is dit echt of is het maar flauwekul

• Topicstarter Topicstarter ErikB
  • Startdatum Startdatum
E

ErikB

Guest
Dag allemaal,

Ik ben nieuw op het electrofront (heb de methanol aan de haak gehangen).
Om een van mijn toestellen uit te rusten had ik batterijen nodig die 14,8 volt kunnen leveren aan mijn motor.

De keuze was gevallen op 2 lipo pakketjes van 4s1p 2500mA van het merk TARA. (2 pakketjes geeft de ideale gewicht verdeling in mijn kist)
Het was dan de bedoeling om deze parallel te hangen en dan zo een virtuele 4s2p te krijgen van 14,8 V en 5000 mA.

Toen ik de bestelling ging afhalen werd me gezegd dat de vertegenwoordiger van TARA gemeld had dat dit niet goed was en dat er beter 2 pakketjes van 2s2p van 5000 mA gebruikt werden. Als deze in serie gaan heb je dan ook 14,8 V en 5000mA.

Qua gewicht en vorm zijn beide oplossingen gelijk, maar waarom kan het ene wel en het andere niet, of is dit lulkoek en waarom dan.

Alvast bedankt om het mij even duidelijk te willen maken.

Groeten,

Erik

Als je ze ook los zou gebruiken zou dit van toepassing kunnen zijn, maart als je ze zo "permanent" houd maakt hhet geen drol uit.

Waarom niet in 1 keer het goede pakket.
Of verkopen ze dat bij tara niet.
Hmmm lijkt mij sterk.

TP5300-3S4PS 5300 mAh, 11.1V (charge as 3 cells), 13Gwire, 4-pin balancer connector
Rating: 13C(69A) continuous, 20C( 106A) burst
Dimension: 34mm x 195mm x 29mm

Weight: 340gm

Han

Han,

Qua vormgeving en gewicht was het beter om 2 pakketjes te hebben.

Erik

er zit wel iets in!!! Het is beter om de cellen eerst parrallel te schakelen en dan pas in serie. Dus 2s2p en daarvan 4s2p maken is inderdaad beter dan 2 x 4s1p samenvoegen. De cellen zullen dan minder snel uitelkaar lopen. Deze keer heeft de winkel dus wel degelijk gelijk. Hoeveel het werkelijk uitmaakt weet ik niet maar het is zeker geen onzin!!!!!

@Tadango

Dan heeft het dus met het laadproces te maken (verschil 4S of 2S), en niet met het vliegen.. Een cel is denk niet zo slim dat ie tijdens het vliegen voelt of ie in een pakket (4S2P) zit of aan een touwtje hangt (2x4S1P parralel geschakeld dmv kabeltjes).

Maar als die twee 4S1P pakketten mbv een balancer geladen worden is er nog steeds niet veel aan de hand denk ik.

Op Aircraft World, staat een uitgebreid verhaal over de balancer die zij verkopen. Op zich een verkoop verhaal natuurlijk, maar laat wel duidelijk zien waar het om gaat. Lees ook de users manual (linkje op de ACW datasheet website)

http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/eoslba6/eoslba6.htm

Marco

Als cellen direct parrallel zitten lopen deze altijd netjes per 2 gelijk. Dus 1/2 minder kans op uitelkaar lopen ;)

Je moet inderdaad de packs apart laden als je een balancer wilt gebruiken. Je kan voor die 2 x 2s2p paketten wel een verloopje maken zodat je die samen kunt laden via 1 balancer. Da's dus wel een voordeel ;)

Naast juiste argument van Tadango heb je ook nog dat een 2s pakket waarschijnlijk ook nog prima voor een andere toepassing is te gebruiken. Bijv. elektrozwevertje.

iets anders:
Je gebruikt termen als "flauwekul" en "lulkoek" voor een onderwerp waar je zelf van zegt dat het nieuw voor je is.
Dit roept bij mij vrij snel een "zoek het dan lekker zelf uit" gevoel op.
Ik mis de nuance. Er zijn vaak meerdere oplossingen bruikbaar. De "beste" hangt ook van het soort gebruik en persoonlijke voorkeur af. Als iemand goiede argumenten geeft voor de de ene oplossing, wil dat niet zeggen dat de andere dan dus "lulkoek" is.

aha, typisch. Weer wat geleerd.

maar waarom eerst parallel, dan serie schakelen, als hetdezelfde cellen zijn? en alle cellen evenveel cycles hebben meegemaakt?(of hebben complete gesoldeerde lipo paketten uberhaubt wel een cycle gehad???)

Zijn de verschillen (in de praktijk) merkbaar?

Het verschil zit hem in de gevolgen als er 1 cel kapot gaat. Bij eerst parallel en dan in serie zal de gevolg schade zicht hoogstwaarschijnlijk beperken tot 1 extra cel.
Bij eerst in serie en dan parallel kan de vervolg-schade wel eens 4 extra cellen zijn, namelijk het complete andere pakket.

