Is het internet echt zo moeilijk of worden sommigen gewoon erg simpel?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Roelof, 20 dec 2021.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik ben actief of diverse forums en Facebook groepen en wil best mensen helpen maar merk steeds meer dat mensen erg simpel worden. Als je ze geen direct antwoord geeft maar een hint waar te vinden zijn direct mensen op hun tenen getrapt.

    Een trend die steeds erger wordt is dat mensen op forums en Facebook groepen echt de meest simpelste vragen kunnen stellen of eigenlijk zonder enige inspanning voor een antwoord hun vraag neerplempen, zo simpel dat 1 simpele zoekopdracht in veelvoud het directe antwoord zal geven. Op een Amerikaans forum gaat het zelfs zo ver dat mensen ondanks dat er een soortgelijk topic al bovenaan de lijst staat gewoon een nieuw topic aanmaken. En als je ze erop wijst of vraagt of ze enige moeite hebben gedaan om zelf een antwoord te zoeken worden ze boos en met hun nog meer mensen. Zelfs als ik en lijst aan topics geef met een soortgelijk onderwerp kunnen mensen boos worden, dus de hint achter dat idee snappen ze wel.

    Net nog een hele discussie in een Futaba groep waar iemand vraagt of een bepaald type vliegtuigontvanger gaat werken in zijn buggy, maar niet aangeven wat voor een zender hij heeft. Dus ik als nuchter dat ik ben antwoord dat het werkt afhakelijk welke zender hij heeft en geef een link naar de Futaba RX/TX compatibillity lijst (welke met wat zoekwerk heel simpel te vinden is). De persoon geeft als antwoord 4PM en dan daarna nog een antwoord met alleen het plaatje van de zender (posts editten lijkt voor veel mensen ook heel moeilijk). Dus zo nuchter dat ik weer ben geef aan dat de text "4PM" genoeg info geeft en het plaatje niet nodig is, maar geef ook aan dat het antwoord in de link gevonden kan worden en uberhaupt geen verdere reactie nodig was. Wordt meneer boos en gaf aan dat hij daarmee wilde vragen of de zender een goede keuze was. Hoe moet ik dat raden dat hij dat met zo'n onduidelijke reactie wilde vragen?

    En dat zie ik ook steeds meer, de onduidelijke vraag wordt naar hun idee duidelijker als ze er een onduidelijk plaatje of filmpje bij stoppen, hoe dan? Laatst ook zo'n iemand die een filmpje liet zien van een slecht sturende auto waarbij iedereen kon zien dat een scharnierpunt helemaal los lag, als je dat al niet eens kunt zien of kunt begrijpen dat daar de oorzaak van het probleem ligt vraag ik mij of of ze wel de juiste hobby hebben gekozen, overigens iets dat mensen ook niet graag als reactie willen zien ;)

    Manuals ook zo'n ding... mensen kopen van alles 2e hands maar weten geen onderdeelnummers of benamingen, laat staan dat ze de durf hebben iets los te schroeven, wat hier op het forum ook regelmatig voorbij komt. Als je dan aangeeft om de manual erbij te pakken is direct het 1e antwoord "heb ik niet". Ze proberen het niet eens te zoeken.... Laatst iemand die een Serpent manual zocht, geeft je aan dat die gewoon bij Serpent te downloaden is kunnen ze het niet vinden. 1 google opdracht gaf de directe link, dan denk ik weer: Hoe dom zijn ze dan?
    Maar niet veel mensen lijken op het idee te komen om eens bij de website van de fabrikant te kijken of er een support afdeling is. Het idee dat een manual te downloaden is lijkt geheel nieuw voor veel mensen.

    Ook in de facebook groep van mijn dorp, dageliks vragen van mensen die willen weten hoe laat een bepaalde winkel open is of de vraag of een bedrijf nog op dezelfde plek bestaat terwijl ze allemaal wel een website kennen met alle info.

