Investeren in F3K wedstrijdvliegers

Ik heb dit draadje onder het F3K forum geplaatst, maar het zou net zou goed kunnen gelden voor de andere "thermiekklasses" zoals F3J en F5J. Het valt me op dat er steeds minder mensen aansluiting vinden in het wedstrijdvliegen en als je dan maar afwacht kun je de uitkomst relatief goed voorspellen. Als enkele toonaangevende piloten het voor gezien houden kan het zomaar zijn dat teams of zelfs klasses ophouden te bestaan. F3B is hiervan een voorbeeld. De klasse is zover ik weet niet meer actief. Ook F3J heeft het op dit moment lastig om het huidige startveld compleet te houden. Nieuwe instroom zie je eigenlijk weinig.

Dit jaar heb ik voor het eerst met veel plezier wat F3K wedstrijden meegevlogen. De wedstrijdvliegende groep is erg toegankelijk en behulpzaam. Gemiddeld genomen lijken er ca. 20 mensen deel te nemen aan de wedstrijden. Om nieuwe mensen in het DLG vliegen te interesseren wordt er best veel geïnvesteerd door een aantal mensen. De winterclinics van Vincent, de winterpostal van Jaap zijn mooie voorbeelden hiervan.

Tijdens de afgelopen wedstrijden heb ik als "nieuweling" vaak verschillende coaches gehad die me door de velen op dat moment nieuwe taken leiden. Nog steeds leer ik veel van eenieder. Dank daarvoor!

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening:

zou het voor de F3K klasse niet veel beter zijn dat er voor de tijd al een tijdwaarnemer/coach vastgesteld wordt bij een wedstrijd? Hierdoor zullen ook nieuwe mensen snel aansluiting vinden in de klasse en zal de leercurve veel steiler zijn. Nu weet ik dat een groot aantal piloten zal zeggen "maar ik heb altijd een al een vaste coach", maar dat is nu precies waar het om gaat. Ik begrijp best dat eenieder een voorkeur heeft, maar vandaar de titel: " moeten we niet investeren in de klasse?"

Ik benieuwd naar jullie meningen omtrent dit onderwerp.

groeten,

Brian

Goh, ik ben zelf in belgie bezig, samen met anderen, de pilotengroep uit te breiden. Een van de belangrijkste redenen dat dit lukt, is dat iedereen in zijn eentje kan komen met een kist, en dat iedereen samen er dan wel voor zorgt dat zo iemand niet verloren loopt, en zich prettig voelt.

Grootste drempel is het woord 'wedstrijd'.

Gelukkig kan ik niet vliegen, dus als ik vertel dat ik ook mee doe, is de angst er snel af.

Alle gekheid, de eerste keer voor iedere nieuwe dlger is tot nog toe bijna altijd ook de aanleiding voor vaker geweest.

De vraag voor mij is vooral hoe we mensen interesseren die nog geen dlg vliegen.

Vaak komen vliegen op de gewone clubdagen lijkt te werken, evenals af en toe een andere club bezoeken en vragen een keer te mogen starten!

Ik weet dus eigenlijk niet zo goed wat je met een vaste timer/coach wil bereiken?

Hoi Guido,

ik weet dat je druk bezig bent in Belgie de groep te verbreden. Goed werk!

Mijn voorstel is juist: "rouleer de timer/coaches bij iedere taak en geen vast duo!" Dus net andersom wat je beschrijft. Misschien had ik het te cryptisch omschreven.

groeten,

Brian

OK, Helder.

Voor mij is een van de mooie dingen aan f3k dat je zelf moet zoeken naar een timer. Dat verplicht je om ook eens buiten je vaste timer te zoeken, als je toevallig in dezelfde ronde zit, en je vaste timer ook mee vliegt.

Dat er dan groepjes van drie vier vliegers ontstaan die voor elkaar Timen, is dan inderdaad wel eens lastig voor nieuwkomers, of mensen met wat meer remmingen dan ik. Durf daar maar eens tussen te komen.

Wellicht is het dan inderdaad wel een idee om timers mee te plannen in de Wedstrijdschema's.

Dan moeten degenen die echt een coach willen inzetten, kiezen of ze een coach zo gek krijgen zelf niet te vliegen.

Wel lastig als iemand dan niet op komt dagen, dan wordt het plannen lastig op de dag zelf.

