Is deze lader van UH een goede keuze???

Ik gebruik al een jaar deze lipolader van United Hobies: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2055

Deze lader is erg praktisch in gebruik maar zorgt die ook goed voor de lipo's? Als ik met deze lader laad, laad die van begin af met de gekozen aantal Ampères. Gebruik ik mijn Schultze lader dan gaat de Ampère traag naar de gevraagde capaciteit.

Nu nog eens mijn vraag: is deze lader een goede keuze? Zal het aantal maal laden van mijn lipo's er onder lijden?

Als je direct met volle laadstroom zou laden dan kan het zijn dat de spanning te hoog wordt (meer dan 4,2V).
Daarom zal elke (goede) lipo lader beginnen met een lage stroom dan controleren of de spanning niet te hoog wordt, dan de stroom om hoog enz...

Misschien een rare vraag maar hoe weet je dat, heb je het gemeten of ga je er vanuit?

Er is slechts een regeling voor 0.5, 1, 1.5 en 2 Ampère. Dus ik veronderstel dat de lader dan ook enkel die stroom leverd. Ik zou niet weten hoe ik dat kan meten, er zijn geen contacten vrij.

Je zou de stroom echt moeten meten tussen de lader en de accu om het te weten. Goede kans dat er ook geleidelijk wordt opgebouwd tot de ingestelde stroom bereikt is.
Verder maakt het weinig uit, hij staat bekend als een uitstekende no-nonsense lader dus het zal wel goed zijn.

wubbo zei:
Als je direct met volle laadstroom zou laden dan kan het zijn dat de spanning te hoog wordt (meer dan 4,2V).
Daarom zal elke (goede) lipo lader beginnen met een lage stroom dan controleren of de spanning niet te hoog wordt, dan de stroom om hoog enz...
Sorry Wubbo maar zo werkt het bij het merendeel van de LiPo laders dus niet.
Een LiPo accu wordt geladen met een constante spanning en een gelimiteerde stroom. Daardoor is het ONMOGELIJK dat de spanning hoger wordt dan 4,215V per cel.
Als je een lege LiPo aansluit op de lader dan is het spanningsverschil maximaal. De lege accu is ongeveer 3V per cel en de lader geeft 4,125V per cel af. Omdat het verschil dus 1,215V per cel is kan er een flinke stroom gaan lopen. Om te voorkomen dat de cel(len) door een te hoge laadstroom beschadigd worden zal de lader de stroom beperken tot een (instelbare) waarde. Meestal zal dat om en nabij de 1C zijn. Het langzaam opbouwen van de laadstroom is dus niet nodig en zal meestal ook niet gebeuren.
Naarmate de accu voller raakt zal het spanningsverschil tussen die accu en de uitgangsspanning van de lader steeds kleiner worden. Op een bepaald moment zal het verschil zo klein zijn dat de maximale laadstroom niet meer kan lopen, de laadstroom zal dus minder worden. Zo zal na verloop van nog wat tijd de accu zo vol zijn dat het spanningsverschil 0V wordt, dan loopt er geen laadstroom meer en is het laden gestopt. Als je wilt kan je de accu op de lader aangesloten laten zonder dat het gevaarlijk is voor de accu of de lader!
Het is van het grootste belang dat de spanning over de LiPo accu NOOIT hoger wordt dan 4,215V per cel. Daarom is dus de lader afgesteld op die spanning en is het dus echt niet mogelijk dat hij hoger wordt. De lader zal dus ook nooit proberen om de ingestelde laadstroom te laten lopen. Die stroom is namelijk de MAXIMALE stroom. Als de accu nog (gedeeltelijk) vol is zal het spanningsverschil met de lader kleiner zijn en zal de maximale laadstroom dus NIET gaan lopen. De lader zal dus absoluut niet de spanning gaan verhogen om toch die stroom te laten lopen. Dat is de manier waarop NiCad of NiMH accu's worden geladen. Vandaar dat je nooit een gewone NiCad of NiMh lader mag gebruiken om LiPo's te laden. Dat zou een fikkie kunnen worden.

Er wordt vaker gevraagd of "die en die" lader een goede lader is. Dat is heel moeilijk voor mij te beantwoorden want ik ken die lader helemaal niet. Afgaande op wat ik op die site lees en de reacties van de mensen die er ook bij staan zou ik zeggen dat het een prima lader is. Maar dat is dus niet op mijn ervaring gebaseerd! Mensen die deze lader gebruiken kunnen daar een beter oordeel over geven dan ik.