Rick

Ik heb mijn vraag ook even doorgegeven aan de leverancier in kwestie (TARA batteries).
Vandaag kreeg ik onderstaande mail.

Beste,

Inderdaad dit is juist en degene die dat wel doet zal vroeg of laat zijn pack zien tenietgaan.

Packs zet je NOOIT paralel - cellen en dit om volgende redenen :

- twee packs kunnen verschillend ontladen zijn ( de een meer gebruikt als de andere , met andere laadstroom geladen , de eigenontlading
verschild ook wat niet onbelangrijk is).

Als men deze nu paralel zet dan laad de ene de andere op met een soms te hoge laadstroom.
Bijvoorbeeld in een vrachtwagen zet men toch ook geen 2 baterijen in paralel om een hogere capaciteit te krijgen.......
Het is zelfs niet aan te raden om een pack elders te gebruiken ( kleiner toestel bv) en ze dan
nadien tesamen (ook in serie !) in een groter toestel .

Elke keer men de batterij gebruikt gaat er een klein stukje capaciteit verloren, gelijk
opgebruiken is bijna onmogelijk, de batterijen komen dan in onbalans.

Steeds tot uw dienst.

Mvg,

ErikB zei:
........ Als men deze nu paralel zet dan laad de ene de andere op met een soms te hoge laadstroom.
Dat valt heel erg mee die "hoge" stromen blijven beperkt tot een paar honderd milliampere. Alleen als het ene pack leeg is en de andere vol kan de stroom behoorlijk oplopen maar packs die beide helemaal geladen zijn?

ErikB zei:
***** TARA ........ Bijvoorbeeld in een vrachtwagen zet men toch ook geen 2 baterijen in paralel om een hogere capaciteit te krijgen.......
O nee? Ik zou de vrachtwagens niet op ons vliegveld willen hebben die dit juist WEL hebben. Accu's parallel zetten gebeurt heel vaak en al die doem (boem) verhalen zijn voor meer dan 90% bangmakerij!

Ik vlieg ook met 2 packs parrallel maar dan alleen zo omdat ik ze los ergens anders in gebruik. Voor het gebruik eerst apart opladen en dan samenvoegen. Dan gebruik ik ze een hele dag samen en laadt ik ze ook samen. Daarna laad ik ze weer apart. Ik controleer ook de weerstand voor het samenvoegen, deze moet zo gelijk mogelijk zijn.

Dit antwoord van Tara batteries snap ik niet, Op aircraft wolrd adviseren precies het tegenovergestelde. Dus onder bepaalde voorwaarden is het helemaal niet zo een groot probleem zoals Tara doet voorstellen.

Waarom grote packs kopen, als je kleinere kan gebruiken en deze in serie, dan wel parallel kan schakelen?

http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/polyquestxp.htm

En er zijn ook grote packs te koop waarin cellen parallel staan, hoe zit het daar dan mee? Die ga je toch ook niet slopen om ze maar in serie te kunnen laden? wat is het verschl tussen 2 gelijke packs 3C1P een 1 groot pack van 3C2P opgebouwd met dezelfde cellen? Ik zie het verschil niet zo, en dat soort packs zijn te koop. Kijk hier maar eens (grote Yak met 11Kw (KILOwatt...DUH???) Plettenber Predator, accu: RC electronic 14S3P.. Dit was een testvliegtuig, dus allemaal een beetje experienteel, accu zou rond de 990 Euro kosten!!):

http://www.icare-rc.com/document/predator.htm

RC Electronic, veel info en hele dure accu's te koop, kijk maar in hun shop: Flugaccus PACKS van 3S3P tot 10S3P

http://www.rc-electronic.com

Volgens mij valt het dus wel mee, MITS je maar gelijke packs gebruikt EN balancers gebruikt tijdens het laden. Ook is het verstandig accu's die je parallel gebruikt zeg maar als 1 "Pack" te beschouwen, en ze dus niet afzonderlijk te gebruiken in kleinere kistjes waardoor de een meer kan slijten als de andere.

Het laden van de ene serie pack naar de andere zou in theorie overigens eenvoudig te voorkomen zijn door er diodes tussen te zetten, maar ik vraag me af of er wel diodes bestaan die die hoge stromen aan kunnen.

Marco

Nee, geen diodes. Die kunnen inderdaad geen hoge ontlaadstroom aan.

Het ene pack mag het andere pack laden, als het maar niet meer is dan 4.2 volt per cel en de stroom niet boven 1C uitkomt.

Bij een volledig leeg en een volledig vol pakket kan de vereffeningsstroom boven 1C komen, maar zo zal je de cellen niet gebruiken lijkt mij.
Als je ze van te voren hebt geladen zal het "ene pakket laad andere" effect nauwelijks te meten zijn.

Back