    Wordt ik oud? Ligt het echt aan mij dat ik vind dat andere mensen steeds makkelijker of eigenlijk dommer worden? Want waarom kan ik dingen wel vinden en andere mensen niet? Waarom snappen mensen zelf niet dat ze ook wat moeite mogen doen? Zeker als het om een hobby gaat lijkt het mij dat je daarin je interesse zit en dus ook probeert dingen te leren en te begrijpen maar blijkbaar lijkt een stukje zelfstudie daarbij niet te horen......
    Ik weet dat werken op een mobieltje om vervolgens tussen programma's of zelfs browser tabs te schakelen heel moeilijk is voor mensen die niet snappen dat dat mogelijk is. En ik heb een schoonzus die niet eens weet wat een browser is, niet snapt wat een adresbalk is, wat je met google kan en denkt dat Facebook het internet is weet ik dat er mensen zijn die echt aan de andere uiterste van intelligentie zitten.

    48356084_1426487844148126_8022434550225305600_n (1).jpg 137534114_1130230360823473_3227667130511936475_n.jpg
     
    rbfoto, Mark300, Unusual RC en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Zijn wij oud aan het worden Roelof?

    Wanneer ik vroeger iets wilde opzoeken/leren ging ik naar de bibliotheek en pakte daar een aantal boeken mee.
    Inmiddels hebben we al jaren internet, waar bijna alles staat wat er te weten is. Maar dan moet je nog wel willen zoeken.
    Het is toch veel eenvoudiger om je vraag bij een ander neer te leggen? (zoek jij het even voor mij uit!)

    Het is gewoon een gebrek aan echte interesse.
    Ik zal daar geen tijd in steken.

    Iemand met oprechte belangstelling zal ik natuurlijk zoveel mogelijk helpen. Ook met verder speuren op het internet.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Mijn motto: Google weet alles.
    Je moet alleen wel zelf nadenken over wat je precies zoekt. En als je een beetje de weg weet in het Frans, Duits en/of Engels gaan er werelden voor je open.

    Het allerbelangrijkste: de WIL om te zoeken en de bereidheid om er tijd in te stoppen.
     
  5. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik ben geen RC bouwer maar ik herken dit in allerlei groepen op Facebook.
    Zo ben ik zelf ook een vervend amateurfotograaf op het gebied van Natuur en jawel.... Naakt in de natuur. Ik fotografeer regelmatig mooie dames en heren maar dat doet er nu niet toe:yes:
    Maar hoe vaak je wel niet dezelfde vragen over lenzen, diafragma en focus voorbij ziet komen word ik wel erg simpel van. Terwijl 1 simpele zoekopdracht met Google je alle antwoorden geeft die je nodig hebt.
    Ik had laatst iemand in de groep die vroeg welke lens je moest gebruiken voor portretfotografie terwijl er letterlijk 4 posts daaronder een uitgebreide beschrijving staat over allerlei lenzen voor allerlei doeleinde.
    Ik zei alleen in die post, "zie 4 posten hieronder". Nou mevrouw was witheet waarom ik niet normaal antwoord wilde geven..
    De lontjes worden steeds korter bij mensen maar dat heeft ook voor een groot deel te maken met de huidige tijd waar we in leven.
    Ik denk zelf dat het gemakzucht is want als ik de statistieken moet geloven worden we steeds slimmer:stout:.
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je moet geen statistieken vertrouwen die je niet zelf vervalst hebt.;)
     
    Frits37, Cnn en JDS73 vinden dit leuk.
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Hier nog iemand met soortgelijke ervaringen.
    Daar komt ook nog bij dat er enorm veel stront eigenwijze mensen zijn (ik ook overigens) die een vraag stellen en als het antwoord hen niet bevalt omdat ene Knüd Knüdsön zegt dat het anders is slaan ze jouw advies in de wind. Waarom vraag je het ons dan?
    Uiteindelijk blijkt dat die Knüdsön een partij uit z'n nek zat te zwammen en dat zijn idee totaal niet werkt maar dat is het wel de schuld van dit forum of op z'n minst van de persoon die hier antwoord had gegeven. Het komt niet in de botte hersenen op dat het wel "een beetje" anders zit.
    Meestal reageer ik dan niet meer en laat dit soort figuren totaal in hun eigen sop gaarkoken. Dat scheelt een hoop ellende en gescheld op het forum en ik hoef geen gelijk te krijgen. Als ik weet dat ik gelijk heb komen zij er op den duur ook wel achter. "Beter laat dan nooit" zullen we maar zeggen. ;)
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Inderdaad valt mij dat ook op dat mensen zeker kunnen zijn van hun foute antwoorden. Als je het niet weet of niet zeker weet, geef sat dan ook aan om ook de twijfel bij de vraagsteller neer te leggen.
    Hier in de autoforums is dat ook herkenbaar dat vooral jeugd adviezen kunnen geven waar je vraagtekens bij kunt zetten, en blijkbaar neemt inderdaad jeugd alleen antwoorden van jeugd aan want een oude ervaren tot kan het niet weten.
     
