Is jou pitch curve lineair.

Hoe is jou pitch curve

• Mijn curve is niet lineair

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    615
Ik denk dat je het verschil niet zo verschrikkelijk merkt omdat je niet veel pitch nodig hebt om te hoveren.
0 graden pitch geeft dezelfde lift bij 100 toeren als bij 10000 toeren (symetische bladen dan)

Maar Michel,

Met 0 graden hou je geen enkele heli in de lucht hoor.

Ik moet zeggen dat het voorbeeld van de piccolo perfect is.
Voor mij geen discussie.

Meer toeren is meer lift (vooropgesteld dat er een positieve bladhoek is).

en geloof me op een 1,50 rotor diameter van 1450 naar 1800 of hoger merk je echt in het stijgvermogen en zul je om op hetzelfde punt te willen hoveren de curve naar beneden toe moeten bijstellen.

Greetz,

Marc

Ik zeg ook niet dat je hovert op 0 graden pitch... geef het alleen aan als voorbeeld om te verduidelijken dat het toerental verschil bij weinig graden pitch niet heel erg veel invloed heeft op de lift. Bij 0 graden is de invloed zelfs 0.

je zal best meer lift genereren maar ik bedoel te zeggen dat je dat niet gaat merken bij 400 rpm verschil, met een heli van 3.5kg die op 5 graden hooverd

Nou dan moet je je heli maar eens na gaan kijken.
Als ik van 1600 naar 1750 toeren ga begint mijn heli vanuit hover wel degelijk te stijgen. En echt niet een beetje hoor.

Dan hier de oplossing omdat jullie er kennelijk (weer) niet uitkomen :wink: :

Michel en Gerard hebben allebei gelijk.
Ze vergeten echter iets in hun beider visie: het grondeffect.

In de situatie van Gerard:
Als de heli op de grond staat net tegen de lift aan en je schakelt over naar een hoger rpm (die bv 200 hoger ligt) dan kan het inderdaad gebeuren dat de heli niet los komt.
Op dat moment is het grondeffect en met name dat gedeelte van dat effect dat we ook kunnen aanduiden als een kleine washdown, te groot voor het geringe toerenverschil.
Een simpele uitleg van een washdown: Een washdown is een neergaande luchtstroom. Als de heli moet stijgen in een neergaande luchtstroom is er meer pitch nodig.

Daarom geef je bij het in de hover brengen van de heli altijd iets meer pitch dan de feitelijke hoverpitch groot is.
Voorbeeld: als de heli hovert met 5 graden, dan is voor het in de hover brengen van de heli bv 6 graden nodig. Dan hangt ook weer af van het toerental (Een hoog rpm geeft een lagere in-de-hover-brengen-pitch. Een laag rpm geeft een hogere in-de-hover-brengen-pitch).

In de situatie van Michel:
Wanneer de heli in de hover hangt en je schakelt over naar een toerental die bij voorbeeld 200 rpm hoger ligt, dan zal de heli zeer zeker gaan stijgen.

vr.gr.

Joyce

zondag nog geprobeerd, maar de stijging is bij mij minimaal, als ik schakel tussen normal en idle 2 (1650 naar 1850 rpm) en ik laat de colective stick echt gewoon los, klimt hij iets, maar zeker niet normaal merkbaar.
je moet echt erop aan het letten zijn anders zie je het niet :D

Back