Dat jij met je multimeter 4,14V per cel meet kan heel goed kloppen. 8O
Dat komt namelijk doordat je multimeter ook een afwijking heeft. Het merendeel van de goedkope multimeters die bij onder andere bij de Gamma of de Aldi te koop zijn hebben meestal een maximale afwijking van ±3% +2 counts. :roll:
Wat betekend dit nu? Stel dat je een spanning wilt meten van 4,215V. De maximale afwijking kan dan 3% hoger of lager zijn. Wat op het display komt te staan kan dus 0,12645V hoger of lager zijn. Wat betekend dat je makkelijk 4.341V of 4.089 op het scherm te zien kan krijgen.
Dan die +2 counts nog. Dat betekend dat de afwijking van het laatste getal op het display nog 2 groter kan zijn zodat de uiteindelijke uitlezing 4.343V of 4.087V zou kunnen zijn.
Dat jij op jou multimeter 4,14V ziet zou best kunnen. Het betekend dat de afwijking van jou multimeter nog binnen de toleranties is. :lol: De afwijking had heel best groter kunnen zijn zoals je aan de voorbeeld berekening kan zien.

Ernst, ik denk dat je me niet begrepen hebt.

Ik heb diverse computer laders, van Duratrax, Triton en Schulze.

Bij vooral de Duratrax Ice lader kan je erg goed zien wat er gebeurt, deze geeft dat namelijk gewoon op de display weer, zelfs in grafieken.
Ik zal deze even als voorbeeld nemen.
Bij Lipo's heb je eigenlijk 2 voorwaarden voor het laden:
1 - de spanning mag niet hoger worden dan 4,2 volt.
2 - de stroom mag meestal niet hoger zijn dan 1C.

Een goede lader moet er dus voor zorgen dat er nooit meer dan met 4,2 volt op de accu kan komen en de accu laden met max 1C laadstroom
Als zo'n lader ín 1 keer de laadstroom van 1C op een accu zou zetten die al (bijna) vol is, dan gaat de spanning over de 4,2 volt heen (hier kom ik later nog even op terug).
Daarom zal de lader beginnen met een lage laadstroom en deze opvoeren naar 1C, ten minste als hij nog geen 4,2Volt cellspanning heeft bereikt (dit duurt maar een paar seconden, bij de Ice lader 20sec.).
Als tijdens het laden de 4,2volt wordt bereikt, dan zal de lader de laadstroom terugschroeven zodat de spanning ten alle tijden onder de 4,2volt blijft.
Als de laadstroom erg laag wordt (bij de Ice lader is dat 25mA, bij een 1300maH cel) dan wordt de lader uitgeschakeld.

In de praktijk zie je dus dat zo'n lader begint met een lage laadstroom, deze vervolgens opvoert tot 1C en als de spanning dan bij de 4,2volt komt zakt de laadstroom weer.

En nog even terug komen op de spanning, Ernst hoe kom je er bij dat de spanning nooit hoger kan worden dan 4,2 volt, er wordt helemaal niet met een constante spanning geladen, je kan er immers 1 cel aan hangen maar ook wel 5 of 6.
Mogelijk dat het met goedkope analoge laders zo is (stabiele 4,2volt met een weerstandje als begrenzing), maar elke computer lader kan veel hogere spanning leveren. Echter de celspanning wordt nauwkeurig gemonitord en alleen de laadstroom wordt daarop geregeld. je kan nu eenmaal niet 2 dingen tegelijk regelen.
Laden doe je overigens met stroom, de spanning van de accu is het gevolg van de accu bronspanning en de inwendige weerstand van de accu.

Ik houd er van om dingen te vereenvoudigen:
- Als je de accu nu zou zien als een weerstand
- dan zou je begrijpen dat je als de stroom opvoerd de spanning ook op zou lopen
- en andersom als je de spanning opvoerd dan loopt de stroom op.
Simpel de wet van ohm.

Ik kan het je ook nog voorrekenen, maar dat gaat mij hier te ver.

Volgens mijn ervaring (met de ALC8500 en de UM duo +) ga ik toch meer mee met de "stelling" van wubbo.
De lader laat de spanning "voorzichtig" oplopen zodat de stroom kan gaan toenemen tot de ingestelde waarde.
Eenmaal de 4.2V bereikt -> CV (lader "zet" 4.2V op de klemmen, uitgaande ff van 1 cel) en de stroom gaat afnemen
volgens een e-macht (cel-eigenschappen)

mvg, Z

Ik heb dat ding ook en hij werkt prima.

Door dat je de de cellen via de balans aansluiting laad is het naar mijn bescheiden mening onmogelijk om de cel spanning te ver op te laten lopen. en je hebt geen losse balancer nodig.

