Intellicontrol 3.1 vraagje

• Topicstarter Topicstarter Edwin10
  • Startdatum Startdatum
E

Edwin10

Guest
Hoi,
ik heb sinds kort een 3.1 versie van de Simprop intellicontrol lader.

Ik ben er een tijdje uit geweest en mijn laatste lader was een Robbe 5 lader.

Nu lees ik dat de Simprop een auto stand heeft, maar dat die niet voor Nimh wordt aangeraden. Mijn MX-12 zender heeft een 8 cellen 1700mah accu, dus die laadt ik op manual.

De vraag is als volgt. Ik heb mijn zender opgeladen en een uurtje gebruikt. Moet ik dan meten hoeveel er uit is en dat als nieuwe capaciteit opgeven ?

Het lijkt me dat de lader intelligent genoeg is om uit te vinden dat er bijv 200 mah uit is, dus dat ie dat bij moet laden.

Ik sluit net de zenderaccu aan en start manual laden, maar hij begint gewoon met 0%, om er vervolgens waarschijnlijk 1700 in te pompen.

Slaat ie wel op tijd af nu ?

En hetzelfde geldt voor lipo's. Ik heb een 7.4 volt 1500mah accu. Moet ik na het vliegen even meten hoeveel er uit is of kan ik gewoon de manual mode inschakelen in de wetenschap dat ie op tijd afslaat ?

Ik laadt de lipo op 0,5A. Volgens mij kan ie veel sneller. Op een 1500mah accu is 1C toch 1,5 A ? Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen ?

Jullie begrijpen, ik ben er een paar jaartjes uit geweest :-)

Edwin10 zei:
ik heb sinds kort een 3.1 versie van de Simprop intellicontrol lader.
goede keuze :)
Edwin10 zei:
Nu lees ik dat de Simprop een auto stand heeft, maar dat die niet voor Nimh wordt aangeraden. Mijn MX-12 zender heeft een 8 cellen 1700mah accu, dus die laadt ik op manual.
verstandig. Het is wel zo slim om je accu uit je zender te halen om te laden. Maar hoe dit precies zit, weet ik nog niet bij de mx-12
Edwin10 zei:
De vraag is als volgt. Ik heb mijn zender opgeladen en een uurtje gebruikt. Moet ik dan meten hoeveel er uit is en dat als nieuwe capaciteit opgeven ?
nee, de accu capiciteit niet veranderen. De accu gewoon inprogrammeren(zoals je waarschijnlijk al gedaan had), en daarmee blijven laden. De lader stopt automatisch. Je kan dan zien hoeveel capiciteit er(theoretisch) in de accu bij is gekomen, om die weer vol te hebben gekregen.(eigenlijk hoeft de lader niet eens de capiciteit te weten )
Edwin10 zei:
Het lijkt me dat de lader intelligent genoeg is om uit te vinden dat er bijv 200 mah uit is, dus dat ie dat bij moet laden.
klopt, doet die dus ook(hij laad de accu gewoon weer tot die vol is. Hoeveel capiciteit dit is maakt hem niks uit.)
Edwin10 zei:
Ik sluit net de zenderaccu aan en start manual laden, maar hij begint gewoon met 0%, om er vervolgens waarschijnlijk 1700 in te pompen.
nee, je lader kan niet zien hoevol je accu is. Alleen als de accu vol is. Dus de lader gaat ervan uit dat de accu helemaal leeg is. En begint met 0% in het scherm. Dit zal oplopen todat je accu vol is. en dan springt die op 100%
Edwin10 zei:
Ik laadt de lipo op 0,5A. Volgens mij kan ie veel sneller. Op een 1500mah accu is 1C toch 1,5 A ? Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen ?
gewoon even de accu opnieuw inprogrammeren. nadat je de capicteit hebt aangegeven kan je de laadstroom verhogen tot een max. van 1c(1,5A)
Edwin10 zei:
Jullie begrijpen, ik ben er een paar jaartjes uit geweest :-)
maakt niet uit, je hebt in ieder geval weer een stap in de goede richting gemaakt :wink:

mocht je nog vragen hebben, dan lezen we ze wel :D

Michel, bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Moet de zenderaccu echt uit de zender ? Waarom zit de laadsnoer aansluiting er dan in ?

