Invoerrechten op RC auto's van "banggood.com"?

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Jarec Oostrik, 5 jan 2021.

  1. Jarec Oostrik

    Jarec Oostrik

    Lid geworden:
    21 dec 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Overijssel
    Hallo, ik ben op zoek geweest naar een goedkope RC auto voor bouwprojectjes, op internet al snel kwam ik bij de Chinese website "banggood" ik kwam erachter dat deze site verkoopt wat ik zoek. Echter komen de meeste RC auto's die op deze website verkocht worden uit landen als de VS en Canada. Nou is mijn vraag of ik bij dit soort auto's vervolgens nog invoerkosten moet betalen of is dit al bij de prijs inbegrepen? Ik heb namelijk de site van de overheid even doorgelezen over invoerkosten en hier worden producten in bepaalde categorieën verdeelt maar ik kan geen specifieke info vinden over RC voertuigen.

    Alvast bedankt voor de reactie.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je het uit Azië laat komen is er een kans dat je een BTW heffing en invoerrechten voor je kiezen krijgt maar als je geluk hebt gaat het ongecontroleerd door de douane. De prijzen op Banggood zijn namelijk zonder BTW.

    Maar er zijn ook andere scenario's waar je rekening mee moet houden.....
    Als bij een controle blijkt dat de zender geen CE certificaat kent kan die geweigerd worden of in het ergste geval gaat die door de schredder. Is het duidelijk dat er een LiPo accu in zit kan die zelfs door de pakketvervoerder geweigerd worden.

    Ik weet niet of Banggood ook een Europees magazijn kent zoals Hobbyking over de wereld wel magazijnen heeft. Bij het kopen vanuit een Europees magazijn is alles namelijk wel geregeld
     
    htenbrinke vindt dit leuk.
  3. Jarec Oostrik

    Jarec Oostrik

    Lid geworden:
    21 dec 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Overijssel
    Zover ik weet heeft banggood meerdere magazijnen: in Canada, VS, China, Tsjechië en Spanje alleen is het assortiment bij de Europese magazijnen gering.

    Hoe kan ik erachter komen of hij niet voor andere redenen de grens niet over kan komen, staat dit in de product specificaties? ( bijv. CE keurmerk etc.)
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Vanuit een magazijn binnen de EU kunnen (mogen) alleen spullen verkocht worden die goed zijn voor de EU markt. vandaar de mindere keuze.Een CE certificaat wordt nooit in de specs vermeld maar als het uit een EU magazijn komt zal het wel een CE hebben, in ieder geval krijg je geen verdere controle..
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Naar mijn ervaring is het idd ook een beetje lterij. Heb je geen geluk, dan komen er douanekosten bij. Soms evenveel als de waarde van wat er in zit. Geweigerd heb ik nog niet gehad denk ik. Maar nu ook niet dat ik wekelijks wat bestel. Af en toe eens.
    De prijzen zijn heel laag, ik vind het risico waard als er eens ene tussenzit waar extra kosten op zijn.
    Vaak wordt de inhoud omschreven als "gift" of zo, om bovenstaande te vermijden. Dus wel risico, maar proberen waard vind. Als je het doet, laat even weten wat het geworden is in jouw geval.
    Aliexpress beetje zelfde verhaal.
     
    htenbrinke vindt dit leuk.
  6. Gunter

    Gunter

    Lid geworden:
    3 dec 2020
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Puurs-Sint-Amands (Belgie)
    Ik heb zelf al heel vaak besteld via AliExpress en een paar keer via Banggood. Als het onder de 22 euro is, is het vrij van extra kosten. Tussen de 22 en 150 euro kan er 15 euro douanekosten bijkomen. Deze kosten zijn kosten die BPost aanrekent. Je oorspronkelijke aankoopbedrag (inclusief de verzendkosten) + deze 15 euro zijn dan nog eens onderhevig aan 21% btw. Dus op een aankoop van 85 euro kan je 36 euro extra moeten betalen. Let wel op. Wat de juiste bedragen zijn boven 150 euro weet ik niet, want dat heb ik nog niet besteld. Maar de kosten liggen in ieder geval een pak hoger. Als het boven 22 euro is probeer ik sowieso vanuit een europees magazijn te bestellen.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik koop regelmatig uit China, ook electronica waar zeker een CE keurmerk op zou moeten zitten.
    Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat gecontroleerd is.
    Wel dat ie onderschept is door de douane.
    Maar in de praktijk is dat niet de douane, de douane heeft er helemaal niets mee te maken, volgens de douane zelf.
    Het zijn medewerkers van de post, DHL, Fedex, die de afhandeling doen.
    Als de douane er mee te maken krijgt dan zit er iets illegaals in, drugs, wapens.
    Maar voor die afhandeling rekent de post iets van 15 euro
    Plus dan nog de BTW en als je pech hebt ook BTW over de verzendkosten, ook al zijn de verzendkosten gratis want ze rekenen gewoon wat ze zelf zouden rekenen voor verzending uit China.

    Sommige produkten bij Gearbest (een andere Banggood) kan je een verzekering op afsluiten.
    Als er dan invoerrechten en dergelijke bijkomen betalen zij de kosten.
    Dat heb ik een paar keer meegemaakt met een telefoon, en ze betaalden gewoon de kosten, zonder problemen.

