Is deze lader van UH een goede keuze???

NiCD en NiMh laders is een heel ander verhaal dan een Lipo lader,

Deze laders gooien gewoon stroom op de cellen (het aantal kijkt hij vaak niet eens naar).
De stroom is dan instelbaar, als de spanning oploopt blijft hij gewoon laden met de ingestelde stroom.
Zakt de spanning (delta piek) dan is de accu vol en stop het laden.
Trek je tijdens het laden de boel los dan zal de spanning tot max. kunnen stijgen, omdat de spanning niet meer gelimiteerd wordt door de spanning van de accu. (een beetje lader heeft dat overigens wel in de gaten).

NiCd en NiMH werken overigens het zelfde, alleen is de delta piek van NiMH minder. Weet je nou niet welk type accu je hebt dan kan je hem altijd als NiMH laden. (anders om niet).

Zo klopt het toch weer met die stroom en spanning

Wubbo zei:
Enrst, wat jij beschrijft gaat puur over de basics van een analoge lader, die je in winkel niet zult vinden.
Het gaat hier over een computerlader van UH, die overigens prima doet waar hij voor gemaakt is.

Enne, waarom zou je met één lader niet meer type's accu kunnen laden
Ook een goede computer lader kan zo (hoort zo te) werken! Alleen heeft die computer na het instellen van de laadelektronica weinig meer te doen. Je kan de processor bijvoorbeeld de stroom laten "tellen" om zo een aanwijzing op het display te geven van hoeveel "stroom er in de accu is gestopt". Niet dat je daar nu zo veel aan hebt maar het is een gadget dat voor de verkopers weer een extra argument is om juist die lader aan te prijzen.
En ja, je kan een lader maken die voor meerdere type accu's geschikt is. Maar als je dat goed doet moet je inwendig de zaken gescheiden houden. Een apparte schakeling voor NiCad en NiMH accu's (een stroombron). En een apparte schakeling voor LiPo's (stroom/spanningsbron) beide schakelingen met een eigen uitgang! Wat dan gebeurt is dat je feitelijk twee laders in één huis bouwt. Maar je moet niet één laad circuit bouwen en dat voor alle type accu's gebruiken, de reden heb ik al in een vorige reactie gegeven.

Wubbo zei:
En Ernst ik wil je niet aanvallen of zo, maar met een stroombegrenzer begrens je stroom en niet spanning (het woord zegt het immers al), de spanning over de accu is gewoon de bronspanning plus de inwendige weerstand maal de stroom. En niets meer of minder.
Ernst je maakt een fundamentele fout door de spanning en stroom door elkaar te halen, het zijn 2 heel veschillende dingen. Je kunt ze ook weer niet los van elkaar zien, dat mag duidelijk zijn.
Ik begrijp je redenatie overigens wel, maar pas die zelfde redenatie nu eens toe van uit het oogpunt stroom, je laad namelijk met stroom!!! De capaciteit van een accu wordt immers ook weergegeven in (m)A/h. De spanning is slechts een gevolg.

Dat is voor een deel juist, maar je vergist je op één belangrijk punt. Bij een stroombron wordt de uitgangsspanning zo geregeld dat er een constante stroom gaat lopen. Stijgt de belastingsweerstand dan zal de stroom gaan dalen. Om toch dezelfde stroom te laten lopen zal de spanning hoger moeten worden (de wet van Ohm!).
Bij een spanningsbron zal de spanning zo geregeld worden dat er een constante spanning uit komt. Loopt de belastingsweerstand op dan zal de stoom minder moeten worden om dezelfde uitgansspanning te houden (weer die wet van Ohm!). Ik haal dus niets door elkaar!

