Intelli-BiPower i.c.m. andere Balancer

Of is dit geen goed idee...?

zit er wel verschil tussen behalve de prijs?

intelliEQ.JPG

GR3064.jpg

De graupner is maar voor 5 cellen, De Simprop voor 6S lipo.

De simprop heeft een "sensor-out", deze kan je gebruiken in combinatie met de Bipower. De lader kan evt. ingrijpen als de balancer niet voldoende heeft kunnen balanceren.

De graupner heeft wel mooie laad kabels voor BEC stekkers.

Er zijn nog wel balancers die identiek zijn aan de simprop. Kijk dan naar Jamara, Hyperion, Robbe ed.

Allemaal rond dezelfde prijs. De nieuwste uitvoeringen zijn ook geschikt voor de nieuwe De-Walt cellen(A123), maar dat zal je even per merk moeten uitzoeken.
Robbe heeft dat bv. nog niet.

een sensor out is dus wel gewenst. maar het is dus geen probleem als ik een andere balancer plaats dan de originele van simprop zelf?

Tja, een sensor werkt vaak alleen bij hetzelfde merk. Zonder sensor slaat je lader niet af als er iets mis is met je accu. Die flightpower balancer heeft een switch ingebouwd dus die koppelt de lader los als er iets niet goed gaat dus geen sensor nodig.

Net als andere balancers(robbe, hyperion enz) die ook een switch hebben.

Terugkoppeling naar de lader zou alleen zin hebben voor een te grote onbelans in de onderlinge cellen. De lader kan de laadstroom dan terug regelen, zodat de balancer meer tijd heeft om alles te balanceren. Als je in zo'n extreem geval geen terugkoppeling zou hebben, zou de balancer de laadstroom onderbreken. De lader gaat dan piepen omdat de accu ineens "weg" is.
Verder is het terugkoppelen leuk voor het individueel spanning aflezen van elke cel. Maar dat is leuk voor 1 keer denk ik zelf....

Persoonlijke conclusie: terugkoppeling absoluut niet noodzakelijk, maar wel een leuke speeltje. :)

Ik weet het niet zeker, had het eens gehoord of zo moet je maar eens in de gebruiksaanwijzing kijken. Maar ik DACHT dat je met de Balancer van het zelfde merk ook op de lader de spanning per cel kon bekijken. Maar dit weet ik dus niet zeker.

Back