Is dit wel Oracover?

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik moet de vleugels van een Flamingo bespannen, een schuim/abachi velugel. Omdat ik jaren geleden eens problemen heb gehad met een abachi Gerten Sirion van 3 meter (eerst met folie van Hobby King bespannen, daar bleven bubbels in komen; schoongemaakt en opnieuw gedaan met HK folie, zelfde resutaat; schoongemaakt en bespannen met Oracover, niks aan de hand!) heb ik het risico niet genomen; hoewel ik behalve die ene keer prima resultaten heb met HongKongCover heb ik in de LHS drie meter witte Oracover gekocht.
Wat blijkt, het spul plakt beroerd. Dat ben ik niet gewend van Oracover.
Opeens realiseerde ik me dat Oracover altijd een backinglaag heeft van papier. Even een restant van een oude rol opgezocht: jawel, en om de zoveel decimeter staat er Oracover opgedrukt, met de kleurnaam. Het spul dat mij door de LHS is verkocht heeft een plastic backinglaag... en is, bij nadere inspectie, niet te onderscheiden van HobbyKing cover. Wat zullen we nou hebben?

Mijn vraag: wie heeft recent nog Oracover gekocht; zijn ze bij Oracover toevallig overgestapt op een plastic backinglaag? Tja je weet maar nooit.
Hoe dan ook moet ik komende week even naar de hobbywinkel.

De niet-transparante Oracover heeft een papieren achterzijde (vorige week nog gekocht). Transparante Oracover heeft een achterzijde van doorzichtige folie.

Ik zat aan Oralight te denken, maar op de rol die ik hier heb liggen zit weliswaar transparante folie als beschermlaag, maar daar staat wel Oralight op geprint.
P1110797.JPG

@ Rick - LHS= Local Hobby Shop. Ik dacht dat dat wel een algemene uitdrukking was op dit forum...

Dit gaat over niet-transparant, standaard dikte wit, mij verkocht als Oracover. Ik denk dat alle Oracover die ik tot dusver gebruikt heb, een papieren backing had. Kenmerkend voor de plastic backing is dat het behoorlijk pielen is om hem er af te krijgen, terwijl de papieren backing makkelijk loslaat en als het materiaal wat langer ligt soms vanzelf al.
Ik ga morgen eens met die winkel bellen. Ik wil eigenlijk niet aannemen dat ze HongkongCover verkopen als Oracover, maar als het plakt als HKcover en het ziet er uit als HKcover...

De folie krijg je heel simpel van elkaar door aan beide zijde een stukje (schilders)tape te plakken.
Tape van elkaar trekken en de folie komt los.

Zojuist heb ik, na vertwijfeld zoeken, de rol Oracover die ik bij de LHS had gekocht teruggevonden, onaangebroken, in een hoek van mijn (inderdaad tikje chaotische) hobbyhok. Mét papieren backinglaag, weliswaar zonder Oracover opdruk (dat schijnt Oracover sinds een tijdje niet meer te doen).
Ik ben blij dat ik de naam van mijn LHS niet had genoemd, hen treft geen enkele blaam. Ik heb dus zowel stukken witte Oracover, als witte HongKongCover liggen. Met die Oracover ga ik dus maar eens die Flamingo aankleden.

Back