Zijn je cellen vol dan is het spannings verschil nagenoeg nul en stopt de laad stroom.

Je kunt alleen niet zien hoeveel er psies in je accu gaat en dat vind ik zelf niet zo'n probleem. met een 1200 mah accu kan ik ruim 30 minuten vliegen en dan zijn ze nog niet leeg.

Ik kan met deze lader twee packs tegelijk laden en op die manier zonder problemen door vliegen zonder dat ik hoef te wachten tot mijn accu's vol zijn.

Ik vind het een aanrader maar dat is geen garantie dat ieder ander het met mij eens is.

Goed uitgelegd Wubbo maar dat is nu precies wat ik bedoel. Wat jij beschrijft zijn namelijk naar mijn mening niet echt goede laders, de spanning kan namelijk boven de 4,215V per cel uitkomen! Een echt goede lader zal EERST bepalen wat voor accu er aangesloten is en dan de maximale spanning instellen. Dan pas wordt de "kraan" open gezet en kan de laadstroom gaan lopen. Een (instelbare) stroombegrenzing zorgt er dan voor dat de laadstroom binnen de perken blijft.
Gedurende het hele laadproces hoeft de microprocessor in de lader verder helemaal niets te doen. Het laden gaat helemaal automatisch. Als de accu vol raakt zal de spanning langzaam maar zeker gelijk worden aan de uitgangsspanning van de lader waardoor de laadstroom steeds minder en uiteindelijk zelfs zo goed als 0 wordt. Daar regelt de processor niets aan dat gaat helemaal vanzelf omdat het spanningsverschil 0V wordt.

Je hebt ook gelijk als je zegt:
Laden doe je overigens met stroom, de spanning van de accu is het gevolg van de accu bronspanning en de inwendige weerstand van de accu.
maar dat moet je wel in het juiste perspectief zien. Welke rol denk je dat de inwendige weerstand van die accu speelt? Wij willen allemaal een accu met een zo laag mogelijke inwendige weerstand, als het even kan zelfs 0Ohm. Nu bestaan die niet maar een beetje behoorlijke LiPo accu heeft een hele lage inwendige weerstand, denk daarbij aan iets van 50mOhm of misschien nog wel lager.
We gaan voor dit voorbeeld even uit van een "accu" van één cel. Bij een laadstroom van 2A geeft dat een spanningsverlies van slechts 100mV. Er is dus een spanningsverschil van 1.215V tussen een lege accu (cel) en de lader uitgang dus uitgaande van de inwendige weerstand zou er theoretisch een laadstroom van 1.215V/0.05Ohm=24.3Amp kunnen gaan lopen als je de accu op de lader aansluit. Daarom is die stroombegrenzing dus nodig, om die hoge laadstroom te begrenzen.
Wat die stroombegrenzing doet is de spanning van de lader terug regelen tot de gewenste stroom gaat lopen. In dit voorbeeld is dat dus ongeveer 100mV hoger dan de actuele accuspanning. Zolang de lader de uitgangsspanning 100mV hoger kan houden dan de accuspanning zal er 2A laadstroom blijven lopen. Pas wanneer het verschil tussen de accuspanning en de uitgangsspanning van de lader minder wordt dan 100mV zal de laadstroom gaan dalen. Bij een verschil van 50mV zal er nog 1A lopen en dat wordt dus steeds minder.

Als je nu een accu hebt van 3 cellen in serie dan moet je alleen een aantal getallen in het voorbeeld met 3 vermenigvuldigen. De inwendige weerstand zal 3x50mOhm=150mOhm zijn dus is het spanningsverlies 300mV bij 2A. de theoretische laadstroom is 3.645V/0.15Ohm=24.3Amp. Om een 2A laadstroom te laten lopen is dus een spannings verschil van 300mV nodig.
In dit voorbeeld heb ik de overgangsweerstand van de connectoren en de weerstand van de draden nog niet eens meegerekend. Die zijn meestal hoger dan de inwendige weerstand van de accu dus spelen die een nog grotere rol.
Zoals je ziet allemaal de wet van Ohm maar nog steeds nergens waar de lader zal doorschieten naar een hogere spanning. Zoals al gezegd een echt goede lader zal dat nooit doen en dus is het langzaam opbouwen van de laadstroom niet noodzakelijk.