    GJ
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Bij Banggood heb je de btw al betaald, dus hoef jij je geen zorgen te maken.
     
  9. Renaud

    Renaud

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Brunssum
    ik bestel heel veel van aliexpress zo ook de hota d6 pro lipo lader, is aangekomen zonder extra kosten. ook 540 motoren besteld voor rond de 200 euro bij elkaar en allen netjes aangekomen. die extra kosten zijn meestal een steekproef bij de postdiensten zelf of als ze argwaan hebben over het bedrag wat erop staat.... zo regel ik dat dan met de verkopers dat ze me een kopie van alleen de kosten zonder verzending mailen voor just in case.maar straks na 1juli is het niet meer rendabel te bestellen uit china aangezien straks op alles, ook onder de 22eu kosten aan verbonden zijn. dus bestel er nog op los nu want straks over 6mnd is de deadline en dan is de pret over met die europese wetgeving. Daar kon NL niet langer om extra uitstel vragen.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2021
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat moet je zelf weten waar jij besteld, bij banggood heb je niet dat risico op een steekproef.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    bericht van 1 juli nog niet gehoord? Ergens iets van te lezen of zo?
     
  12. Renaud

    Renaud

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Brunssum
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Voor zover ik weet is dat in België steeds zo geweest? Ergens ook logisch. Het is moeilijk concurreren voor lokale verkopers...
     
  14. Renaud

    Renaud

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Brunssum
    dat zeker maar de prijzen hier zijn gewoon belachelijk.... kom op !! ik bestel een set tamiya banden voor mij tt02b in japan of china voor rond de 10 dollar. hier moet ik bijna 30 euro aftikken......
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat is zeker waar. Ik bestel ook geregeld hoor bij de verre vrienden. Maar anderzijds zie je de ene na de andere winkel dicht gaan...
     
  16. Renaud

    Renaud

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Brunssum
    ja dat is zeker waar dat klopt helaas neemt niet weg dat ik bij toemen ook veel bestel alleen geen tamiya onderdelen, levertijd is in nl te lang en daarnaast ga ik binnenkort zelf onderdelen printen
     
  17. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    En dat is zeker niet leuk voor degene die moeten sluiten. Maar iedereen ziet naar zijn portemonnee en zeker in deze tijden.
    Hier vragen ze om in eigen land te bestellen om de winkels te steunen in deze tijden, maar sommige zaken bestel ik Nederland en Duitsland en zelf met de verzendingskosten kom ik dikwijls nog €15 a 20 goedkoper uit en soms meer... keuze is wel gemakkelijk gemaakt dan
     
  18. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    kijk even op aliexpress onder himoto zeer veel onderdelen kunt ook kale auto kopen voor weinig, kwaliteit van de kunststof delen kunnen soms erg tegen vallen. maar en is van himoto heeeeeel veel aluminium parts te krijgen wel van goede kwaliteit. maar let op als je een auto gaat bouwen bouw hem niet geheel uit aluminium.
    de auto wordt veel te stijf en te zwaar. ik heb die fout wel gemaakt en wordt na 1 accu leeg te rijden een kapotte auto op.Gelukkig kosten de delen bijna niets echt spotgoedkoop.
    als je een compleet een auto bij alie koopt is de kwaliteit niet echt geweldig en max 80 ampere motor er in 2s lipo 3s kan ook maar niet meer.

    https://nl.aliexpress.com/item/32912678743.html
    als je mijn bouw werken wilt zien dan kan ik je wel een foto sturen.
     
  19. Ricochet

    Ricochet

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Steenwijk
    Koop gewoon in NL, simpel.

    Jullie helpen effectief de hele markt om zeep door een paar dooie EUR te besparen.

    Amazon, Ali meuk ... grote gevaren voor de economie. Ga maar eens Google en kijk wat docu's. Als je dan nog besluit dat geld uiteindelijk belangrijker voor je is dan support van lokale/landelijke shops dan heb je het echt niet begrepen.

    Mijn zoon van 8 snapt dit nog :)
     
  20. Renaud

    Renaud

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Brunssum
    Allemaal heel leuk en aardig wat je nou verteld, maar wel eens over nagedacht dat veel Nederlandse webshops ook in China bestellen voor weet ik hoeveel dollars en hier weer verkopen voor meer dan het dubbele in euro's? Daarnaast wil ik niet vervelend doen maar nogmaals Ricochet..... als ik een originele tamiya hop-up part voor 15$ in Japan of China krijg met nog geen 6 a 7$ verzends kosten terwijl ik hier 29, 39 of 49€ voor moet neer tellen + 6,95 aan verzenden( wat 9 van de 10 keer ook nog gewoon in de brievenbus past) dan is mijn keuze gauw gemaakt ! Daar blijf ik bij en er zijn vast meerderen die er zo over denken. Uiteindelijk denk je aan je eigen portemonnee.

    Als jij bij wijze van spreken in duitsland een golf gti full optioneel met invoer naar nl voor 10.000euro goedkoper kan krijgen als hier met halve opties, ga je ook niet zeggen: ja koop het toch hier om de handelaren te steunen.
    Ik snap je punt wel geef je ook gelijk, maar het is gewoon een gevecht wat betreft lagere prijzen.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2021

Deel Deze Pagina