IOM from scratch

Hoi peter, ja klopt met schuim ipv spanten reeks. Ik zag het niet zitten om met spanten te beginnen, schuim liep ik tegenaan en leek me praktisch en licht.
Zeilen en mast is combinatie van stock maritime, niet zelf gemaakt (plug & play) komt van een IRC 88.
Deze heb ik nog liggen maar moet opgeknapt worden.
Oogbout is m3 van modelbouwzaak uit groningen.
 
Morgen wil ik epoxy en weefsel bestellen als ik uiteindelijk bedacht heb hoe ik de kiel ga vastzetten en dat ingebouwd heb kan ik het geheel gaan harsen.
Daarna volgt nog wat bijplamuren , verwacht ik.
Dan is het op naar de spuiter!
Het is nog wel de bedoeling om een complete mast en zeilen te maken. Maar dan wat meer oppervlak als op de foto hiervoor.
Roer bouw ik na spuiten in. Wel een kokertje in lijmen.
Ik volg jou topic en ben benieuwd naar het resultaat.
Gr
Freek
 
ja leuk om te zien hoe creatief een ander is en hoeveel verschillende oplossingen er zijn voor iets, ik heb ook een album aangemaakt, is nog even uitvogelen hoe dit allemaal werkt.
Ik ben toch maar met spanten begonnen (mijn bezigheids-- therapie haha)
Eigenlijk gaat het mij meer om het bouwen dan om het zeilen, lekker bezig zijn, de kop leegmaken.
 
Hoi peter
Link werkt niet. Ben wel benieuwd naar jou bouw methode.
Ik heb de kielbak ingelijmd
0c69857c12ec0ea90a7f99d74979e13e.jpg

En de roer fundatie
93574e00c0c0feac88ecc610a708bc4b.jpg

2b4377f1c72a0039e8f3f4b890e9bcc6.jpg
 
ha ha moet je je niet afvragen, word je alleen maar zenuwachtig van :D
Als je je kokertje er in gaat lijmen, hou hem eerst lekker lang, dat is makkelijk uitlijnen.
de kleinste afwijking hier ga je goed merken op het water
 
De traag uithardende epoxy heeft zo'n 24 gedroogd waarna ik de resten kon afsnijden.
10533c2804abc4db823418e935fe753c.jpg

En de bovenkant kon bewerken.
8587e8578ba3e0702bdf9160342122bf.jpg

De binnenkant ook ingekwast met epoxy zodat het schuim afgedekt wordt.
 
Hoi Smaragd,
volg je vorderingen met interesse.Wat ik me afvraag hoe het is met de bevestiging van je kielkast onderaan de boot,lijkt mij niet sterk genoeg .Zit er verband in:(.Volgens mij hadt je de kielkast onderaan moeten laten uitsteken ,schuim wat wegschuren (en dubbel weefsel aanbrengen) en dan de boot lamineren en later gelijk schuren.Zit er een dwarsverband onder aan de kast? Hoor het graag :bye: Bel10.
 
Hoi bel10
Daar heb je helemaal gelijk in ! Ik kwam erachter toen ik het gat vrijmaakte.
De kielbox is stevig genoeg aan de binnenkant maar kreeg mijn twijfels bij de aanhechting laminaat en box buitenkant.
Goed gezien dat daar een manco zat.
Niet getreurd, als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.
De oplossing die ik hiervoor in gedachten heb is de volgende:
Ik verlijm de kielplaat, deze word van hout of rvs of aluminium in de box en lamineer de hele kiel mee.
Het gewicht wat ik onder de kiel nodig heb moet nog bepaald worden.
Ik heb echter wat kennisen in rvs die me ter wille zijn om een bulb te fabriceren met gleuf om aan de kiel vast te zetten.

Andere optie is losmaken rond kielgleuf en inderdaad overlappend naar binnen mee lamineren.
Maar dat leek me nu niet echt meer verstandig en een vaste kiel heb ik geen probleem mee.

Leuk dat je dit topic volgt ! Stay sharp , tips zijn altijd welkom.
Heb vanavond de zijkant en bovenkant nogmaals gelamineerd. Is nu sterk genoeg.
Volgende week druppels wegschuren, epoxy primer 2k rondom schilderen en de romp met plamuur afwerken.
Kiel situatie oplossen.
Nog dagje werken en dan weekend !
 
Begint al aardig vorm te krijgen,
Probeer de kiel lekker licht te houden, en het gewicht allemaal onderin.
Mijn bulb zal ook wel RVS worden, een leuk projectje voor de CNC draaier.
 
Onmogelijk te zeggen, Ligt aan zo veel factoren: gewicht van de romp,volume romp, hoogte zeil, enz enz.
Ik weet dit is een antwoord waar je niets mee verder komt, maar als je romp waterdicht is, en je hebt al een idee wat de servo's, accu, cpl tuig weegt gooi hem is in bad.
dan kan je aardig bepalen wat de waterlijn is.
Zo heb ik dat bij de Rg65 ook gedaan, en deze ligt mooi in het water.
Bind/plak een dikke bout (ik schat M16 of M20) horizontaal onder de kiel, en ga dan moeren ringen ed toevoegen om het juiste gewicht te vinden.
Ook de positie van het gewicht is belangrijk, te ver naar voren zal veel duiken teweeg brengen, maarde spiegel moet vrij zijn.
Ik schat dat je wel een 2,5 of 3 Kg nodig heb.
 
Back
Top