Is dit electrisch te maken/vliegen?

Ik heb vanmorgen van een collega-vlieger een motorkist gekregen.

Aangezien ik nog nooit met brandstof gevlogen heb, en dit ook niet van plan was, wilde ik ook deze kist electro aan gaan drijven.

Eerst wat foto's:
full

full

full

full

Vraag 1: wie kent deze kist (spanwijdte 2,80 mtr)

vraag 2: is deze kist electro te vliegen, en zoja, met welke motor-regelaar-prop-accu's?

Gewicht zit leeg rond de 3 kg...

Wie kan me hierbij helpen?

Grt, Louis

Laatst bewerkt door een moderator:
Dornier 27.
Mooie sleepkist!

Voor de setup laat ik me niet over uit. Daar zijn hier op dit forum genoeg geleerden over die je goed kunnen adviseren.
Succes mte dit lmooie toestel.

Frank

Mooie kist Louis! Lekker licht voor dat formaat. Ik heb onlangs een Christen Husky van 2,70m gekocht en die weegt leeg ongeveer 6kg!

Er stond laatst zo'n DO27 op Ebay.de, hetzelfde formaat en die was van Vogt Modellbau, misschien die van jou ook?

Qua setup is het vooral belangrijk om aan te geven wat je er mee wilt doen, gewoon lekker schaal mee rondvliegen of ook slepen.

Ik denk dat je aan een 10S of 12S setup moet denken als je er mee wilt slepen. Wellicht ook even een berichtje aan Gerben sturen, die heeft veel ervaring met electro slepen en vliegt zijn Ibis volgens mij op 10S. Als je veel wilt vliegen dan zul je flink moeten investeren in accupacks en eigenlijk zeker 2 zware laders.

Ik heb er ook een tijdje naar gekeken om een grote electrokist te gaan samenstellen, maar ga mijn Husky toch maar met een benzinemotor uitrusten. Ook omdat wij op het veld geen stroompunt hebben, maar dat moet in Boxmeer geen probleem zijn.

Natuurlijk ook leuk om RC Parajumping te gaan doen ;-)

Succes met deze leuke kist!!

Hier nog wat info en plaatjes van het origineel:
ASKÖ Modellflugclub Linz: DO 27

Alles is elektrisch te vliegen.

Eerst nog wat vragen
- Zoals hier boven, wil je slepen
- Hoelang wil je vliegen

Als je een zware lader koopt, zijn 1 of twee accu pakketten al genoeg en de investering valt dan reuze mee.

Bart,

Die nieuwe Turnigy Nanotech packs zien er goed uit, met 5S te laden en een stukje betaalbaarder dan de Hyperions.

Ik ben bezig geweest te kijken naar een 12S setup. Om redelijk continue te kunnen slepen, dan kom je automatisch op 2 laders, zodat je 2 packs van 6S tegelijk snel kunt laden. Je hebt dan minimaal 4 packs nodig, evt. 6.

Gewoon even een voorzetje van de onderdelen/laders etc. die ik op het oog had voor een snelle kosteninschatting. Let op, dit is misschien niet de meest ideale setup, maar het geeft misschien een gevoel van waar je aan zou kunnen denken:

2x iCharger 208B 350W = 2x $106 = $212
1x TR80-100-A = $97
1x regelaar 130A nog niet iets gevonden, maar ga uit van zeker $100,-
4x Turnigy nano-tech 5000mah 6S 25~50C = $380,-
1x Turnigy Watt Meter and power Analyzer zodat je na iedere sleep kunt kijken wat je hebt verbruikt. Scheelt nogal of je een 1kg of 10kg zwever gaat slepen: $24 (Gerben heeft deze ook in zijn Ibis zitten en ik heb hem besteld voor mijn 1.70m Decathlon)

Prijzen zijn zonder verzendkosten, zonder evt. invoerrechten. Als je 10S gaat vliegen is het misschien goed om naar die icharger 1010B 300W of de 3010 1000W te kijken. Packs zijn dan natuurlijk ook een stukje goedkoper.

Groeten,

Johan

Dank!!

Heren,

Dank voor al het speurwerk en de antwoorden tot nu toe.

Gezien de prijzen zou dit misschien dan toch het eerste brandstof-toestel voor mij worden..:rolleyes:
Ik ben er nog niet over uit....

