Is er iemand hier die al eens een C47 electro heeft gebouwd/gevlogen?

Goedendag (semi)schaalbouwers,

Zoals het onderwerp al aangeeft, ben ik op zoek naar mensen die ervaring heeft met het bouwen, of ombouwen van een Dakota C47 Skytrain.
Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een gedeeltelijk gebouwd vliegtuig, en zit er sterk aan te denken deze om te bouwen naar electro.
Dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan is mij duidelijk, maar ik wil mij daar niet op voorhand door laten afschrikken.
Het span van mijn C47 is 211cm, volledig houtbouw,(Royal Maratuka models)en het vermoedelijke gewicht zal rondom de 4 kilo moeten gaan worden.
Nogmaals het is nog in een zeer pril stadium, dus ben me voorzichtig aan het orienteren.
Dit leek me wel een aardig, doch omvangrijk najaars/winterproject.

Alle info is welkom, haalbaarheid, welke producten, motoren, akku's aantal cellen, besturing,landingsgestel(intrekbaar??) etc etc.
Als er ander sites zijn waar ik dit kan vinden, dan gaarne een linkje, dan zal ik niet verder gaan in dit draatje.
Ik ben heel benieuwd of er iemand op dit forum is die zoiets al eens voor elkaar heeft gekregen.

Laat maar komen die orkaan aan info.......;)

Groetjes

Martin

4kg is wellicht wat optimistisch... 4.5kg ga ik gokken :) Je weet maar nooit...

200W per kilo is goed om vanuit te gaan dus totaal 900W. Nu heb je 2 motoren dus 450 per motor. Als motor zou ik iets zoeken in deze richting 150 - 200g per stuk. KV is erg afhankelijk van de accu die je gaat gebruiken en de props. Wat voor formaat props moeten er op? 3 blads 10 inch oid?

Inderdaad heb ik een electro dakota.
Die van Topflite.
Vlieggewicht is met 20 nicad 2000Mah cellen.
Het vermogen licht tussen de 900 en 1000 watt.
De motoren zijn van kontronik.
Jaren geleden speciaal voor mij samengesteld.
De props die er op zitten zijn 9 X 6.
Hier een linkje naar wat foto's.

Dakota Han.

Als je meer wild weten dan hoor ik het wel.
Oja het landings gestel is eigen brouwsel.
Komt door dat ik jaren geleden in een molsgat ben geland.
Bij onze Ron op de meeting.;)
Zit er over tedenken om hem op lipo te maken.
Want hij vliegt zo mooi.
Alleen als de motoeren uit zijn vliegt het voor geen meter.!!!!!:cry:
Dus niet leeg vliegen.

Groeten Han.

@Tadango,
De bedoeling is inderdaad een 3 blad te gaan gebruiken. Schaaltechnisch zit ik waarschijnlijk vast aan een 10 inch.
De motoren had ik ook rond dat wattage berekend. Nu nog een leuk merk/type erbij zoeken...... Het aantal lipo cellen wil ik het liefst op 4 cellen houden.
@Ron,
Ron bedankt voor de tip, zoals je wellicht gezien hebt, had ik hier al voorzichtig een vraag gesteld, maar t lijkt erop dat dit draatje een stille dood gestorven is.
In dit draatje stond ook al een stukje van Han in.

@Han

Bedankt voor t aanbod, ik zal hier waarschijnlijk wel gebruik van gaan maken.
Maar, landingsgestel is eigen brouwsel...... is deze dan ook intrekbaar of niet?
(hmmmm nog maar een keer t draatje goed door lezen....)
Ik heb al eens zitten zoeken en zag dat Robart wel hele mooie, maar erg prijzige landingsgestellen heeft, speciaal voor de Dakota. Zijn er nog andere firma's die mooie landingsgestellen voor dit soort schaalvliegtuigen heeft?
Of is er misschien een medebouwer die nog iets heeft "liggen"....
Ik had trouwens het video filmpje van de dakota vliegend gezien, ik moet zeggen: Wel mooi om te zien, maar voor mijn gevoel erg overpowered!!!
Besef wel degelijk dat ik me een hoop werk op mijn hals haal, maar ik wil die handschoen toch proberen op te pakken.
Ik zal binnenkort een paar foto's trachten te plaatsen zoals hij nu is, en dan maar hopen dat er progressie in komt.

Groetjes
Martin

Back