Het probleem is dat vele laderfabrikanten een graantje mee willen pikken van de steeds groter wordende LiPo markt. Een goede lader ontwikkelen en op de markt brengen is technisch misschien simpel maar commercieel en verkoop technisch is dat niet het geval. De meeste merken hebben een naam en een bepaald imago. Ook hebben hun laders een bepaalde vormgeving en gebruikers interface zoals dat wordt genoemd.
Om al deze redenen kiezen heel veel van die fabrikanten er dus voor om een LiPo stand in te bouwen in de laders die al op de markt zijn. Gezien vanuit een puur elektronica punt is dat niet verstandig want dan moet je allerlei consessies gaan doen. Één van die problemen is dus dat zo'n "computer lader" geen vaste (eventueel instelbare) uitgangsspanning heeft. LiPo's worden door deze laders op bijna de zelfde manier geladen als NiCad's of NiMH. De microprocessor houdt de uitgangsspanning in de gaten en als die 4,215V per cel berijkt gaat hij de stroom terug regelen. Dat vind ik vrij link want er hoeft maar heel weinig mis te gaan en de LiPo krijgt te veel laadstroom of de spanning loopt te hoog op.
Om te voorkomen dat de uitgangsspanning doorschiet kan het dus noodzakelijk zijn om de laadstroom langzaam op te gaan bouwen. Dat is dus om een tekortkoming aan het ontwerp van de lader tegen te gaan en geen teken van een goede lader! Het is wel een teken dat de ontwerpers nagedacht hebben om mogelijke problemen te voorkomen.

Een, naar mijn inzicht, echt goede automatische LiPo lader is alleen geschikt om LiPo's te laden. Na het aansluiten van de accu wordt eerst gemeten wat de spanning van de accu is. Zo wordt bepaald zo hoeveel cellen de accu heeft. Dan kan de lader meten wat ongeveer de inwendige weerstand van de accu is om zo de maximale laadstroom te bepalen. Dat is allemaal niet zo simpel als ik het hier schrijf maar het kan en gebeurt ook. Uiteindelijk wordt de maximale laadstroom en uitgangsspanning van de lader ingesteld waarna het laden begint. Gedurende het hele laadproces is het dan niet mogelijk dat de uitgansspanning veranderd. Door de stroombegrenzing wordt die wel omlaaggetrokken om de maximale laadstroom te handhaven maar verder veranderd er niets.
Ik ben zo goed als zeker dat er laders bestaan die op deze manier werken alleen weet ik daar geen merknamen van. Ik heb geen computer lader maar een simpele zelf gebouwde LiPo lader waar ik slechts één type LiPo mee kan laden. Omdat die laders erg goedkoop zijn heb ik er gewoon twee gemaakt met verschillende spanningen en stromen voor de verschillende LiPo's die ik heb. Ik heb dus maar twee verschillende types maar als er een derde zou komen maak ik gewoon weer zo'n ladertje. Goedkoop, simpel en er kan zo goed als niets fout gaan. :wink:

Ik heb zelf ook deze lader van UH, tot mijn volle tevredenheid. Met een geijkte digitale voltmeter heb ik de spanning per uitgang gemeten, en deze was exact 4.18 Volt bij mijn lader. Omdat je via de balancer laad, is het volgens mij niet mogelijk de spanning per cel te hoog te laten oplopen. Enige fout die je nog kan maken is een te hoge stroominstelling kiezen (keuze tussen 2. 1,5, 1 en 0,5A). Bij een te hoge stroom instelling, zal dadelijk de maximale spanning bereikt worden, en zal de stroom dan dalen. Waarschijnlijk wel niet zo goed voor de levensduur. Ik vermoed wel dat deze lader met analoge schakelingen is opgebouwd, dwz dat er geladen wordt via een spanningsbron met instelbare stroombeperking. Daarnaast heb je nog per cel een groen/rood ledje dat omschakelt als de stroom onder een minimale waarde gezakt is. Simpel en goed.

Enrst, wat jij beschrijft gaat puur over de basics van een analoge lader, die je in winkel niet zult vinden.
Het gaat hier over een computerlader van UH, die overigens prima doet waar hij voor gemaakt is.

Enne, waarom zou je met één lader niet meer type's accu kunnen laden :?:

En Ernst ik wil je niet aanvallen of zo, maar met een stroombegrenzer begrens je stroom en niet spanning (het woord zegt het immers al), de spanning over de accu is gewoon de bronspanning plus de inwendige weerstand maal de stroom. En niets meer of minder.
Ernst je maakt een fundamentele fout door de spanning en stroom door elkaar te halen, het zijn 2 heel veschillende dingen. Je kunt ze ook weer niet los van elkaar zien, dat mag duidelijk zijn.
Ik begrijp je redenatie overigens wel, maar pas die zelfde redenatie nu eens toe van uit het oogpunt stroom, je laad namelijk met stroom!!! De capaciteit van een accu wordt immers ook weergegeven in (m)A/h. De spanning is slechts een gevolg.

