Interne weerstand

Voordat we door blijven discussiëren over de invloed van de temperatuur.

@Tadango , let jij ook wel eens op het verloop van de interne weerstand gedurende 1 laadcycli en zie je dan ook dat de waardes per cel sterk variëren waarbij de er cellen zijn waar de weerstand toeneemt en tegelijkertijd van andere cellen de waarde afneemt?

Maar ik zie dus binnen 1 laadcycli met 1 C, de interne weerstand van 1 cel met tot wel een factor 10 naar boven gaan terwijl de andere cel juist een behoorlijk stuk lager wordt.
Dit is mijn inziens niet te verklaren door een temperatuur wijziging.
Tussen cellen onderling in het pack zijn ook behoorlijke verschillen aanwezig.

Dit is zeker niet normaal.
- binnen een pack zou weerstand van de individuele cellen binnen een relatief kleine band moeten blijven. Een cel met 2x of nog hogere weerstand dan andere cellen in dat pak is of een meetfout of een slechte cel.
- cellen tonen normaal gesproken een "stabiel" beeld; de cel met de meeste weerstand, blijft de cel met de meeste weerstand.... Dat één en dezelfde cel dan weer eens de laagste IR heeft en dan weer de hoogste IR van dat pack is zeker niet normaal. Opnieuw verdenk ik een meetfout door de lader als oorzaak.
- dat de interne weerstand veranderd tijdens het laadproces is normaal maar die verloopt wel altijd van hoog naar lager naarmate de accu zijn eindspanning bereikt. Jij beschrijft dat de IR zowel omlaag als omhoog varieert (en dan ook nog met zeer grote sprongen) tijdens het laden. Dat is dan weer abnormaal.
Mij lijkt hier de lader de schuldige...
Al eens een andere lader geprobeerd?

Hou er ook rekening mee dat een vuiltje in de balance stekker ook invloed kan hebben.

Ipv balancersboards gebruik ik de balancer verlengkabel van SpeedyBee.
Heb deze ook al verwisseld en de accu's rechtstreeks in de balancer poort gestoken maar op Poort 1 blijven de weerstand waardes maar fluctueren.

Van het weekend er nog eens extra op gelet. Maar het is dus alleen poort 1 die het niet lekker doet.
Poort 2 is wel mooi stabiel en hier zie je ook gewoon dat de interne weerstand geleidelijk licht afneemt wanneer de accu volgeladen is.

Wat mij nu opvalt is dat de individuele celspanningen op poort 1 ook wat op en neer springen in een bereik van 0.01-0.015V.
Dit heeft met elkaar te maken.
Vermoed dat zoals Roelof aangeeft er ergens een vuiltje zit of een slechte verbinding in de balancer-poort van de lader.

Ik heb het wel eens gehad bij een Hyperion lader dat de balancer contacten op de lader iets geoxideerd waren waardoor er af en toe een slecht contact was (en de gemeten spanning varieerde) maar dat werd door de lader gesignaleerd en die gaf dan een foutmelding. Balancer board en kabel gewisseld; zelfde resultaat.
Toen met een dun wattenstaafje en wat contactspray over de balancercontacten van de lader gepoetst (kwam een beetje vuil / oxidate vanaf) en daarna werkte alles weer perfect.

Back