Lijkt me trouwens ook wel verstandig dit ding met een powerbox uit te voeren...

4 servo's in de vleugels, 3 voor de staart, 1 gas en 1 sleepkoppeling lijkt me wat veel op een normale ontvanger....

Wat mijn antwoorden betreft, die komen uit een overzichtje dat ik onlangs zelf had samengesteld om de keuze brandstof / electro te maken. Het is natuurlijk wel kicken om zo'n grote kist op electro te vliegen..... maar ja, ik ben dus ook maar voor benzine gegaan. Ook omdat er al een benzinemotor in heeft gezeten en dus net als bij jou ook de kap al een groot gat erin had.

Check trouwens ook nog even wat voor motor er in heeft gezeten en wat voor prop er op zat. Die DO27 heeft ook niet zoveel bodemspeling zo te zien, daar heb ik bij de Husky ook last van. Een ZG62 met een 3-blads 21x12 gaat bij nog goed, maar voor de zekerheid heb ik er al grotere wielen (150mm i.p.v. 125mm) voor gekocht. En zo rol je van het een in het ander.

Powerbox zet ik er ook in, maar ook omdat er 7 digitale servo's en 2 analoge servo's in komen. Geen idee of je met 9 analoge servo's misschien wel zonder powerbox kunt.

Powerbox geeft trouwens ook direct een dubbele stroomvoorziening. Daarnaast komt dan nog een apart accupack voor de onsteking van de motor.

Al met al gaat er best veel geld in zo'n kist, ook met een benzinemotor.

Succes met je keuze.

Nou ja om nu meteen 2 laders en 4 lipo's te kopen is ook wel wat veel van het goeie.
Dan kan je oneindig vliegen. (ook al zet je er 2 in serie dus 2 accu's)

1 goede lader en 2 lipo's red je het ook wel mee.

Ben je meer een rustige vlieger haal je het zelfs met 1 accu. Zeker als je tenminste 3C kan laden (is 's 20 min weer vol)

Ik kom overigens ook op die van BMI uit.

Vlieggewicht geven ze op van 6kg.

bmimodels

Om normaal te vliegen ga je dan tenminste 900Watt nodig hebben (150W/kg).
Een methanol 15cc is 2,2kW, weet alleen niet of dit te vergelijk is.

200W per kilo is ruim voldoende om te vliegen. In geval van sleepkist kan je het wel verdubbelen, dan heb je zeker wat over.)

Motor kan je uitgaan van 4Watt per gram motor. Voor 6x200W =1200W zou je een motor van minimaal 300gram nodig hebben.

In details ga ik ook even niet. Aanschafwaarde zal voor elektro op dit formaat al snel hoger liggen dan brandstof, dat is vrijwel zeker. Ook als je gaat shoppen in HK.

Gr. Dennis

Nou ja om nu meteen 2 laders en 4 lipo's te kopen is ook wel wat veel van het goeie.
Dan kan je oneindig vliegen. (ook al zet je er 2 in serie dus 2 accu's)

1 goede lader en 2 lipo's red je het ook wel mee.

Ben je meer een rustige vlieger haal je het zelfs met 1 accu.

In mijn vergelijking heb ik een 12S (dus inderdaad 2x 6SLipo's in serie) setup vergeleken met brandstof, waarbij continue slepen als uitgangspunt was genomen.

Om te kunnen vliegen heb je dan dus minimaal 2x 6S Lipo's nodig. Ik heb nog geen betaalbare laders gevonden die 12S snel kunnen laden, vandaar 2 goede laders (in dit geval 8S laders van 350W) die allebei een 6S pack snel kunnen laden zodat je snel weer kunt vliegen.

Om bijna continue door te vliegen, zoals bij brandstof, kom je toch uit op 2x 12S ofwel 4x 6S Lipo's. Zo kun je de ene 12S set laden terwijl je met de andere 12S set aan het vliegen bent.

Verder ben ik in mijn zoektocht naar slepers van dit formaat vooral 12S setups tegengekomen, maar mogelijk heeft deze lichte kist met een 10S setup voldoende vermogen voor de te slepen zwevers. In dat geval volstaat 1x een 10S Lader, maar heb je nog steeds 4x 5S Lipo's nodig om continue te slepen, mocht dat het doel zijn. Een 10S motor + regelaar zal waarschijnlijk ook een stuk goedkoper zijn.

