is er het hele jaar thermiek :?:

Ik zou geen bluetooth GPS muis gebruiken. Volgens mij heb je nooit ontvangst als je vliegtuig vliegt, en als het wel werkt dan op zijn best gebrekkig. Ik zou ook voor een gewone GPS ontvanger kijken, al dan niet 2e hands. Je hebt geen realtime gegevens, maar na de vlucht kun je alles uitlezen en op je computerscherm toveren. SeeYou is hier een geweldig programma voor. Berekent glijhoeken, hoeveel stijgen je hebt gehad enz enz, echt alles wat je als zweefvlieger wilt weten (het is gemaakt voor de 1:1 zwevers). Je kunt 3D tracks bekijken, alles uitzetten in grafiekjes etc.
Zelf heb ik geen GPS ontvanger met log functie, maar die komt er ooit nog wel een keer. Leuk speelgoed en ook erg leerzaam om je vluchten achteraf te analyseren.

Wat ook erg aardig is (niet zo belangrijk voor modelvliegers maar wel voor 1:1 zwevers en zeilvliegers en zo) is de mogelijkheid om je tracklog over Google Earth te leggen. Vooral in bergachtige gebieden is het indrukwekkend hoe dat tracklog zich om bergen heen kronkelt...
Bart

Tja... lijkt me bruikbaar in een modelvliegtuig. Zo te zien slaat-ie ook de hoogte op, al kan je dat aan de afbeeldingen niet erg zien.

Dit ding is weliswaar niet duur, maar (bijna) iedere GPS kan een tracklog opslaan hoor. Alleen zal je meestal een kabeltje nodig hebben om het naar je PC over te zetten; dat hoeft bij dit ding dus niet. Daar staat tegenover dat een gewone GPS wel een LCD schermpje heeft waarmee je alvast wat kan zien, vóór je ermee bij je PC komt... dat heeft deze dan weer niet.
Bart

image011.jpg

Altitude geeft hij aan, tenminste als ik dit plaatje mag geloven.

knikvleugeltje zei:
Altitude geeft hij aan, tenminste als ik dit plaatje mag geloven.
Klopt, dat had ik hier ook al aan gezien:

Dynamik
Dyn. Höhe ca. -1km bis 18km
Dyn. Geschwindigkeit 515m/sek
Beschleunigung ± Maximum 4G

18 km hoogte lijkt me wel genoeg voor een model...
Bart

Ik had begrepen dat dat de max. waarden zijn waaronder dat apparaat kan werken.

We zijn wel erg off-topic bezig, maar ja.....

Dit is een stick:

[video width=400 height=350:17afdaa35c]http://www.mobilegpsonline.com/downloads/trackstick_google.wmv[/video:17afdaa35c]

USB GPS Track Stick with Google Earth View Program.
stick

Taco.

Ja, maar dit is dus geen tracklog van een vlucht, maar van een rit op die weg hè... ik zal kijken of ik een voorbeeld van een vlucht kan vinden.

Misschien een verzoek aan de moderator om het GPS-gedeelte van deze thread af te splitsen onder de titel GPS? Hoeft dan ook niet onder Zweefvliegen, maar onder algemeen of zo...
Bart

Ja, het is beter dit gedeelte apart te zetten.

Nog een link:

ebay.com

Alleen: Horiz. Accuracy:15 meters

Vertical Accuracy: 22 meters

Beetje al te inëfficient. Maar een mooi klein apparaat.
Taco.

Kijk eens op http://www.deltakoos.nl/
Klik op "eerste thermische vlucht van 2006", middenboven.
Je download dan de tracklog, en als je daarop klikt kan je die openen in GoogleEarth; zoom er op in en gebruik de tilt adjust om de tracklog mooi "in de lucht te zien hangen"...

Bart

Ik gebruik een lomcovac loggertje in mijn zwever.
Dit geeft je dergelijke grafiekjes:
log.JPG

Meer info kan je vinden op lolo logger

Hieruit leer ik alvast dat mijn DG600 in neutrale lucht een daalsnelheid heeft van ca 70cm per seconde. Dus 100 meter ben ik kwijt op minder dan twee en een halve minuut.

