invloed van fan op motor?

Ik was aan het kijken voor een fan om op een electro motor te monteren.
(voor een 1/10de touring car)

Nu vraag ik me af wat de effectieve invloed of koeling is van zo'n fan. Dit zal per merk en type wel verschillen maar ik heb geen idee wat het temperatuurverschil zou kunnen zijn.

Bij sommige modellen op internet zie ik staan " up to 20°C cooler motor temp" en zelfs eens "30°C cooler motor temperature".
Dit lijkt me toch wel veel of kan dit inderdaad?

Er staat "up to".

Dat bekent dat onder specifieke omstandigheden voorgekomen is dat de temperatuur 20 of 30 graden lager was. Of je dat bij de omstandigheden waarbij jij de motor gebruikt ook het geval is, is nog maar de vraag.

Of regelmatig vervangen. En tussendoor lekker raggen. :-)

Maar met deze prijzen kan ik me voorstellen dat je graag koelt..

Ik heb er ook één, zoéén:

$_12.JPG

Voordat ik die gebruikte kon ik na een heat (Tamiya Top Stock) de motor niet aanraken, nu kan ik gewoon mijn vinger erop houden, niet erg heet, na zo'n zelfde heat.

Aanrader, inderdaad.

Hugo

Magneten hebben nogal een nare eigenschap hun magnetisme te verliezen als ze aan hoge temperaturen blootgesteld worden. En dat kan al vanaf een 80 graden zijn.

Ofwel als je daar tegenaan komt zal je motor langzaam in prestaties verminderen. een beetje koeling kan de bedrijfstemperatuur verder onder dat punt houden en dus een veel langere levensduur op de prestaties garanderen.

En voor sommigen kan het ook zo zijn om met de koeling nieuwe grenzen op te gaan zoeken.....

Back