Een LiPo lader is een constante stroom / constante spanningsbron. In eerste instantie is het een spanningbron van 4,215V per cel. Als je een lege accu aan de lader hangt zal er stroom gaan lopen om die accu te laden. Hoe hoog die stroom KAN worden heb ik in m'n vorige reactie al voorgerekend. Om te voorkomen dat de accu door die veel te hoge stroom beschadigd wordt schakelt de stroombegrenzing in. Die stroombegrenzing maakt van de oorspronkelijke spanningsbron een stroombron. Er gaat een maximum stroom lopen waarmee de accu geladen wordt. De accu raakt vol en de celspanning wordt steeds hoger. De stroom begrenzing zal de uitgansspanning van de lader steeds hoger op moeten regelen om te zorgen dat die stroom blijft lopen. Het is echt een misvatting van jou dat die spanning bepaald wordt door de accu en de stroom door de inwendige weerstand van de accu. Het is absoluut zo dat de lader de spanning over de accu bepaald. :wink:
Uiteindelijk wordt de accuspanning zo hoog dat hij gelijk wordt aan de maximale uitgangsspanning van de lader. Op dat moment kan de maximale stroom niet meer lopen, de stroombron stopt en de lader over schakelt naar de spanningsbron mode. Door het steeds kleiner wordende spannings verschil tussen de accu en de lader zal er steeds minder stroom gaan lopen en uiteindelijk wordt die 0mA. Nou ja, zo goed als 0mA, er blijft altijd een hele kleine "lekstroom" lopen maar bij LiPo's is dat heel erg weinig meestal minder dan 1mA.

En dan nog iets, de spanning is NIET een gevolg! De stroom is een gevolg! Je zal EERST een bepaalde spanning moeten hebben om een stroom te kunnen laten vloeien. Een generator wekt een spanning op die het mogelijk maakt dat er stroom gaat lopen. Er kan WEL een spanning zijn zonder dat er stroom loopt maar er kan onmogelijk stroom gaan lopen als er geen spanning is. Ook al is een accu in staat om 100A te leveren, als de spanning van die accu 0V is dan krijgt alleen Harry Potter 100A uit die accu. :wink:
De spanning is dus het uitgangspunt, niet de stroom. Er is altijd een spanning nodig om een stroom te kunnen laten lopen. Hoe je het ook wendt of keert de lader zet een spanning over de accu. Als die spanning voldoende hoger is dan de accuspanning kan er stroom gaan lopen en zal de accu (door die stroom) geladen worden. Op het moment dat de accuspanning en de laderspanning aan elkaar gelijk zijn kan er geen laadstroom meer lopen en is het laden gestopt.

Even terug naar de vraag van de draadstarter. Ik ken de Hextronik lader van UH niet, maar zo te lezen is dit er eentje, die redelijk vlot cq meteen begint met het laden met 1 x C. De meeste LiPo-laders zijn van dit type. Er zijn er echter ook, die heel voorzichtig beginnen met het opbouwen van de stroom en pas na enkele minuten op 1 x C uitkomen. Volgens mij maakt dit voor levensduurverwachtingen en/of prestaties van de LiPo's weinig of geen verschil.

Voorts wordt het laadproces van LiPo's vaak vergeleken met Pb-accu's, maar dit is niet volledig identiek. Er zijn namelijk twee belangrijke verschillen. Als eerste neemt de laadstroom bij LiPo-laders niet recht evenredig af met de accuspanning, maar wordt als regel tot zo'n 80 % tamelijk constant gehouden om dan relatief snel af te nemen. Als tweede wordt bij LiPo's het laadproces daadwerkelijk beëindigd. Hier wordt dus niet met enkele milliAmps doorgeladen, zoals bij Pb-laden gebruikelijk is. Vermoedelijk zal de Hextronik lader hier niet van afwijken.

Corrien zei:
Ik ken de Hextronik lader van UH niet, maar zo te lezen is dit er eentje, die redelijk vlot cq meteen begint met het laden met 1 x C. De meeste LiPo-laders zijn van dit type. Er zijn er echter ook, die heel voorzichtig beginnen met het opbouwen van de stroom en pas na enkele minuten op 1 x C uitkomen.

De ALC8500 is er zo 1, KAN soms minuten duren alvorens er ook maar enkele mA's gaan stromen.... de UM30+ is veel sneller in opbouw van de ingestelde laadstroom.

