Wubbo zei:
Enrst, wat jij beschrijft gaat puur over de basics van een analoge lader, die je in winkel niet zult vinden.
Het gaat hier over een computerlader van UH, die overigens prima doet waar hij voor gemaakt is.
Enne, waarom zou je met één lader niet meer type's accu kunnen laden
Ook een goede computer lader kan zo (hoort zo te) werken! Alleen heeft die computer na het instellen van de laadelektronica weinig meer te doen. Je kan de processor bijvoorbeeld de stroom laten "tellen" om zo een aanwijzing op het display te geven van hoeveel "stroom er in de accu is gestopt". Niet dat je daar nu zo veel aan hebt maar het is een gadget dat voor de verkopers weer een extra argument is om juist die lader aan te prijzen.
En ja, je kan een lader maken die voor meerdere type accu's geschikt is. Maar als je dat goed doet moet je inwendig de zaken gescheiden houden. Een apparte schakeling voor NiCad en NiMH accu's (een stroombron). En een apparte schakeling voor LiPo's (stroom/spanningsbron) beide schakelingen met een eigen uitgang! Wat dan gebeurt is dat je feitelijk twee laders in één huis bouwt. Maar je moet niet één laad circuit bouwen en dat voor alle type accu's gebruiken, de reden heb ik al in een vorige reactie gegeven.
Wubbo zei:
En Ernst ik wil je niet aanvallen of zo, maar met een stroombegrenzer begrens je stroom en niet spanning (het woord zegt het immers al), de spanning over de accu is gewoon de bronspanning plus de inwendige weerstand maal de stroom. En niets meer of minder.
Ernst je maakt een fundamentele fout door de spanning en stroom door elkaar te halen, het zijn 2 heel veschillende dingen. Je kunt ze ook weer niet los van elkaar zien, dat mag duidelijk zijn.
Ik begrijp je redenatie overigens wel, maar pas die zelfde redenatie nu eens toe van uit het oogpunt stroom, je laad namelijk met stroom!!! De capaciteit van een accu wordt immers ook weergegeven in (m)A/h. De spanning is slechts een gevolg.
Dat is voor een deel juist, maar je vergist je op één belangrijk punt. Bij een stroombron wordt de uitgangsspanning zo geregeld dat er een constante stroom gaat lopen. Stijgt de belastingsweerstand dan zal de stroom gaan dalen. Om toch dezelfde stroom te laten lopen zal de spanning hoger moeten worden (de wet van Ohm!).
Bij een spanningsbron zal de spanning zo geregeld worden dat er een constante spanning uit komt. Loopt de belastingsweerstand op dan zal de stoom minder moeten worden om dezelfde uitgansspanning te houden (weer die wet van Ohm!). Ik haal dus niets door elkaar!
Een LiPo lader is een constante stroom / constante spanningsbron. In eerste instantie is het een spanningbron van 4,215V per cel. Als je een lege accu aan de lader hangt zal er stroom gaan lopen om die accu te laden. Hoe hoog die stroom KAN worden heb ik in m'n vorige reactie al voorgerekend. Om te voorkomen dat de accu door die veel te hoge stroom beschadigd wordt schakelt de stroombegrenzing in. Die stroombegrenzing maakt van de oorspronkelijke spanningsbron een stroombron. Er gaat een maximum stroom lopen waarmee de accu geladen wordt. De accu raakt vol en de celspanning wordt steeds hoger. De stroom begrenzing zal de uitgansspanning van de lader steeds hoger op moeten regelen om te zorgen dat die stroom blijft lopen. Het is echt een misvatting van jou dat die spanning bepaald wordt door de accu en de stroom door de inwendige weerstand van de accu. Het is absoluut zo dat de lader de spanning over de accu bepaald. :wink:
Uiteindelijk wordt de accuspanning zo hoog dat hij gelijk wordt aan de maximale uitgangsspanning van de lader. Op dat moment kan de maximale stroom niet meer lopen, de stroombron stopt en de lader over schakelt naar de spanningsbron mode. Door het steeds kleiner wordende spannings verschil tussen de accu en de lader zal er steeds minder stroom gaan lopen en uiteindelijk wordt die 0mA. Nou ja, zo goed als 0mA, er blijft altijd een hele kleine "lekstroom" lopen maar bij LiPo's is dat heel erg weinig meestal minder dan 1mA.
En dan nog iets, de spanning is NIET een gevolg!
De stroom is een gevolg! Je zal EERST een bepaalde spanning moeten hebben om een stroom te kunnen laten vloeien. Een generator wekt een spanning op die het mogelijk maakt dat er stroom gaat lopen. Er kan WEL een spanning zijn zonder dat er stroom loopt maar er kan onmogelijk stroom gaan lopen als er geen spanning is. Ook al is een accu in staat om 100A te leveren, als de spanning van die accu 0V is dan krijgt alleen Harry Potter 100A uit die accu. :wink:
De spanning is dus het uitgangspunt, niet de stroom. Er is altijd een spanning nodig om een stroom te kunnen laten lopen. Hoe je het ook wendt of keert de lader zet een spanning over de accu. Als die spanning voldoende hoger is dan de accuspanning kan er stroom gaan lopen en zal de accu (door die stroom) geladen worden. Op het moment dat de accuspanning en de laderspanning aan elkaar gelijk zijn kan er geen laadstroom meer lopen en is het laden gestopt.