Invloed tail stab / LD (longitudinal dihedral)

Bedankt voor de tips. Frank en ik gaan vanavond wat handstartjes doen boven de uitgestrekte weilanden die de IJsseldelta rijk is.

EDIT: helaas, wat een r..weer, regen, regen, nog 's regen, bah!
 
Laatst bewerkt:
En nog een keer.
Voor her vlieg gedrag is het zwaartepunt (en dat moet je vliegend vaststellen) leidend en het instelhoek verschil is het gevolg.
Als je het andersom doet is dat niet meer dan het begin van een zoektocht. Nooit het zwp veranderen omdat het niet bij je instelhoek verschil past.

In de praktijk dus voorzichtig beginnen bv met handstartjes zoals Dirk en anderen aangeven. Met je zender trim spelen tot het toestel redelijk vliegt.
Daarna op hoogte brengen en proberen of je met je trim een vlakke constante vlucht kan bereiken met een mooie snelheid.
Dan op voldoende hoogte met die trim en constante vliegsnelheid de duikproef doen. Uitgangspunt is een getrimd toestel dat minstens 5 seconden 'handsfree' mooi rustig door blijft vliegen op z'n trim.

Bij gedrag A van post 5 lood uit de neus halen of op een andere manier het zwp naar achteren. Begin met een verplaatsing van 5-10% van de koorde. Wat 'down' trimmen en opnieuw de test doen.

Bij gedrag C lood in de neus erbij of op een andere manier het zwp naar voren. Begin met een verplaatsing van 5-10% van de koorde. Wat 'up' trimmen en opnieuw de test doen.

Bij gedrag B iets lood in de neus erbij of op een andere manier het zwp iets naar voren. Begin met een verplaatsing van 3-5% van de koorde. Een heel klein beetje 'up' trimmen en opnieuw de test doen.

Wanneer je gedrag D hebt bereikt kan je kijken of je hoogteroer recht of iets naar beneden staat. Is dat het geval ben je gelukkig en is je instelhoek verschil OK.

Als het erg naar beneden staat (meer dan 3 mm) is het verstandig de instelhoek van het vaste deel van je stabilo wat te vergroten door de neuslijst van het stabilo naar boven te brengen of de achterlijst naar beneden.
Als het roer na alle testen en bereiken van gedrag D naar boven staat moet je de voorlijst van het stabilo naar beneden brengen, of de achterlijst naar boven.

Door al deze exercities krijg je het beste uit je vliegtuig en je zelf.

Rick
 
Back
Top