Is een DHC Beaver een mooi beginners toestel?

• Topicstarter Topicstarter grunt
  • Startdatum Startdatum
G

grunt

Guest
Hallo Allemaal,

Ik ben van plan mijn plastic modelbouw hobby aan de wilgen te hangen en met het echte werk te beginnen: een radiografisch bestuurbaar vliegtuig. Een DHC Beaver schaal ~ 1/6 lijkt me leuk. Ik wil graag een zo realistisch mogelijk model bouwen van de Beaver. Ik vindt het een mooi toestel en een hoogdekker is het best om mee te beginnen heb ik hier en daar gelezen, bovendien is ie dankzij z'n vele relatief rechte vlakken redelijk eenvoudig te bouwen (ik heb ook nog m'n meer dan 20 jaar plastic modelbouw ervaring om op terug te vallen) en heeft een vast landingsgestel (stevig).

Wat jullie mening over de keuze van de Beaver als beginners-toestel? Ik dacht zelf aan een viertakt motor (vanwege het mooiere geluid).

Zijn er bouwpaketten van de Beaver te koop? Ik wil 'm in de kleuren van de Vietnamese luchtmacht schilderen, en zou dus het liefst als uitgangsmateriaal een militaire versie willen kopen, maar een burger krijg ik ook wel legergroen.

Alvast bedankt voor jullie reakties!

groetjes,

-Leon-

oh ja, iemand nog interesse in 200 plastic modelbouwdozen? 1/72, 1/48, 1/32.

Ik zou niet beginnen met een hele mooie schallkist, waar je dan weet ik hoeveel uurtjes in hebt zitten. Als het fout gaat is dat erger dan wanneer het bij een normale trainer (calmato iod) fout gaat. Ik zou zelf ook voor een trainer gaan, want die hebben v-stelling en dat vind ik toch wel het beste om mee te beginnen.

Hier komt de "kassieke" fout weer tevoorschijn.
Veel beginners willen heel graag met een mooi model beginnen. Op zich is dat best te begrijpen maar het is zeer onverstandig. Echt, de allerbeste manier is om met een "simpel" beginnersmodel te starten. Leer het vliegen met een model dat simpel te bouwen en dus ook te repareren is. Dat is van groot belang want ik kan je garanderen dat je model minstens één keer onzacht met de grond in aanraking zal komen.
Wanneer je met je beginnersmodel aan het lessen bent kan je ondertussen rustig bouwen aan je mooie schaalmodel. Je hebt er dan alle tijd voor en als je eenmaal vliegen kan zal je met dat mooie model kunnen gaan vliegen. De kans op schade aan dat model is dan duidelijk kleiner en de kans op plezier voor jou als vlieger is duidelijk veel groter.
Dus, begin met een goede beginnerskist. Ga naar een club (goedkoop) of een vliegschool (duur) en leer vliegen van ervaren vliegers. Neem de tijd om het goed te leren want vliegen is niet iets dat je "even" leert, dat kost echt tijd. Ga pas met "mooie" kisten vliegen als je echt vliegen kan, dat voorkomt veel teleurstelling.

Hoi Leon,

Ik kan mij voorstellen dat je na 20 jaar schaalbouwen niet zit te wachten op een reeds gebouwde (ARF) kist.

Kijk eens bij een club bij jou in de buurt en vraag dan eens of iemand tekeningen heeft van een beginnerskist.
Dan kun je deze tenminste bouwen uit plankjes en leren vliegen.
Een vliegend-tuig maken is toch weer wat anders dan een statisch model en schaalkisten vliegen meestal wat te lastig als eerste toestel.
Een mooie schaalkist kun je dan een volgende keer bouwen.

Veel plezier alvast.

Bedankt allemaal voor jullie goede adviezen! Ik ben van plan MBC Weert een paar keertjes te bezoeken om te zien of ik daar aansluiting kan vinden.

Ik zal leren vliegen met een goedkope ARF, en ondertussen de Beaver zelf bouwen. Heb ik wat aan de paar honderd uur Combat Flight Simulator en IL2 ervaring? 8O

Resten enkele vragen: In mijn eerste post vroeg ik naar bestaande kits van een Beaver (1/8 of 1/6 of in die buurt). Weet iemand of er ergens in Nederland kits te krijgen zijn van een DHC-2?

Verder wil ik maar 1 keer een zender kopen (35 Mhz heb ik begrepen).Welke kunnen jullie adviseren? Hij moet later ook een TBM Avenger kunnen aansturen met flaps en draaibare geschutskoepel en vanghaak en uitschuifbare asbak, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Nogmaals, dank voor jullie tijd!

Groetjes,

-Leon-

Kijk als zender eens naar een Futaba FX-18 en FF-9 :) Beiden prefecte zenders waarmee de je komende 10 jaar (of langer :)) voorruit kan. Ze kunnn echt alles wat je in een vliegtuig ooit nodig zal hebben. De ff-9 heeft als voordeel dat hij 9 kanalen heeft....

35 of 40Mhz.

35 = alleen vliegen
40 = ook boten en auto's. (dus mocht het vliegen alleen gaan vervelen..) wel weer (kleine) kans op "storende collega's beneden"

heel veel flightsim heeft mij geholpen, maar het is maar net hoe je de flightsim gebruikt. alles op easy? heb je niets aan

alles op hard, maar altijd mooi weer vliegen en maximaal hard vliegen en knallen? ook niets

maar langzaam cirquitjes vliegen en uiteindelijk met slechter weer, crosswind landen, enz. ja. daar leer je natuurlijk gewoon van hoe je een vliegtuig bestuurd. in theorie.

en dat helpt bij het "begrijpen waar je mee bezig bent"

bv. een bocht is niet zomaar een bocht, maar het opzij richten van de vleugel-lift, met het gevolg dat je een stukje lift naar boven verliest en dus moet compenseren met gas en/of hoogteroer... bla bla bla

praktijk is een heel ander verhaal. het leren sturen met een knoppendoos is gewoon heel anders dan een joystick of FS yoke..

maar niet veel moeilijker, gewoon anders.

suc6 met leren vliegen! (en ik wil van een ervaren bouwer die een prachtige beaver gaat bouwen natuurlijk wél het draadje volgen op dit forum!! :D )

mvg
Ric

Rico, dank je wel! Deze gaat het worden, en ik zal er zeker een verslag van maken voor mijn eigen site, en voor hier.

Groetjes,

-Leon-

u6_716_3.jpg

Kijk eens op DEZE site. Ze hebben daar een groot scala aan bouwpaketten en niet echt duur. De Beaver hebben ze in twee versies, de originele met een ster motor maar ook de "vernieuwde" versie met een turboprop motor.

Een Beaver bouwen?

Ben zelf bezig met een Beaver 1:5,5 schaal en als je kijkt op:

http://community.webshots.com/user/dutchbirth

zie je de vorderingen met het einddoel.

Deze kist wordt gebouwd van tekeningen afkomstig van MRaerodesign uit Canada en het houtwerk voor alle spanten is lasergesneden (gebaseerd op de eerder genoemde tekeningen)in Texas USA en het geheel past naadloos op elkaar.

Even terugkomend op je vrag over IL2 en CFS, daar heb je niks aan tenzij je je zender erop aangesloten hebt :wink: Als je een gewone joystick gebruikt stuur je heel anders dan met een zender

Groet,

Back