Ernst, ik denk dat je me niet begrepen hebt.
Ik heb diverse computer laders, van Duratrax, Triton en Schulze.
Bij vooral de Duratrax Ice lader kan je erg goed zien wat er gebeurt, deze geeft dat namelijk gewoon op de display weer, zelfs in grafieken.
Ik zal deze even als voorbeeld nemen.
Bij Lipo's heb je eigenlijk 2 voorwaarden voor het laden:
1 - de spanning mag niet hoger worden dan 4,2 volt.
2 - de stroom mag meestal niet hoger zijn dan 1C.
Een goede lader moet er dus voor zorgen dat er nooit meer dan met 4,2 volt op de accu kan komen en de accu laden met max 1C laadstroom
Als zo'n lader ín 1 keer de laadstroom van 1C op een accu zou zetten die al (bijna) vol is, dan gaat de spanning over de 4,2 volt heen (hier kom ik later nog even op terug).
Daarom zal de lader beginnen met een lage laadstroom en deze opvoeren naar 1C, ten minste als hij nog geen 4,2Volt cellspanning heeft bereikt (dit duurt maar een paar seconden, bij de Ice lader 20sec.).
Als tijdens het laden de 4,2volt wordt bereikt, dan zal de lader de laadstroom terugschroeven zodat de spanning ten alle tijden onder de 4,2volt blijft.
Als de laadstroom erg laag wordt (bij de Ice lader is dat 25mA, bij een 1300maH cel) dan wordt de lader uitgeschakeld.
In de praktijk zie je dus dat zo'n lader begint met een lage laadstroom, deze vervolgens opvoert tot 1C en als de spanning dan bij de 4,2volt komt zakt de laadstroom weer.
En nog even terug komen op de spanning, Ernst hoe kom je er bij dat de spanning nooit hoger kan worden dan 4,2 volt, er wordt helemaal niet met een constante spanning geladen, je kan er immers 1 cel aan hangen maar ook wel 5 of 6.
Mogelijk dat het met goedkope analoge laders zo is (stabiele 4,2volt met een weerstandje als begrenzing), maar elke computer lader kan veel hogere spanning leveren. Echter de celspanning wordt nauwkeurig gemonitord en alleen de laadstroom wordt daarop geregeld. je kan nu eenmaal niet 2 dingen tegelijk regelen.
Laden doe je overigens met stroom, de spanning van de accu is het gevolg van de accu bronspanning en de inwendige weerstand van de accu.
Ik houd er van om dingen te vereenvoudigen:
- Als je de accu nu zou zien als een weerstand
- dan zou je begrijpen dat je als de stroom opvoerd de spanning ook op zou lopen
- en andersom als je de spanning opvoerd dan loopt de stroom op.
Simpel de wet van ohm.
Ik kan het je ook nog voorrekenen, maar dat gaat mij hier te ver.