ie te hoog (te gevoelig).
Dan heb ik hier een doe het zelf cursus voor je, van een, wel in het engels, zeer ervaren vlieger:
RC Helicopters, The Most Fun And Rewarding Of All RC Hobbies.
en op die site vind je na enig zoekwerk de "vliegschool":
How To Fly RC Helicopters
Zeer leerzaam!
Toch zou ik, zeker nadat je wat hooveren kunt voor het echt leren vliegen iemand naast je (op een club o.i.d.) laten coachen.
Nog beter is les te nemen bij een professionele vliegschool.
Als je in Friesland woont, dan ken ik een zeer goede!
Als je interesse hebt, nu, of na een poosje, vraag me maar!
Mvg,
Tjeerd. :wink:
PS: Denk er om alle schroefjes en boutjes van de heli te controleren, of ze echt wel vast zitten, R=ready T=to F=fly is meestal RTC met C=crash!
PS: Denk aan het fijntrimmen, zoals in de handleiding staat! Vragen kan altijd!