Een stroombegrenzer werkt wel degelijk door de spanning terug te regelen.
Er gaat immers pas stroom lopen als er spanning is, dus moet je de spanning regelen, als je een vaste stroom wilt hebben.

wubbo zei:
Enrst, wat jij beschrijft gaat puur over de basics van een analoge lader, die je in winkel niet zult vinden.
Het gaat hier over een computerlader van UH, die overigens prima doet waar hij voor gemaakt is.

Enne, waarom zou je met één lader niet meer type's accu kunnen laden :?:

Dat heeft juist Ernst hierboven uitgelegd... Een Lipolader KAN veel simpeler gemaakt worden.
Kijk hier maar eens voor een simpele Lixx lader. Kan uiteraard ook voor Pb accu's gebruikt worden.
http://www.zajic.cz/nablion/liionv2sch.gif

Michel, dat is nu een leuk antwoord.

Wat zou er in jouw geval gebeuren als de accu spanning zou veranderen (neem een lipo als voorbeeld leeg 3 Volt en vol 4,2)

Blijft dan de stroom nog gelijk???

En natuurlijk veranderd de spanning als je de stroom regelt, over een weerstand is die verhouding zelfs recht even redig met de stroom maar over een accu heb je geen idee wat je aan het doen bent als je naar de spanning kijkt, de spanning geeft alleen maar een indicatie van de lading van b.v. een Lipo en dus dus niet van de laadstroom.

Maar goed, je kan ook blijven door modderen natuurlijk en gewoon gissen wat er gebeurt.

Die lader is niet zo simpel dat iedere leek hem kan bouwen, je kan hiermee overigens de spannning verkeerd instellen en dan heb je alsnog brokken.
Wel grappig is dat hier dus wel een echte stroombegrenzer in zit voor het instellen van de de laadstroom.

Wat veel eenvoudiger is is een vaste voeding van 4.2V met een weerstandje als stroombegrenzer in de uitgang, men gebruikte daar ook wel een lampje voor.
Door dat de voedingsspanning het zelfde is als een vol geladen Lipo, stopt het laden dan van zelf.

Hoi Wubbo,

Ik vind zo'n discussie ook leuk hoor :)

Als de accuspanning veranderd, terwijl deze wordt geladen met een stroombron-schakeling, dan zal deze lader de spanning bijregelen. En wel zo, dat de ingestelde stroom gaat lopen. Dus de Lixx accu of Loodaccu wordt geladen met een stroombron. Echter wel met een maximale spanning. Als die spanning bereikt wordt, moet de stroombron zich terug regelen.

De hele lader werkt gewoon met het CC-CV principe.
Er gaat pas stroom lopen, als er een spanningsverschil is. Wil je een vast ingestelde stroom? Dan zal de stroom gemeten worden, en daarmee de spanning daarop afgestemd wordt.

Met een regelbare Labvoeding(met stroombegrenzing) kan je ook deze accu's laden.

Juist, maar daar zit een heel hardnekkige denkfout.

Je laad de accu met stroom, dat klopt.
De lader regeld de spanning bij, dat klopt helaas echt niet.
De spanning op de accu is het gevolg van de bronspanning (voor kort). De bronspanning veranderd naar gelang de lading, niet de laadstroom
In deze lader gebreurd wel wat met de spanning, maar dat is niet meer dan het "voelen" van de accuspanning, aan de hand van deze spanning wordt de basis spanning op transistor terug gedraaid (dus de stroom verminder), zodat de spanning op de accu niet te ver kan op lopen.

Maar feit blijft, er wordt geladen met stroom.

Het is wel een leuke schakeling, hoewel ik die zener/regelaar niet kende.

Ik heb een Simprop intelli control V3.1. Dit is een computerlader, die dus zowel stroom en spanning kan regelen uiteraard.
Ik heb dit wel eens getest met een accu die geladen werd. De accu had ik toen tijdens het laadproces bewust onderbroken. Ik denk dat we het dan wel met elkaar eens zijn dat er dan geen stroom kan lopen. Maar weet je wat er dan gebeurd? De laadspanning loopt enorm op, want de lader wil de stroom behouden. Aangezien dit een lader is voor max. 25Nixx cellen kan die uitgaande spanning vrij groot worden.

Volgens jouw theorie kan dit niet? Volgens mijn verhaal met "hardnekkige denkfout" kan dit wel.

Back