Investeren in F3K wedstrijdvliegers

Ik ben meestal na 2 keer gooien wel klaar met invliegen, ( moet oppassen dat ik niet te vroeg piek)

Mischien kunnen we met mensen die voor het eerst zijn tijdens het invliegen een spek en bonen rondje doen (denk aan een kleine ladder of 2 last flights)
Dan raak je een beetje gewend aan het tactisch vliegen en niet alleen maar so lang mogelijk!

Mensen die aan het invliegen zijn kunnen de taak ook mee doen, dan wen je meteen aan het in de drukte starten etc etc

Het is jammer dat een wedstrijd een hele dag neemt. Anders kon je vooraf of nadien een instructie uurtje inlassen.
Nu is na afloop iedereen redelijk gaar en moe, en aangezien we vroeg beginnen is vooraf ook geen optie.

Ik ben aan het denken om met ons groepje op de alternatieve weken een trainingssessie te houden. Dat is in eerste instantie gewoon vrienden onder elkaar, maar als je daar een iets formeler karakter aan geeft, kan dat ook wel iets zijn voor nieuwkomers.

Hoef je niet te wachten tot de clinics aan het eind van het jaar, die overigens bezoekers uit NL en BE trekken.

?

Ik ben zelf voor de eerste keer gaan kijken naar een wedstrijd een tweetal weken geleden in Herentals. Tussen de taken door is er vrij weinig tijd voor de deelnemers om tijd de spenderen aan geïnteresseerden (wat ook logisch is, het is best een druk schema). Als ik kijk naar de F3P indoor wedstrijden (waarvoor ik coordindator ben in BE), dan heb je daar het voordeel dat piloten na elkaar vliegen (en er dus tussen 2 opeenvolgende vluchten van een piloot wat tijd beschikbaar is om op vragen te antwoorden).

Het idee van 'open trainingsdagen' opent misschien wat mogelijkheden voor beginners. Bij het indoor vliegen is dat bijna een must, omdat je op eigen initiatief een zaal moet gaan huren (trainen tijdens indoor events is onmogelijk). Om de huurkosten te reduceren wordt er in veel gevallen in groepjes getraind. In BE (en allicht ook in NL) zijn er bijv. ook F3A trainingsdagen. Moet je uiteraard wel aankondigen zodat nieuwkomers ook weten dat dergelijke trainingsdagen georganiseerd worden.

Voorheen las je hier wel van groepjes die afspraken om samen te vliegen, maar dat was redelijk lokaal.
Vincent en co hebben al een paar jaar clinics georganiseerd in de winterperiode. Voor de Belgen een eind rijden, maar heel tof en leerzaam! (ik hoop in stilte dit jaar weer op zaterdag...) In Belgie hebben we dat nog niet, maar ik heb het idee dat 'de Belgische DLG-scene' een lichte vorm van groei vertoont, dus wie weet...

Ik heb ook altijd wedstrijd vrees.
Heb ik mijn vliegtuig wel mee.
Zit de accu erin.
Heb ik mijn zender mee.
:-)
Maar tijdens de wedstrijden is er een super leuke sfeer. Vraag gewoon een timer die het vaker heeft gedaan, die legt je in 10 seconden uit wat je moet vliegen (als je mij als timer vraagt duurt het een minuut)
En geeft je, als je dat wilt, tijdens de wedstrijd tactische informatie.
Zo kun je je als piloot concentreren op de vlucht waar je op dat moment mee bezig bent.
Ik snap het dilemma, had er voor de eerste wedstrijd zelf ook last van en de oplossing is 1x een wedstrijd mee vliegen.

Gevaar is dat je daarna elke wedstrijd mee wilt gaan doen en later nog wilt verbeteren ook [emoji33]

Zijn er piloten die behoefte hebben aan een uitleg van een wedstrijd?

Ik denk aan 2 opties:
- bij voldoende animo tijd voor de wedstrijd inplannen voor instructies.
- een clinic besteden aan de taken, scorebriefjes, regels en taktiek.

Dit clinic gaat dan eventueel deze winter plaats vinden.

Indien er piloten zijn die nu niet meevliegen maar die wel interesse hebben in een uitleg zodat ze daarna wel wedstrijden mee gaan vliegen dan hoor ik dat graag!

Allen,

Sinds een half jaar vlieg ik fanatiek mijn tweedehands DLG's en een week geleden was ik op bezoek bij de wedstrijden in Almere. ik wilde eens kijken hoe het bij een wedstrijd aan toe ging om wellicht later ook met de competitie mee te gaan doen.