Tja, dat is een barogram. Toch wel iets anders dan een GPS-track.
Een barogram is een ééndimensionale grafiek: hoogte geplot tegen tijd.
Een GPS plot de driedimensionale positie (hoogte plus coördinaten) tegen tijd.
Bart

Wat heb je nu in godsnaam aan coordinaten met modelvliegen, een Zlog of Lolo geeft alle informatie die een MODELvlieger nodig heeft en wil je het realtime hebben is een Picolario of Skymelody de aangewezen oplossing.

Halmar zei:
Bart zei:
Verder vermoed ik dat modelzwevers veel gunstiger daalsnelheden hebben dan de grote jongens, dus heb je aan lichte thermiek voldoende.
heeft er iemand enig idee van de daalsnelhied en glijhoek van modelvliegtuigen. ik zou het nu eigenlijk uit moeten kunnen rekenen, maar daar mis ik toch nog wat gegevens voor van mijn vliegtuig.

en

knikvleugeltje zei:
Ja, dat is het nu net, ik probeer er achter te komen of er dataloggers zijn, of gps-apparaatjes die kunnen ontvangen en opslaan.
Na de vlucht moet (kan) dan uitgelezen worden. Dus zonder contact met bleutooth.

Als je bijv. de picolario neemt, die is alweer te ingewikkeld. Met de huidige stand van zaken moet het mogelijk zijn data op te slaan, zonder een losse gps-muis, of anderszins.

Ik dacht zoiets: klein kastje in het vliegtuig, aan zetten. En vliegen maar. Terug op het vliegveld, laptop aanzetten en uitlezen. Klaar!

Bart,
Het lijkt me dat er hier niet naar een GPS track gevraagd wordt, maar eerder naar een eenvoudig loggertje.

De GPS-coordinaten lijken me een leuk, duur en overbodig speelgoed in de modelvliegerij.
Tenzij je natuurlijk overland gaat vliegen, maar daarvoor moet je wel in de US zijn. Daar houden ze jaarlijks een echte cross country-wedstrijd voor schaalzwevers.
Na een zweefdag heb je er dan ook een flinke wandeling op zitten.

evert_B zei:
Bart,
Het lijkt me dat er hier niet naar een GPS track gevraagd wordt, maar eerder naar een eenvoudig loggertje.
Tja, en als je het draadje nog iets verder leest dan zie je dat vervolgens GPS ter sprake komt. Volkomen overbodig voor modelbouw, inderdaad. Alleen maar voor de lol. Net als modelbouw, dat is ook volkomen overbodig en alleen maar voor de lol... :P
Bart

Sorry dat ik mij hier even in meng, maar GPS is toch te onnauwkeurig om te gebruiken voor modelbouw?
Per meeting heb je een gem. afwijking van 5-10 meter (en dan ben ik nog vriendelijk)

Alleen maar voor de lol. Net als modelbouw, dat is ook volkomen overbodig en alleen maar voor de lol...

Alles wat met vrije tijd te maken heeft is "volkomen overbodig".
BTW, voor velen is het niet alleen modelbouw, maar modelvliegsport.

Eric van Dijken zei:
Per meting heb je een gem. afwijking van 5-10 meter (en dan ben ik nog vriendelijk)
Ik denk dat jouw laatste ervaring met GPS alweer een paar jaar geleden is. Enkele jaren terug hebben de Amerikanen de ingebouwde fuzzyness van het GPS-systeem uitgeschakeld (waarmee tevens in één klap DGPS overbodig werd) en daarmee is de nauwkeurigheid enorm toegenomen. De nauwkeurigheid waarmee de Amerikanen bommen in schoorstenen kunnen mikken is nu niet zo veraf meer. Binnen enkele jaren wordt het nieuwe Europese Galileo systeem operationeel, en dan wordt het nog mooier. Wat overigens al evenmin van belang is voor de modelvliegerij...
Trouwens, een afwijking van 5-10 meter mag dan veel lijken voor een model van één of twee meter span, maar als je het vluchtpad wil bekijken, bijvoorbeeld in Google Earth, dan is dat geen enkel punt.
Bart

Back