Is de SJM-400 VII een goed alternatief na een honeybee fp

Ik vlieg nu al binnenshuis een tijdje met de honeybee fp microheli.
Hoveren, vooruit, achteruit en zijwaarts gaan hardstikke goed.
Nu wil ik eigenlijk overstappen naar een cp heli.
Is deSJM-400 VII Aluminum-Carbon 3D heli ARF een goede keuze en wat zijn jullie eventuele bevindingen van deze heli.

Hey,

Bevindingen (slechts met de V1):

+Hij kan goed tegen een stootje
+Power gewichtverhouding is goed
+lekker stabiel
+Bij de V1 een goed bruikbaar aantal crashparts
+Bouwt lekker weg
+lekker "eigenwijs" design
+weinig(geen) kunststofdelen (op de ballinks en tandwielen na), dus duurzaam
+Goede en juiste motor meegeleverd

-Kapje verdient geen schoonheidsprijs
-Akkubevestiging kan beter
-iets te weinig staartautoriteit

Groetjes van Aldert

Ik zag hem ook al staan bij RCtechnics. Ziet er strak uit in ieder geval!

http://www.maxprohobby.com/Maxpro/ProductDetails.aspx?ID=109

IMG_6194.JPG

Ik kan me helemaal aansluiten bij Aaalie. Ik vlieg nu zo'n twee weken met de V2 en het is een stabiel en goed gemaakt helitje.

Hij kan echter niet tippen aan een T-Rex, maar dat vroeg je niet.

sietse zei:
Ik zag hem ook al staan bij RCtechnics. Ziet er strak uit in ieder geval!

http://www.maxprohobby.com/Maxpro/ProductDetails.aspx?ID=109

:D Leuke foto bij jou link :wink: .

"Schat !!! Ik ben vanavond wat later, plotselinge vergadering 8) ."
IMG_6189.JPG

Ik vindt hem overigens niet onder doen aan een T-rex. Hij is gewoon anders, maar niet beter of slechter o.i.d. Stabieler, en toch voelt de heli kleiner/lichter aan. Als je voor 3D werk gaat, is denk ik idd een T-rex geschikter. Wel vindt ik dat de kwaliteit stukken beter is dan de "plastic" T-rex. Met een SE is de SJM in de mindere, maar je kan ook 3 SJM's kopen voor 1 T-rex 450SE :wink: .
De versie 1 of 2 zitten wel wat verschillen tussen, en het zijn ongetwijfeld verbeteringen. Toch heb ik geen moment vraagtekens gehad bij de constructie van de V1, en nog steeds niet! Vermoedelijk (heb alleen ervaring met de V1) zit er qua vliegen niet zoveel verschil in. Qua uiterlijk wel, echter let wel op dat je dan ook het nieuwe kapje erbij krijgt (er worden V2 verkocht met het oude model kapje).
Ook indien ik nu een SJM zou kopen, ging ik persoonlijk voor de V1. Hij is 10 Euro goedkoper, echter je krijgt heel veel goed bruikbare crashpart meegeleverd (wat zeker voor iemands eerste CP-heli niet verkeerd is :wink: ) dus je voordeel is beslist meer dan die 10 Euro.

Gr.A.

Aaalie zei:
Toch heb ik geen moment vraagtekens gehad bij de constructie van de V1, en nog steeds niet!

Vergissing... Ik had direct twijfels bij de locatie van de staartservo. Deze heb ik destijds direct gebouwd zoals SJM dit ook later op de V2 heeft gemaakt. Het stelt eigenlijk helemaal niets voor, het enige dat er extra moet worden "gekocht" is een stukje 2mm carbonstaaf en een M2 draadsnijdertje (wat bijde naar mijn mening bij de standaart uitrusting van een modelbouwer hoort :wink: ).
zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=43836&start=0
SJM%2010.jpg

Gr. A

BarnOwl zei:
Ik kan me helemaal aansluiten bij Aaalie. Ik vlieg nu zo'n twee weken met de V2 en het is een stabiel en goed gemaakt helitje.

Maar zo'n opmerking vraagt om verdere uitleg :)
Fred.

de dragonfly is leuk omdat hij compleet is, maar als je alles gaat upgraden dan ben je veel duurder uit dan dat je de sjm koopt samen met een goede zender, ontvanger, servo's enz.

Fred Pfeijffer zei:
BarnOwl zei:

Maar zo'n opmerking vraagt om verdere uitleg :)
Fred.

Ik vind de SJM400 nog steeds de beste heli die je kunt kopen voor dat geld. Vergeet niet dat je voor 150 Euro een volledig CF/alu heli hebt die ZEER goed vliegt.

Hij is echter kleiner, lichter en fragieler dan de T-Rex. Misschien moet ik hem daarom ook niet vergelijken. De T-Rex zit steviger, zwaarder en vooral ook simpeler in elkaar. Dit merk je vooral als er wat aan de SJM vervangen moet worden. De imbusschroefjes zijn zo klein dat je ze al kwijtraakt als het een beetje waait.... Verder vind ik de constructie aan verbetering vatbaar (aangelijmde staartconstructie, batterijpositie, canopyophanging)
Maar het feit dat er reeds een V2 is en dat SJM echt goed bezig is - ze hebben zelfs een CADCAM video bouwhandleiding: http://www.sjm400.com/downloads/SJM400-rev1b.wmv geeft goede hoop op het verder doorontwikkelen van deze heli.

Hij vliegt geweldig, parts zijn supergoedkoop en hij ziet er zeer goed uit (eigenwijs en mooi design)

Hier een thread waar mijn bevindingen wat uitgebreider staan:

http://www.helifreak.com/viewtopic.php?t=18996

970602337ff37a874a50a124f0d4d90e.jpg

dac83d15c821ac211d505bc2a2a2fa29.jpg

d4c6b959b858204c2d49a1493d4bd3ed.jpg

Ja, 98% opgebouwd. Maar dat betekend wel dat je alsnog de hele heli uit elkaar moet halen en alles moet checken op locktite.

Welke delen worden meestal met locktite vastgezet??
Is versie 1 of versie 2 nu een betere keuze als het om de constructie
gaat???

Het zijn veel vragen maar ik wil een weloverwogen keuze maken.
De honeybee fp bevalt mij goed maar ik wil uiteraard iets anders.......waar ik ook buiten makkelijker mee kan vliegen.

Bedankt Jeroen,
Dit is nou goede informatie waar we waar aan hebben.
De plannen om naast m'n plastic T-rex een SJM400
aan te schaffen gaan toch steeds vastere vormen aannemen.
groeten,
Fred.

Ik heb zelf een multiplex cockpit zender.
Ik neem aan dat deze zender gebruikt kan worden in combinatie
met de sjm 400??????

Ik heb de MM cockpit met versie 2.0
In de handleiding staat dat deze zender geschikt is voor helicopters die over een rotorkop beschikken met mechanische pitch mixing.
Kan iemand dit even helder uitleggen????
Is deze zender wel of niet geschikt voor een helicopter als de SJM 400

Stukje uit de beschrijving:
Now includes new V2.0 software!
Featuring;
Electronic Y-Lead - in the UNI model type. This passes any servo signal from ch 1-6 to ch 7 as well as the standard channel, and allows you to adjust travels and direction independently of the primary servo. Ideal for CROW/BUTTERFLY modes.
Revised heli programme - for helis with 3 point 120deg swashplate.
Expanded stopwatch function - can now be switched or coupled with the throttle function to monitor motor run time.

Dus.... Ja,geschikt voor de SJM400.
Groeten,
Fred.

Back