Eerste lipo laden is toch een beetje eng. Vanavond maar eens proberen en dan de Easystar de lucht in :-)

mx-12 handleiding zei:
Laden van de zenderaccu

Laden van de zenderaccu
De oplaadbare zenderaccu kan via de aan de rechterkant van de zender aangebrachte laadaansluiting worden opgeladen.
De zender moet tijdens het hele laadproces op “OFF” (UIT) gezet zijn. Nooit de zender, zolang deze nog met het laadapparaat verbonden is, aanzetten! Ook een heel korte onderbreking van het laadproces kan de laadspanning dusdanig laten stijgen, dat de zender door overspanning direct beschadigd wordt, of dat het laadproces opnieuw gestart en de accu misschien helemaal overladen wordt.
Let u daarom ook op een veilig en goed contact van alle stekkerverbindingen. Zelfs een korte onderbreking van het laadproces door een slecht contact kan tot een foutief functioneren van het laadapparaat leiden.

polariteit van de mx-12 laadbus

De laadkabels van andere fabrikanten, die zich op de markt bevinden, hebben vaak een andere polariteit. Gebruik daarom alleen originele GRAUPNER-laadkabels.

laadstroom
Om schade aan de zender te voorkomen, mag de laadstroom zonder laadbeveiligings-schakeling max. 500 mA (0,5 A) en met beveiliging max. 1,5 A bedragen

Aanwijzingen bij het laden van de zenderaccu met een automatisch laadapparaat
· Houd u altijd aan de aanwijzingen van de laadaparaat- en accufabrikant.

· Test eerst door middel van een paar proefladingen uit, of de afschakel-automaat van het laadapparaat probleemloos werkt.
Dit geldt met name, wanneer u de standaard ingebouwde NiMH-accu met een laadapparaat voor NC-accu’s wilt opladen. Pas eventueel de Delta-Peak-afschakelspanning aan, wanneer het apparaat deze optie bezit.
· De laadstroom moet met de handmatige stroomkeuze van het apparaat worden ingesteld, om er zeker van te zijn, dat de max. laadstroom van 1,5 A niet overschrijden kan! Nooit aan het apparaat zélf de automatische keuze van de laadstroom overlaten!
· Voer geen accu-ontladingen of accu-onderhoudsprogramma’s uit via de laadbus! De laadbus is hiervoor niet geschikt!
· Moet de zender met meer dan 1,5 A geladen worden, dan moet deze in ieder geval uit de zender worden gehaald, om een mogelijke beschadiging door warmteontwikkeling in de zender te voorkomen.
tot 1,5A laden mag in de zender.(meer is trouwens ook niet aanteraden voor de levensduur van de accu). bij andere merken kan je soms niet mer een computerlader IN je zender laden.
Overigens had je dit ook kunnen vinden op dit fourm als je de zoekfunctie gebruikt had.
lipoladen met een goedingestelde lipolader is helemaal niet eng. Al die enge dingen die je van lipo's hoort gebeuren alleen in extreme gevallen. Als je weet waar je mee bezig bent, gaat alles goed.

Edwin,

Het grootste probleem met het laden van je zenderaccu in de zender is dat de printbaantjes en sommige andere onderdelen in de zender meestal niet gemaakt zijn om 1,5A veilig te verwerken. Er zijn ook zenders waarbij een deel van de elektronica ALTIJD met de accu is verbonden, ook als hij uit staat. Wanneer je dan met een automatisch lader aan de gang gaat kan door die lader een (veel) te hoge spanning op de accu gezet worden om de gewenste stroom door die accu te kunnen krijgen. De zender elektronica kan daar door beschadigt worden. Vraag het maar eens na bij de service dienst hoeveel zenders daar niet binnenkomen met schade door laden met een automatische lader en hoge stromen.
Ga je dus je zenderaccu in de zender laden doe dat dan met een redelijk lage stroom (iets van 0,5A of zo) en gebruik de automatisch accu herkenning van de lader liever niet. Stel alles handmatig in dan is de kans op schade veroorzaakt door de lader het kleinst.
Wil je toch sneller laden dan is het verstandig om de accu uit de zender te halen en buiten de zender snel te laden. Gebruik ook de zoekfunctie eens want er is hierover al vaker geschreven met name door Corrien.

Back