Interferentie? Of iets anders?

  • Topicstarter Topicstarter areon
  • Startdatum Startdatum
Toch nog iets anders gevonden op Ron van Sommeren's site:

The use of channels 50, 51, 52 and 53 in the 40MHz band is advised against because these frequencies are also used on farms and for baby monitoring.

Hmm. Ik heb dus kanaal 51. En de buren sinds een paar weken een baby :D . Dat verklaart misschien wel waarom de servo's als gekken tekeer gaan als ik de zender uit heb. Aan de andere kant zou dat signaal niet dat van mijn zender mogen "overstemmen". Nah ja, ik verwacht morgen of overmorgen die nieuwe accu en dan zien we verder :roll:. Anders toch maar eens een ander kristallenpaar?
 
Als jou zender uitstaat en je ontvanger aan dan is het heel logisch dat alles uitslaat. De ontvanger krijgt dan alleen maar troep binnen waar hij niets fatsoenlijks van kan maken.

Altijd en dan bedoel ik echt altijd eerst je zender aan en dan pas je ontvanger, bij uitzetten eerst de ontvanger en dan pas de zender uit. Doe je dit niet dan loop je het risico dat het model ervandoor gaat (electro) of dat de servo's in een uiterste stand gaan en zoveel stroom trekken dat ze verbranden.
 
Theo Coenen zei:
Altijd en dan bedoel ik echt altijd eerst je zender aan en dan pas je ontvanger, bij uitzetten eerst de ontvanger en dan pas de zender uit. Doe je dit niet dan loop je het risico dat het model ervandoor gaat (electro) of dat de servo's in een uiterste stand gaan en zoveel stroom trekken dat ze verbranden.

Oei, dom achteraf :oops:
Ik geloof dat ik het begrepen heb :D Dank voor de waarschuwing :!:
 
areon zei:
http://www.t2m.tm.fr/accus-powerhouse.htm
Bij deze Fransen vind je de meeste info en dan is er nog een Duitser die ze heeft, maar daar staat alleen de naam en mAh, verder geen specs. Wat ik daar wel lees is dat ze 2/3A leveren. Is dat wel genoeg?

De aanduiding 2/3A slaat volgens mij op de afmetingen van de accu.

KAN, Größe 1/3AAA/Micro, 1,2V, 120 mAh, NiMh, 10er-Pack, hochstromfeste NiMh-Zellen.
Art.-Nr.
kan1/3aaa

KAN, Größe 2/3AAA/Micro, 1,2V, 350 mAh, NiMh, 10er-Pack, hochstromfeste NiMh-Zellen.
Art.-Nr.
kan2/3aaa

KAN, Größe 2/3AA/Mignon, 1,2V, 650 mAh, NiMh, 10er-Pack, hochstromfeste NiMh-Zellen.
Art.-Nr.
kan2/3aa

KAN, Größe 2/3A, 1,2V, 1050 mAh, NiMh, 10er-Pack, hochstromfeste NiMh-Zellen.

AA=Penlite
AAA=Potloodcel (mini penlite)
etc.

2/3A is ongeveer 29x17mm. (HxD)

Groeten, Aad
 
athvdk,

Bedankt voor je reactie! (Al)weer wat geleerd.

Die nieuwe accu is binnen. Ik heb bij het bestellen alleen op aantal cellen en dus niet op grootte gelet en ik ben een blunder begaan. Deze is veel groter dan de originele. Dat past nooit in een Easy, het zwaartepunt lijkt nergens op. Ik heb daar een vraagje over, maar die is meer voor het Easy draadje, dus houd ik het hier on topic.

Vanavond een heel simpel testje gedaan dat ik al veel eerder had kunnen bedenken: de Easy gewoon op zolder neer gelegd, vol gas gegeven en afwachten. Resultaat: een minuut of 6 spanning alvorens de motor uit ging.
Nu kan het natuurlijk zijn dat de accu het gewoon begint te doen zoals Ernst voorspelde, maar ik acht dat onwaarschijnlijk. Dat is gewoon te toevallig.

Maar ja, dan ben ik een soort van terug bij af: Wat is het dan wel?

Iemand nog een ander goed idee?
Hoi,
Arthur.
 
Hoog tijd voor een update op dit draadje.

Ik ben inmiddels heel wat tijd kwijt, maar een oplossing... nee , dat niet.

Wat heb ik geprobeerd?
Bij Quartel:
1) Een andere lader. Het vermoeden bestond dat de bestaande lader niet goed zou zijn en de accu's niet helemaal vol laad. Ik kreeg een andere lader mee, maar zonder resultaat. Ik heb wel gelijk de infinity2 lader gekocht. Dan *zie* je tenminste wat er in en uit gaat.
2) Andere accu's. Ik heb nu "KAN" of "CAN" accu's. Minder interne weerstand, waardoor er een hoger amperage geleverd wordt. Overigens werden mijn bestaande accu's zonder meer omgeruild hiervoor.

Wel hulde voor de inzet bij Quartel. Men doet wel hun best, maar ja, resultaat he.. De volgende stap bij Quartle is om het geheel in televeren bij de TD, maar ik heb geen auto, dus da's lastig.

Toen deed de mogelijkheid zich voor om relatief goedkoop een tweede hands set aan te schaffen die werkt, dan heb je een "referentie" en kan ik gewoon iedere keer iets uitproberen.

3) zender en ontvanger. Omgezet van het andere vliegtuig dus. Dat heb ik vanmiddag uitgeprobeerd. Weer geen resultaat.

Blijft over: regelaar en motor.

Vraagjes:
Kan het zijn dat een motor spontaan uit valt af en toe?
Of dat deze ineens meer trekt dan anders waardoor de regelaar de boel af sluit?

<OT> Wat ik ondertussen ook nog gedaan heb: mij aangemeld bij de RMVV (de club in Vlaardingen)</OT>


Ik denk dat mijn volgende stap de regelaar is.
Het moet toch een keer goed komen? 8O

Hoi,
Arthur.
 
Als de motor wordt uitgeschakeld door de regelaar, wat gebeurt en dan precies?

Blijven de servo's normaal werken? Is de motor dan ook weer even op te starten als je even de gasknuppel volledig terughaalt?

Als het antwoord op beide vragen 'ja' is, schakelt de onderspanningsbeveiliging van de regelaar de motor uit. De spanning is dan even onder de 5 Volt gekomen. Hiervoor zijn de volgende mogelijkheden:
- accu is leeg of te zwak (te hoge inwendige weerstand).
- de accusteker is niet jofel.
- de accukabel is verlengd met te dun draad.
- motor neemt overmatig veel stroom af.

Wat voor een RSC819 heb je eigenlijk? Een gewone, of de LiPo-versie? De laatste heeft een jumpertje aan de zijkant, dat op Nc aangesloten moet zijn.
 
Beste Jan,

Dank voor je antwoord,

Inderdaad zijn de antwoorden ja en ja, ofschoon ik wel eens twee a drie keer door moet starten voordat de motor weer even wil draaien.

-Accu te leeg of te zwak:
De nieuwe accu's heb geformeerd (5x laden en ontladen) en zijn een duidelijke verbetering ten opzichte van de oude accu's ( motor heeft veel meer power). Een dip onder de 5v. lijkt met vreemd, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.
-Accu stekker en kabel: De stekker is gesoldeerd en daarna pas er op geknepen door Quartel. De kabel is niet verlengd.
- Motor trekt teveel stroom: Dat lijkt met het enige wat over blijft, of de regelaar zelf heeft een defect?

Ik heb de gewonen versie van de RSC819, er zit in ieder geval geen Li-Po stand op.
 
Die van mij doet heel soms ook de motor even uitschakelen. Volgens iemand op een club werdt de regelaar dan te warm.
 
De onderspanningsbeveiliging van de regelaar zou stuk kunnen zijn. Bij de AirControl 819 is dit nog nooit voorgekomen, maar één keer moet natuurlijk de eerste zijn. De regelaar omruilen is in dit geval een optie en dat kan zowel bij de winkelier als de T.D. worden gedaan.

Het is in ieder geval wel 100% zeker, dat dit probleem wordt veroorzaakt door de beveiliging in de regelaar. Naar zender en ontvanger hoeft dus niet te worden gekeken.

@djjr
Als de regelaar te warm wordt schakelt deze inderdaad de motor ook uit. Je moet dan echter een tijdje wachten voordat ie 'm weer aan wil zetten.
 
Te heet, tsja waarom ook niet. Best wel logisch.

Dat verklaart ook/wel waarom het de eerste keer vaak pas na een minuutje of twee begint en het daarna sneller achter elkaar komt.

Heb jij koeling aangebracht op/voor de regelaar?

Bij mij zit die regelaar geseald met een laag plastic. Dat is natuurlijk niet voor niks, maar ik kan mij zo voorstellen dat dat een lekkere warmte ontwikkeling geeft. Voordat ik ga knippen zal ik de andere regelaar eens proberen.

Bedankt weer voor jullie antwoorden,

Hoi,
Arthur.
 
Ik heb het idee dat de koelplaatjes door het plastic tegen de regelaar worden gedrukt. Als je dit doorknipt vallen de koelplaatjes er af en wordt hij nog warmer. Je kan proberen om een luchtstroom door/langs de regelaar te krijgen. Zelf had ik het idee om een gaatje te maken in de romp voor wat luchtkoeling. Helaas is de hele romp er afgebroken zo als je in het EZ draadje kan zien.
 
Back
Top