Intermodellbau 2011, wie gaat?

ik ga morgen weer voor nou?? 6/7 de keer!! elk jaar dikke lol, maar ben denk ik snel tevreden, in nederland heb je dit al 25 jaar niet meer sinds het uit de rijnhal weg is (en zwolle,, ag ja) dus ik ben blij dat er nog zo'n beurs bestaat. ga voor tamiya meuk en een flesje lijm, mijn vrouw rijd dus kost me weinig :)

vliegen ze weer buiten bij dat stadion zoals vorig jaar? was erg mooi om te zien (als niet vlieger zijnde)

ik ga ook! we gaan wel met dichtgeknepen billetjes want de vorige auto waar een umweltsticker opzat is geprakt, de nieuwe heeft de sticker nog niet en het stikt van de polizei bij de beurs altijd, vooral als er weer een voetbal wedstrijd is.

Ben vandaag naar Dortmund geweest. Vorig jaar was een teleurstelling, wel dit jaar is gewoon om te wenen. Aeromodelisme is gewoon een flop geworden, zelf in de betere speelgoedzaak kan men tegenwoordig mooiere modellen aanschouwen. Vorig jaar was slechts een kleine hal aan aeromodelisme meer gewijd, dit jaar dezelfde hal maar nog eens voor 40 % ingenomen door auto-modelisme. Er zijn nog enkele mooie modellen tentoongesteld maar deze zijn niet de moeite voor de verplaatsing. Zelf de grote merken komen met niets nieuw opdagen.Qua verkoop geen enkel deftig model meer, enkel nog EPP prullen en goedkope pockethelikopters. Na twee uur reeds de terugweg naar huis aangevangen. Voor de rest: onderdelen, motors, etc. niets, nada en als men al iets vindt dan zijn dit zeker geen beursprijzen. Voor deze schertsvertoning moet men dan nog eens 11 Euro inkom en 6 Euro parking betalen. Neen, Dortmund, voor mij nooit meer! Tien minuten surfen op internet levert interessantere informatie op.

beursprijzen, tja....

de winkelier op de beurs kan niet op tegen de internet prijzen dat is nu eenmaal een feit.
kostprijs huur ( http://www.westfalenhallen.de/messe...odellbau/Anmeldung_im11_formularfelder_de.pdf ) op intermodellbau voor de winkelier 79 euro per m2 als je 1 zijde vrij hebt tot 92 euro de m2 als je aan 4 zijden vrij wilt. (en minimaal 12m2 afnemen)
dit moet hij dan ook nog eens terug verdienen en het liefst wat winst maken.

Laatst bewerkt:
beursprijzen, tja....

de winkelier op de beurs kan niet op tegen de internet prijzen dat is nu eenmaal een feit.
kostprijs huur ( http://www.westfalenhallen.de/messe...odellbau/Anmeldung_im11_formularfelder_de.pdf ) op intermodellbau voor de winkelier 79 euro per m2 als je 1 zijde vrij hebt tot 92 euro de m2 als je aan 4 zijden vrij wilt. (en minimaal 12m2 afnemen)
dit moet hij dan ook nog eens terug verdienen en het liefst wat winst maken.

Volledig akkoord, maar enkel de organisatie kan dit veranderen, als zij het niet aantrekkelijk kunnen maken voor de handelaars blijven de bezoekers ook weg. Die beursprijzen zijn voor mij trouwens niet het belangrijkste maar er was gewoonweg niet te koop: Geen bouwdozen, geen ARFs, geen grote of kleine (schaal)zwevers, geen heli-rompen, weinig aanbod van electronica, enz. Wel nog enkele standen met klein materiaal zoals kabels, stekkers en batterijen maar verder veel aanbod van piepschuim en speelgoedmixers. Daarvoor moet men zich echt niet naar Dortmund verplaatsen. Ik denk dat de echte modelbouwer in de eerste plaats gaat om mooie modellen te bekijken en te kopen, maar die zijn helaas volledig verdwenen.

het is jammer dat de kleine "beginnende" winkeliers of vooral degenem et eigen producten steeds minder wordt.

het worden steeds meer shops die dozen schuiven en allemaal op elkaar lijken.
enigste voordeel daarvan is dat ze de prijzen gaan droppen om de goedkoopste te blijven.

de man tgx stond op 329 bij binnenkomst einde van de dag zelfde shop 309 en overbuurman 330 naar 310.