Om te beginnen werd ik enorm vriendelijk ontvangen en daarvoor mijn dank!

Tijdens de briefing kreeg ik even de gelegenheid mij voor te stellen en dat helpt want iedereen weet meteen dat je een vraag-grage beginner bent.

Vervolgens kreeg 2x het aanbod om meteen de wedstrijd mee te vliegen - maar die heb ik afgeslagen.

Ik had verschillende redenen om niet mee te vliegen en misschien geven die inzicht in hoe je de drempel kunt verlagen om meer f3k vliegers te krijgen:

1 Je denkt dat je niet goed genoeg kan vliegen:
Tja, het gaat eigenlijk alleen om veilig vliegen, een beetje normaal omhoog en veilig landen is genoeg. Maar toch weet je niet zeker of je voldoende niveau hebt.

2 ik wilde de anderen niet in de weg zitten:
Als beginner wil geen fouten maken waar anderen last van hebben. En al helemaal niet als je vliegt met zeer serieuze vliegers. Die wil je niet voor de voeten vliegen. Ook is met 8 tot 10 DLG's tegelijk de lucht in gaan toch een beetje intimiderend. Als ik op de club vlieg staan er hoogstens 3 man tegelijk en starten we na elkaar zodat we de kans op een mid-air zo klein mogelijk houden.

3 ik ben zuinig op mijn DLG: niet alleen zijn ze kostbaar, ze zijn vooral enorm schaars:
Een serieuze tweedehands DLG kost gauw meer dan 400 euro, en de meesten gaan vanaf 500. Los van de prijs, ze komen amper op de markt. Nieuwprijs inclusief verzenden is vanaf 600 euro, en dan komen er nog 4 servos bij....

Dit belemmert ook de toename van het aantal DLG vliegers. Bij mij op de club willen een aantal leden wel DLG gaan vliegen of hun derde hands model inruilen voor iets serieuzers - maar ze weten simpelweg niet de hand te leggen op een beetje goed tweedehands model dat ook redelijk geprijsd is.

Ik ben bijvoorbeeld begonnen met een tweedehands hobbyking van 80 euro. Zo kon ik wel lekker de discus launch oefenen zonder bang te zijn een toestel van 500 euro aan gort te vliegen. Daarna had ik twee keer het geluk op tijd te zijn voor een tweedehands. Daar moest ik wel drie tot vijf keer per dag marktplaats en alle fora voor afzoeken totdat het raak was en als eerste kon roepen dat je hem wilde hebben.

4 Je kunt weinig 'terug doen' :
Je wil misschien wel helpen maar om te kunnen 'timen' met die verschillende taken is best moeilijk, dat moet je worden uitgelegd.

De combinatie van 1, 2 en 3 vormt denk ik de grootse drempel. En als je wilt investeren in F3K vliegers zoals de topicstarter wil dan zou je mijns inziens dus een aantal dingen kunnen doen:

- Het eerder geopperde idee van een clinic is natuurlijk perfect. Doe dan vooral ook een paar ronden wedstrijden met als doel nieuwe vliegers het gevoel van een echte wedstrijd te geven. Dan blijkt in de praktijk dat de drempel niet zo hoog is (althans, dat werd mij meermalen gezegd - maar kennelijk ben ik daar zelf niet van overtuigd). Ik zal me zeker opgeven voor de clinic en ik denk dat ik nog wel 2-3 man mee kan krijgen.

- Je kunt verder gaan en vervolgens een aantal wedstrijden voor beginners organiseren. Dus niet als onderdeel van Nederlandse kampioenschap maar laten we zeggen, voor de 'tweede divisie'

- Ik realiseer me dat dit extra beslag legt op f3k vrijwilligers, dus dit is misschien niet haalbaar. Maar als beginners dan mee draaien in wedstrijden voor het NL kampioenschap dan is het misschien goed om 'ruimte' te creëeren voor beginners op het veld OF in het programma zodat ze een beetje buiten de drukte van de cracks kunnen vliegen.

- Bied een goede coach die ook mee kijkt naar het toestel en die meedenkt en vertrouwen kan geven.

- en vooral, om in de breedte meer vliegers te krijgen moet de beschikbaarheid van beetje goede toestellen omhoog.

Ik hou me dus aanbevolen voor goede tweedehands dlg's. (Stuur maar pb) maar misschien kan vanuit het f3k gebeuren ook eens gekeken worden naar opties om gezamenlijk dlg's te kopen of te kijken welke betaalbare en toch redelijk presterende dlg's kunnen worden gepromoot zodat de financiële drempel lager komt te liggen en er een tweedehands markt ontstaat die aan de onderkant mensen de gelegenheid geeft 'in te kunnen stappen'.

Nou, lang verhaal, maar misschien biedt het een aantal aanknopingspunten.

Met groet,

Roger

Hallo Roger,

Super dat je hier je ervaringen met ons deelt, dit is precies de informatie waar we iets aan hebben! Ik zal hieronder proberen in te gaan op je punten:

1 Je denkt dat je niet goed genoeg kan vliegen:
Het gaat (zoals je al zegt) erom dat je veilig kan vliegen. Dat kun je zelf het beste inschatten, maar wat mij betreft schrijft iedereen die mee wil doen zich in en dan doen we op de ochtend van de wedstrijd een klein rondje invliegen waarbij je door een KNVvL-instructeur (ja die hebben we) wordt beoordeeld of het in orde is. Ik moet hem alleen nog even vragen of hij dit ziet zitten, maar verwacht geen problemen. Op die manier kun je met een gerust hart deelnemen aan de wedstrijd. Wees overigens niet al te bang voor dit aspect, dit is door de gemiddelde beginnende DLG-vlieger heel eenvoudig af te tikken.

2 ik wilde de anderen niet in de weg zitten:
Eens moet je de sprong wagen, het risico dat je dan een ander in de weg zit blijft. Dat geldt overigens ook voor ervaren vliegers. Afgelopen wedstrijd heb ik ook een mid-air gehad, met een ervaren piloot, en ik doe toch ook al heel wat jaartjes mee. Vanaf de zijlijn ziet het tegelijk werpen er heel intimiderend uit, maar dat is vooral een kwestie van perspectief. Als je op het veld staat merk je dat iedereen grofweg dezelfde kant op gooit en dat er zelfs als er een botsing is er meestal geen schade ontstaat omdat de vliegtuigen bijna even hard dezelfde kant opgaan en dus ten opzichte van elkaar weinig snelheid hebben.
De kans op schade is veel groter als je tijdens een taak veel boven het startveld blijft vliegen. Iemand die een nieuwe start maakt kan je dan raken en dan is de schade wel groot. Na elkaar starten lijkt dus een goed idee, maar kan het dus wel eens helemaal niet zijn. Goed de ruimte nemen en de lucht inspecteren voor je gooit is dat wel!
Dit hoort een beetje bij de vliegers-etiquette. Zo zijn er nog meer ongeschreven regels die ik allemaal wil samenvatten in mijn boekje (daar heb je hem weer).
Ook hier geldt weer: laat je niet uit het veld slaan (niet te letterlijk opvatten:)). Tegenwoordig maken we het startveld vrij groot dus is er voldoende ruimte. De ervaren piloten gaan als voetballers bij de F-jes altijd in een hoek van het veld op een hoopje staan:p, dus er is letterlijk ruimte genoeg voor beginners.

3 ik ben zuinig op mijn DLG: niet alleen zijn ze kostbaar, ze zijn vooral enorm schaars:
Inderdaad, ook deze hobby kost relatief veel geld. In mijn ervaring is het wel zo dat als je beter wordt (en dat wordt je van wedstrijdvliegen) je minder brokken maakt, maar dat je wens voor nieuwer en beter toeneemt (maar dat is natuurlijk persoonlijk). Waar het om gaat is dat je op een wedstrijd zo vaak moet starten en landen dat het echt je tweede natuur wordt. Hiermee verlies je ook de angst om brokken te maken.
Ik zou graag meer tweedehands DLG's op de markt gooien, maar dat kan ik mij weer niet veroorloven. Het is wel zo dat als je op de wedstrijden komt, en vooral als je meedoet, dat je dan dicht bij het vuur zit. Vraag eens wat rond op een wedstrijd, er is vast wel iemand die wat heeft liggen.

4 Je kunt weinig 'terug doen' :
Het timen is best eenvoudig, dus schroom niet om dit een keer te doen. Zoals ik al aangaf wil ik dit een keer op schrift stellen zodat het voor eenieder duidelijk is wat er ongeveer van je verwacht wordt. Natuurlijk hebben verschillende piloten persoonlijk wensen, maar met enkele korte vergane is dit al goed te achterhalen.
Dit is wel duidelijk een aandachtspunt voor de clinics die in de winter worden gehouden.

Dus inderdaad, laten we een clinic organiseren die speciaal gericht is op: Hoe werkt wedstrijdvliegen? Met daaraan gekoppeld een spek en bonen wedstrijd. Gewoon een paar taken in de middag. Dit ga ik met Vincent bespreken.

Ik ben er tegen om een 'tweede divisie' in het leven te roepen en dan niet eens om organisatorische redenen. Hiermee maak je een kloof tussen ervaren vliegers en minder ervaren vliegers. Dit is zeer onwenselijk, omdat de mindere ervaren vliegers juist de ervaren vliegers nodig hebben om het spel te leren. Bovendien komt het wel eens voor dat een onervaren vlieger de rest van zijn groep flink klop geeft en dat wil je zeker meemaken!
We zijn overigens van de titel 'Nederlands kampioenschap' afgestapt. Dit werkt alleen maar drempelverhogend. Het zijn gewoon F3K-wedstrijden, en oh ja, we gebruiken ze toevallig ook voor de selectie voor het EK of WK, maar dat laatste terzijde.

Wat coachen betreft, dit verdient inderdaad meer aandacht. Wij (Vincent en ik) willen er bij de volgende wedstrijd bij de briefing een punt van maken dat er meer gerouleerd, uitgewisseld moet worden. We willen dit niet gaan regelen of opleggen, daar geloven we niet in, maar wat extra stimuleren zal ook een goed effect hebben.

Dus, Roger, ik hoop dat ik jou en ook andere aspirerende DLG'ers over de drempel kan krijgen om echt mee te doen. Tenslotte organiseren wij juist de dagen voor de piloten, hoe meer zielen hoe meer vreugd, dus doe vooral mee!

Met vriendelijke groet,
Jorn Beerendonk

Hier zeker ook interesse om een infodag of iets dergelijks mee op te volgen , er is nog heel veel te leren voor mij !
Ben vorige zondag naar de F3K wedstrijd in Enghien geweest en daar ook al veel op gestoken maar vooral gezien dat er nog veel te leren valt en veel oefenen , waar ik ondertussen al goe mee bezig ben al doende leert men he
Daarom post ik hier even een paar filmpjes ( filmpjes volgen nog ) om ff mijn momentele werp techniek te laten zien , geef al de mogelijke kritiek die me kan helpen om het werpen te verbeteren . ik wacht op jullie info en alvast bedankt !!

Poging 01:

Poging 02:

Poging 03:

Poging 04:

Grtjs Blitske

Laatst bewerkt:
Ja Guy de leeftijd zal er ook wel voor iets tussen zitten maar ik wil er toch nog niet aan toe geven en me toch nog proberen beter te krijgen , en de verschillen met bovenstaande filmpje zijn mogelijk te groot ma ergens tussen in hoop ik toch ??
Als er nog tips zijn laat ze aub komen .
Grtjs

Eentje durf ik je al wel te geven: je worp is nu eigenlijk enkel een draai. Dan gaat je dlg nooit sneller rond dan jijzelf.

Probeer eerst zelf te draaien, en dan je dlg pas te laten draaien. Dan wordt het een 'Zwiep' zoals dat zo mooi klinkt, en haal je veel hogere snelheden.

Zoek de verschillen
...

tja, volgens mij is die meneer ook juist de Franse kampioen geworden!
Ik heb ook al op die z'n filmpjes zitten 'studeren'....

het filmpje dat xat postte zou iedere beginnende DLG'er ongeveer moeten kunnen dromen. Wel met in het achterhoofd dat je je eigen techniek zal moeten ontwikkelen die wat kan afwijken. Coil en snap blijft wel ten alle tijde!
Zoek eventueel maar eens de filmpjes van JunC, hij draait een stuk rustiger, maar coil en snap zijn er altijd bij.

Mij heeft in het begin een tip van Peter Aanen geholpen.
'Arm en kist zo ver naar achteren in het begin van de draai, dat je je kielvlak en stabilo even over je schouder heen ziet'
Als je begrijpt wat ik bedoel....

Aanvullende tip die ik van Vincent kreeg
In de worp is je arm slap ( als een touw) je moet je concentreren op het heel snel draaien van je schouders)
Je arm maakt dan van zelf een mooie slinger er achter aan en je dlg is dan het einde van de zweep
Die krijgt een zwiep

Back