Leuk draadje.... maar de stroom is idd het gevolg van het spanningsverschil (en niet andersom)

mvg, Z

Ernst, I rest my case.

Als ik jouw was zou ik mijn stukje toch nog eens goed doorlezen. Je zou er wat aan kunnen hebben.

@Z900, je hebt inderdaad spanningsverschil nodig om stroom te kunnen krijgen.

Maar laden doe je met stroom, de spanning is een gevolg van de bronspanning van de accu en niet van de spanning van de lader.

in onderstaand voorbeeld staat het pricipe van een lader.
- Hierbij is een voeding aanwezig b.v. 20V.
- Een stroombegrenzing die de laadstroom constand houdt.
- En een accu.
Hierbij loopt de stroom van de +20V via de stroombegrenzer door de Accu terug naar de - van de voeding.
De spanning op de accu is de bronspanning van de accu.
De stroom door de accu wordt bepaald door de stroombegrenzer, deze stroom is niet afhankelijk van de spanning van de accu of die van de voeding. Want het is een stroombron. De spanning over de stroombrom varieerd naar gelang de spanning van de accu en die van de voeding. Als je de voeding 30Volt zou maken dan is de stroom nog steeds het zelfde.

Dus door de stroom die je door de accu stuurt wordt de accu geladen, de spanning van de accu wordt bepaald door de bronspanning van de accu.

En uiteraard is dit slechts het principe, in de praktijk zit er meer om heen, zoals een afslag, bewaking......

Mogelijk is stroom een lastiger begrip, moeilijker te vatten.

Heb het niet kunnen laden : toch even mijn UH lader opengeschroefd. En wat zien we : allemaal analoge techniek. 4 apart spanningsbronnen die elk afgesteld kunnen worden met een potmetertje. Ook meet ik een minimale spanningsbeveiliging : als er geen batterij aanhangt, is de spanning op de uitgangen 0 volt. Ik vermoed dat er minimaal 2.5 Volt per cel moet zijn, alvorens het laadproces kan starten. Op de foto zie je dat er een 3s pakket aanhangt. Het ziet er ook vrij degelijk uit allemaal. En dat alles voor 20 €...
LaderUH.jpg

Weet je zeker, dat dit alles is? Ik verwacht eigenlijk, dat er aan de soldeerzijde toch echt een microprocessor zit. Waarvoor zou anders dat (programmeer)toetsje zijn, dat rechtsonderaan aanwezig is?

Je hebt gelijk Corrien. Het is een dubbelzijdige print. Maar ik herken toch nergens een processor. Het kleine knopje dient voor als je tegelijkertijd twee 2s pakketten wilt laden. De grote schuifknop dient om de max stroom in te stellen (van 0.5 tot 2 A).
LaderUH2.jpg

Nee, daar zit zo te zien geen processor tussen. Ik tel wel 5 ic's (opamps, of zijn dat toch processortjes?), 4 fets en een karrevracht aan testpunten (linksonder zie ik tp 15 en 16). Onvoorstelbaar eigenlijk, dat ze zoiets voor een winkelverkoopprijs van € 20,- kunnen fabriceren met een print- en soldeertechniek, die er erg verzorgd uitziet.