Natuurlijk, als je rustig je rondjes wilt vliegen óf kunt wachten met slepen nadat je 1 setje 10S of 12S weer geladen hebt dan kan het een stuk goedkoper. Het is maar net welke doelstelling je hebt.

Ik ben op het BIGGS event in Pottes met mijn Grunau Baby (3,44m en 4,5kg) meerdere malen gesleept door een Big Lift die omgebouwd was naar Brushless met 10S-5000mAh. In die combinatie konden er zo’n 4 vluchten gemaakt worden tot ongeveer 300m hoogte. Eén keer geprobeerd om tot 400 of 450 meter te gaan en bij de volgende sleep (4e vlucht van die reeks) zat er onvoldoende stroom in dat pack en hebben we op zo’n 100 meter de sleep maar afgebroken. Omdat deze sleper één setje 10S had konden we per lading maar 4 vluchtjes maken, maar we hebben er heel veel plezier van gehad. Omdat de sleeppiloot ook graag zelf ging zweven en omdat er voldoende slepers waren, was het wachten op het laden ook geen probleem.

Op 0:32 in dit filmpje zie je de GB gesleept worden door de Big Lift:

[URL="
[/URL]

Nogmaals, vraag Gerben ook eens om advies áls je wilt slepen met deze kist of iemand anders die veel ervaring met electroslepen heeft. Ik heb alleen een voorzetje proberen te geven vanuit de informatie die ik de afgelopen tijd her en der heb verzameld en ben zelf ook nog aan het ontdekken op dit gebied.

Laatst bewerkt door een moderator:
Louis,

Weegt deze kist echt maar 3kg leeg? Lijkt mij erg licht voor een 2.80mtr kist, dat zou erg interessant zijn. Zou je eens exact na kunnen wegen?

Zoals door anderen reeds aangegeven, hoe wil je ermee vliegen (schaal-vlot of slepen), en hoe vaak vlieg je zoal op een dag met een toestel(keer of 5 in een middag of continue door).

Voor vlot vliegen vluchtje of 5 op een dag, zijn de kosten voor een setup beperkt.
Motor van 60$, Lader van 120$, regelaar van 99$, en een 10S 5000mah pakket van 95$. Komen nog wel wat verzendkosten en als je pech hebt invoerrechten bij, maar is te overzien dacht ik zo. (ik ga wel van die 3kg uit dan...)

Vergeet niet dat je voor een benzine motor, naast de motor, nog van alles nodig hebt. Goede uitlaat, uitlaatbocht, brandstofpomp, ontstekingsaccu, jerrycan etc.
Zeker als je veld geluidsrestricties heeft, komen daar nog kosten bij voor een ophanging in rubbers, inlaatdemping, en stille (carbon) prop.

Groet,
Gerben

Hoi Gerben,

Wat de kist precies leeg weegt zal ik je binnenkort vertellen, die 3 kg was een gok...

't ligt in mijn bedoeling om ermee te gaan slepen.

De ophanging van de motor (4 rubberen doppen met M6 eraan) zit nog in het toestel, hij heeft in het verleden altijd op brandstof gevlogen.
Ook de tank zit er nog in.

Een motor kan ik ook al 2e hands van een collega bij ons op de club overnemen.
Wat daar verder bij zit qua geluidsdemping weet ik nog niet.

Maareh, dank allen nogmaals voor alle info!!

Hoi Johan,

De kist weegt leeg nu 4,5 kg.

Ik heb inmiddels een zenoah 38 in huis met een houten 20-12 prop, deze komt erop.

In het verleden is de kist gevlogen met een saito 26 cc, en vloog daar prima mee....

Maar goed, even een verzoek aan een moderator om dit draadje te verplaatsen naar brandstof vliegtuigen...:rolleyes:
Daar zal ik dan verder posten met het opbouwen van het toestel.

Louis

Laatst bewerkt:
Ok, toch nog mooi licht voor dat formaat. Komt die Zenoah er op met de standaard dempers of heb je er een stillere demper bij kunnen kopen? Succes met de opbouw!

Groeten,

Johan

Back