Nou ja om nu meteen 2 laders en 4 lipo's te kopen is ook wel wat veel van het goeie.
Dan kan je oneindig vliegen. (ook al zet je er 2 in serie dus 2 accu's)
1 goede lader en 2 lipo's red je het ook wel mee.
Ben je meer een rustige vlieger haal je het zelfs met 1 accu.
In mijn vergelijking heb ik een 12S (dus inderdaad 2x 6SLipo's in serie) setup vergeleken met brandstof, waarbij continue slepen als uitgangspunt was genomen.
Om te kunnen vliegen heb je dan dus minimaal 2x 6S Lipo's nodig. Ik heb nog geen betaalbare laders gevonden die 12S snel kunnen laden, vandaar 2 goede laders (in dit geval 8S laders van 350W) die allebei een 6S pack snel kunnen laden zodat je snel weer kunt vliegen.
Om bijna continue door te vliegen, zoals bij brandstof, kom je toch uit op 2x 12S ofwel 4x 6S Lipo's. Zo kun je de ene 12S set laden terwijl je met de andere 12S set aan het vliegen bent.
Verder ben ik in mijn zoektocht naar slepers van dit formaat vooral 12S setups tegengekomen, maar mogelijk heeft deze lichte kist met een 10S setup voldoende vermogen voor de te slepen zwevers. In dat geval volstaat 1x een 10S Lader, maar heb je nog steeds 4x 5S Lipo's nodig om continue te slepen, mocht dat het doel zijn. Een 10S motor + regelaar zal waarschijnlijk ook een stuk goedkoper zijn.
Natuurlijk, als je rustig je rondjes wilt vliegen óf kunt wachten met slepen nadat je 1 setje 10S of 12S weer geladen hebt dan kan het een stuk goedkoper. Het is maar net welke doelstelling je hebt.
Ik ben op het BIGGS event in Pottes met mijn Grunau Baby (3,44m en 4,5kg) meerdere malen gesleept door een Big Lift die omgebouwd was naar Brushless met 10S-5000mAh. In die combinatie konden er zo’n 4 vluchten gemaakt worden tot ongeveer 300m hoogte. Eén keer geprobeerd om tot 400 of 450 meter te gaan en bij de volgende sleep (4e vlucht van die reeks) zat er onvoldoende stroom in dat pack en hebben we op zo’n 100 meter de sleep maar afgebroken. Omdat deze sleper één setje 10S had konden we per lading maar 4 vluchtjes maken, maar we hebben er heel veel plezier van gehad. Omdat de sleeppiloot ook graag zelf ging zweven en omdat er voldoende slepers waren, was het wachten op het laden ook geen probleem.
Op 0:32 in dit filmpje zie je de GB gesleept worden door de Big Lift:
[URL="
[/URL]
Nogmaals, vraag Gerben ook eens om advies áls je wilt slepen met deze kist of iemand anders die veel ervaring met electroslepen heeft. Ik heb alleen een voorzetje proberen te geven vanuit de informatie die ik de afgelopen tijd her en der heb verzameld en ben zelf ook nog aan het ontdekken op dit gebied.