    ISOLA2 en Cnn vinden dit leuk.
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Om de juiste vragen te kunnen stellen moet je een beetje basis kennis hebben, dat ontbreekt bij veel mensen, zelf hoog opgeleide ,
    Als je dan nog wil verbergen dat die basis ontbreekt worden er vragen gesteld in bewoording die ze zelf niet begrijpen , als je dan vraagt wat ze daar mee bedoelen kunnen ze dat zelf niet verduidelijken.
    Iemand die de wet van ohm niet begrijpt kan je niet uitleggen wat 20C op een lipo wil zeggen
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Wat wil dat zeggen?

    (Grapje ;) )
     
  11. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.443
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Sorry, hoor, maar wat is dit nu?
    Gaan we mensen die vragen stellen kwalijk nemen dat ze dat doen?
    Daar ís een forum toch voor?

    Ja, Google weet alles.
    Dus moderators: sluit dit forum maar.
    Van alle vragen staat het antwoord toch al érgens op het www.

    Persoonlijk voorbeeld?
    Met name de voornoemde LiPo's, om maar iets te noemen, zijn abrcadabra voor me.
    Daar heeft de Wet van Ohm niets mee te maken.
    En als je dat Googelt wordt je gek van het aantal hits en je hebt geen idee wat je nu aan moet klikken.
    Wát in dat enorme aanbod is het antwoord op jouw vraag?
    Dan is het een kleine moeite om iemand op weg te helpen.
    En dat antwoord zou kunnen zijn: "Voor het antwoord moet je eerst begrijpen wat de Wet van Ohm inhoudt. Lees dit <linkje> eens door"

    Basiskennis wordt ook genoemd.
    Maar juist de bassiskennis wordt niet veel aangehaald op het www.
    Ik las laatst ergens een vraag van iemand die écht zijn allereerste kitje ooit ging aanschaffen maar zich afvroeg van wat voor materiaal een penseel nou het beste gemaakt kan zijn voor bepaalde verlangde resultaten.
    Ga er maar aan staan om daar via Google een antwoord op te krijgen.

    Het lijkt of mensen te lui zijn om antwoorden te zoeken, maar dat is het vaak niet.
    Het aanbod in antwoorden is gewoon te groot.
    Je verzuipt.

    Stel: je hebt een willekeurige vraag.
    Over wat dan ook.
    En je wordt de Nationale Bibliotheek te Den Haag ingeduwd, waarvan beweerd wordt dat ze van elk boek dat in Nederland verschenen is één (al dan niet digitaal) exemplaar hebben.
    "Het antwoord op je vraag is in dit gebouw te vinden. Veel succes".

    Inderdaad.
    Veel succes.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2021
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De mensen zijn niet te lui om vragen te stellen of om vragen te beantwoorden maar te lui om basis kennis op te doen over hun hobby waar ze nu juist intresse voor hebben.
    Als je die basis kennis wil uitleggen dan haken ze af en stellen hun vraag aan iemand anders..
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Daar heb ik op zich geen problemen mee maar met dezelfde soort topics die iedere week opnieuw worden aangemaakt mag het duidelijk zijn dat mensen niet eens een poging wagen om iets zelf op te zoeken. en het lijkt mij dat een sorry dan eerder op zijn plaats is dan compleet uit de dak gaan als je er op wijst dat er al vele topics daarover te vinden zijn. Op RCTECH lopen nu al vele topics over de toekomst van het RC, toen er weer een nieuwe bij kwam wees ik de persoon erop om eens al die andere topics door te lezen. Zijn antwoord was echt dat hij geen zin had om ze door te nemen en eigenlijk een eigen topic wilde hebben. Het resultaat: 2 pagina's mij uitkafferen door div mensen.

