Is de shoppinglist compleet?

Hallo allemaal,

Als newbie op dit forum heb ik me al dagen rot gelezen in de diverse artikelen en ben dan ook al heel wat wijzer geworden. Bedankt allemaal voor de input....super!

Ik denk dat ik er klaar voor ben. Voor een heli wel te verstaan want vliegen met vliegtuigen doe ik inmiddels een jaartje of 12.
Kiezen is wel één van de moeilijkst dingen als beginner. Dat zie ik in heel veel threads. Maar inmiddels denk ik een aardige setup gevonden te hebben. Ik dacht zelf aan de volgende onderdelen.

CN1011 Elite Hummingbird Fixed Pitch
BMS-306 High Performance Blue Bird Servos 2x
HH146 CSM HLG200 Lightened Heading Lock Gyro
CNE052 Mixer Control Board for the Hummingbird
LP1500-2S Kokam 2 Cell 1500mAH Pack with Connector
HCAP0290 Hobbico Dual Quick field charger

Nog een ontvanger erbij (zender heb ik al FX18). Mijn vragen zijn nu als volgt:
- Zijn bovenstaande items goed of zijn er verbeteringen aan te brengen?
- Heeft nog iemand suggesties m.b.t. bovenstaande configuratie?
- Is het nu een goede keuze om direct een borstelloze motor te plaatsen?
- Welke ontvanger kan ik best kiezen?
- Is het veel moeilijker om met een CP te leren vliegen? In aanschaf scheelt het maar heel weinig namelijk....
Alvast bedankt voor jullie aandacht.

CP vlieg toch anders ja niet alleen dat de rotor maakt ook meer rpm meer rpm is bij een crash meestal meer stuk. en weer meer in de buidel tasten voor onderdelen. en het afstellen wat ook wat moeilijker is.

setup ziet er goed uit alleen zou ik persoonlijk 2 dingen veranderen.
namelijk de 2cell kokam 1500 omruilen voor een 2cell kokam 1200,1250 of etech 1200. ( neem 3cells voor als je buiten wilt vliegen. heb je wat meer kracht is wel handig als er een beetje wind staat )
zijn wat lichter in gewicht en toch kan je ruim 20 min vliegen. en de servo's zou ik voor hitec hs-55 feather gaan. aangezien ik nog niet veel goeds heb gehoort over de bluebird servo's.

je kan ook meteen voor een brushless motor gaan ja alleen daarvoor heb je wel weer een aparte regelaar nodig.

Satoer had er al een heel mooi draadje over geschreven.
Kan hem alleen effe niet vinden, probeer de zoek functie eens.

Crash-Expert zei:
setup ziet er goed uit alleen zou ik persoonlijk 2 dingen veranderen.
namelijk de 2cell kokam 1500 omruilen voor een 2cell kokam 1200,1250 of etech 1200. ( neem 3cells voor als je buiten wilt vliegen. heb je wat meer kracht is wel handig als er een beetje wind staat )
zijn wat lichter in gewicht en toch kan je ruim 20 min vliegen.
Hmmm als je standaard wilt vliegen zou ik toch meteen op 3 cellen vliegen. 2 cellen is net te weinig om goed van de grond te komen. Een Etec 1200 3s is een leuke goedkope accu. Als je brushless gaat vliegen, dan heb je wel meer dan genoeg power op 2cellen.

Als je standaard en op 3 cellen gaat vliegen is je staartmotor helaas snel doorgebrand. Dus koop er meteen een Hat motor bij. Op 2 cellen trekt de staartmotor het wel even.
Crash-Expert zei:
en de servo's zou ik voor hitec hs-55 feather gaan. aangezien ik nog niet veel goeds heb gehoort over de bluebird servo's.
Wat heb je dan voor slechts gehoord van deze servo's? Ik vlieg er nu al dik 1,5 jaar intensief mee. Na vele crashes en andere mishandelingen doen ze het nog prima (nog nooit een tandje gestript)
Crash-Expert zei:
je kan ook meteen voor een brushless motor gaan ja alleen daarvoor heb je wel weer een aparte regelaar nodig.
Tja dan ben je snel 150€ verder.
Razor 350, Razor Michroheli v2, Century brushless motor of een Himax 2025-4200 zijn allemaal opties.
Controller: phoenix 10
Dan heb je ook nog een apparte staart controller nodig zoals een castle creations pixie 7

Aangezien je er een heading hold gyro in zet heb je geen computerzender nodig om brushless te vliegen.

Hoi Satoer,

Als ik je goed begrijp heb je geen heading-lock nodig als je een computer-zender hebt. Of is dit alleen i.c.m. een brushless motor.

Eén ding is zeker. Nu nog even geen brushless (€ :) )

2 Cellen LiPo wordt 3 cellen LiPo en daarmee moet ook de tail-motor vervangen worden. Wat bedoel je met HAT? Als ik de staartmotor vervang voor een 'Twin Tail Motor Mount and tail Guard Kit' is dat dan ok?

