IOM from scratch

hoi peter,
ik heb nu diverse soorten gebruikt,
nylon metselkoord
dyneema
hol voorgerekt vis draad wit met zwart vlekje.
had eigenlijk bij iedere soort hetzelfde probleem.
collega van mij gaf nog de tip dat het twisten van lijnen komt door de rollen die niet in lijn zouden staan, maar tot zover ik kan beoordelen is dat bij mij niet het geval.

(zit er al sterk over te denken om de genua te laten vervallen.....)
 
Smaragd, Hoe dik is de lijn, die je gebruikt? Heb hier nog wat bezetgaren van Marlow liggen, schat 0.7 mm dik. Is lang geslagen gewaxt polyester. Glijdt lekker soepel. Mocht je er iets in zien laat maar weten. Mijn ervaring is dat lijn via een vast object lopend gaat kinken als er tijdens het glijden spanning op komt. Gr. Klaas.
 
Hoi klaas. Klinkt als een plan om te proberen.
Alle katrollen waar het langs loopt zijn beweeglijk met de lijn.
Afijn zal ik je PB sturen met mijn adres ?
Heb wel behoorlijke lengte nodig ongeveer 2 mtr 70 [emoji106]
 
Stuur maar even een PB-tje met je adres, dan weet je het over een paar dagen. Ik maak het niet meer op aan vlaggenlijn. En de zeilboot is in 2009 al overgegaan in andere handen. Dus bezetten doe ik er ook niet meer mee. Gr. Klaas.
 
0d887e62e1bfa7b7b521fec022e2976d.jpg

Nieuwe opzet voor de aansturing.
 
afgezien van de twee grijze L-profielen is alles nog demontabel.
naar achteren toe is een lexan plaatje bevestigd met daarop een omloop naar beneden,
de aantrekkende schoot loopt onderlangs naar voren toe.

De genua aansturing heeft het verloren tov de huidige indeling.
(sorry klaas, maar wel bedankt voor het meedenken !)
Het werd te complex en daarbij wil ik me alleen nog focussen op aansturing van fok en grootzeil.
 
Geeft niet hoor Freek. Kijk eerst maar eens of je haar zo aan en door de wind krijgt. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Let op dat normaliter 2.5 kilo kiel wordt toegepast bij een IOM. Ik weet niet wat voor tuig je gaat varen maar een halve kilo minder heeft nogal impact...
 
hoi zeiler
ja klopt,
heb het kielblad wel van aluminium gemaakt, dat is zoń 250 g
kan nog wel 250 g bij om op 2,5 kg te komen.
 
Behoorlijke voortgang geboekt !
(Kan helaas geen foto’s invoegen)
Volgende week komt een kompleet rig. Berekend door fabrikant in Hamburg.
Inclusief de sponsor !
 
Dat is een mooi bootje aan het worden!! vooral de complimenten voor het strakke spuitwerk.
Ik ben wel bang dat het uiteindelijk niet meer heel erg voldoet aan de IOM regels, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al door....(boegspriet, geen bumper, gewicht)
Ik ben zelf bezig met een IOM (Vanquish); latjes over bouwframe en daarna 1 matje binnen en 2 buiten. rompgewicht 314g, en daarmee al een beetje aan de zware kant. bouw ligt al een tijdje stil, maar wil er wel weer mee aan de slag, en dan ook wedstrijden zeilen. Daarom erg leuk om jouw draadje te volgen!
groet
Hay
IMG_1500.JPG
IMG_1501.JPG
IMG_1502.JPG
IMG_1503.JPG
 
Hoi hay
Nee hoor klopt t was als iom begonnen maar al gauw sloeg het door naar een eigen verzinsel.
Vooral mbt model gewicht diepgang zeiloppervlak etc etc [emoji16]
Is een soort ijsbreker klasse !
 
Back
Top