Goed om het hier eens over te hebben! In principe, of misschien theorie, ben ik het met je eens Brian. We zouden inderdaad meer moeten rouleren met coaches. Maar dit vraagt wel om aanpassingsvermogen van de piloten en soms is het nou eenmaal zo dat onze mooie hobby bloedspannend is. Het laatste wat je dan kunt gebruiken is dat je informatie anders toegediend krijgt dan je gewend bent. Afgelopen zaterdag heb ik dat zelf ook ervaren.
Misschien ligt daar een mooie uitdaging; het vaststellen van een standaard voor het coachen, dit op schrift zetten en tijdens een winterclinic introduceren.
Ik ben bezig met een boekje over F3K waarin de taken wat minder formeel omschreven staan, ok het bovenstaande zou daar mooi inpassen. Het doel van het boekje is dat iemand die bij een wedstrijd komt kijken, of mensen van de organiserende club een beetje kunnen volgen wat er gebeurt en waar de piloten mee bezig zijn.
Een aantal jaar geleden hadden we de mini-klasse (1 meter spanwijdte). Dat was echt een kweekvijver voor DLG-piloten. Ikzelf ben in de miniklasse begonnen en heb uiteindelijk de overstap gemaakt. Helaas was er weinig interesse meer in en was de aanwas van deze groep zeer gering. Erg jammer, maar het was niet meer de moeite waard om deze klasse te organiseren. Ik ben wel van mening dat deze miniklasse de kracht is geweest van een gezonde groep vliegers. De instap was redelijk laag en eenvoudig en als je eenmaal gepakt bent kan het haast niet anders dan dat je over wilt stappen naar de grotere kisten. Ik zou het mooi vinden als deze klasse weer terug zou komen. Iemand goede ideeën hoe dit klaar te spelen?

Ik ben bezig met een low cost 1 m model, 100€ vliegklaar, inclusief zender, ontvanger, servos, etc. Volle ailerons om ook echt te kunnen 'mini-f3k' en, met remmen voor de landing.

Gezien de grote vraag naar betaalbare mimis, is dit misschien een drempelverlager.

Gaat wel nog even duren voor ie beschikbaar komt, maar zou wel eens willen weten wie geïnteresseerd zou zijn voor die prijs.

Om een zoon/dichter, neefje, etc. Geïnteresseerd te krijgen. Begint binnen cadeaubudget te komen.

Ik wil er even op inpikken...

Als 'wedstrijdvlieger' was ik gisteren één van de 'nieuwen' (2de wedstrijd in Nederland). Omdat het met z'n twee leuker is, had ik Greet weer meegevraagd en dan kan ze natuurlijk ook mooi voor me timen. Het is inderdaad makkelijk dat je niemand hoeft 'lastig te vallen' om voor je te timen/coachen, maar je leert er zo weinig van! In de voorlaatste ronde sta ik met Monique een praatje te maken, dat ze me gewoon verteld: "dat moet je niet doen, joh" en ze pakt haar lijst erbij. "Kijk, Vincent zit volgende ronde in groep A, Bas in B. Dan vraag je Vincent toch even..." (Ik zat in C)
Ik denk dat ik in die ronde meer geleerd heb (en gedurfd) als het voorbije half jaar...!

Er is een spreuk 'never change a winning team' dus ik weet niet of je een duo dat mekaar ligt uit elkaar moet trekken, om mogelijk nieuwelingen erbij te krijgen. Het is toch de nieuweling die de eerste stap moet zetten om te gaan 'wedstrijdvliegen'. En misschien is het dan ook aan hem om een beetje te socializen (kom alleen!) Wellicht moet je het paar keer vragen om iemand voor je te timen als je juist de "duo's" treft. Maar ik kan me niet voorstellen, dat er gisteren iemand in de kou zou zijn blijven staan.
Wat ik zeer goed vond is dat er bij de briefing verteld werd dat er iemand was die interesse had en misschien eens mee het veld opging.
Om het nu allemaal precies in regeltjes en op schrift te zetten... Ik weet het niet, het is een hobby en we komen toch voor het plezier

:rolleyes: Misschien kan er een bordje komen "TIMER GEVRAAGD" dat je omhoog kan houden bij de timer kist? (da's misschien laagdrempeliger, dan iemand persoonlijk gaan aanspreken...) Ik denk dat het voor een ervaren piloot toch ook leuk moet zijn, om iemand 'de vlucht van zijn leven ' te helpen maken,

Het bovenstaande is eigenlijk wel alleen van toepassing, wanneer iemand er al staat met zijn kist.
Veruit de enige manier om iets te verkopen is 'reklame maken'. Toen ik nog op een motorforum zat organiseerde ik één of twee ritten per jaar. Het Topic waarin ik de rit aankondigde startte ik 3 maanden van tevoren op en dan zorgde ik ervoor dat het regelmatig bovenaan in de lijst stond. Fotootjes deden het ook altijd goed... Zichtbaar zijn dus!
Ik hoor nog regelmatig de opmerking: DLG? Dat kende ik nog niet...

Is demodagen misschien een idee? Met een groepje bij een modelclub langs voor een uurtje All-uppen. Da's nu DLG: geen gedoe met batterijen, lieren of motortjes! Vlieger uit de auto, zender uit de kist, 59 minuten lol per uur

En nu genoeg gepalaverd, die wekker gaat pijn doen morgenvroeg...

