instellingen zender (zoals pitchcurves) gevraagd voor beginnende heli-vlieger

Wie heeft er voor mij pitch curves (lieftst in graden) voor normaal en idle 1. Heb gezocht op het forum maar deze wisselen sterk van elkaar. Moeten niet te fel zijn (dus geen liniair -11 naar +11).

De bedoeling is dat ik opstart in normaal en eventueel ook kan hoveren en dan (als de moed verzameld is na een x aantal "vluchten") om kan schakelen naar idle1 voor contante kopsnelheid.

Idle 2 en 3 kunnen later ingevuld worden.

Nog een vraagje... De Hold/ autorotatie kan ik prioriteit geven. Dwz als ik hold onder normaal en idle 1 zet dan doet hij het alleen bij deze twee. Switch ik naar idle 2 dan doet de hold het niet. Neem aan dat hij het altijd moet doen of zijn de meningen hierover verdeeld.

Eigenlijk is het vlieggedrag bij bepaalde pitchwaarden voor iedere heli een beetje anders.
Het zit namelijk niet alleen in je pitchcurven maar ook in je bladen en headspeed.
Het belangrijkste als je in de lucht naar Idle-up wilt schakelen is dat je pitch en throttle curven op het schakelpunt (in hover stand = +- 70% stick travel) overeenkomen.
Heb je iets meer of minder pitch of throttle in de overgang naar de "nieuwe" curven, dan springt de heli iets omhoog of omlaag...

als beginner zou ik een maximale pitch van 9º aanhouden en een minimale van -3º.

Ik zelf ben vrij snel met -10 en +10º in idle-up gaan vliegen.
Ik had met de 450 ook weinig zin om teveel te gaan knoeien met de curven en in de lucht schakelen.
Ik had in normal een vrij stijle throttle curve geprogrammeerd, zoiets.. 0-35-80-80-80
met als pitchcurve 0-25-50-75-100 (gewoon van -10 tot + 10º)
En in idle-1 een vlakke throttle curve... 80-80-80-80-80
En dezelfde pitchcurve 0-25-50-75-100.

Ik spinde dan op met de throttle stick in het midden (0º pitch), hij bereikt dan vanzelf 80% toerental.
vervolgens schakelde ik naar idle-1 op de grond, pitch en toerental blijven gelijk maar je zit al wel in idle-up modus :)
En vliegen ermee!

Grt,
Eric

Je kan hier het een en ander vinden.

Hier had ik ook al naar gekeken. Het ziet er logisch uit, maar er zwerven vele curves over het forum.

Eigenlijk is het vlieggedrag bij bepaalde pitchwaarden voor iedere heli een beetje anders.
Het zit namelijk niet alleen in je pitchcurven maar ook in je bladen en headspeed.
Het belangrijkste als je in de lucht naar Idle-up wilt schakelen is dat je pitch en throttle curven op het schakelpunt (in hover stand = +- 70% stick travel) overeenkomen.
Heb je iets meer of minder pitch of throttle in de overgang naar de "nieuwe" curven, dan springt de heli iets omhoog of omlaag...

als beginner zou ik een maximale pitch van 9º aanhouden en een minimale van -3º.

Ik zelf ben vrij snel met -10 en +10º in idle-up gaan vliegen.
Ik had met de 450 ook weinig zin om teveel te gaan knoeien met de curven en in de lucht schakelen.
Ik had in normal een vrij stijle throttle curve geprogrammeerd, zoiets.. 0-35-80-80-80
met als pitchcurve 0-25-50-75-100 (gewoon van -10 tot + 10º)
En in idle-1 een vlakke throttle curve... 80-80-80-80-80
En dezelfde pitchcurve 0-25-50-75-100.

Ik spinde dan op met de throttle stick in het midden (0º pitch), hij bereikt dan vanzelf 80% toerental.
vervolgens schakelde ik naar idle-1 op de grond, pitch en toerental blijven gelijk maar je zit al wel in idle-up modus :)
En vliegen ermee!

Grt,
Eric

Dus toch een vrij lineaire lijn qua pitch. We gaan het erin zetten. Kopieer ik het geheel even naar een tijdelijke heli om tussen de -3 +9 te blijven. Daarna nog even fijn tunen op mijn heli.

Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden qua instellingen.

Vraag mbt de hold blijft open staan.

Met de curven die ik opgaf krijg je dus -10º tot +10º, of zelfs -12º tot +12º... :)
Hangt een beetje van de geometrie van de kop af.
Als jij van -3º tot + 9º wilt hebben..
Dan zal je de Pitchcurve aan moeten passen om aan dat pitchverloop te komen.
zal dan iets worden van.. 40-50-60-70-80 ofzo, moet je nameten met je pitch gauge.
Je stelt eerst de -3º in op het eerste punt van de curve en de +9º op het laatste punt van de curve met je pitchgauge.
De tussenliggende punten kan je lineair maken door de laagste waarde van de hoogste waarde af te trekken en het resultaat te delen door de tussenligende curve stappen.
Dat tel je bij ieder volgend tussenpunt op.
als je iets meer bladverdraaiing wilt hebben mij midden stick bijv. dan kan je de tussenliggende punten ook iets aanpassen natuurlijk..
Maar dan is hij niet meer 100% lineair.
Hoop dat je me snapt :)

De hold functie moet het eigenlijk altijd doen, in iedere modus.
De hold is normaal een aparte modus, met een eigen setje curven
Moet los staan van andere zaken.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
net even pitch curves erin gezet.... normaal en idle1 : -3; -1.5; 0; +4.5; +9 met throttle 0-35-70-80-80 en idle 1 alles 80.

Idle 2: -10; -5; 0; +5; +10 met 100-90-80-90-100 , maar deze voorlopig uitgeschakeld.

Ziet er goed uit.
Zo blijft de stap naar echt lineair sturen (3D) wat dichterbij.
Als je namelijk ooit sport of 3D wilt gaan leren dan is het fijn als je al een beetje gewend bent aan het grote bereik en hoe je heli erop reageert (vooral negatieve pitch moeten mensen aan wennen).
Wil je wat meer controlle in wind etc. dan is meer negatieve pitch en een constant toerental ook super fijn om te hebben.

Back