    Gister nog zo'n persoon in de Futaba groep die vroeg of een bepaalde telemetriesensor compatible is met zijn zender. Ik de manual gedownload en gekelen. Ja hoor, staat gewoon in de manual! Ook dat is een teken dat de persoon totaal geen moeite heeft gedaan om een antwoord te zoeken.

    Zoals eerder opgemerkt lijkt/is het veel makkelijker om een ander de info te laten zoeken. Voor een groot deel is dit gewoon gemakzucht maar ik wil ook geloven dat het voor een deel onkunde is.
     
  14. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.443
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Aha, maar nu zit er een context bij je opmerking.
    En dat geeft geen pas, uiteraard.
    Zo hoort er niet gereageerd te worden op iemand die probeert te helpen.

    Ik herken ook zeker wel dat er vaak negatief gereageerd wordt op hulp.
    Antwoorden worden al gauw negatief opgevat.
    Men is niet erg geneigd, noch genegen, het vanuit het gezichtspunt van de antwoorder te zien.
    Voelt zich gauw aangevallen.

    Terwijl mijn ervaring is, ik neem dan vaak per PB contact op om te vragen of ík misschien iets verkeerds gezegd heb, negen van de tien keer blijkt dat je het verkeerd opgevat hebt.
    Mensen zijn in principe niet zo rot.
    "De meeste mensen deugen", schreef Rutger Bregman al in zijn gelijk getitelde boek.
    Maar sommige ook niet, helaas.
    Dat zal altijd zo blijven.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2021
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik dacht dat ik in mijn startpost al duidelijk genoeg was. Ik begin niet aan PB's als mensen mij zo uitkafferen, als ze mij willen uitkafferen mogen ze dat openlijk doen in de hoop dat een moderator ingrijpt.
    Ik krijg op RCTECH zelfs PB's waar ze verder gaan met uitkafferen, reageer ik niet eens op. Het zijn daar vooral Amerikanen en die vinden zichzelf altijd beter dan de rest van de wereld. Laatst nog een hele discussie gehad over de motoren modding van RWmods (Amerikaan) die zelfs in zijn filmpjes laat zien dat hij poort timingen totaal verkeerd meet. Maar kom niet aan een Amerikaan waar de halve Amerikaanse RC wereld achteraan loopt.
    Maar dat is een andere discussie....

    Hoewel.... tussen Amerikanen kan dat ook DE reden zijn om minder serieus genomen te worden.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik ben een leek met spanning.
    Dus verbeterende als ik het niet goed heb

    Ik heb altijd gedacht dat overcapaciteit an ampère niets uitmaakt.
    Volt en ohm zijn wel gelangrijk ander blaas je de boel op. Of een te laag amperage.
    Ik heb dat eens gehad met een Sony 18650 3000mA. Die belaste ik 6 sec naar 4400mA . Het leek wel een donderbus knalde en gelijk alles de fik in. Gelukkig was het omhulsel van RVS met een vrij dikke laag lagerkunstof. Ik gebruik uitsluitend de fladheads zonder saftychip. Dit zijn voor mijn doel de meest stabiele en langst levende batterijen.
    Dus meer dan tintelende vingers hield ik er niet aan over.
    Ik draai spoeltjes voor mij e-sigaret vandaar.

    Op iets van 0.23 Ohm kun je geen batterij zetten die maar 1 Amp leverd maar wel een batterij van 3000mA en batterijen hebben altijd een piek vermogen. Een 3000mA 18650 van Sony kan de eerste 5 seconde veilig pieken tot 3500mA zonder dat de batterij beschadigd.
     