Een prachtige lader die precies werkt zoals ik heb omschreven. Hij is geheel analoog en in tegenstelling tot wat Wubbe denkt zo in de winkel te koop!
Ik kan natuurlijk niet in detail beschrijven hoe deze schakeling werkt maar wel de principe werking.
Het zijn vier geheel gescheiden spanningsbronnen. Één voor elke cel die geladen moet worden. Om die in serie te kunnen zetten moeten die voedingen echt geheel gescheiden zijn. Daarom zijn het vier schakelende voedingen met een transformator. Door die transformator wordt de gemeenschappelijk ingang gescheiden van de vier afzonderlijke uitgangen. Let op die vier "spoelen" die je ziet zijn dus in werkelijkheid transformatoren. Om de uitgangsspanning netjes op 4,215V te houden moet er een terugkoppeling zijn. Dat gebeurt via optocouplers.
Zo hebben we dus vier voedingen van exact 4,215V. Elke van die vier voedingen heeft een eigen stroombegrenzer die met een schakelaar omgeschakeld kan worden van 0,5A naar 2A.
Omdat het dus 4 aparte voedingen (laders) zijn is een balancer niet nodig, deze lader doet dat automatisch. Het enige waar je op moet letten is dat je de accu pas van de lader haalt als alle ledjes aangeven dat de accu vol is (groen?). Als er nog één cel niet vol is moet je de accu aangesloten laten tot ook die cel vol is.
Normaal zullen alle ledjes vrijwel tegelijk uitgaan want er zal heel weinig onbalans zijn. Als blijkt dat één cel veel eerder of juist later vol is moet je bedenken dat er wel eens iets mis zou kunnen zijn met die cel.

Ziet er inderdaad leuk uit, hoe zit het met de geluidsproductie van de fan.

Kan je deze alleen in de VS of het verre oosten bestellen of is deze ook hier ergens te koop.

deze lader lijkt mij fantastisch om op het veld te laden en voor ontvangerpakketten.
Is deze lader ook in Europa te koop?
Om voor $25 een bestelling te doen met bijkomende kosten is niet echt een optie

Dat dacht ik vroeger ook, totdat ik een keertje ging kijken op de site van UH. Ik wist niet wat ik zag : lipo's, brushless motors, regelaars... voor 1/3 van de prijs van hier. Mijn eerste brushless setup kostte mij in 2004 250 € ! Nu heb je hetzelfde bij UH voor 60 €....
Dit heeft mij begin dit jaar over de streep getrokken om over te gaan naar lipo's. Verzendkosten zijn in de grootorde van 25$ /kg. Ervaringen to dusver zeer goed met leveringen / kwaliteit (behalve dan van HXT lipo D9die zwelt, maar voor de rest nog steeds blijft functioneren).

Ed Heemskerk zei:
deze lader lijkt mij fantastisch om op het veld te laden en voor ontvangerpakketten.
Is deze lader ook in Europa te koop?
Om voor $25 een bestelling te doen met bijkomende kosten is niet echt een optie
Of je bestelling met wat ander spul (van jezelf of kennissen) combineren. De verzendkosten zijn echt wel niet overdreven (én nu zeker niet met de oh-zo-sterke US$). De lader kost nu 24.95$ + 9.95$ verzendkosten wat neerkomt op een 25,5 €

Groeten,
Niels

Even op inpikken. 't wordt stilaan tijd dat ik mijn batterijen zelf ga opladen. Deze hextronic lijkt me heel interessant, zeker met alle achtergrondinformatie hier. Ik heb hier ook nog een voeding voor nodig om hem aan de netvoeding te krijgen. Ik heb nog een aantal oude voedingen liggen (van oude GSM / oude modem / .... ). Kan ik daar eentje van gebruiken ? Waar moet ik op letten ? Of bestel ik er beter ene bij van bij UH ? Suggestie ? En om eventueel nog NiMH packs (evenwaardig met max een 4s) op te laden heb ik dan waarschijnlijk voldoende met een simpel aparaatje. Iemand een suggestie ? Ik ga mijn batterijen altijd via de netvoeding opladen.

Thanks.

Mag ook via PB als jullie vinden dat mijn bericht niet in deze thread past

Je moet erop letten dat ten eerste jouw voeding hetzelfde voltage heeft als de lader vereist (meestal 12V-13.8V) en het belangrijkste: een hoog genoeg amperage. Voor het laden met 6 Ampere (waarmee wij NIMH laden) heb je minimaal een voeding van 6 Ampere nodig. Dus voor het laden met 2 ampere voldoet een 2 ampere voeding ook prima. Al denk ik dat een voeding voor een Gsm/modem daar niet aan voldoet.... Graupner heeft wel prijsgunstige voedingen :D

Back