Laatst bewerkt:
Ik denk dat vooral de gemoedelijkheid en vrijheid een grote bijdrage levert aan de sfeer

Dus ik zou geen voorstander zijn om dergelijke zaken te gaan regelen!

Wat misschien wel een goed idee is om iemand die voor het eerst mee vliegt wat extra te begeleiden.
(Soort introductie)

Dit kan al beginnen bij het invliegen zodat je kan zien of iemand veilig kan lanceren en landen!

Denk aan uitleg over regels en taken.
Even helpen bij de eerste 4 rondes om een timer te regelen, en andersom ook om iemand te leren hoe te timen! ( ik leerde vorige wedstrijd pas dat de tijd stopt als de kist stil ligt ipv als je de grond raakt... ( sorry aan iedereen die ik afgelopen vier jaar benadeeld heb!)

Ik denk zelf dat mini's geen oplossing is!
Deze kistjes zijn wel eens waar goedkoper maar ook veel moeilijker om boven te blijven! Ik zou beginners altijd adviseren on voor een goede tweede hands fullsize te gaan!
Alleen dan ervaar je het echte dlg vliegen!
( heb wel veel lol gehad van mimi's maar als je gaat wedstrijdvliegen is het een ander verhaal)

Verder denk ik dat veel activiteit op het forum mensen kan uitdagen
(Bouwverslagen, maar misschien ook wel ervaringen met bepaalde kisten)

Met het vaststellen en op schrift zetten van een manier van coachen bedoel ik niet dat er regelgeving voor moet komen, maar dat er in ieder geval een duidelijke leidraad is die wij vanuit F3K.nl aanbieden. Ik kan mij voorstellen dat een dergelijk document helpt bij beginners om met meer vertrouwen te gaan coachen, en ook dat ervaren vliegers minder schroom zullen hebben om een minder ervaren vlieger in te zetten als coach. Vooral dit laatste kan van grote invloed zijn op de beleving van nieuwkomers.

Waarom niet bij inschrijven laten aangeven of men ook als timer ingepland wil worden, en of men een timer toegewezen wil krijgen.

Ik zou geen enkel probleem hebben voor beiden te vertrouwen op een inroostering op het Wedstrijdschema.

Op die manier kunnen mensen die er wat extra energie in willen steken, dat aangeven, en degenen die zichzelf wensen te organiseren dat evengoed doen.

Ieder zijn ding, denk ik dan.

Ga dat zeker ook in België eens bespreken.

Een soort "amicaal klasse" introduceren op dezelfde dag waarbij de taken worden gekozen die niet heel erg afhankelijk zijn van hoog gooien, doorstarten ect. Drie groepen afhankelijk van het aantal. Eén Amicaal en de overige twee voor het kampioenschap. Voordeel is dat er dan voor de kampioenschap vliegers timers zijn die hen goed kunnen blijven coachen. En bij de amicaal klasse ervaren vliegers die de mindere goden -zoals ik- kunnen coachen.

Samenvattend: Overall een gezellige sfeer/dag met onderscheid van de ambities en de F3K wedstrijden nog robuuster te maken voor de toekomst.

Allen bedankt voor jullie reactie! Goed dat er open over gecommuniceerd wordt. Wellicht zit een mogelijke oplossing wel in een combinatie van jullie ideeën. Ik ben altijd voorstander van dat niets "moet". Dus zaken dwingend opleggen werkt volgens mij zeker niet.

Wellicht overbodig, maar ik heb dit draadje niet voor mezelf geopend, maar meer voor toekomstig in te treden nieuwkomers. Ik kom alleen naar de wedstrijden en heb tot nu toe geen problemen ondervonden een coach te vinden. Heb ook geen probleem mensen te vragen, maar soms kom je wel redelijk in tijdnood om alles voor de taak geregeld te hebben en om nu voor elke taak iedereen alvast rond te vragen vind ik weer wat overdreven.

@ Jorn:

het is een uitstekend idee om al je kennis en ervaring in een boekje te verzamelen. Daarnaast het zeker belangrijk om het timen/coachen aan mensen te leren. Dit blijft echter toch een theoretische oefening. Ik ben er echt van overtuigd dat het wisselend coachen veel mensen gaat goeddoen. Dit weekend heb je me tijdens de poker taak gecoacht en wat heb ik daar weer veel van geleerd. De 2x 4 minuten taak heb ik met Bastiaan doorlopen. Ook hier weer zeer veel geleerd. Een aantal taken met Jeroen doorlopen, wat me weer veel bijgebracht heeft in het thermieken bij wind. Met Niels heb ik de 5x 2 minuten taak doorlopen, waar we beiden volgens mij weer veel van geleerd hebben. Daarmee bedoel ik alleen maar te zeggen dat een ieder zijn inzicht bijdraagt en overdraagt aan een ander.

Ik begrijp ook best dat als je voor het NK gaat je niet het risico wilt lopen dat je de titel mist tgv slechte timing/ coaching. Dus wellicht is het een optie dat zoals Guido reeds schreef dat mensen zelf aangeven of ze bereid zijn anderen te helpen bij het coachen/timen aan het begin van de wedstrijd. Ik verwacht dat de top 5 dan zegt liever niet, maar dan zijn er nog 15 mensen over die er geen enkel probleem mee hebben om te rouleren. Deze zijn dan middels random kiezen toe te wijzen aan piloten. Volgens mij is daar best iets praktisch op te verzinnen.

Ik ben het met Niels eens daar waar het gaat omtrent de mini klasse. Mijn gevoel zegt dat meer splitsing in klasses het alleen maar complexer maakt. Inderdaad een gebruikte 1,5 mrt DLG lijkt me een betere start dan een mini klasse op te tuigen. Echter, ik ben wel voorzichtig in deze stelling, aangezien ik besef dat ik nog maar kort meeloop in het DLG wereldje. Datzelfde geldt voor een splitsing in een " amicaal" klasse. Daar ben ik het met Guido eens dat het te complex wordt. Gewoon meevliegen en als je wat rouleert met coachen zul je zien dat de schroom bij nieuwelingen er snel af is.

Op zich idd een hoop goeie ideeën...
Ik vind wel dat je de paar mensen die nu de boel organiseren, niet nog meer werk moet geven. Dus vraag je ook eens af hoe je het jezelf makkelijker kunt maken...
Wat ik bijvoorbeeld wel aangenaam vond, is dat de meesten die ik nog niet kende, zich spontaan voorstelden. Nu ben ik geweldig slecht in namen onthouden, maar het breekt het ijs wel... (en een paar blijven wel weer hangen)

Met het vaststellen en op schrift zetten van een manier van coachen bedoel ik niet dat er regelgeving voor moet komen, maar ....

Had ik dus verkeerd begrepen...

Groeten, Chris

Ik had afgelopen zaterdag geen vaste coach en heb elke ronde iemand moeten vragen. Heel gezellig!

Een bordje met timer nodig gaat niet werken. Gewoon iemand persoonlijk aanspreken werkt het best.

Rouleren van coaches lijkt mij geen succes. Veel piloten/coaches zijn een team en dat is een onderdeel van het spelletje f3k.

Wedstrijdvrees is inderdaad een ding. Maar ik denk dat iedereen die een keer een wedstrijd heeft gevlogen kan bevestigen dat wedstrijdvliegen enorm leuk is. Veilig kunnen starten en landen is wel een voorwaarde om deel te nemen.

Minis mogen op een wedstrijd gewoon mee vliegen met de grote jongens. Met een paar man kun je dan onderling een wedstrijdje houden.

Hey Allen , volg dit draadje ook zowat daar ik toch ook wel een beetje verkocht ben van het Dlg vliegen , Een paar weken geleden ben ik beginnen zwieren met een Elf en dat bekoorde me zo erg dat ik ondertussen toch ook een 2e hands full size heb aangeschaft die me ondertussen duidelijk het verschil heeft aangegeven tussen groot en klein .
Waar dit draadje over begonnen is is bij mij inderdaad ook nog de grote vraag , welke taken moet je zoal vliegen want het lijkt voor de kenners mogelijk simpel maar als leek is het toch wel zoeken wat de verschillende vliegtaken zijn .
Hierboven is al aangehaald dat er een boekje op komst is en dit lijkt me heel handig .
De vraag gesteld of er mogelijk interesse is voor een 1 meter met ailerons kan ik ook wel zeggen jaaaaa , want om mee op verlof en dergelijke te nemen lijkt me dit ook wel heel tof ( een strike2 lijkt me ook wel iets mmmmm

Grtjs , ik blijf het hier zeker volgen en alvast bedankt voor de verheldering

En andere optie is om te rouleren in clubs waar we wedstrijden houden, op die manier bereik je en breder publiek (in 2 jaar)

Hoewel afgelopen wedstrijd alles natuurlijk wel heel goed voor elkaar was ;-)

Misschien een stukje in het knvvl blad schrijven?

Bedankt voor het doorsturen van de taken , maar dit is inderdaad niet van het simpelste en dit moet inderdaad duidelijk uitgelegd worden door gevorderde piloten of coaches .
Dlg vliegen lijkt soms makkelijk maar dat is het helemaal niet zoals duidelijk blijkt maar da maakt het dan ook weer een zo boeiende uitdaging !

Grtjs .

Back