Instructeursrooster

Wij willen dit jaar in Vlissingen een instructeursrooster introduceren. Iedere instructeur van onze club wordt gedurende het jaar een paar keer ingeroosterd om op een bepaalde dag les te geven. Zo is er in het weekend altijd iemand aanwezig zodat beginners niet voor niets komen. :evil:

Wie heeft hier ervaringen mee :?:
Wat zijn voor- of evt. nadelen :?:

Henk

mijn eerlijke mening ?
bij ons op het veld moet het raar lopen wil er in het weekend geen instructeur aanwezig zijn, maar dat komt omdat er een aantal enthousiaste harde kern vliegers zijn die altijd wel aanwezig zijn.
mocht je club dat niet hebben is een rooster misschien wel handig.
ik persoolijk vind het weer minder, modelvliegen is voor mij een hobby en zo verschuift het van hobby naar verplichting.

bij ons zijn bijna altijd meer instructeurs dan leerlingen op het veld :D

Bij ons is er altijd een baancommisaris (dat was verplicht omdat op een echt vliegveld vlogen) :lol: .
En die is ook instructuur dus dan is er altijd de juiste persoon.
En om veiligheids redenen zijn we er altijd met z`n 2en

Dag Henk,

Jaren geleden is dit op onze vereniging ook geprobeerd. Helaas kwam het af en toe voor dat een instructeur zich veel moeite had getroost om tijd vrij te maken (weekenddienst, familie, etc) en dat er vervolgens geen leerling op kwam dagen (matig weer oid). Zo hadden de instructeurs er al snel genoeg van.
Of er is 1 instructeur en 5 leerlingen. Dat schiet in mijn ogen ook niet op. Ik vind dat een leerling minimaal 3 vluchten per dag moet maken, en dat valt niet mee als je meer dan 3 leerlingen op een middag hebt.

Wij hebben een lijst van instructeurs gemaakt met tel.nrs en mail adressen. De leerlingen wordt dringend aangeraden om een afspraak te maken met een instructeur. Zo weet je van elkaar dat je terecht kunt en tijd hebt.
Voordeel hiervan is dat ook op andere dagen als alleen het weekend makkelijker afspraken gemaakt worden. Dit jaar is er bijvoorbeeld veel gelest op woensdagmiddag.

Groeten,
Gerben

Gerben,

Bedankt voor je reactie. Morgen, 12 januari is er een algemene ledenvergadering. We zullen je opmerkingen zeker meenemen. De lijst werkt bij ons niet erg denk ik. Ik vind dat je iedere drempel, zeker bij jeugdleden, moet weglaten. Als je voor niets komt heb je toch altijd zelf wel wat te vliegen bij je denk ik...

Nou ja laten we zien hoe het gaat. In dit forum houd ik jullie op de hoogte.

Henk

Bij ons komen we ook zonder rooster uit en is een instructeurslijst beschikbaar voor de leerlingen.

Ik heb echter wel gemerkt dat sommige leerlingen de instructeurs niet zomaar durven te vragen (laat staan bellen). die blijven dus aan de kant staan tot ze een bekende instructeur zien.

Ook instructeurs hebben verschillende beschikbaarheid en voorkeur voor "vraag maar als ik op het veld ben" of juist voor afspraken.

Mischien handig om daar een co-ordinator voor te hebben (ga ik doen bij ons). Al is het maar om nieuwe leerlingen en instructeurs even voor te stellen aan elkaar.

Harold,

Voor veel mensen is het inderdaad moeilijk om even te bellen. Ik moedig mensen daar behoorlijk in aan. Leg ze meteen de achtergrond uit (zie eerdere post, passend aantal leerlingen per instructeur).
Soms bel ik ze zelf de eerste keer even op.
Als ik een leeerling een tijd niet meer gezien heb waag ik er ook wel eens een belletje aan.
Als ze eerste keer komen op het veld geef ik ze wat nummers die ze kunnen bellen als ze een probleempje hebben tijdens het bouwen. Zo wennen ze er ook al wat aan.

Het "voorstellen" en kennis laten maken met de vereniging van geinteresseerden/leerlingen vind ik een taak van ieder lid en de instructeurs in het bijzonder.
(natuurlijk moeten de leden wel af en toe aan dat idee herinnerd worden)

Gerben

Het is inderdaad een goede zaak als je steeds dezelfde instructeur hebt. Het argument is dat er verschillend les wordt gegeven. Wij proberen via een logboekje de instructeurs op een lijn te brengen. Ook zijn er onder de instructeurs een aantal wedstrijdvliegers die soms enkele weken gewoon niet op het eigen veld zijn. Je bent dus flexibeler met verschillende instructeurs.

We gaan er nu vanuit dat degene die op het rooster staat die dag de verantwoordelijkheid heeft over de leerlingen die dag. Het kan dus goed zijn dat hij de leerling aan zijn/haar "vaste" instructeur toewijst.

Henk

Hallo,

Het voordeel van eens een keer (ik bedoel dus niet iedere vlucht iemand anders) een andere instructeur, is dat de leerling wel eens de zaken net iets anders uitgelegd krijgt, of net iets anders moet vliegen v/d instructeur, waardoor het "kwartje valt".

Aan de andere kant kun je als instructeur met steeds dezelfde leerling wel beter aanvoelen wat je de leerling wel en niet kunt laten doen. (landen, starten etc.)

Gerben

Ik heb in de zomer op 1 maand tijd mijn brevet gehaald en dit met verschillende instructeurs,hierdoor kon ik veel vliegen(wat ik het belangrijkste vind om te leren),ik kwam niet voor niets naar de club,en kreeg idd de verschillende uitleg van verschillende mensen.
Als er echt één iemand is die tijd en zin heeft om met een leerling heel veel te vliegen dan is het beter om bij een instructeur te blijven natuurlijk maar ik denk niet dat dat veel voorkomt.

een rooster lijkt me moeilijk te werken, maar er zijn als het goed weer is kan het toch niet zo'n probleem zijn om wat goede piloten op het veld te hebben. Niet iedereen wil dit doen natuurlijk.
Zelf heb ik het meegemaakt dat ik op het veld stond met 9 !! leerlingen, die ik elk 3 tot 4 vluchten heb laten doen (soms uit noodzaak 2 al wat gevorderde leerlingen te gelijk). En dan was er nog eentje bij die commentaar had toen ik 1 vluchtje met mijn eigen toestelletje wou maken. En dan zeggen ze: als je ons model omhoog doet en land, vlieg je zelf toch ook, en nog wel gratis. ( ben toen een beetje moeten gaan afkoelen want m'n potje begon over te koken)

ik vind als leerling dat je niet moet verwachten dat de vliegers naar het veld gekomen zijn om les te geven, maar dat ze er vooral zijn om zelf te vliegen en leerlingen die dat niet begrijpen zijn,zijn...............(piep) :evil:

8)

Kurt,
9 leerlingen, allemachtig? Mijn max ligt bij 3 a 4 per dag. De rest meld ik meteen dat ik geen tijd voor ze heb en verzoek ze vriendelijk edoch dringend de volgende keer een afspraak met me te maken. 4 leerlingen, kwartier per vlucht. Iedereen 4 vluchtjes laten doen duurt dus 4 uur. Met wat vertraging 4 1/2 uur. Oftwel dan is de middag om.

Op dagen dat ik een nieuw toestel mee heb of eens zelf wil vliegen, meld ik dit van tevoren. Heb dan hoogstens voor 1 a 2 leerlingen de tijd.

Gerben

Back