  17. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    @Roelof
    Ik weet niet hou oud jij bent. Maar ik ben opgegroeid in een generatie die geen internet had.
    Zelf zoeken en uitvogelen was vrij normaal.
    Wij konden geen WWW waat alles op te vinden was.
    Tis nu een hele andere tijd. Ze noemen het ook wel de kennisgeneratie. Ze kunnen alles op internet vinden wat ze nodig hebben. En het web is zo groot geworden dat je erin verzuipt.
    Als ik op Google het woord "rugzak" intik, krijg ik al meer dan 1 miljoen hits.
    Ga er maar aanstaan om dan de juiste te vinden.
    In mij hobby is het vrij normaal dat mensen aan elkaar vragen of er nog bepaalde tekeningen beschikbaar zijn van een bepaald scheepsmodel.
    Omdat die dingen online op schaal niet te vinden zijn of je moet er heel duur voor betalen bij een modelbouw winkel.
    Beschrijvingen kun je wel gewoon downloaden.
    Ik zie regelmatig in ons gedeelte de vragen voorbijkomen en er zijn altijd wel mensen die zo'n tekening tegen kostprijs 1:1 willen laten copieren en opsturen.

    Tik ik bij bij Goole "tekeningen HMS Endeavor" in, dan krijg ik ook 1miljoen hits maar niet 1 geeft de werkelijke grote weer en uitvergroten naar 1:1 heeft ook geen zin omdat de resolutie van de foto's vaak erg laag is.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik ben ook de 50 gepasseerd dus ben opgegroeid met de homecomputer voordat de PC en Internet thuis normaal werd.

    Ik snap dat je verzuipt in het hele grote web maar het blijft een kwestie van selecteren, lezen en uit de gevonden artikelen een conclusie opmaken. Als ik ergens aan begin wat onbekend is stel ik zelden een vraag, ik ga dan ook het internet af om dingen te zoeken en kan dat best wel een avond aan spenderen maar dan weet ik vaak wel waar ik aan toe ben en als ik er dan nog niet uit ben stel ik wel eens de vraag en vaak blijkt dan ook dat er niet veel mensen zijn die zich dan op dat gebied begeven hebben.

    Maar misschien is het wel mijn kennis en ervaring in zowel elektronica als ook mechanica en alle middelen om daarmee te werken en dat ik met die achtergrond verder en misschien wel beter denk dan de gemiddelde RC hobbyïst die alleen maar kan kopen.

    En ja, ik snap dat wanneer je tekeningen zoekt waar een commerciële achtergrond achter zit je deze niet zomaar vrij zult vinden, zeker niet zo makkelijk als bv. de laatste films, muziek en software.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Hééé Roelof... Gaan we Ron van Sommeren achterna?
    Onze man met de linkjes? (Geintje)


    Ik hoop het voor je...

    Even zonder dollen: deze discussie komt geregeld terug. Lees maar eens in het Forumveteranendeel: soms kommer en kwel. En jouw verzuchtingen komen ook daar regelmatig langs.
    Ik ga van een aantal standpunten uit. Dit omte voorkomen dat ik een vet hart krijg.

    1) Als iemand eerlijk zegt dat hij nieuw is in de materie, wil ik 'm helpen tot ik er dood bij neerval.

    2) Als iemand om raad vraagt en mijn advies in de wind slaat en iemands anders advies volgt: even goeie vrienden. Het is slechts een advies van mij, mijn mening, mijn schamele ervaring van 40 jaar modelbouw. Ik heb de wijsheid niet in pacht en uiteindelijk is het ZIJN model, zijn zender, ontvanger, motor, whatever. Ik geef slechts weer wat mijn ervaringen zijn. En dat zeg ik hem/haar dan ook en wens hem veel succes en een dikke bankrekening.

    3) Wanneer iemand begint te schelden is het meteen 'over en uit'. Gelukkig komt dat bij scheepsbouwers niet zo gek vaak voor, maar heel soms... En die figuren vliegen dan met Mach 3 op mijn negeerlijst.
     
    Herby63 en Cnn vinden dit leuk.
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Die trend is al een tijd bezig, heel irritant en niet alleen op internet. Zie het in mijn werk ook. Vlieg zelf als service engineer in de luxe jachtbouw van tijd tot tijd over de wereld voor oa (electrische) storingen. Maar zie bij nieuwe aanwas jonge monteurs dat logisch nadenken schijnbaar toch lastig is. Ik bedoel.. Als er thuis een lamp stuk gaat, trek je toch ook niet direct het eerste de beste trafo huisje overhoop?

    2e hands modellen overnemen... Weinig mensen die eerst wat research doen voor ze je benaderen.. Ook vermoeiend.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina