Allen,
Sinds een half jaar vlieg ik fanatiek mijn tweedehands DLG's en een week geleden was ik op bezoek bij de wedstrijden in Almere. ik wilde eens kijken hoe het bij een wedstrijd aan toe ging om wellicht later ook met de competitie mee te gaan doen.
Om te beginnen werd ik enorm vriendelijk ontvangen en daarvoor mijn dank!
Tijdens de briefing kreeg ik even de gelegenheid mij voor te stellen en dat helpt want iedereen weet meteen dat je een vraag-grage beginner bent.
Vervolgens kreeg 2x het aanbod om meteen de wedstrijd mee te vliegen - maar die heb ik afgeslagen.
Ik had verschillende redenen om niet mee te vliegen en misschien geven die inzicht in hoe je de drempel kunt verlagen om meer f3k vliegers te krijgen:
1 Je denkt dat je niet goed genoeg kan vliegen:
Tja, het gaat eigenlijk alleen om veilig vliegen, een beetje normaal omhoog en veilig landen is genoeg. Maar toch weet je niet zeker of je voldoende niveau hebt.
2 ik wilde de anderen niet in de weg zitten:
Als beginner wil geen fouten maken waar anderen last van hebben. En al helemaal niet als je vliegt met zeer serieuze vliegers. Die wil je niet voor de voeten vliegen. Ook is met 8 tot 10 DLG's tegelijk de lucht in gaan toch een beetje intimiderend. Als ik op de club vlieg staan er hoogstens 3 man tegelijk en starten we na elkaar zodat we de kans op een mid-air zo klein mogelijk houden.
3 ik ben zuinig op mijn DLG: niet alleen zijn ze kostbaar, ze zijn vooral enorm schaars:
Een serieuze tweedehands DLG kost gauw meer dan 400 euro, en de meesten gaan vanaf 500. Los van de prijs, ze komen amper op de markt. Nieuwprijs inclusief verzenden is vanaf 600 euro, en dan komen er nog 4 servos bij....
Dit belemmert ook de toename van het aantal DLG vliegers. Bij mij op de club willen een aantal leden wel DLG gaan vliegen of hun derde hands model inruilen voor iets serieuzers - maar ze weten simpelweg niet de hand te leggen op een beetje goed tweedehands model dat ook redelijk geprijsd is.
Ik ben bijvoorbeeld begonnen met een tweedehands hobbyking van 80 euro. Zo kon ik wel lekker de discus launch oefenen zonder bang te zijn een toestel van 500 euro aan gort te vliegen. Daarna had ik twee keer het geluk op tijd te zijn voor een tweedehands. Daar moest ik wel drie tot vijf keer per dag marktplaats en alle fora voor afzoeken totdat het raak was en als eerste kon roepen dat je hem wilde hebben.
4 Je kunt weinig 'terug doen' :
Je wil misschien wel helpen maar om te kunnen 'timen' met die verschillende taken is best moeilijk, dat moet je worden uitgelegd.
De combinatie van 1, 2 en 3 vormt denk ik de grootse drempel. En als je wilt investeren in F3K vliegers zoals de topicstarter wil dan zou je mijns inziens dus een aantal dingen kunnen doen:
- Het eerder geopperde idee van een clinic is natuurlijk perfect. Doe dan vooral ook een paar ronden wedstrijden met als doel nieuwe vliegers het gevoel van een echte wedstrijd te geven. Dan blijkt in de praktijk dat de drempel niet zo hoog is (althans, dat werd mij meermalen gezegd - maar kennelijk ben ik daar zelf niet van overtuigd). Ik zal me zeker opgeven voor de clinic en ik denk dat ik nog wel 2-3 man mee kan krijgen.
- Je kunt verder gaan en vervolgens een aantal wedstrijden voor beginners organiseren. Dus niet als onderdeel van Nederlandse kampioenschap maar laten we zeggen, voor de 'tweede divisie'
- Ik realiseer me dat dit extra beslag legt op f3k vrijwilligers, dus dit is misschien niet haalbaar. Maar als beginners dan mee draaien in wedstrijden voor het NL kampioenschap dan is het misschien goed om 'ruimte' te creëeren voor beginners op het veld OF in het programma zodat ze een beetje buiten de drukte van de cracks kunnen vliegen.
- Bied een goede coach die ook mee kijkt naar het toestel en die meedenkt en vertrouwen kan geven.
- en vooral, om in de breedte meer vliegers te krijgen moet de beschikbaarheid van beetje goede toestellen omhoog.
Ik hou me dus aanbevolen voor goede tweedehands dlg's. (Stuur maar pb) maar misschien kan vanuit het f3k gebeuren ook eens gekeken worden naar opties om gezamenlijk dlg's te kopen of te kijken welke betaalbare en toch redelijk presterende dlg's kunnen worden gepromoot zodat de financiële drempel lager komt te liggen en er een tweedehands markt ontstaat die aan de onderkant mensen de gelegenheid geeft 'in te kunnen stappen'.
Nou, lang verhaal, maar misschien biedt het een aantal aanknopingspunten.
Met groet,
Roger