Daarnaast nog wat aanvullende vragen:
- Is het beter om heatsinks te plaatsen om de motoren?
- Op de site van helihobby zie dat ze in een kit ook een tweetal kogellagers toevoegen. Is dit nodig?

Heb jij of iemand anders nog een suggestie voor een ontvanger?

Als je geen mixerboard hebt in je heli (dus seperates) dan moet je een computerzender hebben die kan mixen (revomix) OF een heading hold gyro.

Een Hat (High Authority) motor is een grotere motor die veel gebruikt wordt. Op deze motor kan je een rechtstreeks een klein propje zetten (direct drive) wat een veel snellere staart geeft. Helaas trekt dit ook meer stroom.
Met een twin tail motor staan diezelfde zwakke motortjes parallel, en krijgen beide nog steeds de hoge spanning voor hun flikker.
Ik weet niet wat die tail guard kit doet, als deze de spanning verlaagt dan kunnen de motortjes het wel een tijd uithouden denk ik.

Tuurlijk is het altijd beter om heatsinks te plaatsen op de motor. Kijk eerst even of de motortjes heet worden, met die dubbele opstelling zullen ze een stuk minder warm worden als een enkele omdat hij nu minder vermogen per motor hoeft te leveren. Als ze niet heet worden zou ik het laten.

Kogellagers zijn niet nodig. Die zitten er namelijk al in. (beetje een overblijfsel van een oude helihobby actie, vroeger zaten ze er namelijk niet standaard in)

Hmmm als je standaard wilt vliegen zou ik toch meteen op 3 cellen vliegen. 2 cellen is net te weinig om goed van de grond te komen. Een Etec 1200 3s is een leuke goedkope accu. Als je brushless gaat vliegen, dan heb je wel meer dan genoeg power op 2cellen.

ik heb niet echt last dat hij niet van de grond af komt op 2c maar aan de andere kant gebruik ook een 11 tands motor tanwiel daarbij.

3c is wel aan te raden om buiten te vliegen. als er een beetje wind staat heb je teminste genoeg power om uit benarde situaties te komen. :)

en over de sevo's tjah iedereen heeft andere ervaringen/meningen.

Crash-Expert zei:
en over de sevo's tjah iedereen heeft andere ervaringen/meningen.
Het was niet om je aan te vallen hoor. Ik wou alleen weten wat voor problemen je met die servo's gehad had.

eigenlijk iedere micro ontvanger voldoet wel. ik gebruik zelf een multiplex 3/4 40 mhz ontvangertje voor mn piccolo fun. geen problemen mee.

Ik heb inmiddels een keuze gemaakt en e.e.a. besteld. Dit is bij 4 verschillende internet-shops gebeurd. Alles is goed verlopen. Ik heb nu alle hardware binnen en kan gaan bouwen. Hieronder een lijstje van alle bestelde onderdelen.

Elite Hummingbird Fixed Pitch
Mixer Control Board for the Hummingbird
GWS Pico BB Servo : 2 stuks
Hobbico Dual Quick field charger
GWS PG-03 Micro Gyro

Brushed Direct Drive Tail Motor (GWS IPS)
GWS Prop adapter and 4530 prop for Direct Drive motors
GWS One Piece Tail Fin / Motor Mount
Direct Drive Tail Rotor Propellor (4530 Prop)
Heatsink for IPS DD tail motor and Feigao 12mm Brushless Motors
Speed 300 Brushed Main Motor
Heatsink for speed 300 main motor

E-Tec 1200HP Assembled 3s Pack

ACT Micro light ontvanger
Programmeerbare LIPo Alarm (1 tot 5 cellen)

In totaal heb ik er ongveer €320,00 voor betaald.

Hallo Hannes,

Ik heb even in je lijstje gekeken en vroeg me af waar je de

GWS Prop adapter and 4530 prop for Direct Drive motors
GWS One Piece Tail Fin / Motor Mount

besteld hebt.

Ik heb ook een hummingbird besteld (als het goed is morgen in huis) bijna alle hardware in huis dus binnenkort lekkerrr bouwen.

Mijn lijstje:

PolyQuest PQ1100 2S lipo's
PolyQuest PCM Guard (automatisch balanseren cellen tijdens laden)
Deans Micro pluggen

2x Phoenix 10
Feigao brushless staartmotor
Himax 2015-4100

Schultze alpha 8 kanaals ontvanger

HRC31055 HS-55 Hitec Standard Feather Servo's
HH2271 Hummingbird Elite FP and CP Retrofit Landing Gear
CN1011 Elite Hummingbird Fixed Pitch
CN262503 Rotor Tech CF Main Blades

----------------------------

Nog nodig, simpel (geen headinglock) micro gyro'tje en gws mount voor direct drive (of misschien van een piccolo v2?) en goeie prop voor op de Feigao.

Succes met bouwen en maak een paar mooie foto's als je klaar bent!

Back