Volledig akkoord, maar enkel de organisatie kan dit veranderen, als zij het niet aantrekkelijk kunnen maken voor de handelaars blijven de bezoekers ook weg. Die beursprijzen zijn voor mij trouwens niet het belangrijkste maar er was gewoonweg niet te koop: Geen bouwdozen, geen ARFs, geen grote of kleine (schaal)zwevers, geen heli-rompen, weinig aanbod van electronica, enz. Wel nog enkele standen met klein materiaal zoals kabels, stekkers en batterijen maar verder veel aanbod van piepschuim en speelgoedmixers. Daarvoor moet men zich echt niet naar Dortmund verplaatsen. Ik denk dat de echte modelbouwer in de eerste plaats gaat om mooie modellen te bekijken en te kopen, maar die zijn helaas volledig verdwenen.

Beter kan ik mij er niet bij aansluiten als wat hier boven genoemd wordt.

Het enige echt leuke wat ik dan persoonlijk had was dat ik met Alexander nu eens persoonlijk heb kunnen kennis maken van Engel modelbouw (ik ben natuurlijk een Duikboot nerd:D) en ook Heli's. (geen pocket heli):rolleyes: meer

Groeten,

Jan,

Ik had gepland vandaag met een man of 5 naar Dortmund te rijden, maar na het aanschouwen van al jullie negatieve ervaringen hebben we de hele zaak maar afgeblazen. Voor die paar intertoys heli's kunnen we ook naar Beverwijk. Inplaats daarvan gaan we vandaag maar lekker vliegen op de club, windkracht 1-2 en 17 graden. Laat een ander maar 5 uur rijden en een uur in de rij staan voor zo goed als niks, wij hebben het beter vanmiddag! ;)

ben gisteren (vrijdag) geweest.
de hoeveelheid stands met modelbouwmaterialen (scheepsmodelbouw) worden elk jaar minder.
trend wordt steeds meer R2R.

indeling is sinds vorig jaar drastisch omgegooid wat het geheel niet ten goede komt.
treinen overheersen in hal 4, 6 en 7.
hal 2 is bijna niet de moeite waard meer.

al met al blijft het een gezellig dagje uit voor onze vereniging, met als afsluiting een lekker etentje.

Ik ben vrijdag ook geweest en ben er toch een dagje zoet geweest.
Het vliegspul is inderdaad wat minder, heb alleen wat kabeltjes en depronspul gekocht.
Mijn zoon heeft een cameraatje gekocht (draadloos).
Eigenlijk wel een goedkoop dagje uit, mijn vrouw ook weer blij want die houd elk jaar haar hart weer vast als we weer thuiskomen ;)
Ondanks alles denk ik toch dat we volgend jaar weer gaan.

schande !!! ze noemen het beter trein en speelgoedbeurs. hall 3 maar de helft was een beetje vleugtuig beurs

wij zijn woensdag geweest met 3 man.
Wordt idd steeds minder, maar ik zie het toch als een leuk dagje uit, met wat modelbouw op de koop toe.

Wel een mooie hellingzwever gescoord, de fireblade bij staufenbiel.
20 euro goedkoper als op de site, en geen verzendkosten.
Bovendien kan je het model "voelen" en bekijken of het onbeschadigd is, moet je ook maar afwachten als je per www besteld...

Wij zijn gisteren ook geweest met 2 man, ik moet zeggen dat het vorig jaar een tegenvaller was, en ik daarom eerst even hier naar de meningen gelezen heb.
ik had er dus weinig van verwacht,
Ik moet zeggen dat het me niet tegenviel, ik vond het beter als vorig jaar, en ben toch thuisgekomen met een hoop spulletjes.
de kleine pieldingetjes voor de echte modelBOUWER zijn verdwenen, dan doel ik op de stands met de bakken vol kleine motortjes, propjes,tandwieltjes, etc. maar er was zat te koop voor een leuke prijs.

Ik ben vrijdag geweest en doordat de indeling ten opzichte van vorig jaar veranderd was heb ik toch weer lopen zoeken. Daardoor zie je wel alles.
De treinbanen in hal 4 vond ik een goede zet, doordat er meer licht is komen de banen beter uit de verf .
Hal 6 is echt toegespitst op de bouwer met daarbij een aantal nieuwe spelers(Roland bijvoorbeeld met een schattig cnc-freesje).
Hal 7 is nagenoeg ongewijzigd en hal 8 is ingericht als stoom- en manusje van alleshal.
Hal 3 is deels vliegen en rijden met daarbij ook de demo's .
Het varen was tov voorgaande jaren inderdaad minder met een veel kleiner bassin en minder handelaren.
Maar ja, de gemiddelde scheepsbouwer maakt toch veel zelf.
De grootste klagers in dit draadje zijn naar mijn gevoel de vliegers, in vroegere jaren stond hal 4 vol met kleinere aanbieders waarbij de oude voorraad voor zachte prijsjes werden verkocht. Door internet en de recessie zie je die niet meer. Het zijn nu de grotere aanbieders zoals berlinski en staufenbiel die er nog staan. Dan is de onderlinge concurrentie natuurlijk ook minder.
Om dat nu meteen een schande te noemen?

Heb toch twee dsm2 ontvangers gescoord voor een leuke prijs en daarbij nog wat beslagdelen en draaimateriaal.
Als belangrijkste: ik heb een leuke dag gehad en daar ging het mij om.

Wat me overigens ook opviel en wat ik wel als storend heb ervaren.
In iedere hal stond hetzelfde kraampje met hetzelfde prulgereedschap voor dezelfde prijs. In iedere hal stond een andere aanbieder dezelfde geweldige industriële secondenlijm of zaagbladen of knibbelschaar aan te prijzen en wat de verkoper van laserafbeeldingen in doorzichtige hars in hal 2 nu met Modelbouw van doen heeft?

was zondag geweest het chineese pruttel gehalte was weer hoger met name de vliegtuigen en heli's. en voor boten was het dit jaar ook weer minder had gehoopt dat de minisail erg nog stond maar die waren er helaas niet. voor de rest wel een paar schattige machinetjes gezien meerder poket draaibanken en ook een mini cnc. maar ik was er dit jaar meer voor de inspiratie en heb wel een aantal leuke dingen gezien. en kon nu ook gelijk tekening bekijken bij de nvm want sommige tekening heb ik zien zijn wat matige van kwaliteit. en bij de importeur van tamiya en carson hadden ze wel van die grabbel bakken liggen. met 19 turn borstel motoren 5 euro en brushless motoren 20 euro. rossie bougies 2 euro en een 8 cellen pak 3 ampere ook 5 euro. dus daar heb ik mooi even wat gehaald.

volgent jaar ga ik denk ik wel weer gewoon blijft wel een leuk dagje uit waar wel een hoop tezien is en ze hebben ook lekker braadworst:D

Van mij mag de indeling van de hallen wel veranderd worden.
Ze hebben 8 hallen Van 3 is a en b.

Bijvoorbeeld
1 hal voor alleen maar Rc model auto's
1 hal voor alleen vlieg modelbouw (vliegtuigen en heli)
2 hallen voor treinen (1 grote en 1 kleine hal)
1 hal voor scheeps modelbouw
1 hal voor de indoor baan
de andere 2 hallen voor de tanks, sneeuwmobielen en andere dingen.

Verder mag het offroad buiten gedeelte wel wat groter vindt ik.

verder vondt ik het beter als vorig.
Was opzoek naar 4S lipo's voor 1/8 buggy maar heb ze nergens kunnen ontdekken.
Verder vondt ik de modelbanen kwalitatief beter dan vorig jaar.
Van de modeltreinen heb ik bewust niets gekocht aangezien ik al 23 lokomotieven en 250+ waggons heb maar geen baan waar ik alles op kan laten rijden.

Volgend jaar gaan we wel weer, is toch een leuk dagje uit.

groeten, wesley

Hallo iedereen,

Ik kom eigenlijk van de vrachtwagen afdeling, daar stond een link naar dit forum.
Ben dit jaar voor het eerst naar de beurs geweest en vond het wel nog leuk om te zien. Natuurlijk werd je overal zo een kleine helikopter aangeboden maar dat is de commerce natuurlijk. Daar ik vooral voor vrachtwagens ging alleen daar op gelet.
Ik had op voorhand de prijzen op de verschillende sites nagekeken en de laagste prijzen mee genomen. Ik heb met mijn aankopen voor in totaal 250 euro toch zo een kleine 90 euro bespaard tegen over de internet sites. Heb alleen hier en daar wat afgedongen.

Is dit eigenlijk wel nog de moeite waard geweest.

Geert

Back